Una tempesta solar colpejarà la Terra  aquest dimarts

Aquest dimarts una tempesta solar podria impactar amb la Terra. Així ho adverteix un model de predicció de la NASA aplicat per la científica Tamitha Skov, qui va compartir a través de xarxes socials la previsió d’aquest «colp directe«. Tal com ha avisat l’experta, aquest «filament amb forma de serp» provinent del Sol podria ocasionar interferències en els senyals de radi i GPS.

Així mateix, la coneguda com a ‘Dona del clima espacial‘ s’ha aventurat a predir la direcció i força de l’impacte, atesa l’orientació de la flamerada.

Les diem tempestes solars, però en termes científics és més correcte dir tempestes geomagnètiques. Es tracta d’un augment brusc de les partícules emeses en les erupcions del Sol que aconsegueixen la nostra magnetosfera i provoquen pertorbacions del camp magnètic de la Terra.

Cada vegada que s’anuncia una tempesta solar es disparen els temors i les suposicions més alarmistes. Ens agrada témer a les amenaces exteriors, mentre anem acabant solets amb el planeta.

Compte en xarxes socials la científica i assessora de la NASA Tamitha Skov que hi ha en el sol «un filament en forma de serp llançat com una gran tempesta solar» i que està «en la zona d’impacte amb la Terra«. Segons ella, «els usuaris aficionats de radi i GPS esperen interrupcions del senyal en la part de la Terra en què siga de nit«.

Ja el passat 3 de juliol una tempesta solar va impactar sobre el nostre planeta i va provocar una apagada momentània de les ones de ràdio, encara que només sobre l’Atlàntic. Però ja ho ha dit la NASA altres vegades, davant altres tempestes: «Ací, en la Terra, estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació».

Efectivament, una tempesta geomagnètica pot provocar que tota la nostra xarxa de comunicacions i energia quede fora de servei. El gran problema d’una tempesta d’aquest tipus és que té un caràcter global i que comença «simultàniament en tots els punts de la Terra«, explica l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

Força moderada

«Poden ocórrer condicions de nivell G2 (possiblement G3) si el camp magnètic d’aquesta tempesta està orientat cap al sud!«, ha alertat Skov en un tuit en el qual fa referència a l’escala mitjançant la qual es mesura la força d’aquests fenòmens, la potència dels quals s’ordena de l’u al cinc. Així doncs, estaríem davant una tempesta de força moderada.

Malgrat que la científica ha utilitzat un model de predicció de la NASA, ella mateixa reconeix que «l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir«.

Un dels efectes provocats per les tempestes solars és l’aparició d’aurores. Aquests fenòmens són provocats per la interacció entre les partícules acomiadades pel Sol amb les molècules de l’atmosfera concentrades entre els 95 i els 750 quilòmetres d’altura, on la densitat és suficient per a fer apreciable aquesta radiació lluminosa.

A més, a les flamerades provinents de l’astre s’afigen els raigs X que les acompanyen. Si bé és cert que normalment aquests raigs solen absorbir-se en la primera capa de l’atmosfera, en cas de comptar amb l’energia suficient per a distorsionar la ionosfera, es podrien generar interferències en la propagació de les ones de ràdio. També, les partícules que componen aquest filament viatgen a velocitats d’entre 300 i 1.000 quilòmetres per segon, motiu pel qual poden registrar-se danys en els sistemes de comunicacions, xarxes de distribució elèctrica i altres equips.

En la Terra estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació.

No obstant això, l’experta reconeix que «l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir«. Per a fer-nos una idea de la immediatesa de les seues conseqüències una vegada aqueixes flamerades extraordinàries tinguen lloc en el Sol, la llum tarda 8 minuts a arribar a la Terra des de la nostra estrela.

Últimes notícies

Un ciberpederasta enganya més de 20 menors durant una dècada fins a ser detingut a Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut a Alacant un ciberdepredador sexual en sèrie acusat de 36 delictes contra la llibertat sexual de més de vint menors de 16 anys al llarg d’una dècada, amb més de 200 dispositius d’emmagatzematge intervinguts.

Sis detinguts per una trentena de robatoris en gasolineres, comerços i vivendes a València i Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut sis persones vinculades a una trentena de robatoris amb força en gasolineres, comerços i vivendes a les províncies de València i Alacant, i quatre d'elles han ingressat en presó.

Com protegir els ulls davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Mirar directament l’eclipsi solar del 12 d’agost sense filtres homologats pot causar lesions irreversibles en la retina. Els òptics de la Comunitat Valenciana expliquen quines ulleres són segures i com utilitzar-les.

Un jaguar bate rècords al Brasil i obliga a repensar la protecció de grans felins

El jaguar Gaspar, monitoritzat per científics bascos, alacantins i brasilers, ha recorregut més de 2.100 quilòmetres en 381 dies a l’Amazònia, un desplaçament inusualment llarg que posa en dubte que les àrees protegides actuals siguen suficients per a grans carnívors.

Quatre morts i sis ferits greus en un xoc múltiple nocturn a Benicàssim

Quatre persones han mort i sis hòmens han resultat ferits greus en un accident múltiple esta matinada a la N-340, al terme de Benicàssim, en sentit Castellón de la Plana.

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.