13.8 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

La sarna sarcòptica posa en perill a la fauna salvatge de la Comunitat Valenciana

 

La sarna sarcòptica és un dels problemes més greus als quals enfronta la fauna salvatge a la Comunitat Valenciana.

El Club de caçadors de Cortes de Pallás porta des de finals de 2019 posant solució a esta malaltia que s’havia estés de manera preocupant entre la població de cabra salvatge en la zona de Cofrentes-Ayora.

Després de molt d’esforç i implicació per part del club de caçadors, s’han pogut controlar els brots en la zona, encara que no corren la mateixa sort altres territoris de la Comunitat Valenciana, on la malaltia segueix en auge.

Esta malaltia parasitària provocada per l’àcar “sarcoptes scabiei”, altament contagiós, afecta la pell de l’animal provocant picors, caiguda del pelatge i rigidesa cutània.

La cabra salvatge és l’espècie més castigada per este paràsit, causant de la desnutrició i mort de l’animal a causa de l’acurtament facial i la falta de mobilitat.

La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ha vingut advertint els últims temps de poblacions desmesurades, no sols de cabra, sinó també d’espècies de caça major com el cabirol o el senglar. 

Esta sobre població, a més d’alterar l’ecosistema i provocar greus danys a l’agricultura i quantiosos accidents de trànsit, comporta riscos sanitaris severs com la transmissió de la sarna.

 

Primers casos detectats en 2016

 

En la Comunitat, els primers casos es van detectar en 2016, i des de llavors han anat en augment per l’alta densitat d’animals salvatges per quilòmetre quadrat i la inactivitat de l’Administració.

Actualment, a la província de València, les comarques de Cofrentes-Ayora i de la Ribera són les més afectades pels brots de sarna en la fauna silvestre.

“A més de cabres infectades en el nostre delimitat, hem vist conills i raboses amb mostres de la malaltia”, declara Javier González, membre de la directiva del club esportiu de caçadors d’Antella.

L’actuació del Club de Caçadors de Cortes de Pallás és exemple de com s’han de gestionar els brots de malalties contagioses com la sarna. 

Miguel Muñoz, president del club, explica que “seguint el protocol d’actuació establit per la Conselleria d’Agricultura i, gràcies a la col·laboració d’agents mediambientals i del Seprona, els caçadors hem aconseguit controlar l’epidèmia després d’abatre 60 cabres infectades, evitant el seu sofriment i més contagis”.

És incalculable el temps i les despeses econòmiques que ens ha generat, però hem aconseguit solucionar el problema. Si no fora per nosaltres la situació estaria completament descontrolada”, declara.

Segons estableix l’article 36 de la llei 13/2004 de Caça de la Comunitat Valenciana, el deure de gestió sobre totes les espècies cinegètiques del vedat correspon al titular d’este, per tant la responsabilitat recau en els caçadors, encarregats de pal·liar este problema amb els seus propis mitjans i recursos, fins i tot exposant-se ells mateixos a contraure la malaltia.

Malgrat que existeixen tractaments per a la sarna, el fet que els focus siguen en fauna salvatge fa molt difícil l’aplicació i el control de la dosi de qualsevol mena de medicació.

Necessària una política integral

 

Des de la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana, es fa una crida a l’Administració amb la finalitat que ajuden els caçadors a combatre esta situació de salut pública.

“Hem de ser aliats en la muntanya. El protocol d’actuació establit per la Conselleria d’Agricultura seria efectiu si vinguera acompanyat de més mitjans personals, materials, econòmics, i sobretot jornades de formació sobre riscos de les epizoòties i zoonosis à que s’enfronten els caçadors diàriament”, afirma Raúl Esteban, president de l’entitat.

“És necessària una política integral de suport per a lluitar contra la malaltia de la sarna sarcòptica”, conclou.

Últimes notícies

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.

Nou focus de malaltia de Newcastle en una granja de pollastres a València

Confirmat per PCR un focus extremadament virulent en una granja de broilers de La Vall d'Albaida amb uns 75.000 animals, el quint de la temporada. S'han activat immobilització, sacrifici, zona de restricció i reforç de vacunació i bioseguretat.

Orihuela emprén accions judicials per a reclamar a la Generalitat la devolució del Llibre dels Repartiments

L'Ajuntament d'Orihuela iniciarà accions judicials per a recuperar el Llibre dels Repartiments, custodiat per la Biblioteca de Catalunya, després d'anys de requeriments rebutjats. El consistori contracta assessoria legal especialitzada per a sustentar la demanda.

La Generalitat tanca l’últim punt de residus de la DANA a L’Alcúdia després de gestionar 3.200 tones

La Generalitat ha clausurat l'últim punt d'apilament de residus a L'Alcúdia després de gestionar prop de 3.200 tones. L'operació s'emmarca en el pla autonòmic per a accelerar la recuperació i alleujar als municipis més afectats.

EMT València adjudica 58 cabines de vàter per a conductors amb una inversió de 1,56 milions

L'EMT de València ha adjudicat el subministrament de 58 cabines de vàter d'obra i fixes per a la seua plantilla, per 1,56 milions sense IVA. El pla combina noves instal·lacions i renovacions amb un calendari escalonat i reforç de personal mitjançant borses d'ocupació.