Un expert adverteix que la immunitat no ens salvarà del virus: «No és suficient»

 

Ara mateix, les esperances de tot el món estan posades en les vacunes. Tots volem tornar a la normalitat, o almenys acostar-nos a les vides que teníem abans de l’arribada de la pandèmia del coronavirus, encara que ara mateix costa creure que això passarà sense més, i ho acabarem oblidant amb el pas dels anys.

La clau està, segons la majoria d’experts, a aconseguir la immunitat de ramat, este punt en el qual la major part de la població compte amb els anticossos necessaris per a véncer al virus, o afeblir-lo considerablement.

 

«No és així com acaba una pandèmia»

I diem la majoria dels experts, perquè també hi ha veus molt crítiques amb esta idea. Una d’estes veus és la del conegut epidemiòleg estatunidenc Larry Brilliant, conegut per haver liderat la lluita de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) contra el virus de la verola en la dècada de 1970.

«La immunitat de ramat està ara fitxada en la societat. Es visualitza com un moment màgic, en el qual la pilota caurà a Times Square i tots ballarem, ens besarem i ens abraçarem, i marxarem cap a la normalitat», lamenta l’expert, que adverteix que «això mai succeirà». «No és així com acaba una pandèmia», insisteix Brilliant.

De pandèmies sap molt, tant que va assessorar els creadors de la pel·lícula «Contagio», l’any 2011, i que molts consideren que va predir l’arribada de la Covid-19, davant els paral·lelismes existents amb la situació actual. L’epidemiòleg, de fet, porta molts anys advertint de la possibilitat real d’una emergència sanitària mundial.

Enmig de l’actual situació d’optimisme per la vacunació, que ha animat fins i tot al fet que alguns governs o institucions s’atrevesquen a posar una data final a la pandèmia i la volta a la normalitat, Brillant i els seus companys incomoden. I ho fan advertint que costarà molt més véncer al virus: «La immunitat de ramat no ens salvarà», sentència el nord-americà.

L’epidemiòleg Larry Brilliant avisa que amb vacunar no és suficient

Això sí, insisteix a deixar clar que no vol dir que els esforços actuals per a vacunar a la població siguen en va, sinó que no és suficient. En una intervenció en el ‘The Wall Strees Journal’ al costat d’altres prestigiosos noms de l’epidemiologia mundial, Brilliant assenyala que, per a recuperar la normalitat, és necessària una «detecció ràpida i sòlida» dels brots, a més d’una «contenció reeixida» d’estos.

És a dir, no és suficient saber quants casos diaris de Covid-19 es detecten, i a més s’han d’usar les vacunes que més s’adapten a les diferents variants que han sorgit, i continuarà sorgint en el futur. És l’única manera, assegura, d’«accelerar el viatge» per a aconseguir el que ell mateix diu «seminormalitat».

Cal prestar moltíssima atenció a les noves variants

En este sentit, critica amb duresa l’«estatus gairebé màgic» que ha aconseguit la desitjada immunitat de grup. «No és així com acabarà este malson», insisteix, perquè considera que és gairebé impossible aconseguir-la amb la Covid-19. «El moment de redoblar els nostres esforços per a acabar amb la transmissió [del virus] és ara», assegura.

«Hi haurà llocs en el món i en la població animal que podrien produir variants que podrien reinfectar-nos contínuament. Planifiquem-ho i deixem de costat suficient vacuna i suficients diners perquè puguem trobar brots ràpidament, respondre a ells just a temps», demana Brilliant, que insisteix que no podem estar tan dependents de les vacunes.

En este sentit, la possibilitat que aparega una nova i forta variant que pose novament al món contra les cordes és molt real, i per això l’epidemiòleg demana moltíssima atenció a les noves variants i els possibles canals d’entrada d’estos. «Hem de ser summament acurats en la vigilància i la detecció ràpida en la interfície animal – humà, perquè probablement d’ací eixiran les noves variants», insisteix.

Últimes notícies

Catalá defensa que la Policia Local va fer milers de rescats durant la DANA a València

María José Catalá ha declarat com a testimoni que Bombers i Policia Local van fer milers de rescats a les pedanies del sud de València durant la DANA del 29 d’octubre de 2024, i que es va habilitar l’Alqueria del Basket per acollir veïns desplaçats.

Setze morts per calor en una setmana a la Comunitat Valenciana, quatre d’elles este dimarts

La primera setmana de juliol ha deixat setze morts atribuïbles a la calor extrema a la Comunitat Valenciana, amb quatre defuncions este dimarts i la major part de víctimes majors de 65 anys.

Noche sufocant a la Comunitat Valenciana amb mínimes que quasi no baixen dels 28 graus

La Comunitat Valenciana ha viscut una nova nit tòrrida, amb 28,2 graus de mínima a Parcent i valors per damunt dels 27 graus en nombrosos municipis mentre continua l’ona de calor.

Aliou Dieng ja és a Manises per a tancar el seu fitxatge pel València CF

El migcentre malià Aliou Dieng, procedent de l’Al Ahly, ha aterrat a Manises per a passar reconeixements i convertir-se en nou jugador del València CF, amb l’objectiu de recuperar les nits europees a Mestalla.

Paterna posa en marxa els canons d’aigua per a protegir el bosc de la Vallesa davant l’onada de calor

L’Ajuntament de Paterna ha activat el sistema automatitzat de canons d’aigua del projecte Guardian per a reforçar la protecció del bosc de la Vallesa davant les altes temperatures i el risc extrem d’incendis forestals.

Aemet alerta de reventons secs per l’onada de calor a l’interior valencià

Aemet ha advertit que l’ambient extremadament càlid i sec pot generar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i de curta duració, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs amb ratxes de vent molt fortes per la calor extrema

Aemet ha avisat que la combinació de calor extrema i ambient molt sec pot provocar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i de curta duració, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs per l’extrema calor en l’interior valencià

Aemet ha avisat que l’ambient extremadament calorós i sec pot provocar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i breus, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.