Espanya no recomanarà la vacuna d’AstraZeneca a les persones majors de 65 anys

 

Este passat dijous, Alemanya anunciava que recomanava no administrar la vacuna d’AstraZeneca als majors de 65 anys. Doncs bé, Espanya, igual que altres països europeus com Suècia o França, tot apunta que farà el mateix a causa de la falta de dades que constaten una eficàcia suficient en este col·lectiu. De fet, està previst que la Comissió de Salut Pública adopte una decisió al respecte, tot i que Sanitat ja va avançar este dimarts que «és molt possible» que s’opte per no recomanar-la en majors de 65 anys.

 

ho va assegurar el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, en la roda de premsa tradicional de cada dilluns per A analitzar la situació de la pandèmia en Espanya. Simón i altres experts consultats per ‘Efe’ creuen que de moment no s’hauria d’administrar la dosi a este col·lectiu.

 

«Encara que l’Agència Europea del Medicament l’haja aprovat a partir dels 18 anys, supose que també en la creació de la fitxa tècnica comptarà amb este aspecte, no és que la vacuna ni molt menys estiga contraindicada, però fins ara l’eficàcia en majors de 65 anys no es pot demostrar», explica el vicepresident de l’Associació Espanyola de Vacunologia (AEV), Fernando Moraga-Llop, en declaracions a ‘El Periódico’.

 

Per este motiu, l’expert creu que no es pot recomanar fins que hi haja dades estadístiques que constaten la seua eficàcia, com sí que ho han fet les altres vacunes com ara Pfizer/BiNTech i Moderna. «En el seu assaig, Pfizer per exemple no tenia gent major, només un 4%, però almenys els tenia», indica el portaveu de Vacunes de la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (Semfyc). 

 

Segons Aldaz, això no vol dir que la dosi «siga bona o dolenta», només que no hi ha evidència de la seua eficàcia en majors de 65 anys. D’esta manera, la farmacèutica AstraZeneca hauria de plantejar si fa més estudis o assajos al respecte. «Des del punt de vista de la seguretat no creiem que hi haja problema, no hi ha d’haver molta diferència entre una persona de 60 anys i una de 70», assenyala. 

 

Europa preveu tindre prou vacunes per a poc més d’un 45% de la població a finals de juny

Brussel·les preveu tindre suficients vacunes a la primavera per a vacunar un 45,5% de la població a finals de juny. Un portaveu de la Comissió Europea ha reiterat este dimarts que en el primer trimestre de l’any calculen tinrdre uns 106 milions de vacunes i uns 300 milions en el segon trimestre. «Això ens permetria vacunar uns 200 milions de persones», va dir dilluns la negociadora en cap de la CE per als contractes amb les farmacèutiques, Sandra Gallina, avançant estes dades.

 

La Unió Europea té com a objectiu haver vacunat el 70% de la població a finals d’agost i, per tant, hauria d’immunitzar un 25% de la població entre juliol i agost, si es complixen els seus pronòstics. Des de Brussel·les esperen que l‘aprovació d’una tercera vacuna, la de Johnson&Johnson, permeta ampliar encara més la campanya de vacunació a partir de la primavera. Per a esta, només cal una dosi per a conseguir una protecció completa, però encara té pendent rebre l’aval de l’Agència Europea del Medicament.

 

Segons dades de la Comissió Europea, la UE ha rebut 18 milions de vacunes en gener i espera rebre’n 33 milions més al febrer i 55 milions més al març. Per tant, el bloc europeu confia en accelerar la vacunació este mes amb el doble d’entregues per a arribar als 106 milions de dosis en el primer trimestre.

 

De totes maneres, Brussel·les admet que el retard en les entregues inicialment pactades amb AstraZeneca afectarà la campanya de vacunació dels països de la UE fins al març. Dels aproximadament 120 milions de dosis d’AstraZeneca que s’havien de rebre al primer trimestre, només es rebran 40 milions. «L’absència d’estes dosis genera un problema real per als estats membre en el primer trimestre de l’any», reconeixia dilluns la negociadora en cap de la CE per als contractes amb les farmacèutiques, Sandra Gallina.

Últimes notícies

Retiren quilòmetres de peixos morts al Magre després d’un possible abocament tòxic

La CHJ ha iniciat la retirada de milers de peixos morts al riu Magre, en un tram d’uns deu quilòmetres entre Montroy i Llombai-Alfarp, després d’un possible abocament relacionat amb l’incendi d’una nau industrial a Montserrat.

El PSPV demana a Antifrau una investigació equanime sobre l’ajuda a UGT

El PSPV veu bé que l’Agència Antifrau investigue la subvenció de 80.000 euros al congrés confederal d’UGT de 2021 a València, però reclama equanimitat i que el president Pérez Llorca col·labore igual en els assumptes que afecten la seua parella.

Quinze anys d’Amazon a Espanya: 25.000 milions invertits i més de 30.000 treballadors

Amazon complix quinze anys a Espanya amb una inversió acumulada de 25.000 milions d’euros, més de 30.000 empleats i una forta aposta logística i de centres de dades que arriba també a Paterna.

Braulio Vázquez deixa Osasuna i aposta pel repte del València CF

Braulio Vázquez s’ha acomiadat d’Osasuna després de nou anys com a director esportiu i ha explicat que el seu fitxatge pel València CF era, per a ell, ‘ara o mai’. José Antonio Prieto ‘Cata’ assumirà la direcció esportiva del club navarrés.

Les 35 hores s’acosten als funcionaris de la Generalitat després d’un acord unànime

La mesa sectorial de la Administració de la Generalitat ha aprovat per unanimitat l’acord amb els sindicats que dona cobertura jurídica completa a la jornada de 35 hores setmanals per a més de 21.200 empleats públics. El pacte fixa el camí per a la seua implantació a partir de l’1 de gener de 2027, pendent encara de la ratificació del Consell.

Arcadi España reclama deixar la crispació per a pactar un finançament autonòmic històric

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, insta els partits a aparcar la crispació i negociar al Congrés el nou model de finançament autonòmic, que qualifica d’oportunitat històrica, clau per a territoris com la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Jeff Jones dirigirà la nova empresa conjunta de Ford i Geely a Almussafes

Ford ha designat Jeff Jones, directiu amb 30 anys d’experiència, com a president de la futura empresa conjunta Ford-Geely que operarà des de la planta d’Almussafes a partir de 2027.

La Comunitat Valenciana rep molts fons per a lectura però cau al fons del PISA

La Comunitat Valenciana és una de les autonomies que més diners rep per a reforçar la comprensió lectora i les matemàtiques, però ha registrat una forta caiguda en els resultats de PISA 2025, tant en lectura com en competència matemàtica.