15 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

Trucs per a saber quan espien el teu mòbil i què fer per a evitar-lo

Actualment, els pirates informàtics estan esperant qualsevol oportunitat perquè caigues en les seues xarxes, i tu podries ser una víctima sense saber-ho. No fa falta ser cap famós perquè et puguen espiar el mòbil, aquest tipus de hackers no tenen cap mirament a l’hora de sostraure dades i obtindre el material que es té en el mòbil.

Aquestes aplicacions amb les quals els pirates informàtics ataquen per a captar dades privades es denominen ‘spyware‘ o ‘stalkerware‘. Aquestes aplicacions rastregen la informació del telèfon mòbil de la víctima i la recull en un servidor privat al qual té accés l”hacker‘.

Que Pegasus no afecte la ciutadania espanyola de ‘a peu’ no exclou que alguns pirates informàtics intenten punxar els dispositius a través de spywares (programes espia). En aquests casos, la informació rellevant de les víctimes són les dades bancàries o fins i tot els personals.

Mètodes per a infiltrar spywares en els telèfons intel·ligents

• Amagar els programes espia darrere d’aplicacions suposadament fiables que els usuaris instal·len en els seus mòbils.
• Manar SMS o correus electrònics que demanen a les víctimes que instal·len arxius adjunts per una suposada causa important.

Pistes que et diran que el teu mòbil està sent espiat

Un indicador fàcil per a adonar-se que el teu dispositiu està sent espiat per ciberdelinqüents és el factor de consum de dades del mòbil. Solament has de comparar el consum de dades respecte a mesos anteriors i si observes que hi ha un increment inusual, existirà llavors la possibilitat que estiguen entrant al teu mòbil sense el teu haver-te donat compte.

Un altre aspecte que pot avisar-te és que veges publicitat en aplicacions que abans no oferien, ja que a través d’aquests anuncis publicitaris els ‘hackers’ poden obtindre diversos ingressos. Però no sols la publicitat és un indicatiu, si veus que et salten finestres emergents encara que no òbrigues el teu navegador, és possible que tingues una aplicació espia instal·lada o, almenys, un virus.

Un altre dels factors fonamentals és la despesa inusual de la bateria del telèfon, això podria ajudar-te a desxifrar si estàs sent espiat o no. Les apps espien, solen gastar de més la bateria en els dispositius “infectats“, a més de sobrecalfar-los.

Recomanacions per a evitar ser espiat en el mòbil

Per a impedir qualsevol mena de situació que puga suposar una intrusió a la intimitat, a través del telèfon mòbil, el millor és no clicar sobre enllaços que arriben en emails o missatges sospitosos.

La instal·lació d’un antivirus també és una acció recomanable.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.