Un director tècnic de la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ) ha afirmat davant la jutgessa que investiga la gestió de la DANA que l’aigua acumulada en la presa de Forata no va poder arribar al barranc del Poyo perquè totes dues zones formen part de conques diferents i no tenen cap connexió hidràulica, ni directa ni a través de canals de reg.
Segons fonts judicials presents en la declaració, este empleat de la CHJ ha detallat que el 29 d’octubre de 2024 es trobava en Perú, on estava gaudint de les seues vacacions. D’esta manera ha precisat la seua situació personal en la data clau de l’episodi d’inundacions, que forma part de la investigació judicial sobre el que va passar a El Poyo i als municipis afectats.
Negació de l’impacte de la presa de Forata en El Poyo
L’ingenier ha desmentit la tesi que mantenen algunes acusacions, que sostenien que l’aigua desembassada en la presa de Forata podria haver incrementat la magnitud de la tragèdia en el barranc del Poyo.
Davant la jutgessa, ha recalcat que, per la configuració de les conques, l’aigua de Forata no té recorregut possible fins a eixe punt.
Absència de connexió hidràulica
Este especialista ha insistit que és impossible qualsevol connexió hidràulica entre la presa de Forata i el barranc del Poyo, ni tan sols a través de canals de reg o infraestructures de derivació d’aigua.
Ha remarcat que es tracta de sistemes hidrològics independents, i que per això el cabal que es gestiona a Forata no pot influir en el que arreplega el barranc del Poyo.
A més, ha explicat que els problemes greus que va patir Aldaia durant la DANA es van deure exclusivament al desbordament del barranc de La Saleta.
Segons el seu relat, les inundacions en este municipi van estar relacionades amb el comportament d’eixe curs d’aigua i no amb abocaments procedents de la presa de Forata.
Funcionament del SAIH i gestió de l’alerta
El tècnic també ha confirmat que el sistema automàtic d’informació hidrològica SAIH va funcionar com estava previst aquella jornada.
En este punt ha compartit l’afirmació que ja havia fet el president de la CHJ i ha assenyalat que, en la seua opinió, en matèria de Protecció Civil sempre s’arriba tard davant fenòmens tan intensos com una DANA, per la rapidesa amb què es produïxen els canvis de cabal i de pluja.
Respecte al correu enviat des del SAIH al Centre de Coordinació d’Emergències, que va arribar a les 18.43 hores i en el qual s’advertia d’un increment molt fort del cabal en El Poyo, este tècnic ha explicat el funcionament intern del sistema.
Ha indicat que les dades de pluviometria s’obtenen i s’envien de manera automàtica, mentres que els valors de cabal han de validar-se prèviament.
Segons ha precisat, abans de donar per bo un registre de cabal és necessari constatar la veracitat de la dada, la qual cosa exigix una comprovació tècnica addicional.
Este pas, ha indicat, forma part dels protocols habituals per a evitar avisos erronis o alarmes injustificades quan es treballa amb sensors i equips automàtics.
Continuació de la investigació judicial
La investigació judicial sobre la gestió de la DANA continua avançant amb noves declaracions tècniques i documentals, amb l’objectiu de determinar si es van seguir de manera adequada els procediments d’emergència i de gestió de preses i barrancs.
En este context, l’aclariment sobre la inexistència de connexió entre la presa de Forata i el barranc del Poyo és clau per a descartar que els desembassaments d’eixa infraestructura tingueran incidència directa en el que va ocórrer en El Poyo.
Seguiment i consulta d’informació addicional
Esta causa judicial se seguix amb especial atenció des de la Comunitat Valenciana, on altres episodis de pluges intenses també han generat investigacions similars sobre la gestió dels rius i barrancs.
Per a entendre millor com funcionen estos episodis de gota freda i les seues conseqüències, es pot consultar la informació especialitzada que oferix l’Agència Estatal de Meteorologia en la seua web oficial (https://www.aemet.es).
Per a seguir altres informacions relacionades amb temporals i inundacions a la Comunitat Valenciana, es pot consultar l’apartat de successos de València Diari, per exemple en notícies com les últimes dades sobre pluges intenses a la Comunitat Valenciana.
En el marc d’esta cobertura, es continuaran recollint actualitzacions sobre els episodis meteorològics i sobre els resultats de les diligències obertes per a aclarir el que va ocórrer.







