El pla de desescalada valencià, suspés pel Ministeri, al descobert

Puig

Ximo Puig en una imatge d’arxiu | Europa Press

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha publicat este diumenge l’informe tècnic amb el que la Generalitat Valenciana va fonamentar la seua petició per a avançar íntegrament a la fase 1 de desescalada. El document, de 212 pàgines, ressalta la «capacitat» del seu sistema sanitari per a fer front a la pandèmia de la COVID-19.

 

Cal recordar que només 10 dels 24 departaments de salut valencians, a demés del Racó d’Ademús, entren este dilluns, 11 de maig, a la fase 1, i que la raó principal per la que els altres 14 departaments no ho faran, segons el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, és que no s’han fet suficients tests a la població.

 

Només s’han fet PCR al 40% dels pacients amb símptomes

Segons l’informe de la Conselleria, hi ha una capacitat per a fer 5.700 proves PCR al dia a través dels departaments, 2.000 PCR al dia amb fundacions i, d’acreditar-se els laboratoris pendents, 1.500 més.

 

Fins ara, s’han estat fent uns 3.000 PCR diaris als pacients que marcava el protocol, però segons estes xifres, confirmades este mateix diumenge per la subdirectora general d’Epidemiologia de la Conselleria de Sanitat, Herme Vanaclocha, la capacitat del territori valencià arriba a més de 9.000 PCR diaris.

 

En este sentit, l’informe precisa que s’han fet PCR al 40,21% dels casos amb símptomes compatibles amb la COVID-19. En total, s’han fet en el territori valencià un total de 204.764 proves per a la detecció del coronavirus, (139.748 a través de PCR i 65.016 a través de tests ràpids).

 

L’administració autonòmica va instal·lar, quan començà la pandèmia, 7 laboratoris en les tres províncies: en l’Hospital General de Castelló, en el Clínic, en La Fe, en el Doctor Peset, en el General de València, en el General d’Alacant i en Elx. En l’actualitat, ha estés la xarxa de laboratoris i l’objectiu és disposar de laboratoris en tots els departaments començant pròximament amb Dénia i Alcoi.

 

A demés, s’han acreditat per a l’anàlisi de mostres Fisabio, l’Institut d’Investigació La Fe, Sanitat Animal i la Universitat Jaume I i estan en procés d’acreditació el Centre d’Investigació Príncep Felip, la Universitat Miguel Hernández i Isabial.

 

Capacitat assistencial, criteri aprovat

En el document, es posa en relleu que actualment el territori valencià pot albergar 965 llits de crítics, entre l’àmbit públic (747 llits) i el privat (218 llits) i conseguir 18.992 llits d’aguts, comptant els disponibles en hospitals públics i privats, hospitals de crònics i hospitals de campanya.

 

En Atenció Primària, disposa 13.400 professionals en plantilla i ha fet 746 contractes per a reforç de l’atenció durant la pandèmia. A demés, ha obert un procés extraordinari de selecció per als residents que acaben el seu període de residència este mes, tant per a les 156 places de medicina familiar i comunitària, com per a les 70 places d’infermeria; a demés d’un procés extraordinari per als estudiants que estiguen en últim any de carrera d’infermeria i que obtinguen la titulació.

 

La Generalitat recalca que durant la crisi ha mantingut oberts el cent per cent dels centres de salut i ha reorganitzat els consultoris auxiliars per a reforçar l’atenció, per via telefònica o telemàtica. Per a les successives fases de la desescalada, proposa circuits alternatius per a ‘pacients COVID’ i ‘no COVID’, o sales específiques per a evitar el risc de contagis.

 

Durant este  temps, l’Atenció Primària ha permés l’atenció i el seguiment a uns 50.000 sospitosos de coronavirus. Ha sigut «la primera barrera de contenció de la pandèmia i la que ha permés garantir l’assistència a totes les persones en hospitals i unitats de crítics», subratllen.

 

Quant a l’Atenció Hospitalària, la disponibilitat és de 37.000 professionals i s’han fet 4.107 contractes nous. També s’ha obert un procés extraordinari per a permetre la continuïtat en l’exercici de 595 facultatius i 80 professionals d’infermeria i s’instal·laran circuits diferenciats per a pacients amb coronavirus.

 

Major ‘xoc’ econòmic

En l’àmbit econòmic, la Generalitat veu «urgent» emprendre la desescalada per la seua «major vulnerabilitat» a la crisi de la COVID-19, segons motiva en el seu informe, a causa de la seua especialització turística i a un teixit empresarial en el que predominen les pimes i les xicotetes empreses (només el 9,4% de l’ocupació correspon a empreses grans i el 40,5% dels treballadors està ocupat en empreses de menys de 10 empleats) i els autònoms (351.000 abans de la crisi, un 10,8% dels d’Espanya).

 

«Les conseqüències del ‘xoc’ es preveuen majors», advertix el document presentat al Ministeri. I és que les activitats més afectades per la crisi de la COVID-19 (comerç, transport i hostaleria) estan més presents en el territori valencià. La propensió exportadora d’esta regió també es pot vore afectada per la caiguda del comerç, a demés de la venda de vehicles, més acusada en esta autonomia.

 

De fet, el territori valencià és ja la tercera regió més afectada per la destrucció d’ocupació (després de Canàries i Andalusia) en els mesos de març i abril: la caiguda d’afiliacions (mitjanes) es xifra en -100.158 persones, el 13% de la destrucció total en Espanya. Quant a l’atur, és la segona amb més augment absolut (després d’Andalusia) i la quarta en termes relatius (després de Balears, Canàries i Andalusia).

 

En este sentit, la Comunitat Valenciana és la quarta regió amb major número de treballadors en Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO). A data 4 de maig hi havia 394.727 treballadors protegits per una suspensió total o parcial de les seues ocupacions a través d’un ERTO.

 

A demés, el territori valencià té una «capacitat de resposta més limitada, a causa de la seua situació financera i econòmica» per la «crònica situació d’infrafinançament que patix» des de fa dècades (estimada en 1.325 milions d’euros).

 

Com a conseqüència, calcula un impacte sobre el PIB valencià major a la mitjana espanyola. En l’Escenari 1 (2 mesos): una caiguda del -6,1% enfront d’un -5,7% en el conjunt d’Espanya; i en un Escenari 2 (3 mesos): -7,8% enfront del -7,4% nacional.

 

En tots dos escenaris, la Comunitat Valenciana és la cinquena més afectada. En el primer escenari es calcula una caiguda de l’ús de -105.623 ocupacions i la taxa d’atur conseguiria el 18,1%, mentres que en el segon cas, perdria -137.882 ocupacions i la taxa d’atur s’elevaria al 19,8%.

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.