Un expert adverteix que la immunitat no ens salvarà del virus: «No és suficient»

 

Ara mateix, les esperances de tot el món estan posades en les vacunes. Tots volem tornar a la normalitat, o almenys acostar-nos a les vides que teníem abans de l’arribada de la pandèmia del coronavirus, encara que ara mateix costa creure que això passarà sense més, i ho acabarem oblidant amb el pas dels anys.

La clau està, segons la majoria d’experts, a aconseguir la immunitat de ramat, este punt en el qual la major part de la població compte amb els anticossos necessaris per a véncer al virus, o afeblir-lo considerablement.

 

«No és així com acaba una pandèmia»

I diem la majoria dels experts, perquè també hi ha veus molt crítiques amb esta idea. Una d’estes veus és la del conegut epidemiòleg estatunidenc Larry Brilliant, conegut per haver liderat la lluita de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) contra el virus de la verola en la dècada de 1970.

«La immunitat de ramat està ara fitxada en la societat. Es visualitza com un moment màgic, en el qual la pilota caurà a Times Square i tots ballarem, ens besarem i ens abraçarem, i marxarem cap a la normalitat», lamenta l’expert, que adverteix que «això mai succeirà». «No és així com acaba una pandèmia», insisteix Brilliant.

De pandèmies sap molt, tant que va assessorar els creadors de la pel·lícula «Contagio», l’any 2011, i que molts consideren que va predir l’arribada de la Covid-19, davant els paral·lelismes existents amb la situació actual. L’epidemiòleg, de fet, porta molts anys advertint de la possibilitat real d’una emergència sanitària mundial.

Enmig de l’actual situació d’optimisme per la vacunació, que ha animat fins i tot al fet que alguns governs o institucions s’atrevesquen a posar una data final a la pandèmia i la volta a la normalitat, Brillant i els seus companys incomoden. I ho fan advertint que costarà molt més véncer al virus: «La immunitat de ramat no ens salvarà», sentència el nord-americà.

L’epidemiòleg Larry Brilliant avisa que amb vacunar no és suficient

Això sí, insisteix a deixar clar que no vol dir que els esforços actuals per a vacunar a la població siguen en va, sinó que no és suficient. En una intervenció en el ‘The Wall Strees Journal’ al costat d’altres prestigiosos noms de l’epidemiologia mundial, Brilliant assenyala que, per a recuperar la normalitat, és necessària una «detecció ràpida i sòlida» dels brots, a més d’una «contenció reeixida» d’estos.

És a dir, no és suficient saber quants casos diaris de Covid-19 es detecten, i a més s’han d’usar les vacunes que més s’adapten a les diferents variants que han sorgit, i continuarà sorgint en el futur. És l’única manera, assegura, d’«accelerar el viatge» per a aconseguir el que ell mateix diu «seminormalitat».

Cal prestar moltíssima atenció a les noves variants

En este sentit, critica amb duresa l’«estatus gairebé màgic» que ha aconseguit la desitjada immunitat de grup. «No és així com acabarà este malson», insisteix, perquè considera que és gairebé impossible aconseguir-la amb la Covid-19. «El moment de redoblar els nostres esforços per a acabar amb la transmissió [del virus] és ara», assegura.

«Hi haurà llocs en el món i en la població animal que podrien produir variants que podrien reinfectar-nos contínuament. Planifiquem-ho i deixem de costat suficient vacuna i suficients diners perquè puguem trobar brots ràpidament, respondre a ells just a temps», demana Brilliant, que insisteix que no podem estar tan dependents de les vacunes.

En este sentit, la possibilitat que aparega una nova i forta variant que pose novament al món contra les cordes és molt real, i per això l’epidemiòleg demana moltíssima atenció a les noves variants i els possibles canals d’entrada d’estos. «Hem de ser summament acurats en la vigilància i la detecció ràpida en la interfície animal – humà, perquè probablement d’ací eixiran les noves variants», insisteix.

Anuncios

Últimes notícies

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del rebuig de Donald Trump al castellà i utilitza eixe episodi per a reflexionar sobre el supremacisme lingüístic i la situació de les llengües minoritzades, especialment el valencià

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.