Trucs per a saber quan espien el teu mòbil i què fer per a evitar-lo

Actualment, els pirates informàtics estan esperant qualsevol oportunitat perquè caigues en les seues xarxes, i tu podries ser una víctima sense saber-ho. No fa falta ser cap famós perquè et puguen espiar el mòbil, aquest tipus de hackers no tenen cap mirament a l’hora de sostraure dades i obtindre el material que es té en el mòbil.

Aquestes aplicacions amb les quals els pirates informàtics ataquen per a captar dades privades es denominen ‘spyware‘ o ‘stalkerware‘. Aquestes aplicacions rastregen la informació del telèfon mòbil de la víctima i la recull en un servidor privat al qual té accés l»hacker‘.

Que Pegasus no afecte la ciutadania espanyola de ‘a peu’ no exclou que alguns pirates informàtics intenten punxar els dispositius a través de spywares (programes espia). En aquests casos, la informació rellevant de les víctimes són les dades bancàries o fins i tot els personals.

Mètodes per a infiltrar spywares en els telèfons intel·ligents

• Amagar els programes espia darrere d’aplicacions suposadament fiables que els usuaris instal·len en els seus mòbils.
• Manar SMS o correus electrònics que demanen a les víctimes que instal·len arxius adjunts per una suposada causa important.

Pistes que et diran que el teu mòbil està sent espiat

Un indicador fàcil per a adonar-se que el teu dispositiu està sent espiat per ciberdelinqüents és el factor de consum de dades del mòbil. Solament has de comparar el consum de dades respecte a mesos anteriors i si observes que hi ha un increment inusual, existirà llavors la possibilitat que estiguen entrant al teu mòbil sense el teu haver-te donat compte.

Un altre aspecte que pot avisar-te és que veges publicitat en aplicacions que abans no oferien, ja que a través d’aquests anuncis publicitaris els ‘hackers’ poden obtindre diversos ingressos. Però no sols la publicitat és un indicatiu, si veus que et salten finestres emergents encara que no òbrigues el teu navegador, és possible que tingues una aplicació espia instal·lada o, almenys, un virus.

Un altre dels factors fonamentals és la despesa inusual de la bateria del telèfon, això podria ajudar-te a desxifrar si estàs sent espiat o no. Les apps espien, solen gastar de més la bateria en els dispositius «infectats«, a més de sobrecalfar-los.

Recomanacions per a evitar ser espiat en el mòbil

Per a impedir qualsevol mena de situació que puga suposar una intrusió a la intimitat, a través del telèfon mòbil, el millor és no clicar sobre enllaços que arriben en emails o missatges sospitosos.

La instal·lació d’un antivirus també és una acció recomanable.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.