18.8 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

Trucs per a saber quan espien el teu mòbil i què fer per a evitar-lo

Actualment, els pirates informàtics estan esperant qualsevol oportunitat perquè caigues en les seues xarxes, i tu podries ser una víctima sense saber-ho. No fa falta ser cap famós perquè et puguen espiar el mòbil, aquest tipus de hackers no tenen cap mirament a l’hora de sostraure dades i obtindre el material que es té en el mòbil.

Aquestes aplicacions amb les quals els pirates informàtics ataquen per a captar dades privades es denominen ‘spyware‘ o ‘stalkerware‘. Aquestes aplicacions rastregen la informació del telèfon mòbil de la víctima i la recull en un servidor privat al qual té accés l”hacker‘.

Que Pegasus no afecte la ciutadania espanyola de ‘a peu’ no exclou que alguns pirates informàtics intenten punxar els dispositius a través de spywares (programes espia). En aquests casos, la informació rellevant de les víctimes són les dades bancàries o fins i tot els personals.

Mètodes per a infiltrar spywares en els telèfons intel·ligents

• Amagar els programes espia darrere d’aplicacions suposadament fiables que els usuaris instal·len en els seus mòbils.
• Manar SMS o correus electrònics que demanen a les víctimes que instal·len arxius adjunts per una suposada causa important.

Pistes que et diran que el teu mòbil està sent espiat

Un indicador fàcil per a adonar-se que el teu dispositiu està sent espiat per ciberdelinqüents és el factor de consum de dades del mòbil. Solament has de comparar el consum de dades respecte a mesos anteriors i si observes que hi ha un increment inusual, existirà llavors la possibilitat que estiguen entrant al teu mòbil sense el teu haver-te donat compte.

Un altre aspecte que pot avisar-te és que veges publicitat en aplicacions que abans no oferien, ja que a través d’aquests anuncis publicitaris els ‘hackers’ poden obtindre diversos ingressos. Però no sols la publicitat és un indicatiu, si veus que et salten finestres emergents encara que no òbrigues el teu navegador, és possible que tingues una aplicació espia instal·lada o, almenys, un virus.

Un altre dels factors fonamentals és la despesa inusual de la bateria del telèfon, això podria ajudar-te a desxifrar si estàs sent espiat o no. Les apps espien, solen gastar de més la bateria en els dispositius “infectats“, a més de sobrecalfar-los.

Recomanacions per a evitar ser espiat en el mòbil

Per a impedir qualsevol mena de situació que puga suposar una intrusió a la intimitat, a través del telèfon mòbil, el millor és no clicar sobre enllaços que arriben en emails o missatges sospitosos.

La instal·lació d’un antivirus també és una acció recomanable.

Últimes notícies

L’aeroport de Castelló bat el seu rècord anual en superar els 304.000 passatgers

La infraestructura ha aconseguit 304.493 usuaris en el que va de 2025 i ha superat un mes abans la meta de 300.000. El trànsit creix un 16% l'any i un 10% al novembre, amb 14 rutes operades i més oferta prevista per a 2026.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

Detingut a Madrid un home de 44 anys pel robatori de l'exclusiva bicicleta d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. La bici, valorada en 15.000-20.000 euros, es va rastrejar amb cambres.

Aire net, connexió social i teixits intel·ligents per a ciutats més habitables

Centres tecnològics valencians desenrotllen recobriments que depuren l'aire, tèxtils i mobiliari amb sensors i una plataforma que combat la soledat dels majors.

Milers d’atletes prenen València en la vespra d’una Marató que vol ser el més ràpid de 2025

València viu una jornada prèvia d'entrenaments i últims ajustos abans de la Marató, amb 36.000 dorsals i la meta de liderar els temps mundials de 2025.

Marcelino advertix que és impossible mantindre el ritme actual del Vila-real

Després del 2-0 al Getafe, Marcelino va rebaixar l'eufòria: va afirmar que el seu equip no pot sostindre este ritme de punts i que l'objectiu passa per competir per la quarta plaça.

Feijóo deixa en mans de Mazón la seua renúncia a l’acta de diputat

Alberto Núñez Feijóo ha sostingut que renunciar a l'escó és una decisió que correspon a Carlos Mazón i confia a tancar el seu relleu a la Comunitat Valenciana abans de cap d'any. També s'ha desmarcat de les versions sobre la DANA en afirmar que es va assabentar alhora que la premsa.

Buchanan i Mikautadze tomben al Getafe i afermen la ratxa del Vila-real

L'equip de Marcelino va encadenar huit partits seguits sense perdre a casa, amb set triomfs i un empat. Buchanan va obrir i Mikautadze va sentenciar després de la roja a Luis Milla.

El PSPV urgix al PP a deixar les excuses i exigir ja l’acta de diputat a Carlos Mazón

El PSPV ha reclamat al PP que demane immediatament l'acta de diputat a Carlos Mazón i ha acusat els populars de llançar cortines de fum contra Pilar Bernabé. També ha exigit disculpes i cessaments per casos d'assetjament sexual.