Un xiquet valencià de 6 anys és curat de leucèmia amb una nova teràpia genètica

 

Un xiquet de 6 anys d’Alacant, Álvaro, que patia una leucèmia limfoblàstica aguda de tipus B i que no responia al tractament convencional, s’ha curat i ha pogut tornar a la seua vida normal gràcies a una nova teràpia genètica, denominada CAR-T 19, que ha sufragat el Sistema Nacional de Salut. Aquest xiquet ha sigut tractat a l’Hospital Sant Joan de Déu (HSJD), d’Esplugues de Llobregat, a Barcelona, un dels tres únics centres pediàtrics acreditats a Espanya per a oferir el tractament CAR-T, juntament amb l’Hospital de la Vall d’Hebron, també a Barcelona, i l’Hospital Niño Jesús, de Madrid.

  

Álvaro ja ha pogut tornar a la seua casa i aquest mateix dijous els metges de Sant Joan de Déu li han donat permís per a fer «una vida normal plena i disfrutar de la vida», ha explicat aquest dijous amb molta emoció la seua mare, Marina. La mare d’Álvaro, juntament amb els doctors Miquel Pons, director mèdic de l’Hospital barceloní, i Susana Rives, l’hematòloga que ha seguit el cas, han donat a conéixer en roda de premsa els detalls de l’aplicació del tractament CAR-T 19 en el xiquet.

  

Álvaro va ser diagnosticat de leucèmia limfoblàstica aguda quan era molt menut i, després de rebre el tractament habitual i ser sotmés a un trasplantament de medul·la a Alacant, va recaure de la seua malaltia i va ser derivat a Sant Joan de Déu, on se li va aplicar el CAR-T 19. Després de patir algunes complicacions, de les quals va haver de ser tractat en l’UCI, Álvaro ja ha pogut tornar a la seua casa, a compartir el seu dia a dia amb el seu germà i la resta de la seua família. El CAR-T 19 és una teràpia que ajuda al sistema immunitari del pacient perquè puga reconéixer, atacar i destruir les cèl·lules canceroses d’una manera dirigida.

  

Consistix a extreure sang del pacient mitjançant afèresi, una tècnica que permet separar els components de la sang, per a obtindre limfòcits T, un tipus de cèl·lules del sistema immunitari. Els limfòcits T extrets al pacient són modificats en el laboratori mitjançant tècniques d’enginyeria genètica perquè expressen en la seua superfície el receptor CAR-T, que és capaç de reconéixer l’antigen tumoral CD19, i destruir les cèl·lules canceroses.

  

Una vegada modificats genèticament, en un procés que pot durar de dos a quatre setmanes, els limfòcits són transferits de nou al pacient, que pot fer vida normal al cap d’uns tres mesos. El cas d’Álvaro és el primer que finança el Sistema Nacional de Salut per a un pacient pediàtric i ha costat uns 320.000 euros, ha indicat el doctor Pons, que ha afegit que el HSJC ja tenia experiència a aplicar la citada teràpia des de l’any 2016.

  

De fet, Sant Joan de Déu va ser l’únic hospital espanyol que va participar en l’assaig clínic que la multinacional Novartis va fer a nivell mundial amb el CAR-T 19, amb 16 pacients pediàtrics. D’aquests 16 malalts, la resposta al tractament va ser positiva en un 80% dels casos, i el 62% d’ells continua sense rastre de la malaltia al cap de dos anys de l’estudi, ha precisat la doctora Rives. No obstant això, en alguns casos, un 30% aproximadament, es produïxen complicacions per toxicitat en alguns òrgans i també de tipus neurològic, que han portat a part d’aquests pacients a la Unitat de Vigilància intensiva, ha indicat.

  

D’altra banda, aquest centre, juntament amb l’Hospital Clínic de Barcelona, ha creat una plataforma conjunta per a la realització d’un assaig del denominat CAR-T Ari, amb deu pacients que patixen altres tipus de càncer. Sant Joan de Déu té, a més, altres dos assajos oberts amb aquesta tècnica CAR-T, un per a aconseguir un CAR-T universal, amb el qual es poguera transfondre les cèl·lules no pròpies del pacient i ja preparades, i un CAR-T de primera línia d’atac al càncer.

Últimes notícies

La mobilitat per carretera cau un 60 % en la Comunitat per l’alerta roja

La Generalitat ha confirmat una caiguda del 60 % del trànsit rodat a la Comunitat Valenciana després de l’activació de l’alerta roja per pluges, sense incidents greus fins ara. Les comarques del litoral sud de València, el nord d’Alacant i el nord de Castelló concentren la major intensitat de precipitació.

Aemet activa avís roig per pluges a Castelló i el litoral de València este divendres

Aemet manté per a este divendres l’avís roig per pluges molt intenses a tota la província de Castelló i el litoral de València, amb fins a 90 litres en una hora. El litoral d’Alacant estarà en nivell taronja i l’interior de València i Alacant en nivell groc.

Lionel Messi es converteix en el nou amo del CD Eldense

El CD Eldense ha confirmat l’adquisició del club per part de Lionel Messi, a l’espera del vistiplau del Consell Superior de Deportes.

L’aiguat descarrega 80 litres en 40 minuts a Yátova i activa els avisos a l’interior

Les pluges han deixat en el municipi de Yátova fins a 80 litres per metre quadrat en 40 minuts i més de 100 litres en altres punts de l’interior en poques hores, sobretot a les comarques de Castelló.

Emergències manté l’alerta roja a la Comunitat Valenciana fins divendres de matinada

El Centre de Coordinació d’Emergències manté l’alerta roja per pluges fins demà divendres per evitar avisos nocturns d’Es-Alert i davant una situació meteorològica molt canviant.

Preemergència hidrològica groga per risc d’inundacions al Baix i Alt Túria

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al Baix Túria i Alt Túria i ha demanat als ajuntaments que reforcen la vigilància dels punts més conflictius.

Renfe talla els Rodalia i els Euromed des de València per l’alerta roja per pluges

Renfe ha suspés des de les 18.00 hores la circulació dels trens de Rodalia de València, de Mitjana Distància i dels Euromed i Intercity que connecten amb Catalunya, per l’alerta roja per pluges i tempestes.

Tercer avís Es-Alert per la gota freda a l’interior sud de Castelló

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat el tercer missatge Es-Alert del dia a l’interior sud de Castelló en elevar-se l’avís per pluges a nivell roig. La població ha de limitar els desplaçaments, evitar barrancs i seguir les instruccions de seguretat.