La Unió presenta propostes per a compensar l’encariment dels inputs agraris

Tractor abandonat

 

 

La Unió ha traslladat al Ministeri d’Agricultura, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones, un informe en el qual es recull l’avaluació, conseqüències i propostes de millora enfront de la greu crisi de costos en la qual està sumit el sector agrari des de fa diversos mesos.

Precisament, aquest serà un dels aspectes més rellevants de la protesta convocada per les organitzacions professionals agràries valencianes, entre elles la Unió, prevista per al divendres 3 mitjançant una marxa a peu i amb vehicles des de la localitat de Favara a la de Tavernes de la Valldigna.

L’organització professional agrària constata a través de diverses fonts el desmesurat increment dels costos de l’energia (gasoil B, electricitat…), dels pinsos per a la ramaderia, de llavors i plançons, dels fitosanitaris i de la resta dels inputs productius, el més escandalós d’ells el de l’electricitat, que s’ha multiplicat per 5 en un any; o el dels fertilitzants, amb una pujada de més del 70%.

Enfront d’aquesta escalada de costos de producció sense precedents, proposa al Ministeri una sèrie de mesures que busquen disminuir l’impacte d’aquest increment de costos en les explotacions. Entre elles, es plantegen mesures d’àmbit fiscal, com a rebaixes en els mòduls de l’IRPF, increment del percentatge de deducció de despeses de difícil justificació en estimació objectiva, reducció de costos inputs en l’estimació del rendiment net… recordant al Ministeri que són mesures que ja s’han aplicat davant situacions de crisis similars.

L’organització considera, a més, que s’hauria d’aprovar l’aplicació de tipus reduïts de l’IVA als inputs agraris, tal com permet la Directiva europea que regula aquest impost. “Algunes d’aquestes mesures, com la reducció de l’IVA dels Inputs ja les hem proposades en el marc de les negociacions de la Llei de Pressupostos” indiquen des de l’organització “encara que és un senyal de la no disposició del Govern a fer costat al sector, que no les hagen acceptades en el Congrés cap dels dos partits que el sustenten”.

Altres mesures que haurien ajudat a frenar l’escalada de preus en el sector són, per exemple, en el cas del regadiu, que el Govern haguera complit el seu compromís de regular el contracte de doble potència per al regadiu o considerar l’eliminació dels royalties en les llavors utilitzades pel llaurador.

D’altra banda, l’organització insisteix també que la Comissió ha de procedir com més prompte millor a suspendre el Reglament sobre beneficis a la importació de fertilitzants nitrogenats procedents de Rússia, els Estats Units i Trinitat i Tobago per a flexibilitzar el seu preu a la UE.

La situació actual, sense mesures per part del Ministeri, dona lloc a un diagnòstic clar per a la Unió, “les dades indiquen que, si bé està apujant el preu pagat pel consumidor i el preu percebut pel productor, aquestes pujades no són més que tímids avanços enfront de la desbocada pujada de preus de costos de producció” i diagnostiquen que “queda clar que la pujada dels costos de producció l’està assumint el llaurador i ramader a costa d’una rendibilitat que, abans del començament de la crisi, ja era desastrosa, i això s’està traduint en un augment de tancament d’explotacions en els diferents sectors, com el boví de llet”.

L’organització assenyala que les mesures proposades ajudarien a pal·liar els efectes de l’increment desmesurat dels costos de producció, però no serien necessàries si Espanya s’haguera dotat d’una adequada reforma de la Llei de la Cadena Alimentària, per a reforçar el poder de negociació dels productors a l’hora de repercutir els seus costos a les següents baules de la cadena “alguna cosa que amb la regulació actual no està complint-se”, denuncien des de l’organització.

 

 

La Unió presenta propostes per a compensar l'encariment dels inputs agraris

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’Hospital General de València tanca dos banys per una forta olor després d’un abocament químic

L'Hospital General de València ha clausurat dos banys d'ús professional després d'un abocament accidental de colorant amb anilina que va generar una forta olor, mentres analitza mostres de les aigües residuals.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h en la mitat nord de Castelló este diumenge

Aemet activa l'avís groc per vents del nord-oest de fins a 80 km/h a l'interior i litoral nord de Castelló, amb pluges i notable descens tèrmic.

Les màximes en la Comunitat Valenciana depassen els 30 graus i Xàtiva lidera amb 30,7

Les temperatures màximes en la Comunitat Valenciana han depassat els 30 graus en diversos municipis, amb Xàtiva al capdavant en aconseguir els 30,7 graus segons Avamet i 29,7 segons Aemet.

Un home atés per inhalació de fum després d’un incendi en una vivenda d’Alcoi

Un incendi originat presumptament en un calefactor en una vivenda d'Alcoi ha provocat una intensa fumera, el desallotjament preventiu de diversos veïns i l'atenció sanitària a un home per inhalació de fum.

Detonen de forma controlada una bomba de la Guerra Civil trobada en un solar de València

Una bomba d'aviació de més de 50 quilos de la Guerra Civil ha sigut trobada en un solar de València i detonada de manera controlada en una zona aïllada del port, després d'un operatiu coordinat entre Policia Nacional i Autoritat Portuària.

Paiporta s’alia amb el Teatre Nacional de Catalunya per a reforçar la seua reconstrucció cultural després de la dana

L'Ajuntament de Paiporta i el Teatre Nacional de Catalunya firmen un acord per a impulsar la reconstrucció cultural del municipi, reforçar les arts escèniques en català i acompanyar la reparació dels seus principals equipaments.

Pérez Llorca ressalta l’avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d’Alacant

La Generalitat subratlla l'avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d'Alacant, una infraestructura clau per a la intermodalitat que preveu entrar en servici a principis de 2029.

Justícia reforça el jutjat que instruïx la causa de la DANA a Catarroja

La Conselleria de Justícia garantix la continuïtat dels recursos humans en el jutjat de Catarroja que instruïx la causa de la DANA i convertix 200 reforços judicials en places estructurals a partir de juliol.