La negació i la invisibilitat són les principals discriminacions que pateixen les persones bisexuals

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, posa l’accent enguany en la necessitat de visibilitzar la bisexualitat com una opció més dins de la diversitat sexual que existeix en la societat, atés que la negació d’esta condició i la seua invisibilització són les principals causes de bifòbia que pateixen les persones bisexuals dia a dia.

Existeixen molts mites i estereotips al voltant de les persones bisexuals, com explica Amparo Navarro, tècnica de Lambda: «en eixir al món com a bisexuals ens enfrontem contínuament a qüestionaments del tipus “És que no vols dir que eres lesbiana o gai” o “Això és que encara no has descartat als xics, o les xiques en el cas dels homes” o fins i tot “Jo crec que prefereixes l’altra opció”, com si fora una cosa que tries i tot això és no reconéixer la bisexualitat».

La bisexualitat és l’orientació sexual de les persones qui senten atracció per més d’un gènere, i això succeeix no necessàriament al mateix temps, ni de la mateixa manera ni amb la mateixa intensitat per tots ells. I les persones bisexuals són contínuament qüestionades i es veuen obligades a reivindicar constantment la seua orientació sexual, ja que són llegides per la resta de la societat com a lesbianes o gais.

Com a alternativa quan es desconega l’orientació sexual de dos persones vinculades afectivament és pot parlar, també dones dels mitjans de comunicació, d’una parella formada per dos doncs o d’una parella d’homes, sense caure en la classificació de lesbianes o gais que invisibilitza les persones bisexuals.

Tenim a València el cas recent de Javier Vilalta, referent bisexual visible i soci de Lambda, que es va declarar obertament bisexual en un judici després de ser acusat per la seua exdona d’amagar la seua homosexualitat. Més enllà de la intromissió del procés judicial en l’àmbit més privat de la persona, la primera sentència condemnatòria mostrava un profund desconeixement de la realitat bisexual.

Les persones bisexuals també es veuen sotmeses a prejudicis socials que els consideren vicioses o que els hipersexualitzen. Amparo Navarro denuncia «la cosificació» al fet que les dones bisexuals estan exposades i que incrementa «els nivells de violència sexual als quals ens enfrontem perquè el pensament masclista ens presenta com un objecte per a satisfer els desitjos sexuals dels homes cise heterosexuals».

D’altra banda, els homes bisexuals són invisibilitzats, en la seua majoria llegits com a homosexuals, «i són un agent social de canvi, imprescindibles per a construir una societat més igualitària perquè encarnen un model diferent de la masculinitat imperant», apunta la tècnica de Lambda.

La negació de la bisexualitat posa en risc també a les persones bisexuals sol·licitants de protecció internacional, ja que troben problemes a l’hora que se’ls reconega la seua condició de persona refugiada LGTB+ per poder invisibilitzar-se com a heterosexuals.

Combatre la bifòbia dones de la base

 

La clau per a superar la bifòbia està, com en altres ocasions, en l’educació: «mostrar la diversitat a les escoles és imprescindible per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i d’estimar». Dones de Lambda treballem la diversitat amb tallers gratuïts del Pla Divèrsia per a centres educatius de tota la Comunitat Valenciana, adaptats per edat a partir dels 5 anys, en infantil, primària, secundària, batxillerat i FP.

Últimes notícies

Pérez Llorca defensa a La Pobla que el canvi iniciat al País Valencià arribarà fins al final

Juanfran Pérez Llorca assegura a La Pobla de Vallbona que el PPCV ha obert el camí del canvi al País Valencià i que el seguirà fins al final, i augura possibles eleccions generals anticipades el pròxim curs polític.

Pérez Llorca reivindica el ‘camí del canvi’ i anima el PP a preparar-se per a possibles eleccions generals

Juanfran Pérez Llorca defensa a La Pobla de Vallbona les polítiques del PP en la Comunitat Valenciana, reivindica el ‘camí del canvi’ i avisa de possibles eleccions generals anticipades.

Mor violentament un home en una vivenda de Torrevieja i la Guàrdia Civil obri una investigació

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d’un home localitzat amb signes d’agressió per arma blanca en una urbanització de luxe de Torrevieja, després que el propietari de la vivenda trobara el cos i avisara les autoritats.

El València Basket tanca el mínim de jugadors ‘cupo’ però encara vol reforçar la plantilla

El València Basket ha assolit el mínim de quatre jugadors 'cupo' amb el fitxatge de Mario Saint-Supéry, però el club encara vol incorporar almenys un jugador més per a mantindre marge de maniobra en l’ACB.

El PSPV acusa el PP de frenar el blindatge del finançament de la dependència

El PSPV ha criticat que el PP haja votat en contra en el Congrés de la reforma que fixa per llei que l’Estat financie el 50% del sistema de dependència, malgrat reivindicar més fons per a la Comunitat Valenciana.

Onze detinguts per venda de droga en vivendes, trasters i una granja d’El Campello

La Guàrdia Civil ha detingut onze persones a El Campello per presumpta venda de cocaïna, marihuana i haixix en vivendes, trasters, un comerç i una granja avícola, i ha intervingut diners, vehicles i material per al tràfic de drogues.

Sato vol debutar prompte amb el València i guanyar-se la confiança de l’afició

El migcampista japonés Ryunosuke Sato ha expressat que vol debutar com més prompte millor amb el València CF i convertir-se en un futbolista fiable per a l’afició i el vestidor en l’última temporada a Mestalla.

El Rototom redueix un 90% els combustibles fòssils amb un sistema híbrid pioner

El festival Rototom Sunsplash implantarà este estiu a Benicàssim un sistema híbrid d’energia solar i bateries que reduirà un 90% l’ús de combustibles fòssils i evitarà l’emissió de 7,7 tones de CO₂, dins d’una estratègia ambiental que convertix el recinte en un referent de sostenibilitat i adaptació al canvi climàtic.