Més compromís. Sonen les sirenes

Ejemplo de shortcode con estilo
Article d'opinió d'Enric Nomdedéu

L’any 1987 o 88, no ho recorde amb precisió, en un Consell Polític de la UPV, que era el màxim òrgan entre congressos, vam viure una tensió extrema, conscients com érem que el partit estava a punt de patir una escissió, que finalment donaria pas a la creació del PVN. Ja aleshores jo tenia la convicció que la ruptura es va produir perquè els uns i els altres, ens vam centrar més en allò que ens separava que no pas en allò que compartíem. I la intuïció que aquella ruptura no ajudaria el valencianisme polític a millorar la seua influència social, i no es traduiria en uns millors resultats electorals. Així fou.

Aquell dia jo vaig prendre la paraula, i sense introducció ni epíleg, tot simplement vaig llegir un breu compte de Josep Vicent Marqués.

És cert que ara no estem davant d’una situació tan dramàtica com aquella, però este mes d’octubre, Més Compromís s’enfronta a un congrés fonamental. Tal com jo ho veig, fins i tot més important que el darrer on es va produir un canvi de denominació i definició. I és així, perquè és un congrés que ve després d’haver perdut el govern del país, i de les grans ciutats. Això que requeria una anàlisi interna serena, però sincera, no es va poder fer, per manca de vocació, i perquè ens van atropellar unes eleccions generals. Aleshores no vam tenir temps per a debatre la política d’aliances, i tot allò va quedar mig tapat perquè els resultats ens van permetre salvar els mobles. L’anàlisi i l’autocrítica, si calia, havia d’arribar doncs en un congrés… Però el congrés es va retardar per a quan es tanqués el cicle electoral, així es va decidir. Un cicle, que amb les eleccions europees, també va saldar-se amb un resultat que no va ser roí. Però tampoc aleshores vam poder debatre amb serenitat l’estratègia i la política d’aliances. Tot, doncs, pendent del congrés que ara encarem.

Cal trobar un equilibri entre l’autocrítica irracional i destructora, i l’autocomplaença cofoia i mortífera. I això s’ha d’aconseguir en la prèvia del congrés. Un congrés, ja he dit, que crec que és crucial, i que tot allò que no siga eixir d’ell amb una nova direcció, una nova executiva, que tinga el suport mínim del 70 o el 75% de la militància, serà un perillosíssim fracàs. Una unitat que no es pot pactar amb presses i a fosques, en la sala de bany de local del congrés, sinó que ha de ser filla de la reflexió i el pacte previ. Tot el que no siga això, deixarà Més Compromís tocat i llastat, afectarà molt negativament les relacions internes dins la coalició Compromís, i el que és més important, li negarà al país, en el moment que més ho necessita, una formació sòlida, capaç d’oferir una alternativa social i nacional, al govern antivalencià que patim.

Amb un suport del 51% es pot guanyar un congrés, però perdrem el país. Quasi quaranta anys després, repetiré el conte de Marqués:

«Recorda la sirena el seu darrer amor mariner i diu:

-Ni tan sols va pensar que podíem passejar per la platja amb l’aigua a la cintura. Ni que, al capdavall, ell tenia les cames curtetes i una mica tornes. Ni va pensar que sí que tinc boca… ¿Sabeu què us dic? No seré jo qui avise el pròxim mariner que el far no funciona. I si s’estavella contra les roques per mirar-me els pits, pitjor per a ell».

Últimes notícies

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.

Avís groc dissabte de vesprada a Alacant per fortes pluges i tronades

Aemet ha activat per a este dissabte un avís groc a la província d'Alacant per ruixats intensos de fins a 30 l/m² en una hora, amb tronades, granís i ratxes de vent fort. L’episodi podria marcar l’inici d’uns dies de precipitacions intenses en l’àrea mediterrània.

El càncer de mama és el tumor més diagnosticat entre dones valencianes

L’Associació Espanyola Contra el Càncer en València destaca que el càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a la Comunitat Valenciana, sobretot entre 45 i 54 anys, i reclama atenció integral més enllà del tractament mèdic.