16.9 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

Un expert adverteix que la immunitat no ens salvarà del virus: «No és suficient»

 

Ara mateix, les esperances de tot el món estan posades en les vacunes. Tots volem tornar a la normalitat, o almenys acostar-nos a les vides que teníem abans de l’arribada de la pandèmia del coronavirus, encara que ara mateix costa creure que això passarà sense més, i ho acabarem oblidant amb el pas dels anys.

La clau està, segons la majoria d’experts, a aconseguir la immunitat de ramat, este punt en el qual la major part de la població compte amb els anticossos necessaris per a véncer al virus, o afeblir-lo considerablement.

 

«No és així com acaba una pandèmia»

I diem la majoria dels experts, perquè també hi ha veus molt crítiques amb esta idea. Una d’estes veus és la del conegut epidemiòleg estatunidenc Larry Brilliant, conegut per haver liderat la lluita de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) contra el virus de la verola en la dècada de 1970.

«La immunitat de ramat està ara fitxada en la societat. Es visualitza com un moment màgic, en el qual la pilota caurà a Times Square i tots ballarem, ens besarem i ens abraçarem, i marxarem cap a la normalitat», lamenta l’expert, que adverteix que «això mai succeirà». «No és així com acaba una pandèmia», insisteix Brilliant.

De pandèmies sap molt, tant que va assessorar els creadors de la pel·lícula «Contagio», l’any 2011, i que molts consideren que va predir l’arribada de la Covid-19, davant els paral·lelismes existents amb la situació actual. L’epidemiòleg, de fet, porta molts anys advertint de la possibilitat real d’una emergència sanitària mundial.

Enmig de l’actual situació d’optimisme per la vacunació, que ha animat fins i tot al fet que alguns governs o institucions s’atrevesquen a posar una data final a la pandèmia i la volta a la normalitat, Brillant i els seus companys incomoden. I ho fan advertint que costarà molt més véncer al virus: «La immunitat de ramat no ens salvarà», sentència el nord-americà.

L’epidemiòleg Larry Brilliant avisa que amb vacunar no és suficient

Això sí, insisteix a deixar clar que no vol dir que els esforços actuals per a vacunar a la població siguen en va, sinó que no és suficient. En una intervenció en el ‘The Wall Strees Journal’ al costat d’altres prestigiosos noms de l’epidemiologia mundial, Brilliant assenyala que, per a recuperar la normalitat, és necessària una «detecció ràpida i sòlida» dels brots, a més d’una «contenció reeixida» d’estos.

És a dir, no és suficient saber quants casos diaris de Covid-19 es detecten, i a més s’han d’usar les vacunes que més s’adapten a les diferents variants que han sorgit, i continuarà sorgint en el futur. És l’única manera, assegura, d’«accelerar el viatge» per a aconseguir el que ell mateix diu «seminormalitat».

Cal prestar moltíssima atenció a les noves variants

En este sentit, critica amb duresa l’«estatus gairebé màgic» que ha aconseguit la desitjada immunitat de grup. «No és així com acabarà este malson», insisteix, perquè considera que és gairebé impossible aconseguir-la amb la Covid-19. «El moment de redoblar els nostres esforços per a acabar amb la transmissió [del virus] és ara», assegura.

«Hi haurà llocs en el món i en la població animal que podrien produir variants que podrien reinfectar-nos contínuament. Planifiquem-ho i deixem de costat suficient vacuna i suficients diners perquè puguem trobar brots ràpidament, respondre a ells just a temps», demana Brilliant, que insisteix que no podem estar tan dependents de les vacunes.

En este sentit, la possibilitat que aparega una nova i forta variant que pose novament al món contra les cordes és molt real, i per això l’epidemiòleg demana moltíssima atenció a les noves variants i els possibles canals d’entrada d’estos. «Hem de ser summament acurats en la vigilància i la detecció ràpida en la interfície animal – humà, perquè probablement d’ací eixiran les noves variants», insisteix.

Últimes notícies

4-1. El Vila-real recupera la inspiració i atropella a un Espanyol bloquejat

El Vila-real va golejar 4-1 a l'Espanyol i va tallar una ratxa de cinc partits sense guanyar, amb punts de Mikautadze, Pépé i Moleiro i un autogol de Salinas.

El Vila-real va trencar la seua mala ratxa amb un 4-1 davant l’Espanyol i va prolongar la del rival en 2026

El Vila-real va firmar un 4-1 que va tallar la seua mala dinàmica i va allargar la de l'Espanyol, encara sense victòries en 2026. Mikautadze va obrir el marcador en el 35' i el dol va quedar segellat a l'inici del segon temps.

El Vila-real deslliga cinc minuts letals i es va 2-0 al descans davant l’Espanyol

El Vila-real mana 2-0 a l'intermedi després d'un arreón final: van marcar Mikautadze i un autogol de José Salinas. A l'Espanyol li van anul·lar una miqueta.

Gerard Moreno cau de l’onze del Vila-real a última hora i entra Buchanan

El davanter ha caigut a última hora de l'onze inicial davant l'Espanyol i el seu lloc l'ocupa Tajon Buchanan. Mikautadze lidera l'atac i Gerard arranca en la banqueta.

El Vila-real remodela la defensa davant un Espanyol amb els retorns de Pere Milla i Pol Lozano

El Vila-real introduïx canvis en la seua saga amb les voltes de Mouriño, Pau Navarro i Sergi Cardona. L'Espanyol recupera a Pere Milla i Pol Lozano per a l'onze.

El Vila-real remodela el seu defensa davant un Espanyol que recupera a Pere Milla i Pol Lozano

El Vila-real retoca la seua saga amb els retorns de Mouriño, Pau Navarro i Cardona, mentres l'Espanyol torna a alinear a Pere Milla i Pol Lozano en l'onze.

Cuenca defén que el missatge a Pradas de no confinar durant la dana va ser una reflexió

L'excap de Gabinet de Carlos Mazón ha sostingut davant la comissió del Congrés que el 'de confinar, gens' dirigit a Salomé Pradas no va ser una orde, sinó una reflexió. Nega interferències i assegura que va dir la veritat.

Ferrer, de Varry Brava, creu que el Benidorm Fest es consolida com a internacional enguany

Óscar Ferrer, de Varry Brava, veu en la desvinculació d'Eurovisió una oportunitat perquè el Benidorm Fest s'aferme com a festival internacional. Actua amb Miranda i el seu projecte Bailamama amb el tema 'Despert amandote'.