22.5 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

30 municipis que mai han tingut falla gaudiran d’un monument faller a València

 

La Diputació de València i el Gremi d’Artistes Fallers plantaran monuments en una trentena de municipis de la província que no tenen tradició fallera.

La iniciativa, en el marc de les ajudes que la Diputació concedeix a sectors tradicionals per a dinamitzar la seua activitat, pretén d’una banda contribuir a la reactivació dels tallers que han vist afectada la seua producció a causa de la pandèmia, i per una altra acostar la cultura i festa de les Falles a localitats valencianes que no coneixen el que és una plantà.

La major part d’estos monuments, d’artistes com Latorre i Sanz, Carlos Carsí o Miguel Banaclocha –en total, més d’una vintena de tallers- es plantaran durant la festivitat del 9 d’Octubre o els dies previs a la celebració del dia gran de la Comunitat. Algunes de les Falles, no obstant això, s’han plantat ja, cas de la de Teo Chichanova a Siete Aguas, i altres ho faran en les pròximes setmanes, depenent de les particularitats de cada monument i cada localització.

El Gremi d’Artistes Fallers ha rebut 600.000 euros de la Diputació en els dos últims exercicis en el marc d’estes ajudes per a contribuir a reactivar els sectors tradicionals afectats per la pandèmia.

La primera de les iniciatives va ser homenatjar sanitaris i residències amb la plantà de 15 monuments infantils en altres tants espais sanitaris de la província.

En esta ocasió, els tallers fallers mostraran les seues obres en una trentena de municipis de pràcticament totes les comarques valencianes, en un mes d’octubre que també tindrà protagonisme faller a la província com ja ho va tindre setembre en la capital.

Els 30 municipis

 

Els monuments subvencionats per la Diputació, creats en 29 tallers valencians, arribaran a Alpuente, Andilla, Bugarra, Calles, Gestalgar, Titaguas i Sot de Xera en La Serranía; Anna i Quesa a La Canal de Navarrés; Atzeneta d’Albaida, Bocairent, Castelló de Rugat i Quatretonda a la Vall d’Albaida; Antella, Beneixida, Catadau, Benimuslem i Senyera a la Ribera Alta; la Font de la Figuera, Llocnou d’en Fenollet, Moixent i Novetlè a La Costera; Gàtova i Serra al Camp de Túria; Dos Aguas i Siete Aguas en L’Hoya de Bunyol-Xiva; Daimús a La Safor; Petrés al Camp de Morvedre; Ayora a la Vall d’Ayora-Cofrents i Emperador a la comarca de L’Horta Nord.

Els alcaldes i alcaldesses valoren positivament la iniciativa de la corporació provincial i el Gremi d’Artistes Fallers, que s’emmarca en la línia d’ajudes habilitada pel president Gaspar per a contribuir a la reactivació de sectors tradicionals com el de la pirotècnia, l’Associació Nacional de Floristes, el Gremi Artesà de Sastres i Modistes, el Gremi Artesà d’Indumentària Valenciana i el Gremi de Mestres Palmiters, que s’ha incorporat enguany a les ajudes.

En total, més d’un milió d’euros anuals comptant amb l’aportació a les comissions falleres.

Últimes notícies

Els davanters del Llevant, en sequera: només un gol en els últims dotze partits

Només Carlos Espí ha marcat per la davantera del Llevant en els últims dotze partits de Lliga; la resta de punts va arribar des de la segona línia i la defensa. Amb Luís Castro, Iván Romero va ser titular sense encert i Etta Eyong va perdre temps per la Copa Àfrica; així i tot l'equip suma 26 gols.

Un home es refugia en un traster després de ser acoltellat per la seua parella a València

La Policia Nacional va localitzar en Patraix a un home ferit per arma blanca ocult en un traster i va detindre a la seua parella després de seguir una reguera de sang en la vivenda.

Desarticulat un grup itinerant per robatoris en salons de joc d’Alacant i Múrcia

La Policia Nacional ha desarticulat un grup criminal itinerant que ha assaltat salons de joc a Múrcia i Alacant amb la tècnica 'stacker'. Quatre persones han sigut detingudes i la investigació ha quedat oberta per a altres fets similars.

Alacant frega el 10% de la construcció i rehabilitació de vivendes a Espanya

Alacant va concentrar el 9,2% dels visats d'obra nova i rehabilitació residencial en 2025, amb focus a Torrevieja, Elx, Sant Joan d'Alacant i la capital. L'impuls es va recolzar en obra nova i en una forta pujada de la rehabilitació de vivenda.

Aemet activarà al migdia l’avís taronja per ratxes de 90 km/h en el litoral i sud de València

Aemet activarà l'avís taronja en el litoral i l'interior sud de València per vent d'oest amb ratxes de fins a 90 km/h. Castelló i Alacant quedaran en avís groc.

Chiva recupera el carrer Buñol i el Pont Vell, la seua zona zero de la DANA

L'Ajuntament ha culminat la reconstrucció del carrer Buñol i del Pont Vell, oberts al trànsit i al pas per als vianants des d'agost, després dels danys de la DANA. La intervenció retorna la normalitat al barri antic i reforça la seguretat al costat del barranc.

La província de València registra la nit de febrer més càlida de l’última dècada

Les mínimes han repuntat pel vent de ponent i han deixat la nit de febrer més càlida en deu anys a la província de València, amb 18,8 °C a Miramar.

Tres comunitats en alerta taronja i altres onze en groc per vent, pluja i onatge

Andalusia, Galícia i la Comunitat Valenciana estan en nivell taronja per vent, pluja i mala mar, mentres altres onze comunitats mantenen avisos grocs.