Mastodon
23 C
València
Dimarts, 16 setembre, 2025

La negació i la invisibilitat són les principals discriminacions que pateixen les persones bisexuals

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, posa l’accent enguany en la necessitat de visibilitzar la bisexualitat com una opció més dins de la diversitat sexual que existeix en la societat, atés que la negació d’esta condició i la seua invisibilització són les principals causes de bifòbia que pateixen les persones bisexuals dia a dia.

Existeixen molts mites i estereotips al voltant de les persones bisexuals, com explica Amparo Navarro, tècnica de Lambda: «en eixir al món com a bisexuals ens enfrontem contínuament a qüestionaments del tipus “És que no vols dir que eres lesbiana o gai” o “Això és que encara no has descartat als xics, o les xiques en el cas dels homes” o fins i tot “Jo crec que prefereixes l’altra opció”, com si fora una cosa que tries i tot això és no reconéixer la bisexualitat».

La bisexualitat és l’orientació sexual de les persones qui senten atracció per més d’un gènere, i això succeeix no necessàriament al mateix temps, ni de la mateixa manera ni amb la mateixa intensitat per tots ells. I les persones bisexuals són contínuament qüestionades i es veuen obligades a reivindicar constantment la seua orientació sexual, ja que són llegides per la resta de la societat com a lesbianes o gais.

Com a alternativa quan es desconega l’orientació sexual de dos persones vinculades afectivament és pot parlar, també dones dels mitjans de comunicació, d’una parella formada per dos doncs o d’una parella d’homes, sense caure en la classificació de lesbianes o gais que invisibilitza les persones bisexuals.

Tenim a València el cas recent de Javier Vilalta, referent bisexual visible i soci de Lambda, que es va declarar obertament bisexual en un judici després de ser acusat per la seua exdona d’amagar la seua homosexualitat. Més enllà de la intromissió del procés judicial en l’àmbit més privat de la persona, la primera sentència condemnatòria mostrava un profund desconeixement de la realitat bisexual.

Les persones bisexuals també es veuen sotmeses a prejudicis socials que els consideren vicioses o que els hipersexualitzen. Amparo Navarro denuncia «la cosificació» al fet que les dones bisexuals estan exposades i que incrementa «els nivells de violència sexual als quals ens enfrontem perquè el pensament masclista ens presenta com un objecte per a satisfer els desitjos sexuals dels homes cise heterosexuals».

D’altra banda, els homes bisexuals són invisibilitzats, en la seua majoria llegits com a homosexuals, «i són un agent social de canvi, imprescindibles per a construir una societat més igualitària perquè encarnen un model diferent de la masculinitat imperant», apunta la tècnica de Lambda.

La negació de la bisexualitat posa en risc també a les persones bisexuals sol·licitants de protecció internacional, ja que troben problemes a l’hora que se’ls reconega la seua condició de persona refugiada LGTB+ per poder invisibilitzar-se com a heterosexuals.

Combatre la bifòbia dones de la base

 

La clau per a superar la bifòbia està, com en altres ocasions, en l’educació: «mostrar la diversitat a les escoles és imprescindible per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i d’estimar». Dones de Lambda treballem la diversitat amb tallers gratuïts del Pla Divèrsia per a centres educatius de tota la Comunitat Valenciana, adaptats per edat a partir dels 5 anys, en infantil, primària, secundària, batxillerat i FP.

Últimes notícies

Desmantellen una plantació de marihuana a Benimodo i arresten a dos sospitosos

La Guàrdia Civil va localitzar el cultiu per la forta olor que emanava d'un camp i es va confiscar de 42 plantes en floració. Un dels arrestats va amenaçar a un agent i l'altre va intentar fugir.

Troben nous fòssils de dinosaures herbívors del Juràsic Superior a Terol i València

Noves restes d'ornitòpodes a Terol i València revelen una diversitat inesperada en ecosistemes costaners del Juràsic Superior i confirmen a Oblitosaurus bunnueli.

El detingut pel tiroteig d’Alfafar ingressa a la presó provisional sense fiança

El Jutjat d'Instrucció 19 de València ordena presó provisional, comunicada i sense fiança per al sospitós del tiroteig de l'1 de setembre a Alfafar. L'home es va entregar en la Comandància de la Guàrdia Civil i la causa passa al Tribunal d'Instància de Catarroja.

Dos bones notícies per al valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre la importància de les ajudes que ha rebut l'AVL per part de diferents Governs

Tres detinguts per una xarxa que venia joies falses a cases de compravenda a Elx

Tres persones han sigut arrestades a Elx per integrar una xarxa que col·locava peces banyades en or com si anaren de 9 quirats en cases de compravenda. La intervenció policial va limitar el perjuí a 4.700 euros i la investigació seguix oberta per a localitzar a més implicats.

Baixen les opcions de ruixats a València i Castelló i les temperatures a penes varien

La jornada deixa un risc baix de ruixats en els litorals de València i Castelló al matí i a l'interior de Castelló a la vesprada. El vent serà fluix i tendirà a component este des del migdia, amb temperatures similars a les de dies anteriors.

Mor una bebé i la seua mare queda en estat crític després de ser atropellades per un cotxe sense conductor a Calp

Una bebé de 20 dies va morir i la seua mare roman en l'UCI després de ser envestides per un vehicle estacionat que es va desplaçar costa avall en una urbanització. L'altre fill, de quatre anys, va eixir il·lés i s'investiga una possible fallada del fre de mà.

Marcelino afirma que Partey esta llest mentalment per a jugar davant el Tottenham

El tecnico del Vila-real sosté que el migcampista ghanes esta al seu maximo nivell mental per al debut de Champions i apel·la a la presuncion d'innocència. El jugador, que nega els càrrecs, ha de comparéixer en un tribunal de Londres al dia següent del partit.