11.5 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Una tempesta solar colpejarà la Terra  aquest dimarts

Aquest dimarts una tempesta solar podria impactar amb la Terra. Així ho adverteix un model de predicció de la NASA aplicat per la científica Tamitha Skov, qui va compartir a través de xarxes socials la previsió d’aquest “colp directe“. Tal com ha avisat l’experta, aquest “filament amb forma de serp” provinent del Sol podria ocasionar interferències en els senyals de radi i GPS.

Així mateix, la coneguda com a ‘Dona del clima espacial‘ s’ha aventurat a predir la direcció i força de l’impacte, atesa l’orientació de la flamerada.

Les diem tempestes solars, però en termes científics és més correcte dir tempestes geomagnètiques. Es tracta d’un augment brusc de les partícules emeses en les erupcions del Sol que aconsegueixen la nostra magnetosfera i provoquen pertorbacions del camp magnètic de la Terra.

Cada vegada que s’anuncia una tempesta solar es disparen els temors i les suposicions més alarmistes. Ens agrada témer a les amenaces exteriors, mentre anem acabant solets amb el planeta.

Compte en xarxes socials la científica i assessora de la NASA Tamitha Skov que hi ha en el sol “un filament en forma de serp llançat com una gran tempesta solar” i que està “en la zona d’impacte amb la Terra“. Segons ella, “els usuaris aficionats de radi i GPS esperen interrupcions del senyal en la part de la Terra en què siga de nit“.

Ja el passat 3 de juliol una tempesta solar va impactar sobre el nostre planeta i va provocar una apagada momentània de les ones de ràdio, encara que només sobre l’Atlàntic. Però ja ho ha dit la NASA altres vegades, davant altres tempestes: “Ací, en la Terra, estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació”.

Efectivament, una tempesta geomagnètica pot provocar que tota la nostra xarxa de comunicacions i energia quede fora de servei. El gran problema d’una tempesta d’aquest tipus és que té un caràcter global i que comença “simultàniament en tots els punts de la Terra“, explica l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

Força moderada

Poden ocórrer condicions de nivell G2 (possiblement G3) si el camp magnètic d’aquesta tempesta està orientat cap al sud!“, ha alertat Skov en un tuit en el qual fa referència a l’escala mitjançant la qual es mesura la força d’aquests fenòmens, la potència dels quals s’ordena de l’u al cinc. Així doncs, estaríem davant una tempesta de força moderada.

Malgrat que la científica ha utilitzat un model de predicció de la NASA, ella mateixa reconeix que “l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir“.

Un dels efectes provocats per les tempestes solars és l’aparició d’aurores. Aquests fenòmens són provocats per la interacció entre les partícules acomiadades pel Sol amb les molècules de l’atmosfera concentrades entre els 95 i els 750 quilòmetres d’altura, on la densitat és suficient per a fer apreciable aquesta radiació lluminosa.

A més, a les flamerades provinents de l’astre s’afigen els raigs X que les acompanyen. Si bé és cert que normalment aquests raigs solen absorbir-se en la primera capa de l’atmosfera, en cas de comptar amb l’energia suficient per a distorsionar la ionosfera, es podrien generar interferències en la propagació de les ones de ràdio. També, les partícules que componen aquest filament viatgen a velocitats d’entre 300 i 1.000 quilòmetres per segon, motiu pel qual poden registrar-se danys en els sistemes de comunicacions, xarxes de distribució elèctrica i altres equips.

En la Terra estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació.

No obstant això, l’experta reconeix que “l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir“. Per a fer-nos una idea de la immediatesa de les seues conseqüències una vegada aqueixes flamerades extraordinàries tinguen lloc en el Sol, la llum tarda 8 minuts a arribar a la Terra des de la nostra estrela.

Últimes notícies

L’IVO complix 50 anys: d’ajudar a bé morir a un referent que cura i cuida

L'Institut Valencià d'Oncologia celebra el seu 50 aniversari després de transformar-se d'un centre centrat en el final de la vida a un referent integral del càncer. La institució prepara una ampliació per a incorporar noves tecnologies i modalitats assistencials.

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.

0-0: Llevant i Atlètic, sense pegada després d’un fort xoc

Empat sense gols en el Ciutat de València en un dol amb poques arribades, marcat pel xoc de Sorloth i Matías Moreno i per les parades de Ryan i Oblak.

0-0: El Llevant domina a l’Atlètic però paga la seua falta de gol

El Llevant va millorar després del descans, va estrényer amb pressió alta i pilota parada i es va topar amb un Oblak brillant. L'Atlètic va generar molt poc i va rescatar un punt.