8.8 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

La Unió presenta propostes per a compensar l’encariment dels inputs agraris

Tractor abandonat

 

 

La Unió ha traslladat al Ministeri d’Agricultura, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones, un informe en el qual es recull l’avaluació, conseqüències i propostes de millora enfront de la greu crisi de costos en la qual està sumit el sector agrari des de fa diversos mesos.

Precisament, aquest serà un dels aspectes més rellevants de la protesta convocada per les organitzacions professionals agràries valencianes, entre elles la Unió, prevista per al divendres 3 mitjançant una marxa a peu i amb vehicles des de la localitat de Favara a la de Tavernes de la Valldigna.

L’organització professional agrària constata a través de diverses fonts el desmesurat increment dels costos de l’energia (gasoil B, electricitat…), dels pinsos per a la ramaderia, de llavors i plançons, dels fitosanitaris i de la resta dels inputs productius, el més escandalós d’ells el de l’electricitat, que s’ha multiplicat per 5 en un any; o el dels fertilitzants, amb una pujada de més del 70%.

Enfront d’aquesta escalada de costos de producció sense precedents, proposa al Ministeri una sèrie de mesures que busquen disminuir l’impacte d’aquest increment de costos en les explotacions. Entre elles, es plantegen mesures d’àmbit fiscal, com a rebaixes en els mòduls de l’IRPF, increment del percentatge de deducció de despeses de difícil justificació en estimació objectiva, reducció de costos inputs en l’estimació del rendiment net… recordant al Ministeri que són mesures que ja s’han aplicat davant situacions de crisis similars.

L’organització considera, a més, que s’hauria d’aprovar l’aplicació de tipus reduïts de l’IVA als inputs agraris, tal com permet la Directiva europea que regula aquest impost. “Algunes d’aquestes mesures, com la reducció de l’IVA dels Inputs ja les hem proposades en el marc de les negociacions de la Llei de Pressupostos” indiquen des de l’organització “encara que és un senyal de la no disposició del Govern a fer costat al sector, que no les hagen acceptades en el Congrés cap dels dos partits que el sustenten”.

Altres mesures que haurien ajudat a frenar l’escalada de preus en el sector són, per exemple, en el cas del regadiu, que el Govern haguera complit el seu compromís de regular el contracte de doble potència per al regadiu o considerar l’eliminació dels royalties en les llavors utilitzades pel llaurador.

D’altra banda, l’organització insisteix també que la Comissió ha de procedir com més prompte millor a suspendre el Reglament sobre beneficis a la importació de fertilitzants nitrogenats procedents de Rússia, els Estats Units i Trinitat i Tobago per a flexibilitzar el seu preu a la UE.

La situació actual, sense mesures per part del Ministeri, dona lloc a un diagnòstic clar per a la Unió, “les dades indiquen que, si bé està apujant el preu pagat pel consumidor i el preu percebut pel productor, aquestes pujades no són més que tímids avanços enfront de la desbocada pujada de preus de costos de producció” i diagnostiquen que “queda clar que la pujada dels costos de producció l’està assumint el llaurador i ramader a costa d’una rendibilitat que, abans del començament de la crisi, ja era desastrosa, i això s’està traduint en un augment de tancament d’explotacions en els diferents sectors, com el boví de llet”.

L’organització assenyala que les mesures proposades ajudarien a pal·liar els efectes de l’increment desmesurat dels costos de producció, però no serien necessàries si Espanya s’haguera dotat d’una adequada reforma de la Llei de la Cadena Alimentària, per a reforçar el poder de negociació dels productors a l’hora de repercutir els seus costos a les següents baules de la cadena “alguna cosa que amb la regulació actual no està complint-se”, denuncien des de l’organització.

 

 

La Unió presenta propostes per a compensar l'encariment dels inputs agraris

Últimes notícies

Cort en un tram de les línies 4 i 6 de Metrovalencia per danys en la catenària

Les línies 4 i 6 han quedat fora de servici entre Tarongers i Doctor Lluch després d'enganxar-se un camió amb remolc en la catenària. Tècnics valoren els danys i no hi ha hora estimada de normalitat.

Dimecres amb núvols alts, poques variacions tèrmiques i vent fluix en la Comunitat

Jornada estable amb cel poc nuvolós i intervals de núvols alts. El vent bufarà fluix de l'oest i el dijous es mantindrà el mateix patró.

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.