14.1 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Més compromís. Sonen les sirenes

L’any 1987 o 88, no ho recorde amb precisió, en un Consell Polític de la UPV, que era el màxim òrgan entre congressos, vam viure una tensió extrema, conscients com érem que el partit estava a punt de patir una escissió, que finalment donaria pas a la creació del PVN. Ja aleshores jo tenia la convicció que la ruptura es va produir perquè els uns i els altres, ens vam centrar més en allò que ens separava que no pas en allò que compartíem. I la intuïció que aquella ruptura no ajudaria el valencianisme polític a millorar la seua influència social, i no es traduiria en uns millors resultats electorals. Així fou.

Aquell dia jo vaig prendre la paraula, i sense introducció ni epíleg, tot simplement vaig llegir un breu compte de Josep Vicent Marqués.

És cert que ara no estem davant d’una situació tan dramàtica com aquella, però este mes d’octubre, Més Compromís s’enfronta a un congrés fonamental. Tal com jo ho veig, fins i tot més important que el darrer on es va produir un canvi de denominació i definició. I és així, perquè és un congrés que ve després d’haver perdut el govern del país, i de les grans ciutats. Això que requeria una anàlisi interna serena, però sincera, no es va poder fer, per manca de vocació, i perquè ens van atropellar unes eleccions generals. Aleshores no vam tenir temps per a debatre la política d’aliances, i tot allò va quedar mig tapat perquè els resultats ens van permetre salvar els mobles. L’anàlisi i l’autocrítica, si calia, havia d’arribar doncs en un congrés… Però el congrés es va retardar per a quan es tanqués el cicle electoral, així es va decidir. Un cicle, que amb les eleccions europees, també va saldar-se amb un resultat que no va ser roí. Però tampoc aleshores vam poder debatre amb serenitat l’estratègia i la política d’aliances. Tot, doncs, pendent del congrés que ara encarem.

Cal trobar un equilibri entre l’autocrítica irracional i destructora, i l’autocomplaença cofoia i mortífera. I això s’ha d’aconseguir en la prèvia del congrés. Un congrés, ja he dit, que crec que és crucial, i que tot allò que no siga eixir d’ell amb una nova direcció, una nova executiva, que tinga el suport mínim del 70 o el 75% de la militància, serà un perillosíssim fracàs. Una unitat que no es pot pactar amb presses i a fosques, en la sala de bany de local del congrés, sinó que ha de ser filla de la reflexió i el pacte previ. Tot el que no siga això, deixarà Més Compromís tocat i llastat, afectarà molt negativament les relacions internes dins la coalició Compromís, i el que és més important, li negarà al país, en el moment que més ho necessita, una formació sòlida, capaç d’oferir una alternativa social i nacional, al govern antivalencià que patim.

Amb un suport del 51% es pot guanyar un congrés, però perdrem el país. Quasi quaranta anys després, repetiré el conte de Marqués:

“Recorda la sirena el seu darrer amor mariner i diu:

-Ni tan sols va pensar que podíem passejar per la platja amb l’aigua a la cintura. Ni que, al capdavall, ell tenia les cames curtetes i una mica tornes. Ni va pensar que sí que tinc boca… ¿Sabeu què us dic? No seré jo qui avise el pròxim mariner que el far no funciona. I si s’estavella contra les roques per mirar-me els pits, pitjor per a ell”.

Últimes notícies

El PSOE demanarà que Feijóo comparega el 27 de gener en la comissió de la DANA del Congrés

El Grup Socialista va anunciar que reclamarà la compareixença d'Alberto Núñez Feijóo el 27 de gener en la comissió sobre la DANA. Diana Morant li va exigir donar explicacions.

Marc Márquez reapareix en el Aspar Circuit quasi cent dies després de la seua lesió

Marc Márquez va reaparéixer en el Aspar Circuit de Guadassuar quasi cent dies després de la seua caiguda a Indonèsia. Va completar dos jornades privades amb una Ducati Panigale V2S sota la supervisió de Davide Tardozzi i al costat de diversos pilots mundialistes, com a part de la seua preparació per a 2026.

Morant defén el nou model de finançament i acusa el Consell de buscar objeccions

Diana Morant ha defés que el nou model de finançament autonòmic és el millor per als valencians i ha acusat el Consell de buscar objeccions. Ha destacat que la proposta del Govern duplica la plantejada per Pérez Llorca i ha reclamat suport en la reunió del pròxim dimecres.

Els reis visitaran el 14 de gener una exposició i un projecte de la UPV a València

Els reis viatjaran a València el dimecres 14 per a inaugurar la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i conéixer el projecte 'Salvem els fotos UPV/Recuperar les memòries'. L'agenda fixa actes a les 12.00 en el Centre del Carmen i a les 16.15 en la Facultat de Belles Arts.

Un equip tècnic treballa per a restablir la calefacció en l’IES 25 d’Abril d’Alfafar

Dos empreses treballen des de primera hora en la reparació de la calefacció de l'IES 25 d'Abril després de les queixes per falta de temperatura i talls elèctrics. La consellera ha visitat el centre i manté equips en alerta davant noves incidències.

Marta García i Eilish McColgan, pels rècords en el 10K de València

L'espanyola i la britànica atacaran este diumenge les plusmarques de 10 km a València, en una edició amb nivell internacional, eixides escalonades i 18.000 dorsals.

La UV impulsa un projecte europeu per a entendre el dolor crònic a través de l’eix intestí-cervell

La Universitat de València lidera el projecte europeu 'PainGutPFC' per a estudiar l'eix intestí-cervell en el dolor crònic, amb estudis en humans des de gener a València. L'objectiu és traduir les troballes en teràpies personalitzades que reduïsquen fàrmacs i la càrrega emocional.

Feijóo afirma que Sánchez va influir per a no declarar l’emergència nacional en la DANA de València

Feijóo ha declarat davant la jutgessa que Carlos Mazón li va traslladar que Sánchez preferia mantindre la direcció des de València i que per això no es va declarar l'emergència nacional. Ha defés que el Govern central degué assumir la gestió i ha detallat el seu intercanvi de missatges i la seua arribada primerenca al centre d'emergències.