17.1 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

La Unió presenta propostes per a compensar l’encariment dels inputs agraris

Tractor abandonat

 

 

La Unió ha traslladat al Ministeri d’Agricultura, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones, un informe en el qual es recull l’avaluació, conseqüències i propostes de millora enfront de la greu crisi de costos en la qual està sumit el sector agrari des de fa diversos mesos.

Precisament, aquest serà un dels aspectes més rellevants de la protesta convocada per les organitzacions professionals agràries valencianes, entre elles la Unió, prevista per al divendres 3 mitjançant una marxa a peu i amb vehicles des de la localitat de Favara a la de Tavernes de la Valldigna.

L’organització professional agrària constata a través de diverses fonts el desmesurat increment dels costos de l’energia (gasoil B, electricitat…), dels pinsos per a la ramaderia, de llavors i plançons, dels fitosanitaris i de la resta dels inputs productius, el més escandalós d’ells el de l’electricitat, que s’ha multiplicat per 5 en un any; o el dels fertilitzants, amb una pujada de més del 70%.

Enfront d’aquesta escalada de costos de producció sense precedents, proposa al Ministeri una sèrie de mesures que busquen disminuir l’impacte d’aquest increment de costos en les explotacions. Entre elles, es plantegen mesures d’àmbit fiscal, com a rebaixes en els mòduls de l’IRPF, increment del percentatge de deducció de despeses de difícil justificació en estimació objectiva, reducció de costos inputs en l’estimació del rendiment net… recordant al Ministeri que són mesures que ja s’han aplicat davant situacions de crisis similars.

L’organització considera, a més, que s’hauria d’aprovar l’aplicació de tipus reduïts de l’IVA als inputs agraris, tal com permet la Directiva europea que regula aquest impost. “Algunes d’aquestes mesures, com la reducció de l’IVA dels Inputs ja les hem proposades en el marc de les negociacions de la Llei de Pressupostos” indiquen des de l’organització “encara que és un senyal de la no disposició del Govern a fer costat al sector, que no les hagen acceptades en el Congrés cap dels dos partits que el sustenten”.

Altres mesures que haurien ajudat a frenar l’escalada de preus en el sector són, per exemple, en el cas del regadiu, que el Govern haguera complit el seu compromís de regular el contracte de doble potència per al regadiu o considerar l’eliminació dels royalties en les llavors utilitzades pel llaurador.

D’altra banda, l’organització insisteix també que la Comissió ha de procedir com més prompte millor a suspendre el Reglament sobre beneficis a la importació de fertilitzants nitrogenats procedents de Rússia, els Estats Units i Trinitat i Tobago per a flexibilitzar el seu preu a la UE.

La situació actual, sense mesures per part del Ministeri, dona lloc a un diagnòstic clar per a la Unió, “les dades indiquen que, si bé està apujant el preu pagat pel consumidor i el preu percebut pel productor, aquestes pujades no són més que tímids avanços enfront de la desbocada pujada de preus de costos de producció” i diagnostiquen que “queda clar que la pujada dels costos de producció l’està assumint el llaurador i ramader a costa d’una rendibilitat que, abans del començament de la crisi, ja era desastrosa, i això s’està traduint en un augment de tancament d’explotacions en els diferents sectors, com el boví de llet”.

L’organització assenyala que les mesures proposades ajudarien a pal·liar els efectes de l’increment desmesurat dels costos de producció, però no serien necessàries si Espanya s’haguera dotat d’una adequada reforma de la Llei de la Cadena Alimentària, per a reforçar el poder de negociació dels productors a l’hora de repercutir els seus costos a les següents baules de la cadena “alguna cosa que amb la regulació actual no està complint-se”, denuncien des de l’organització.

 

 

La Unió presenta propostes per a compensar l'encariment dels inputs agraris

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mikautadze decidix en Llevant i firma el seu octau gol en LaLiga

El davanter del Vila-real va donar la victòria a domicili amb el seu octau tant del curs. El seu encert li col·loca en el grup de huit gols després de 24 jornades.

Renúncia el regidor de Mobilitat de Castelló investigat per la gestió de multes

Cristian Ramírez ha deixat l'acta i totes les seues responsabilitats després de la reobertura de diligències per les multes de la zona ORA. Al·lega pressió política i prioritza la seua salut mental.

Tres associacions de víctimes del 29-O reclamen a Pérez Llorca mesures més enllà de les ajudes

Tres associacions d'afectats responen a l'ajuda de 80.000 euros per família de les 230 víctimes mortals i demanen reconeixement, responsabilitat i transparència, a més de prevenció i canvi de polítiques.

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.

Pérez Llorca anuncia 80.000 euros per als familiars de les víctimes mortals de la DANA

El president de la Generalitat ha anunciat una ajuda directa de 80.000 euros destinada als familiars de les persones mortes per la DANA del 29 d'octubre de 2024 a València. El compromís s'ha fet públic en la primera sessió de control de la legislatura per al cap del Consell.

Bernabé defén que denunciar la violència masclista és clau i té conseqüències

La secretària d'Igualtat del PSOE ha demanat no fer un pas arrere i ha subratllat que denunciar és la clau perquè activa respostes institucionals. Ha recolzat l'actuació d'Interior en el cas del número dos de la Policia i ha retret al PP la seua posició.

Tres obrers han resultat ferits després de la solsida parcial d’un edifici en El Saler

Tres obrers han resultat ferits en quedar atrapats per la solsida parcial de l'ampit d'una terrassa en un edifici en obres del Saler. Van ser rescatats amb mesures de seguretat i traslladats a diferents hospitals.