La Unió de llauradors alerta que les collites valencianes tenen ‘el millor any de floració amb les pitjors condicions per la sequera’

L’excel·lent floració que tenen este any cultius com la vinya, l’oliverar, els ametllers i en general la fruita seca o el cirerer, no es traduirà en bones produccions “si no plou en els propers quinze o vint dies”. Així ho adverteix el Secretari General de la Unió Llauradora i Ganadera, Carlos Peris, a declaracions a Valencia Diari.

Tot i els últims episodis de pluges localitzades estos dies, el perill de com afectarà esta sequera els camps valencians, s’està fent més que evident. De fet, Peris explica gràficament que quan la planta “té una molt bona floració que en condicions normals suposaria una alta productivitat, si no té aigua suficient i pateix el que es coneix com a ‘estrés hídric’ la seua defensa és sobreviure i per això deixa anar flor, de manera que disminueix la producció final perquè fa fora a terra la meitat del que podria ser fruit, o redueix la mida, amb la qual cosa també és negativa”.

El secretari de la Unió, explica com a zones d’ametllers, cirerers, o vinyes, les plantes “ja estan tirant el fruit a terra molts més del que ens agradaria” i es mostra preocupat pel que això suposarà per als agricultors quant a pèrdues. A més lamenta que “en vindre de produccions baixes, el camp tenia més força i ha coincidit que un any molt bo quant a floració, no tindrà els resultats esperats a causa de la sequera”.

Com repercutirà als preus finals de consum?

Pel que fa a la mesura en què esta situació es traduirà també en els preus finals al consumidor, Peris assenyala que la situació depén de molts factors atés que una cosa és el que es produeix a la Comunitat i una altra la procedència de tot el que es consumeix. Tot i això, reconeix que en un moment de sequera generalitzada, en algunes campanyes es notarà per un tema d’oferta i demanda.

Li preguntem per l’oli, per exemple, i reconeix que a comarques com El Maestrat, on les oliveres també estan patint les conseqüències que descriu, lògicament la baixa producció, s’encarirà el producte dinal. D’altra banda, la comarca d’Utiel-Requena amb totes les hectàrees dedicades al cultiu de vinya, també minvarà la seua producció si no milloren les condicions, i així successivament amb els llocs productors de cirera o els cultius de secà i de fruita seca escampats al llarg de la Comunitat.

De moment, els que intenten sobreviure del camp estan molt pendents de les properes dos o tres setmanes que per a molts cultius de les campanyes més pròximes marcaran el punt d’inflexió.

D’altra banda, també en el cas del sector de regadiu, la necessitat d’augmentar la freqüència de reg per evitar que passe el que està passant al secà, també suposa uns costos addicionals, de manera que la situació també és similar.

Ramaderia: menys pastures, més pinso i més car

Pel que fa a la ramaderia, un sector gairebé sempre oblidat a la Comunitat, com recorda Peris, des de La Unió expliquen que esta absència de pluges provoca manca de pastures i, per tant, l’augment del cost de l’alimentació animal en haver de comprar més pinso, que, amb la pujada del cereal ja coneguda per les conseqüències derivades dels conflictes bèl·lics, empitjora encara més la situació del sector.

Com explicaven recentment des d’esta mateixa agrupació a les diferents reunions mantingudes amb responsables nacionals, “LA UNIÓ demana que s’adopten mesures urgents que en el cas dels cereals seria poder llaurar la superfície sembrada per deixar-la en guaret abans de finalitzar el període obligatori que s’estableix per complir amb la condicionalitat de les ajudes de la PAC o permetre d’ofici, l’entrada de bestiar a les parcel·les sembrades sense que això afecte el compliment de la condicionalitat.

Sobre la ramaderia extensiva, LA UNIÓ reclama una ajuda directa pels costos addicionals de l’alimentació a conseqüència de la sequera (s’hi inclou l’apicultura) i també una autorització d’ofici per permetre pasturar en parcel·les sense afectar la condicionalitat ni les ajudes PAC.

En línies generals, a banda de les mesures específiques per a estos sectors més amenaçats, LA UNIÓ demana una bateria de mesures per pal·liar els efectes de la sequera i entre elles una línia de suport a les explotacions agrícoles i ramaderes amb pèrdues de producció bruta de, almenys, el 20% de la producció”

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Una eixordadora mascletà ha donat principi a València a 19 dies de Falles

La primera mascletà en la plaça de l'Ajuntament ha encés 19 dies de Falles a València. Pirotècnia Peñarroja va cremar 141 quilos en menys de cinc minuts i va superar els 130 decibels.

Emergències reconeix el treball del voluntariat en el Dia de la Protecció Civil

El conseller Juan Carlos Valderrama ha posat en valor el paper del voluntariat en la Comunitat Valenciana amb motiu del Dia Internacional de la Protecció Civil. La xarxa suma 185 agrupacions i les ajudes per a equips i assegurances han crescut enfront de 2024.

Pérez Llorca complix tres mesos amb 133 actes i el focus en la baixada d’impostos

El president ha tancat el seu primer trimestre amb 133 actes i una agenda centrada en la rebaixa fiscal, el diàleg institucional i mesures per a jóvens, vivenda, sanitat i agricultura.

Controlat l’incendi en una nau industrial abandonada de Biar

Els bombers han donat per controlat l'incendi declarat el dijous en una nau abandonada de Biar. Es va controlar a les 22.40 del dissabte i seguixen les labors d'extinció, sense ferits.

Les Corts constituiran la comissió per a investigar les VPP d’Alacant i debatran sobre els ‘privilegis’ dels expresidents

Les Corts constituiran el dijous la comissió que investigarà les adjudicacions de VPP a Alacant i debatran la proposta de Compromís per a suprimir privilegis als expresidents. El ple inclourà la segona sessió de control, noves comissions sol·licitades per l'oposició i votacions pendents en transparència.

L’extrem Tunde renova amb el Llevant fins a juny de 2029

El Llevant i Kareem Tunde seguiran vinculats fins a juny de 2029 després d'ampliar l'extrem el seu contracte per tres temporades més. El jove ja ha sumat deu partits amb el primer equip des del seu debut al desembre.

SISPYL, el sistema que fa més segurs els barandats d’algeps laminat en un terratrémol

La UPV ha patentat SISPYL, un aïllament sísmic per a barandats d'algeps laminat que ha sigut validat a escala real i reduïx danys en desacoblar-los de l'estructura. El sistema manté les prestacions enfront del foc i ha despertat l'interés de multinacionals.

La Comunitat Valenciana inicia març amb núvols, temperatures sense canvis i pluges febles

L'inici de març arriba amb intervals nuvolosos i possibles pluges febles en el sud de València, que poden aconseguir el nord d'Alacant, amb pols en suspensió en el sud. Demà la nuvolositat augmentarà de sud a nord i les precipitacions podrien ser més persistents en el sud de València i nord d'Alacant.