Existeix risc de desertificació a Espanya?

Hui se celebra el Dia Mundial de Lluita contra la Desertització i la Sequera, que enguany coincideix amb un escenari saharià a Espanya de temperatures que podrien batre rècords i calitja. En els noranta i inicis d’aquest segle, les notícies sobre el canvi climàtic pronosticaven una Espanya procliu al desert en un període que podria correspondre amb la data actual. Els experts de Meteored (tiempo.com) reflexionen sobre aquesta situació.

S’observa com hi ha una major inclinació al fet que les temperatures ascendisquen. Això no significa que cada any faça més calor que l’anterior, però en els últims anys s’ha produït aquest escenari.

Quant a les precipitacions totals, a Espanya, es mantenen. La mitjana anual en precipitacions des de l’any 1981 és de 640,9 litres per metre quadrat. Aquesta mitjana no pateix grans variacions, tenint en compte els lògics alts i baixos entre els diferents anys.

Espanya, excepte a les regions cantàbriques, compta amb més anys secs que humits a causa de la seua latitud i als reiterats períodes amb poques precipitacions.

Encara que semble que plou menys dies, ho fa amb una major intensitat, per això el volum d’aigua que cau es manté i no es compleix amb el pronòstic que en 2020 les àrees desèrtiques augmentarien. Això només s’ha produït, parcialment, en punts de l’estepa del sud-est, el centre i la conca de l’Ebre.

En un món cada vegada més calorós, les àrees mediterrànies són les més amenaçades per la sequera i desertificació com és el cas de la Península i Balears. En aquesta amenaça intervenen diversos aspectes.

Quant als factors meteorològics, segons projeccions de l’IPCC, s’espera que les onades de calor augmenten en el futur, mentre que les precipitacions no veuran canvis en els valors mitjans, però seran més extremes. És a dir, la mateixa quantitat d’aigua en molt menys temps, amb la dificultat que comporta per al sòl absorbir-la.

L’augment de les temperatures propiciarà una major evaporació dels sòls i de les plantes generant un estrés i dèficit en diverses àrees. Les zones amb major tendència a patir aquesta situació seran aquelles amb climes àrids o semiàrids, amb possibilitat que s’intensifique el seu caràcter climàtic i cresca la seua extensió (zones del sud-est, Castella- La Manxa, Extremadura i la Vall de l’Ebre).

Existeixen dos vies d’investigació sobre les estructures atmosfèriques que afectaran en l’avenir: o els patrons atmosfèrics estan canviant amb una evident subtropicalizació d’Espanya… o els mateixos patrons atmosfèrics estan “dopats” per altes temperatures en el seu si.

Gran part de les informacions sobre el canvi climàtic tracten l’evolució de les temperatures i de les precipitacions, però no la desertificació, que lligada a les dos anteriors variables representa un risc important.

A Espanya l’aridesa afecta una part important del territori i existeixen pronòstics que apunten a una disminució de les pluges en punts d’Europa i a un augment en la freqüència i intensitat de les sequeres.

El risc per la degradació dels sòls i pèrdua d’aigua és elevat. Tres quartes parts de la superfície d’Espanya podrien veure’s amenaçades per la desertificació. Aquesta situació afectaria de manera negativa l’agricultura i el medi rural, així com a moltes altres activitats econòmiques.

Últimes notícies

Les víctimes de la DANA rebutgen la Mesa de Treball i acusen la Generalitat d’ús partidista

L’Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 ha anunciat que no acudirà a la tercera reunió de la Mesa Permanent de Treball perquè considera que la Generalitat està utilitzant este òrgan amb finalitats partidistes a favor del PP.

El Villarreal arranca la pretemporada sobre la gespa amb Iñigo Pérez al comandament

El Villarreal ha començat la pretemporada amb la primera sessió sobre la gespa dirigida per Iñigo Pérez i amb absències destacades per cessions i participació en el Mundial.

Quasi 300 conductors acaben davant del jutge en juny a la Comunitat Valenciana

La Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 287 conductors en juny a la Comunitat Valenciana per presumptes delictes contra la seguretat viària, sobretot per alcohol i per conduir sense permís.

Extingit l’incendi a la planta de reciclatge de Villena després de més de deu hores de treball

Els bombers han donat per extingit aquesta matinada l’incendi declarat dimecres en una planta de reciclatge de Villena, situat en una campa exterior i que va generar una densa columna de fum visible des de diversos punts.

Nit sufocant a la Comunitat Valenciana amb fins a 31,1 graus a Aigües

La quarta nit de l’actual ona de calor ha deixat mínimes tòrrides a nombrosos municipis, amb 31,1 graus a Aigües i valors per damunt dels 28 graus en moltes localitats.

Temperatures de fins a 42 graus tornen a colpejar la Comunitat Valenciana este dijous

El dijous arribarà amb cel poc nuvolós però amb avisos per calor extrema al sud de València i litoral d'Alacant, on s'esperen fins a 42 graus. Divendres les temperatures baixaran de manera generalitzada, sobretot al sud i interior de València.

Ramón Terrats torna al Getafe traspassat pel Villarreal

El migcampista Ramón Terrats ha sigut traspassat pel Villarreal al Getafe, on ja va jugar en la temporada 24-25 i on començarà ara una segona etapa a les ordres de José Bordalás.

Recomanen confinar-se per la columna de fum d’un incendi en un desguàs d’El Verger

Un incendi en un desguàs d’El Verger ha generat una intensa columna de fum i s’ha recomanat als veïns de la zona afectada que es confinen a casa i eviten acostar-se a l’incendi.