Un expert adverteix que la immunitat no ens salvarà del virus: «No és suficient»

 

Ara mateix, les esperances de tot el món estan posades en les vacunes. Tots volem tornar a la normalitat, o almenys acostar-nos a les vides que teníem abans de l’arribada de la pandèmia del coronavirus, encara que ara mateix costa creure que això passarà sense més, i ho acabarem oblidant amb el pas dels anys.

La clau està, segons la majoria d’experts, a aconseguir la immunitat de ramat, este punt en el qual la major part de la població compte amb els anticossos necessaris per a véncer al virus, o afeblir-lo considerablement.

 

«No és així com acaba una pandèmia»

I diem la majoria dels experts, perquè també hi ha veus molt crítiques amb esta idea. Una d’estes veus és la del conegut epidemiòleg estatunidenc Larry Brilliant, conegut per haver liderat la lluita de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) contra el virus de la verola en la dècada de 1970.

«La immunitat de ramat està ara fitxada en la societat. Es visualitza com un moment màgic, en el qual la pilota caurà a Times Square i tots ballarem, ens besarem i ens abraçarem, i marxarem cap a la normalitat», lamenta l’expert, que adverteix que «això mai succeirà». «No és així com acaba una pandèmia», insisteix Brilliant.

De pandèmies sap molt, tant que va assessorar els creadors de la pel·lícula «Contagio», l’any 2011, i que molts consideren que va predir l’arribada de la Covid-19, davant els paral·lelismes existents amb la situació actual. L’epidemiòleg, de fet, porta molts anys advertint de la possibilitat real d’una emergència sanitària mundial.

Enmig de l’actual situació d’optimisme per la vacunació, que ha animat fins i tot al fet que alguns governs o institucions s’atrevesquen a posar una data final a la pandèmia i la volta a la normalitat, Brillant i els seus companys incomoden. I ho fan advertint que costarà molt més véncer al virus: «La immunitat de ramat no ens salvarà», sentència el nord-americà.

L’epidemiòleg Larry Brilliant avisa que amb vacunar no és suficient

Això sí, insisteix a deixar clar que no vol dir que els esforços actuals per a vacunar a la població siguen en va, sinó que no és suficient. En una intervenció en el ‘The Wall Strees Journal’ al costat d’altres prestigiosos noms de l’epidemiologia mundial, Brilliant assenyala que, per a recuperar la normalitat, és necessària una «detecció ràpida i sòlida» dels brots, a més d’una «contenció reeixida» d’estos.

És a dir, no és suficient saber quants casos diaris de Covid-19 es detecten, i a més s’han d’usar les vacunes que més s’adapten a les diferents variants que han sorgit, i continuarà sorgint en el futur. És l’única manera, assegura, d’«accelerar el viatge» per a aconseguir el que ell mateix diu «seminormalitat».

Cal prestar moltíssima atenció a les noves variants

En este sentit, critica amb duresa l’«estatus gairebé màgic» que ha aconseguit la desitjada immunitat de grup. «No és així com acabarà este malson», insisteix, perquè considera que és gairebé impossible aconseguir-la amb la Covid-19. «El moment de redoblar els nostres esforços per a acabar amb la transmissió [del virus] és ara», assegura.

«Hi haurà llocs en el món i en la població animal que podrien produir variants que podrien reinfectar-nos contínuament. Planifiquem-ho i deixem de costat suficient vacuna i suficients diners perquè puguem trobar brots ràpidament, respondre a ells just a temps», demana Brilliant, que insisteix que no podem estar tan dependents de les vacunes.

En este sentit, la possibilitat que aparega una nova i forta variant que pose novament al món contra les cordes és molt real, i per això l’epidemiòleg demana moltíssima atenció a les noves variants i els possibles canals d’entrada d’estos. «Hem de ser summament acurats en la vigilància i la detecció ràpida en la interfície animal – humà, perquè probablement d’ací eixiran les noves variants», insisteix.

Últimes notícies

Anselmi vol revifar la tradició dels tècnics argentins en l’Elx

Martín Anselmi, nou tècnic argentí de l’Elx, arriba sense experiència en Europa amb l’objectiu de recuperar el protagonisme dels entrenadors del seu país al club il·licità després d’uns anys discrets.

El PSPV acusa Feijóo de no avalar Juanfran Pérez Llorca en la seua visita a Sueca

El síndic socialista José Muñoz assegura que la visita d’Alberto Núñez Feijóo a la Comunitat Valenciana ha evidenciat la falta de suport explícit a Juanfran Pérez Llorca i denuncia també el silenci entorn de l’expresident Carlos Mazón.

Feijóo promet acabar amb la discriminació financera de la Comunitat Valenciana

Alberto Núñez Feijóo ha promés en un acte a Sueca impulsar un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana i acabar amb la seua discriminació, mentres Juanfran Pérez Llorca ha garantit el suport del PPCV perquè arribe a la Moncloa.

Mes de maig rècord al TRAM d’Alacant amb més d’1,6 milions de viatgers

La xarxa del TRAM d’Alacant ha transportat 1.654.238 persones en maig, una xifra molt similar a la de 2025, amb la Línia 2 com la més utilitzada i un creixement destacat a la Línia 9.

Un jove quasi quadruplica la taxa d’alcohol mentre circulava amb patinet elèctric a Gandia

La Guàrdia Civil ha denunciat un jove de 25 anys que circulava amb un patinet elèctric al Grau de Gandia amb quasi quatre vegades la taxa d’alcohol permesa i sense haver inscrit el vehicle en el registre obligatori de la DGT.

Nous materials prefabricats sostenibles facilitaran la construcció a la Comunitat Valenciana

La Conselleria dIndustria ha finançat, a través dIvace+i Innovació i amb fons FEDER, el desenvolupament de nous materials ecosostenibles per a elements prefabricats que reduïxen ciment, àrids i petjada de carboni en la construcció.

Feijóo carrega contra el rebuig a la moció per exigir eleccions i parla de degradació màxima del sanchisme

Alberto Núñez Feijóo ha criticat a Sueca que la Mesa del Congrés no haja admés a tràmit una moció per demanar a Pedro Sánchez la convocatòria d’eleccions, i ha afirmat que és la degradació màxima del sanchisme.

Metrovalencia bat rècord en maig amb més de 9 milions de viatges

Metrovalencia ha superat en maig els 9 milions de desplaçaments, un 8,64 % més que en 2025, amb la Línia 3 com a més utilitzada i Xàtiva com l’estació amb més trànsit.