Un brot de listeriosi provoca 71 persones afectades i 46 ingressades en Andalusia

La bacteria 'Listeria monocytogenes' causa listeriosis

Augmenten els casos de persones afectades per listeriosi després de menjar carn entatxonada en Andalusia | Cedida

 

S’ha registrat un brot de listeriosi en diversos punts d’Andalusia en les últimes setmanes. Un total de 46 persones es troben ingressades en l’hospital per eixa malaltia, quatre d’elles en la unitat de Cures Intensives (UCI), i ja s’han confirmat 71 casos en tota la regió. 

 

Alerta sanitària en Andalusia per un brot de listeriosi

Segons la Conselleria de Salut i Famílies, tots els malalts hospitalitzats es troben en centres de Sevilla. Concretament, 27 en l’Hospital Universitari Virgen del Rocío, cinc en l’Hospital Universitari Virgen Macarena, cinc en l’Hospital Universitari Virgen de Valme, un en l’Hospital San Juan de Dios i huit en l’Hospital Nisa.

 

Quant als 71 casos registrats en tota la comunitat autònoma des que va començar el brot, 57 s’han detectat en Sevilla, huit en Huelva, i tres en Màlaga, Granada i Cadis, respectivament. Tots els casos diagnosticats estan rebent l’assistència sanitària que requerix la malaltia. 

 

L’alerta sanitària té la conseqüència de la retirada de la venda i el consum d’un producte de carn entatxonada, el causant més probable del brot. L’empresa que fabrica l’aliment, que ha mantingut una col·laboració estreta amb Salut Pública durant la investigació, ja ha comunicat als seus clients les mesures que es prendran.

 

 

Investigació des d’abans del 14 d’agost

El conseller de Salut i Famílies, Jesús Aguirre, va comparéixer davant els mitjans de comunicació en el Vírgen del Rocío al costat del subdirector de Protecció de Salut, Jesús Peinado, el dia 16 d’agost –el següent en l’activació de l’alerta sanitària i menys de 24 hores més tard que fora decretada– per a informar sobre l’estat de les persones ingressades i l’evolució del brot.

 

La Junta ha subratllat que «encara que la investigació sobre listèria estava en curs amb anterioritat, no va ser fins al dia 14 d’agost quan Salut i Famílies va tindre les evidències sòlides que van permetre associar sense dubte la causa dels brots a la carn entatxonada de l’empresa en qüestió». Per tant, ha remarcat que la Conselleria va fer pública l’alerta «en menys de 24 hores després d’obtindre les evidències definitives» i que, en cas d’haver-se decretat abans, podria haver incorregut en una «irresponsabilitat de conseqüències greus».

 

Afecta persones amb el sistema immunitari dèbil

La listeriosi és una infecció causada pel germen ‘Listeria monocytogenes’. Les persones en general emmalaltixen amb listeriosi havent dinat aliments contaminats. La malaltia afecta principalment a dones embarassades, nounats –ja ha mort un xiquet acabat de nàixer–, persones majors i persones amb el sistema immunitari debilitat. És poc comú que persones en altres grups es fiquen malaltes amb una infecció per listeriosi.

 

Les persones amb listeriosi invasiva, generalment, presenten símptomes entre una i quatre setmanes després d’haver menjat aliments contaminats, fins i tot a voltes algunes persones presenten símptomes fins a 70 dies després. No obstant això, també hi ha casos en què els símptomes apareixen el mateix dia de l’exposició.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.

El PP manté la gestora del partit a la Comunitat Valenciana i reserva decisions sobre candidats

El PP ha decidit prorrogar la gestora a la Comunitat Valenciana i ajornar la convocatòria del congrés autonòmic, mentre posa Sergio Sayas al capdavant de la gestora de Navarra després de la dimissió de Javier García.

Ford tanca el marge per a més concessions salarials a Almussafes fins a 2030

Ford Espanya ha comunicat a la plantilla d'Almussafes que el marge per a augmentar concessions o costos fins a 2030 s'ha esgotat i que presentarà esta setmana el document definitiu de l'Acord 2030 en una reunió final.

Baldoví acusa Pérez Llorca de viure agenollat a Vox i sotmés a Feijóo

Joan Baldoví ha acusat Juanfran Pérez Llorca de no estar a l'altura de la Presidència de la Generalitat, de viure agenollat a Vox i d'arrossegar-se davant el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, durant el debat de política general en Les Corts.