El govern espanyol apujarà almenys 4 impostos a Espanya

El govern espanyol ho té entre cella i cella: Espanya ha d’augmentar la recaptació fiscal i, per a això, prepara ja una pujada generalitzada d’impostos per als propers exercicis, que afectarà de manera clara sobretot a quatre figures fiscals, però que repercutirà en la pràctica totalitat dels impostos que existeixen ara per ara al nostre país.

 

Anem per parts. L’executiu de Pedro Sánchez ha constatat que hi ha un diferencial d’un 7-8% del PIB entre el qual es recapta en impostos a Espanya i la mitjana de recaptació de la Unió Europea. I ho té clar: vol eliminar este marge.
 

 

El govern espanyol vol recaptar 90.000 milions d’euros més per equiparar-se amb Europa

Per a això, ha de recaptar 90.000 milions d’euros més que els que ara percep l’Estat per la via impositiva i ja dissenya el pla per aconseguir-ho. Hisenda prepara una pujada progressiva d’impostos a Espanya en els propers exercicis fiscals i este dilluns formalitzava la creació d’un grup d’experts que analitzaran quina és la situació del nostre país en matèria tributària i quin és el camí que s’ha d’explorar si el que es desitja és reduir la diferència de recaptació entre Espanya i la mitjana de la Unió Europea.

El comité d’experts farà una valoració global de la situació, de manera que un dels assumptes que estarà sobre la taula són les diferències impositives entre comunitats autònomes: és l’anomenada harmonització fiscal, un altre dels objectius a curt termini d’Hisenda.

Però al marge d’esta qüestió, que el govern espanyol va pactar amb ERC a canvi del seu suport als pressupostos generals de l’Estat 2021, el grup analitzarà amb deteniment quins impostos han de pujar de manera generalitzada al nostre país, a quin ritme i fins a quins nivells. Es prepara, doncs, un augment important de la recaptació fiscal, que es farà per fascicles, és a dir, en un marge de diversos exercicis i de forma progressiva.

La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ha defensat este dilluns que «l‘impost de societats va ser un dels més importants en este primer moment de la reforma fiscal». Una declaració d’intencions, que apunta que el govern central desitja apujar este impost, si pot ser, ja el 2022, de manera que s’hauria d’incloure una previsió d’augment de la recaptació en els propers pressupostos generals de l’Estat.

«El mateix govern de Joe Biden als Estats Units s’està pronunciant al voltant de la necessitat d’obtenir una major eficàcia d’esta figura fiscal que té un baixíssim rendiment a nivell internacional», va apuntar Montero, deixant clar que el debat sobre la pujada impositiva d’esta figura no és exclusiu d’Espanya, sinó que es tracta d’una problemàtica a nivell mundial.

 

Societats, Patrimoni, Successions i Donacions: els quatre impostos principals que s’apujaran

D’esta manera, l‘impost de societats, que grava a les empreses, experimentarà de forma gairebé segura un increment: el govern de Sánchez creu que les persones jurídiques haurien de contribuir més i carregar amb bona part del creixement en recaptació que vol dur a terme l’Executiu central.

Després dels canvis en Societats, Hisenda planeja també increments substancials en matèria dels impostos de Patrimoni, Successions i Donacions, que podrien patir notables creixements, especialment en aquelles comunitats on el tipus impositiu és més baix i on hi ha més i majors bonificacions.

Però estos quatre impostos, a més de ser els que lideraran la pujada que ja planeja el govern espanyol, no seran els únics a través dels quals s’espera aconseguir el necessari increment de 90.000 milions d’euros que s’ha fixat Sánchez. Segons els experts, s’hauran d’endurir la pràctica totalitat de figures tributàries existents el dia de hui. Això inclou els últims impostos que s’han creat al nostre país, com la taxa Google, la taxa Tobin o l’increment de l’IVA per a les begudes edulcorades i ensucrades. Estos tributs també experimentaran pujades, però a més, hauran de crear-se noves figures impositives.

En definitiva, doncs, el govern espanyol es posa a treballar ja per augmentar de manera significativa la pressió fiscal al nostre país. Ara, el comité de 17 experts -professors d’Economia de diverses universitats de tot Espanya- té deu mesos de termini per elaborar una diagnosi completa de la situació i proposar mesures per aconseguir l’increment proposat per l’Executiu de Sánchez, però la ministra Montero té la voluntat de no esperar fins al febrer de 2022, quan el grup ha de lliurar el seu informe, per dur a terme les primeres mesures: l’increment de l’impost de Societats i els primers passos cap a l’harmonització fiscal podrien donar-se ja en els pressupostos generals de l’Estat de 2022.

El que no trigarà a arribar serà el posicionament dels grans grups de l’oposició al nostre país: el PP i, amb encara més contundència, VOX, es mostren fidels a la seua ideologia liberal i reticents, en conseqüència, a la reforma fiscal que prepara el govern de coalició.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Dones de l’aigua a València: guàrdies de 24 hores perquè no falte ni una gota el 8-M

Cinc treballadores de Global Omnium assumixen torns essencials durant el 8-M per a mantindre la xarxa sense corts. La seua labor reflectix l'avanç femení en àrees tècniques.

La UPV constata que la violència masclista en xarxes silencia a dones en política i repetix patrons

Dos estudis de la UPV analitzen milers de missatges en X dirigits a Ayuso, Montero i Meloni i conclouen que l'hostilitat de gènere és sistemàtica i amb impacte democràtic.

Pluges en la Comunitat Valenciana i ruixats amb tempesta en àrees de Castelló

Cels molt nuvolosos i precipitacions generalitzades este dissabte. A Castelló, els ruixats podran ser forts o persistents i amb tempesta en punts.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.