9.2 C
València
Divendres, 19 desembre, 2025

Diversos estudis vinculen l’hepatitis infantil aguda amb el COVID

L’origen del brot d’hepatitis aguda en xiquets, que ja s’estén per 30 països, continua sent una incògnita per resoldre per a la comunitat científica. Després de vincular-ho a l’adenovirus F41 i un possible origen animal, un recent estudi realitzat per investigadors del Regne Unit, el país on es va originar aquesta malaltia, apunta a una relació directa amb el Covid-19.

Almenys dos estudis que han vist la llum recentment recolzarien la tesi del coronavirus, cap d’ells revisat encara per parells. Segons el primer, un treball publicat dissabte passat en medRxiv, els xiquets amb COVID-19 tenen un risc significativament major de desenvolupar una disfunció hepàtica.

En el segon estudi, els investigadors especulen amb la possibilitat que els menors afectats, molts dels quals són massa joves per a ser vacunats contra la COVID-19, poden haver tingut símptomes lleus o infeccions asimptomàtiques d’aquesta malaltia que van passar desapercebuts. És la principal hipòtesi amb la qual treballa l’equip que ha publicat el seu treball en The Lancet Gastroenterology & Hepatology.

La investigació assenyala que alguns dels xiquets del Regne Unit i Israel diagnosticats amb l’hepatitis aguda tenen o van tindre covid. A més, la majoria d’ells no comptaria amb cap protecció vacunal, ja que a causa de la seua curta edat no entren dins del rang establit per les agències reguladores i els departaments de salut pública.

Segons l’estudi, el Covid-19 s’hauria identificat en el 18 per cent dels casos notificats al Regne Unit. En concret, s’estableix que 11 dels 97 menors ingressats a hospitals van donar positiu en SARS-CoV-2 mentre que altres tres havien superat la infecció huit setmanes abans de presentar símptomes de l’hepatitis. Mentre que a Israel la relació encara és major. Segons recullen els investigadors, 11 dels 12 xiquets diagnosticats amb l’hepatitis aguda havien tingut Covid-

Com destaquen els investigadors, la majoria dels menors amb hepatitis aguda presenten inicialment símptomes gastrointestinals i després progressen a icterícia, la qual en alguns casos arriba a convertir-se en una insuficiència hepàtica aguda. “Fins al moment, no s’han trobat exposicions ambientals comunes i un agent infecciós continua sent la causa més plausible”, expliquen els científics.

Un procés on la infecció prèvia per Covid-19 provocaria la formació d’un “reservori viral”. “La persistència viral del virus en el tracte gastrointestinal pot conduir a l’alliberament repetit de proteïnes virals a través de l’epiteli intestinal, la qual cosa dona lloc a una activació immunitària”, explica l’estudi.

Una “activació” que els investigadors consideren que és un mecanisme causal de la síndrome inflamatòria multisistèmica en xiquets, mateixa que donaria pas a l’hepatitis aguda, ja que els menors diagnosticats presenten aquesta síndrome.

Un reservori viral per a l’hepatitis aguda en xiquets

Davant aquestes correlacions, els investigadors plantegen la hipòtesi que els casos d’hepatitis aguda greu en xiquets d’origen desconegut podrien ser conseqüència de la infecció per adenovirus “amb trofisme intestinal en xiquets prèviament infectats per covid i portadors de reservoris virals”.

A més, els investigadors fan al·lusió a altres estudis on es vinculava l’origen de l’adenovirus f41 com la possible causa d’hepatitis infantil greu. No obstant això, reivindiquen que “no s’ha informat prèviament que l’adenovirus 41 cause hepatitis aguda greu”.

Sis xiquets han mort i 26 han necessitat trasplantament de fetge

Continua augmentant el nombre de casos d’hepatitis aguda d’origen desconegut diagnosticada en xiquets i ho fa fins als 429 casos, segons les últimes xifres aportades per l’Organització Mundial de la Salut.

L’OMS ha informat de la mort de sis xiquets per aquest motiu i el trasplantament de fetge que han precisat altres 26 xiquets. També ha indicat que la gran majoria de casos d’hepatitis infantil s’han registrat en països europeus.

Altres 40 casos estan pendents de confirmació, tal com ha informat l’Organització Mundial de la Salut. A més, fins a tres de cada quatre xiquets afectats tenen menys de cinc anys.

Un 15% dels pacients d’hepatitis aguda infantil va necessitar vigilància intensiva, mentre que ja sumen 22 els països que han registrat diferents casos de la malaltia, segons dades de l’OMS.

Últimes notícies

Centenars es manifesten a València pels drets dels migrants

Centenars de persones han recorregut València, des de la plaça de bous fins al CIE de Sapadors, per a denunciar exclusió i reclamar garanties per a la població migrant.

El PSPV presenta la proposta de gestora a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per denúncies d’assetjament sexual

La direcció provincial del PSPV ha proposat una gestora per a l'agrupació d'Almussafes després de la denúncia per assetjament sexual contra l'alcalde, ja expulsat. La llista, amb Jorge Vidal al capdavant, queda a l'espera del vistiplau intern i federal.

Centenars es manifesten a València per a reclamar drets de les persones migrants

Centenars de persones han recorregut València per a exigir garanties efectives de drets per a la població migrant. La marxa va culminar davant el CIE de Sapadors.

Imputat l’alcalde de Jérica per agressió sexual a dos menors; el PP demana suspendre-li de militància

Un jutjat de Segorbe investiga a l'alcalde de Jérica per dos presumptes delictes d'agressió sexual a menors. El PP li cessa com a assessor en la Diputació i demana suspendre la seua militància, mentres el PSPV exigix la seua dimissió.

Broseta deixa la secretaria autonòmica de representació davant la UE amb una dimissió irrevocable

Pablo Broseta ha presentat la seua dimissió irrevocable com a secretari autonòmic de Representació davant la UE i les CCAA. Va anunciar la renúncia en X sense donar motius.

Morant demana als edils d’Almussafes respectar a la denunciant i acatar el decidit pel PSPV

Diana Morant ha reclamat al grup socialista d'Almussafes respecte a la denunciant d'assetjament i obediència a les mesures del partit, que ja ha actuat contra l'alcalde.

El Port d’Alacant rescindix el contracte de l’estructura en la bocana i activa concursos de fred i hidrogen

El consell ha resolt el contracte de l'estructura fixa en la bocana per incompliment del contractista i ha llançat concursos per a una nau frigorífica i una planta d'hidrogen verd.

Creu Roja distribuïx més de 1.800 jocs i joguets a famílies vulnerables d’Alacant

Creu Roja ha iniciat a Alacant el lliurament de més de 1.800 jocs i joguets per a famílies vulnerables per Nadal. Les donacions es classifiquen i arriben directament a les llars.