Una tempesta solar colpejarà la Terra  aquest dimarts

Aquest dimarts una tempesta solar podria impactar amb la Terra. Així ho adverteix un model de predicció de la NASA aplicat per la científica Tamitha Skov, qui va compartir a través de xarxes socials la previsió d’aquest «colp directe«. Tal com ha avisat l’experta, aquest «filament amb forma de serp» provinent del Sol podria ocasionar interferències en els senyals de radi i GPS.

Així mateix, la coneguda com a ‘Dona del clima espacial‘ s’ha aventurat a predir la direcció i força de l’impacte, atesa l’orientació de la flamerada.

Les diem tempestes solars, però en termes científics és més correcte dir tempestes geomagnètiques. Es tracta d’un augment brusc de les partícules emeses en les erupcions del Sol que aconsegueixen la nostra magnetosfera i provoquen pertorbacions del camp magnètic de la Terra.

Cada vegada que s’anuncia una tempesta solar es disparen els temors i les suposicions més alarmistes. Ens agrada témer a les amenaces exteriors, mentre anem acabant solets amb el planeta.

Compte en xarxes socials la científica i assessora de la NASA Tamitha Skov que hi ha en el sol «un filament en forma de serp llançat com una gran tempesta solar» i que està «en la zona d’impacte amb la Terra«. Segons ella, «els usuaris aficionats de radi i GPS esperen interrupcions del senyal en la part de la Terra en què siga de nit«.

Ja el passat 3 de juliol una tempesta solar va impactar sobre el nostre planeta i va provocar una apagada momentània de les ones de ràdio, encara que només sobre l’Atlàntic. Però ja ho ha dit la NASA altres vegades, davant altres tempestes: «Ací, en la Terra, estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació».

Efectivament, una tempesta geomagnètica pot provocar que tota la nostra xarxa de comunicacions i energia quede fora de servei. El gran problema d’una tempesta d’aquest tipus és que té un caràcter global i que comença «simultàniament en tots els punts de la Terra«, explica l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

Força moderada

«Poden ocórrer condicions de nivell G2 (possiblement G3) si el camp magnètic d’aquesta tempesta està orientat cap al sud!«, ha alertat Skov en un tuit en el qual fa referència a l’escala mitjançant la qual es mesura la força d’aquests fenòmens, la potència dels quals s’ordena de l’u al cinc. Així doncs, estaríem davant una tempesta de força moderada.

Malgrat que la científica ha utilitzat un model de predicció de la NASA, ella mateixa reconeix que «l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir«.

Un dels efectes provocats per les tempestes solars és l’aparició d’aurores. Aquests fenòmens són provocats per la interacció entre les partícules acomiadades pel Sol amb les molècules de l’atmosfera concentrades entre els 95 i els 750 quilòmetres d’altura, on la densitat és suficient per a fer apreciable aquesta radiació lluminosa.

A més, a les flamerades provinents de l’astre s’afigen els raigs X que les acompanyen. Si bé és cert que normalment aquests raigs solen absorbir-se en la primera capa de l’atmosfera, en cas de comptar amb l’energia suficient per a distorsionar la ionosfera, es podrien generar interferències en la propagació de les ones de ràdio. També, les partícules que componen aquest filament viatgen a velocitats d’entre 300 i 1.000 quilòmetres per segon, motiu pel qual poden registrar-se danys en els sistemes de comunicacions, xarxes de distribució elèctrica i altres equips.

En la Terra estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació.

No obstant això, l’experta reconeix que «l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir«. Per a fer-nos una idea de la immediatesa de les seues conseqüències una vegada aqueixes flamerades extraordinàries tinguen lloc en el Sol, la llum tarda 8 minuts a arribar a la Terra des de la nostra estrela.

Últimes notícies

José Muñoz, CEO de Hyundai, defén que les startups i les grans empreses afronten els mateixos desafiaments

José Muñoz, conseller delegat de Hyundai Motor Company, sosté en la graduació executive d'EDEM que els líders de startups i de grans multinacionals s'enfronten a reptes similars i que la formació i l'actitud són claus per a afrontar-los.

La denunciant de Rafa Mir manté en el juí que va patir dos agressions sexuals en la mateixa nit

La dona que va denunciar a Rafa Mir ha ratificat davant l'Audiència de València que el futbolista la va agredir sexualment dos vegades a la seua casa, mentres la defensa insistix que tot va ser consentit.

Mor una dona en cadira de rodes atrapada en el muntacàrregues del seu xalet a Xàbia

Una dona alemanya de 76 anys que es desplaçava en cadira de rodes mor a Xàbia en quedar atrapada en el muntacàrregues que donava accés al seu xalet després de tornar de menjar en un restaurant.

Educació garantix la constitució dels tribunals de la PAU malgrat l’anunci de vaga

Educació assegura que els 55 tribunals de la PAU en la Comunitat Valenciana s'estan constituint amb normalitat i que la vaga del professorat no afectarà els exàmens ni a la seua correcció.

La Fiscalia obri una investigació a la Confraria de Sagunt per vetar a les dones en la processó

La Fiscalia ha obert diligències contra la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt per impedir que les dones participen en la processó, després d'una denúncia del Ministeri d'Igualtat. El Govern també tramita la retirada del títol de festa d'interés turístic nacional a la Setmana Santa saguntina.

El Consell aprovarà el divendres la nova regulació de taxis i VTC en la Comunitat Valenciana

El Consell té previst aprovar este divendres el decret llei que regularà el servici de taxis i VTC en la Comunitat Valenciana, després de mesos de protestes i xoc entre els dos sectors.

Dos agents denuncien falta de vigilància en barrancs de la CHJ a les vesprades

Dos agents mediambientals de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer expliquen davant el jutjat que els barrancs queden sense vigilància a les vesprades i detallen com van viure l'augment de cabal durant la dana.

Educació enviarà el dilluns la seua nova proposta per a intentar frenar la vaga indefinida del professorat

Educació remetrà el dilluns un nou document als sindicats docents per a tractar de desconvocar la vaga indefinida i negociar el detall de les reivindicacions en taules sectorials temàtiques.