11 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

El pla de desescalada valencià, suspés pel Ministeri, al descobert

Puig

Ximo Puig en una imatge d’arxiu | Europa Press

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha publicat este diumenge l’informe tècnic amb el que la Generalitat Valenciana va fonamentar la seua petició per a avançar íntegrament a la fase 1 de desescalada. El document, de 212 pàgines, ressalta la «capacitat» del seu sistema sanitari per a fer front a la pandèmia de la COVID-19.

 

Cal recordar que només 10 dels 24 departaments de salut valencians, a demés del Racó d’Ademús, entren este dilluns, 11 de maig, a la fase 1, i que la raó principal per la que els altres 14 departaments no ho faran, segons el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, és que no s’han fet suficients tests a la població.

 

Només s’han fet PCR al 40% dels pacients amb símptomes

Segons l’informe de la Conselleria, hi ha una capacitat per a fer 5.700 proves PCR al dia a través dels departaments, 2.000 PCR al dia amb fundacions i, d’acreditar-se els laboratoris pendents, 1.500 més.

 

Fins ara, s’han estat fent uns 3.000 PCR diaris als pacients que marcava el protocol, però segons estes xifres, confirmades este mateix diumenge per la subdirectora general d’Epidemiologia de la Conselleria de Sanitat, Herme Vanaclocha, la capacitat del territori valencià arriba a més de 9.000 PCR diaris.

 

En este sentit, l’informe precisa que s’han fet PCR al 40,21% dels casos amb símptomes compatibles amb la COVID-19. En total, s’han fet en el territori valencià un total de 204.764 proves per a la detecció del coronavirus, (139.748 a través de PCR i 65.016 a través de tests ràpids).

 

L’administració autonòmica va instal·lar, quan començà la pandèmia, 7 laboratoris en les tres províncies: en l’Hospital General de Castelló, en el Clínic, en La Fe, en el Doctor Peset, en el General de València, en el General d’Alacant i en Elx. En l’actualitat, ha estés la xarxa de laboratoris i l’objectiu és disposar de laboratoris en tots els departaments començant pròximament amb Dénia i Alcoi.

 

A demés, s’han acreditat per a l’anàlisi de mostres Fisabio, l’Institut d’Investigació La Fe, Sanitat Animal i la Universitat Jaume I i estan en procés d’acreditació el Centre d’Investigació Príncep Felip, la Universitat Miguel Hernández i Isabial.

 

Capacitat assistencial, criteri aprovat

En el document, es posa en relleu que actualment el territori valencià pot albergar 965 llits de crítics, entre l’àmbit públic (747 llits) i el privat (218 llits) i conseguir 18.992 llits d’aguts, comptant els disponibles en hospitals públics i privats, hospitals de crònics i hospitals de campanya.

 

En Atenció Primària, disposa 13.400 professionals en plantilla i ha fet 746 contractes per a reforç de l’atenció durant la pandèmia. A demés, ha obert un procés extraordinari de selecció per als residents que acaben el seu període de residència este mes, tant per a les 156 places de medicina familiar i comunitària, com per a les 70 places d’infermeria; a demés d’un procés extraordinari per als estudiants que estiguen en últim any de carrera d’infermeria i que obtinguen la titulació.

 

La Generalitat recalca que durant la crisi ha mantingut oberts el cent per cent dels centres de salut i ha reorganitzat els consultoris auxiliars per a reforçar l’atenció, per via telefònica o telemàtica. Per a les successives fases de la desescalada, proposa circuits alternatius per a ‘pacients COVID’ i ‘no COVID’, o sales específiques per a evitar el risc de contagis.

 

Durant este  temps, l’Atenció Primària ha permés l’atenció i el seguiment a uns 50.000 sospitosos de coronavirus. Ha sigut «la primera barrera de contenció de la pandèmia i la que ha permés garantir l’assistència a totes les persones en hospitals i unitats de crítics», subratllen.

 

Quant a l’Atenció Hospitalària, la disponibilitat és de 37.000 professionals i s’han fet 4.107 contractes nous. També s’ha obert un procés extraordinari per a permetre la continuïtat en l’exercici de 595 facultatius i 80 professionals d’infermeria i s’instal·laran circuits diferenciats per a pacients amb coronavirus.

 

Major ‘xoc’ econòmic

En l’àmbit econòmic, la Generalitat veu «urgent» emprendre la desescalada per la seua «major vulnerabilitat» a la crisi de la COVID-19, segons motiva en el seu informe, a causa de la seua especialització turística i a un teixit empresarial en el que predominen les pimes i les xicotetes empreses (només el 9,4% de l’ocupació correspon a empreses grans i el 40,5% dels treballadors està ocupat en empreses de menys de 10 empleats) i els autònoms (351.000 abans de la crisi, un 10,8% dels d’Espanya).

 

«Les conseqüències del ‘xoc’ es preveuen majors», advertix el document presentat al Ministeri. I és que les activitats més afectades per la crisi de la COVID-19 (comerç, transport i hostaleria) estan més presents en el territori valencià. La propensió exportadora d’esta regió també es pot vore afectada per la caiguda del comerç, a demés de la venda de vehicles, més acusada en esta autonomia.

 

De fet, el territori valencià és ja la tercera regió més afectada per la destrucció d’ocupació (després de Canàries i Andalusia) en els mesos de març i abril: la caiguda d’afiliacions (mitjanes) es xifra en -100.158 persones, el 13% de la destrucció total en Espanya. Quant a l’atur, és la segona amb més augment absolut (després d’Andalusia) i la quarta en termes relatius (després de Balears, Canàries i Andalusia).

 

En este sentit, la Comunitat Valenciana és la quarta regió amb major número de treballadors en Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO). A data 4 de maig hi havia 394.727 treballadors protegits per una suspensió total o parcial de les seues ocupacions a través d’un ERTO.

 

A demés, el territori valencià té una «capacitat de resposta més limitada, a causa de la seua situació financera i econòmica» per la «crònica situació d’infrafinançament que patix» des de fa dècades (estimada en 1.325 milions d’euros).

 

Com a conseqüència, calcula un impacte sobre el PIB valencià major a la mitjana espanyola. En l’Escenari 1 (2 mesos): una caiguda del -6,1% enfront d’un -5,7% en el conjunt d’Espanya; i en un Escenari 2 (3 mesos): -7,8% enfront del -7,4% nacional.

 

En tots dos escenaris, la Comunitat Valenciana és la cinquena més afectada. En el primer escenari es calcula una caiguda de l’ús de -105.623 ocupacions i la taxa d’atur conseguiria el 18,1%, mentres que en el segon cas, perdria -137.882 ocupacions i la taxa d’atur s’elevaria al 19,8%.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.