30 municipis que mai han tingut falla gaudiran d’un monument faller a València

 

La Diputació de València i el Gremi d’Artistes Fallers plantaran monuments en una trentena de municipis de la província que no tenen tradició fallera.

La iniciativa, en el marc de les ajudes que la Diputació concedeix a sectors tradicionals per a dinamitzar la seua activitat, pretén d’una banda contribuir a la reactivació dels tallers que han vist afectada la seua producció a causa de la pandèmia, i per una altra acostar la cultura i festa de les Falles a localitats valencianes que no coneixen el que és una plantà.

La major part d’estos monuments, d’artistes com Latorre i Sanz, Carlos Carsí o Miguel Banaclocha –en total, més d’una vintena de tallers- es plantaran durant la festivitat del 9 d’Octubre o els dies previs a la celebració del dia gran de la Comunitat. Algunes de les Falles, no obstant això, s’han plantat ja, cas de la de Teo Chichanova a Siete Aguas, i altres ho faran en les pròximes setmanes, depenent de les particularitats de cada monument i cada localització.

El Gremi d’Artistes Fallers ha rebut 600.000 euros de la Diputació en els dos últims exercicis en el marc d’estes ajudes per a contribuir a reactivar els sectors tradicionals afectats per la pandèmia.

La primera de les iniciatives va ser homenatjar sanitaris i residències amb la plantà de 15 monuments infantils en altres tants espais sanitaris de la província.

En esta ocasió, els tallers fallers mostraran les seues obres en una trentena de municipis de pràcticament totes les comarques valencianes, en un mes d’octubre que també tindrà protagonisme faller a la província com ja ho va tindre setembre en la capital.

Els 30 municipis

 

Els monuments subvencionats per la Diputació, creats en 29 tallers valencians, arribaran a Alpuente, Andilla, Bugarra, Calles, Gestalgar, Titaguas i Sot de Xera en La Serranía; Anna i Quesa a La Canal de Navarrés; Atzeneta d’Albaida, Bocairent, Castelló de Rugat i Quatretonda a la Vall d’Albaida; Antella, Beneixida, Catadau, Benimuslem i Senyera a la Ribera Alta; la Font de la Figuera, Llocnou d’en Fenollet, Moixent i Novetlè a La Costera; Gàtova i Serra al Camp de Túria; Dos Aguas i Siete Aguas en L’Hoya de Bunyol-Xiva; Daimús a La Safor; Petrés al Camp de Morvedre; Ayora a la Vall d’Ayora-Cofrents i Emperador a la comarca de L’Horta Nord.

Els alcaldes i alcaldesses valoren positivament la iniciativa de la corporació provincial i el Gremi d’Artistes Fallers, que s’emmarca en la línia d’ajudes habilitada pel president Gaspar per a contribuir a la reactivació de sectors tradicionals com el de la pirotècnia, l’Associació Nacional de Floristes, el Gremi Artesà de Sastres i Modistes, el Gremi Artesà d’Indumentària Valenciana i el Gremi de Mestres Palmiters, que s’ha incorporat enguany a les ajudes.

En total, més d’un milió d’euros anuals comptant amb l’aportació a les comissions falleres.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.