La Unió de llauradors alerta que les collites valencianes tenen ‘el millor any de floració amb les pitjors condicions per la sequera’

L’excel·lent floració que tenen este any cultius com la vinya, l’oliverar, els ametllers i en general la fruita seca o el cirerer, no es traduirà en bones produccions “si no plou en els propers quinze o vint dies”. Així ho adverteix el Secretari General de la Unió Llauradora i Ganadera, Carlos Peris, a declaracions a Valencia Diari.

Tot i els últims episodis de pluges localitzades estos dies, el perill de com afectarà esta sequera els camps valencians, s’està fent més que evident. De fet, Peris explica gràficament que quan la planta “té una molt bona floració que en condicions normals suposaria una alta productivitat, si no té aigua suficient i pateix el que es coneix com a ‘estrés hídric’ la seua defensa és sobreviure i per això deixa anar flor, de manera que disminueix la producció final perquè fa fora a terra la meitat del que podria ser fruit, o redueix la mida, amb la qual cosa també és negativa”.

El secretari de la Unió, explica com a zones d’ametllers, cirerers, o vinyes, les plantes “ja estan tirant el fruit a terra molts més del que ens agradaria” i es mostra preocupat pel que això suposarà per als agricultors quant a pèrdues. A més lamenta que «en vindre de produccions baixes, el camp tenia més força i ha coincidit que un any molt bo quant a floració, no tindrà els resultats esperats a causa de la sequera».

Com repercutirà als preus finals de consum?

Pel que fa a la mesura en què esta situació es traduirà també en els preus finals al consumidor, Peris assenyala que la situació depén de molts factors atés que una cosa és el que es produeix a la Comunitat i una altra la procedència de tot el que es consumeix. Tot i això, reconeix que en un moment de sequera generalitzada, en algunes campanyes es notarà per un tema d’oferta i demanda.

Li preguntem per l’oli, per exemple, i reconeix que a comarques com El Maestrat, on les oliveres també estan patint les conseqüències que descriu, lògicament la baixa producció, s’encarirà el producte dinal. D’altra banda, la comarca d’Utiel-Requena amb totes les hectàrees dedicades al cultiu de vinya, també minvarà la seua producció si no milloren les condicions, i així successivament amb els llocs productors de cirera o els cultius de secà i de fruita seca escampats al llarg de la Comunitat.

De moment, els que intenten sobreviure del camp estan molt pendents de les properes dos o tres setmanes que per a molts cultius de les campanyes més pròximes marcaran el punt d’inflexió.

D’altra banda, també en el cas del sector de regadiu, la necessitat d’augmentar la freqüència de reg per evitar que passe el que està passant al secà, també suposa uns costos addicionals, de manera que la situació també és similar.

Ramaderia: menys pastures, més pinso i més car

Pel que fa a la ramaderia, un sector gairebé sempre oblidat a la Comunitat, com recorda Peris, des de La Unió expliquen que esta absència de pluges provoca manca de pastures i, per tant, l’augment del cost de l’alimentació animal en haver de comprar més pinso, que, amb la pujada del cereal ja coneguda per les conseqüències derivades dels conflictes bèl·lics, empitjora encara més la situació del sector.

Com explicaven recentment des d’esta mateixa agrupació a les diferents reunions mantingudes amb responsables nacionals, “LA UNIÓ demana que s’adopten mesures urgents que en el cas dels cereals seria poder llaurar la superfície sembrada per deixar-la en guaret abans de finalitzar el període obligatori que s’estableix per complir amb la condicionalitat de les ajudes de la PAC o permetre d’ofici, l’entrada de bestiar a les parcel·les sembrades sense que això afecte el compliment de la condicionalitat.

Sobre la ramaderia extensiva, LA UNIÓ reclama una ajuda directa pels costos addicionals de l’alimentació a conseqüència de la sequera (s’hi inclou l’apicultura) i també una autorització d’ofici per permetre pasturar en parcel·les sense afectar la condicionalitat ni les ajudes PAC.

En línies generals, a banda de les mesures específiques per a estos sectors més amenaçats, LA UNIÓ demana una bateria de mesures per pal·liar els efectes de la sequera i entre elles una línia de suport a les explotacions agrícoles i ramaderes amb pèrdues de producció bruta de, almenys, el 20% de la producció”

Últimes notícies

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.