L’Audiència de València absol a uns ocupes perquè la propietària no els va dir que se n’anaren

 

La secció segona de l’Audiència Provincial de València empara a una parella d’ocupes que es va instal·lar en un pis de la localitat de Torrent, en l’Horta de València. La justícia s’empara en que els ocupes van abandonar la casa ocupada una volta van tindre constància de què la propietària volia que se n’anaren. És a dir, fins a sis mesos després de l’ocupació, no es reunien tots els requisits exigibles per a que es considerara que la parella havia comés un delicte d’usurpació d’habitatge.

 

D’esta manera es desprén de la resolució, en la que el tribunal estima el recurs interposat pels ocupes contra una resolució del jutjat que els condemnava al pagament d’una multa per un delicte d’usurpació d’habitatge. També se’ls obligava a abandonar l’immoble.

 

La parella es va instal·lar sense cap classe d’autorització en una casa de Torrent des de gener fins a juny de 2018. Van tindre coneixement de la falta de consentiment de la titular a la seua ocupació el 21 de maig d’eixe mateix exercici.

 

Davant de la sentència condemnatòria del jutjat, els ocupes, defensats pel despatx d’advocats Castillo Castrillón, van interposar un recurs i l’Audiència els ha donat la raó. Segons han explicat els lletrats, la conclusió en este cas va ser que la propietària va iniciar unes actuacions per via penal en lloc de fer-ho per la civil, i d’esta manera no es complien tots els requisits del delicte d’usurpació.

 

En estos casos, en els que es dona la raó als ocupes, els propietaris, segons han explicat, hauran d’acudir per la via civil, cosa que «allarga» els terminis en haver de recórrer a dos juís diferents.

 

Els requisits del delicte

En este cas concret, l’Audiència recorda que, per a que es reunisquen tots els requisits del delicte, ha d’haver-hi: ocupació amb certa vocació de permanència; que la pertorbació possessòria puga ser qualificada d’ocupació; que l’ocupa no tinga títol jurídic que legitime la possessió; que conste la voluntat contrària a tolerar l’ocupació per part del propietari de l’immoble; i que concórrega dol, que abasta el coneixement de la alienitat de l’immoble i l’absència d’autorització.

 

En este procediment no va quedar acreditada l’existència de requeriment o comunicació prèvia de l’acusada per a que abandonaren l’immoble, ni tan sols que es posara en el seu coneixement la falta de consentiment de l’entitat propietària al seu manteniment en l’immoble fins a la data en la que la Policia va acudir a identificar als ocupants de la casa —el 21 de maig—, data en què es va interposar la denúncia.

 

La clau de l’absolució: Abandonar la casa ocupada una volta es denuncia

Pràcticament un mes després de què es presentara la policia, ja no constava que hi haguera ningú en l’habitatge. Just després de què els ocupes saberen que la propietària volia que se n’anaren.

 

D’esta manera, el tribunal considera acreditat que des de què els denunciats van tindre constància certa de l’oposició de la titular de l’habitatge a l’ocupació, no van desenvolupar una ocupació apta per a lesionar el bé jurídic, ja que no consta que es comportaren de manera reveladora d’oposició.

 

De fet, agrega, de ser cert que abandonaren la casa en el termini que els denunciats van referir —en el juí van dir el 13 de juny—, una cosa que «no resulta descartable», «el que cap és admetre que, coneguda l’oposició de la titular a la permanència en l’immoble, van gestionar l’abandó de l’habitatge en un termini raonable».

 

Per això, en no haver-se acreditat la concurrència dels elements típics del delicte pel que es va formular acusació contra els denunciats, l’Audiència, sense examinar les altres al·legacions, els absol del delicte d’usurpació.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.