15.2 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

L’Audiència de València absol a uns ocupes perquè la propietària no els va dir que se n’anaren

 

La secció segona de l’Audiència Provincial de València empara a una parella d’ocupes que es va instal·lar en un pis de la localitat de Torrent, en l’Horta de València. La justícia s’empara en que els ocupes van abandonar la casa ocupada una volta van tindre constància de què la propietària volia que se n’anaren. És a dir, fins a sis mesos després de l’ocupació, no es reunien tots els requisits exigibles per a que es considerara que la parella havia comés un delicte d’usurpació d’habitatge.

 

D’esta manera es desprén de la resolució, en la que el tribunal estima el recurs interposat pels ocupes contra una resolució del jutjat que els condemnava al pagament d’una multa per un delicte d’usurpació d’habitatge. També se’ls obligava a abandonar l’immoble.

 

La parella es va instal·lar sense cap classe d’autorització en una casa de Torrent des de gener fins a juny de 2018. Van tindre coneixement de la falta de consentiment de la titular a la seua ocupació el 21 de maig d’eixe mateix exercici.

 

Davant de la sentència condemnatòria del jutjat, els ocupes, defensats pel despatx d’advocats Castillo Castrillón, van interposar un recurs i l’Audiència els ha donat la raó. Segons han explicat els lletrats, la conclusió en este cas va ser que la propietària va iniciar unes actuacions per via penal en lloc de fer-ho per la civil, i d’esta manera no es complien tots els requisits del delicte d’usurpació.

 

En estos casos, en els que es dona la raó als ocupes, els propietaris, segons han explicat, hauran d’acudir per la via civil, cosa que «allarga» els terminis en haver de recórrer a dos juís diferents.

 

Els requisits del delicte

En este cas concret, l’Audiència recorda que, per a que es reunisquen tots els requisits del delicte, ha d’haver-hi: ocupació amb certa vocació de permanència; que la pertorbació possessòria puga ser qualificada d’ocupació; que l’ocupa no tinga títol jurídic que legitime la possessió; que conste la voluntat contrària a tolerar l’ocupació per part del propietari de l’immoble; i que concórrega dol, que abasta el coneixement de la alienitat de l’immoble i l’absència d’autorització.

 

En este procediment no va quedar acreditada l’existència de requeriment o comunicació prèvia de l’acusada per a que abandonaren l’immoble, ni tan sols que es posara en el seu coneixement la falta de consentiment de l’entitat propietària al seu manteniment en l’immoble fins a la data en la que la Policia va acudir a identificar als ocupants de la casa —el 21 de maig—, data en què es va interposar la denúncia.

 

La clau de l’absolució: Abandonar la casa ocupada una volta es denuncia

Pràcticament un mes després de què es presentara la policia, ja no constava que hi haguera ningú en l’habitatge. Just després de què els ocupes saberen que la propietària volia que se n’anaren.

 

D’esta manera, el tribunal considera acreditat que des de què els denunciats van tindre constància certa de l’oposició de la titular de l’habitatge a l’ocupació, no van desenvolupar una ocupació apta per a lesionar el bé jurídic, ja que no consta que es comportaren de manera reveladora d’oposició.

 

De fet, agrega, de ser cert que abandonaren la casa en el termini que els denunciats van referir —en el juí van dir el 13 de juny—, una cosa que «no resulta descartable», «el que cap és admetre que, coneguda l’oposició de la titular a la permanència en l’immoble, van gestionar l’abandó de l’habitatge en un termini raonable».

 

Per això, en no haver-se acreditat la concurrència dels elements típics del delicte pel que es va formular acusació contra els denunciats, l’Audiència, sense examinar les altres al·legacions, els absol del delicte d’usurpació.

Últimes notícies

Morant defén que el Govern ha triplicat la inversió ferroviària i prioritza la Rodalia valenciana

Morant ha assegurat que l'Executiu ha passat de 'els mil i escaig milions' en 2018 a 'més de 5.000 milions', amb 1.700 milions per a Rodalia en la Comunitat. Ha advertit de molèsties per obres i ha demanat reflexió davant els efectes del temporal a les platges.

Ratxes de més de 100 km/h assoten l’interior de Castelló i aconseguixen 122 km/h en Fredes

El vent del nord-oest està deixant ratxes molt fortes en la Comunitat Valenciana, amb 122 km/h en Fredes. Aemet activa avís taronja per vent fins al migdia i temporal en la costa.

Vent molt fort a l’interior nord i descens de temperatures este dissabte en la Comunitat Valenciana

Dissabte amb cel poc nuvolós, descens de màximes a l'interior de Castelló i ratxes molt fortes de l'oest a l'interior nord. El diumenge arribarà amb més núvols, pluges febles a l'interior i pujada de la cota de neu.

Un catedràtic de la UPV repetix en el top 100 europeu de dissenyadors de jocs de taula amb un puzle

Gabriel Songel torna a figurar entre els 100 millors dissenyadors europeus de jocs de taula gràcies a un puzle modular de 12 peces. El reconeixement li ha permés participar en la Game Inventors Convention de la Fira del Joguet de Nuremberg 2026.

Un treballador de 40 anys ha mort després de caure des de diversos metres en una vivenda de Torrent

Un treballador de 40 anys ha mort en caure des de diversos metres mentres treballava en una vivenda de Torrent. Els servicis d'emergència no van poder reanimar-ho.

Dimitix la regidor d’Urbanisme d’Alacant després de ser adjudicatària d’una vivenda pública

Rocío Gómez ha anunciat la seua dimissió un dia després de conéixer-se que va ser adjudicatària d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan; el cas està sota investigació per possibles irregularitats.

Marcelino va assegurar que el dol davant Osasuna serà de ritme alt, intensitat i dificultat

El tècnic del Vila-real va assegurar este divendres que el xoc a Pamplona exigirà la millor versió, va subratllar la fortalesa local d'Osasuna i va confirmar diverses baixes.

El Consell insta el Govern a activar la clàusula de salvaguarda per a cítrics de Sud-àfrica

Comerç i Agricultura han remés un informe conjunt perquè l'Executiu sol·licite a Brussel·les l'activació de la salvaguarda. Assenyalen una caiguda del 24% en les exportacions de Castelló i demanen vigilància des d'octubre.