20.9 C
València
Dimarts, 14 octubre, 2025

La Unió de llauradors alerta que les collites valencianes tenen ‘el millor any de floració amb les pitjors condicions per la sequera’

L’excel·lent floració que tenen este any cultius com la vinya, l’oliverar, els ametllers i en general la fruita seca o el cirerer, no es traduirà en bones produccions “si no plou en els propers quinze o vint dies”. Així ho adverteix el Secretari General de la Unió Llauradora i Ganadera, Carlos Peris, a declaracions a Valencia Diari.

Tot i els últims episodis de pluges localitzades estos dies, el perill de com afectarà esta sequera els camps valencians, s’està fent més que evident. De fet, Peris explica gràficament que quan la planta “té una molt bona floració que en condicions normals suposaria una alta productivitat, si no té aigua suficient i pateix el que es coneix com a ‘estrés hídric’ la seua defensa és sobreviure i per això deixa anar flor, de manera que disminueix la producció final perquè fa fora a terra la meitat del que podria ser fruit, o redueix la mida, amb la qual cosa també és negativa”.

El secretari de la Unió, explica com a zones d’ametllers, cirerers, o vinyes, les plantes “ja estan tirant el fruit a terra molts més del que ens agradaria” i es mostra preocupat pel que això suposarà per als agricultors quant a pèrdues. A més lamenta que “en vindre de produccions baixes, el camp tenia més força i ha coincidit que un any molt bo quant a floració, no tindrà els resultats esperats a causa de la sequera”.

Com repercutirà als preus finals de consum?

Pel que fa a la mesura en què esta situació es traduirà també en els preus finals al consumidor, Peris assenyala que la situació depén de molts factors atés que una cosa és el que es produeix a la Comunitat i una altra la procedència de tot el que es consumeix. Tot i això, reconeix que en un moment de sequera generalitzada, en algunes campanyes es notarà per un tema d’oferta i demanda.

Li preguntem per l’oli, per exemple, i reconeix que a comarques com El Maestrat, on les oliveres també estan patint les conseqüències que descriu, lògicament la baixa producció, s’encarirà el producte dinal. D’altra banda, la comarca d’Utiel-Requena amb totes les hectàrees dedicades al cultiu de vinya, també minvarà la seua producció si no milloren les condicions, i així successivament amb els llocs productors de cirera o els cultius de secà i de fruita seca escampats al llarg de la Comunitat.

De moment, els que intenten sobreviure del camp estan molt pendents de les properes dos o tres setmanes que per a molts cultius de les campanyes més pròximes marcaran el punt d’inflexió.

D’altra banda, també en el cas del sector de regadiu, la necessitat d’augmentar la freqüència de reg per evitar que passe el que està passant al secà, també suposa uns costos addicionals, de manera que la situació també és similar.

Ramaderia: menys pastures, més pinso i més car

Pel que fa a la ramaderia, un sector gairebé sempre oblidat a la Comunitat, com recorda Peris, des de La Unió expliquen que esta absència de pluges provoca manca de pastures i, per tant, l’augment del cost de l’alimentació animal en haver de comprar més pinso, que, amb la pujada del cereal ja coneguda per les conseqüències derivades dels conflictes bèl·lics, empitjora encara més la situació del sector.

Com explicaven recentment des d’esta mateixa agrupació a les diferents reunions mantingudes amb responsables nacionals, “LA UNIÓ demana que s’adopten mesures urgents que en el cas dels cereals seria poder llaurar la superfície sembrada per deixar-la en guaret abans de finalitzar el període obligatori que s’estableix per complir amb la condicionalitat de les ajudes de la PAC o permetre d’ofici, l’entrada de bestiar a les parcel·les sembrades sense que això afecte el compliment de la condicionalitat.

Sobre la ramaderia extensiva, LA UNIÓ reclama una ajuda directa pels costos addicionals de l’alimentació a conseqüència de la sequera (s’hi inclou l’apicultura) i també una autorització d’ofici per permetre pasturar en parcel·les sense afectar la condicionalitat ni les ajudes PAC.

En línies generals, a banda de les mesures específiques per a estos sectors més amenaçats, LA UNIÓ demana una bateria de mesures per pal·liar els efectes de la sequera i entre elles una línia de suport a les explotacions agrícoles i ramaderes amb pèrdues de producció bruta de, almenys, el 20% de la producció”

Últimes notícies

Les falleres majors de València de 2026 prenen possessió del seu càrrec

Carmen Prades i la xiqueta Marta Mercader són proclamades en el saló de plens i arranca un nou cicle faller. La ciutat les reconeix com a referents culturals.

Mor una britànica de 72 anys en un xoc entre el seu cotxe i una autocaravana en la N-332

Una britànica de 72 anys mor en la N-332 a l'altura de Santa Pola després de col·lidir el seu cotxe amb una autocaravana. L'altre conductor està ferit greu.

Gonzalo culmina la remuntada d’Espanya sub-21 en el descompte 2-1

Espanya sub-21 va voltejar un partit aspre davant Finlàndia amb gols de Mayenda en el 88 i Gonzalo en el 92. El triomf manté el ple i el lideratge del grup A.

Les Falleres Majors de València 2026 prenen possessió a l’Ajuntament

Carmen Prades i Marta Mercader han sigut proclamades Falleres Majors de València 2026 en el saló de plens, en un acte presidit per María José Catalá. El nomenament obri oficialment el nou cicle faller.

Les pluges continuen este dimecres amb remissió lenta i focus al Mediterrani

La inestabilitat persistix per una massa freda en altura i la humitat mediterrània. Hi haurà ruixats menys intensos, amb avisos en punts d'Ebre, litoral valencià i Balears.

Ferran Torrent renúncia al Premi dels Lletres Valencianes per la deriva amb el valencià del Consell

L'escriptor comunica per carta a Carlos Mazón que renúncia al Premi dels Lletres Valencianes. Argumenta una deriva institucional menys respectuosa amb el valencià.

Restablixen la circulació ferroviària entre València i Barcelona des de les 20.00 després de la dana Alice

Adif reobri hui a les 20.00 la línia del Corredor Mediterrani entre València i Barcelona, danyada per la dana Alice. La circulació es reprendrà amb limitacions en un tram crític.

Pradas recorre per segona vegada per a tancar la seua imputació per la DANA

La exconsellera apel·la l'acte que va rebutjar l'arxivament de la causa per la gestió de la DANA del 29 d'octubre. Al·lega falta de nexe causal i força major.