Llauradors i ramaders professionals de la Comunitat es quedaran sense ajudes de la PAC

 

Els llauradors i ramaders professionals d’un total de 138 localitats de la Comunitat Valenciana situades en zones amb limitacions naturals podrien quedar-se sense ajudes per aquest concepte, si no es canvia el Pla Estratègic de la nova PAC presentat per la Conselleria d’Agricultura que les ha eliminades, segons denuncia la Unió de Llauradors i Ramaders.

Per a revertir aquesta situació, que suposava fins hui un pressupost de 6,16 milions d’euros, la Unió presentarà en tots aquests municipis una proposta de moció als grups polítics per a pressionar davant la Conselleria d’Agricultura a fi que es revertisca aquesta decisió, en tractar-se d’unes ajudes importants i necessàries per al manteniment de la renda d’unes persones que treballen en el sector agrari en zones amb diverses dificultats productives i per tant, menys competitives que la resta.

La pròpia Conselleria d’Agricultura, en l’informe anual d’execució del Programa de Desenvolupament Rural que presenta davant la Comissió Europea, i que és del passat mes de juny, afirma sobre aquest tema que “es tracta d’una ajuda amb molt bon acolliment per part dels titulars d’explotacions situades en comarques d’interior diferents de les de muntanya i que cada any que es convoca sol·liciten l’ajuda. Així, en 2015, 2016 i 2017 hi ha hagut que aplicar prorrateig a l’import unitari de l’ajuda tenint en compte que les disponibilitats pressupostàries han superat les sol·licituds presentades”.

La situació es remunta a la fi d’any quan el Ministeri d’Agricultura va presentar el passat 29 de desembre a la Comissió Europea el Pla Estratègic per a l’aplicació de la Política Agrícola Comuna (PEPAC) a Espanya a partir de l’any 2023 i va traure a informació pública la versió inicial d’aquest PEPAC i de l’Estudi Ambiental Estratègic de la PEPAC.

En la documentació figura la relació d’ajudes territorials de la Comunitat Valenciana presentada per la Conselleria d’Agricultura, és a dir totes aquelles mesures que seran objecte de subvenció a partir del pròxim any. La sorpresa és que entre les mesures presentades no es contempla l’ajuda al suport en les actuals Zones amb Limitacions Naturals o altres Limitacions Específiques, deixant únicament l’ajuda en les Zones de Muntanya.

La Unió assenyala que es deixarà sense aquesta ajuda així els pròxims anys a persones professionals del sector agrari valencià que realitzen la seua activitat en zones amb diverses dificultats productives.

Mentrestant, comunitats autònomes veïnes com Catalunya, Múrcia o altres que tenen una realitat semblant a la valenciana com ho és Andalusia, sí que van establir una intervenció territorial de suport en les Zones amb Limitacions Naturals. Aquest fet incrementarà més el suport i la injecció d’ajuda a persones professionals de determinats sectors implantats en aquestes zones en detriment de les persones professionals valencianes, incrementant la bretxa de suport públic entre elles.

En la proposta de moció enviada per la Unió als Consistoris afectats s’insta la Conselleria d’Agricultura a incloure dins de les Intervencions Territorials la mesura d’ajuda en les Zones amb Limitacions Naturals i també a realitzar una al·legació davant el Ministeri d’Agricultura, per a incloure dins de les Intervencions Territorials la mesura d’ajuda en les Zones amb Limitacions Naturals.

També es commina al Ministeri d’Agricultura al fet que incorpore dins del Pla Estratègic de la PAC (PEPAC) la mesura de les ajudes a Zones amb Limitacions Naturals dins de la Intervenció Territorial de la Comunitat Valenciana i que la present davant la Comissió Europea.
 

Últimes notícies

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.

Els assistents al Reggaeton Beach Festival es queden sense gira del 2026 i sense festival

Reggaeton Beach Festival ha anunciat la cancel·lació de tota la gira prevista per a l’estiu del 2026 i el cessament de la seua activitat. Facua recorda als afectats que poden reclamar l’import de les entrades i els possibles danys i perjuís.

Nou sistema acústic a la Nucia per avisar dels riscos d’inundació pel pantà de Guadalest

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha instal·lat a la Nucia un sistema acústic d’avís per inundacions a la partida de Pesauro, zona inundable en cas d’accident o trencament de la presa de Guadalest.

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.