Una tempesta solar colpejarà la Terra  aquest dimarts

Aquest dimarts una tempesta solar podria impactar amb la Terra. Així ho adverteix un model de predicció de la NASA aplicat per la científica Tamitha Skov, qui va compartir a través de xarxes socials la previsió d’aquest “colp directe“. Tal com ha avisat l’experta, aquest “filament amb forma de serp” provinent del Sol podria ocasionar interferències en els senyals de radi i GPS.

Així mateix, la coneguda com a ‘Dona del clima espacial‘ s’ha aventurat a predir la direcció i força de l’impacte, atesa l’orientació de la flamerada.

Les diem tempestes solars, però en termes científics és més correcte dir tempestes geomagnètiques. Es tracta d’un augment brusc de les partícules emeses en les erupcions del Sol que aconsegueixen la nostra magnetosfera i provoquen pertorbacions del camp magnètic de la Terra.

Cada vegada que s’anuncia una tempesta solar es disparen els temors i les suposicions més alarmistes. Ens agrada témer a les amenaces exteriors, mentre anem acabant solets amb el planeta.

Compte en xarxes socials la científica i assessora de la NASA Tamitha Skov que hi ha en el sol “un filament en forma de serp llançat com una gran tempesta solar” i que està “en la zona d’impacte amb la Terra“. Segons ella, “els usuaris aficionats de radi i GPS esperen interrupcions del senyal en la part de la Terra en què siga de nit“.

Ja el passat 3 de juliol una tempesta solar va impactar sobre el nostre planeta i va provocar una apagada momentània de les ones de ràdio, encara que només sobre l’Atlàntic. Però ja ho ha dit la NASA altres vegades, davant altres tempestes: “Ací, en la Terra, estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació”.

Efectivament, una tempesta geomagnètica pot provocar que tota la nostra xarxa de comunicacions i energia quede fora de servei. El gran problema d’una tempesta d’aquest tipus és que té un caràcter global i que comença “simultàniament en tots els punts de la Terra“, explica l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

Força moderada

Poden ocórrer condicions de nivell G2 (possiblement G3) si el camp magnètic d’aquesta tempesta està orientat cap al sud!“, ha alertat Skov en un tuit en el qual fa referència a l’escala mitjançant la qual es mesura la força d’aquests fenòmens, la potència dels quals s’ordena de l’u al cinc. Així doncs, estaríem davant una tempesta de força moderada.

Malgrat que la científica ha utilitzat un model de predicció de la NASA, ella mateixa reconeix que “l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir“.

Un dels efectes provocats per les tempestes solars és l’aparició d’aurores. Aquests fenòmens són provocats per la interacció entre les partícules acomiadades pel Sol amb les molècules de l’atmosfera concentrades entre els 95 i els 750 quilòmetres d’altura, on la densitat és suficient per a fer apreciable aquesta radiació lluminosa.

A més, a les flamerades provinents de l’astre s’afigen els raigs X que les acompanyen. Si bé és cert que normalment aquests raigs solen absorbir-se en la primera capa de l’atmosfera, en cas de comptar amb l’energia suficient per a distorsionar la ionosfera, es podrien generar interferències en la propagació de les ones de ràdio. També, les partícules que componen aquest filament viatgen a velocitats d’entre 300 i 1.000 quilòmetres per segon, motiu pel qual poden registrar-se danys en els sistemes de comunicacions, xarxes de distribució elèctrica i altres equips.

En la Terra estem protegits de la radiació de les flamerades per la nostra atmosfera, encara que poden afectar els senyals de comunicació.

No obstant això, l’experta reconeix que “l’orientació magnètica d’aquesta tempesta solar dirigida a la Terra serà difícil de predir“. Per a fer-nos una idea de la immediatesa de les seues conseqüències una vegada aqueixes flamerades extraordinàries tinguen lloc en el Sol, la llum tarda 8 minuts a arribar a la Terra des de la nostra estrela.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Carlos Mazón evita valorar la seua citació judicial per respecte al procés de la DANA

Carlos Mazón refusa comentar la seua citació com a testimoni per la gestió de la DANA de València de 2024, en la qual van morir 230 persones, al·legant respecte al procés judicial.

El València Basket defén el seu paper de favorit davant el Ensino Lugo en la Copa de la Reina

El València Basket arriba als quarts de final de la Copa de la Reina davant el Ensino Lugo amb l'etiqueta de favorit i l'oportunitat de rescabalar-se després de l'eliminació del passat any. El conjunt taronja busca trobar en el torneig estabilitat i un impuls anímic en una temporada marcada pels alts i baixos.

L’oposició exigix a Mazón que diga la veritat en el seu testifical per la dana

PSPV i Compromís celebren que la jutgessa cite com a testimoni a Carlos Mazón per la gestió de la dana i li recorden que està obligat a dir la veritat, mentres PP i Vox demanen respecte a les decisions judicials.

PP i Vox reivindiquen l’alleujament fiscal de les noves deduccions enfront de les acusacions de populisme

El ple de Les Corts debat la convalidació de dos decrets que amplien les deduccions fiscals en la Comunitat Valenciana per gastos sanitaris i de música, mesures que PP i Vox presenten com a alleujament per a la classe mitjana i que l'oposició titlla de populisme fiscal i regal a les rendes altes.

PSPV i Compromís qüestionen el trasllat de la parella de Pérez Llorca a la Diputació de València

PSPV i Compromís denuncien la contractació en comissió de servicis de la parella del president Juanfran Pérez Llorca per la Diputació de València, mentres PP i Vox defenen la legalitat i normalitat del trasllat.

Awa Fam reivindica l’ambició del València Basket en la Copa de la Reina

Awa Fam reconeix que el València Basket no partix com a gran favorit en la Copa de la Reina de Tarragona, però manté l'ambició de competir al màxim i barallar pel títol.

L’alta velocitat Madrid-València lidera el creixement de passatgers amb un 26% més en l’últim trimestre de 2025

La línia d'alta velocitat Madrid-València va registrar un increment del 26% de viatgers en el quart trimestre de 2025, fins a 1,5 milions, mentres el corredor Madrid-Barcelona va anotar la seua primera caiguda de demanda des de la liberalització.

Investiguen a 25 persones per alçar vivendes il·legals en sòl agrícola de Mutxamel

La Guàrdia Civil investiga a 25 copropietaris d'una finca de 12.000 metres quadrats a Mutxamel per parcel·lar el sòl rústic i instal·lar vivendes sense autorització urbanística.