L’Audiència de València absol a uns ocupes perquè la propietària no els va dir que se n’anaren

 

La secció segona de l’Audiència Provincial de València empara a una parella d’ocupes que es va instal·lar en un pis de la localitat de Torrent, en l’Horta de València. La justícia s’empara en que els ocupes van abandonar la casa ocupada una volta van tindre constància de què la propietària volia que se n’anaren. És a dir, fins a sis mesos després de l’ocupació, no es reunien tots els requisits exigibles per a que es considerara que la parella havia comés un delicte d’usurpació d’habitatge.

 

D’esta manera es desprén de la resolució, en la que el tribunal estima el recurs interposat pels ocupes contra una resolució del jutjat que els condemnava al pagament d’una multa per un delicte d’usurpació d’habitatge. També se’ls obligava a abandonar l’immoble.

 

La parella es va instal·lar sense cap classe d’autorització en una casa de Torrent des de gener fins a juny de 2018. Van tindre coneixement de la falta de consentiment de la titular a la seua ocupació el 21 de maig d’eixe mateix exercici.

 

Davant de la sentència condemnatòria del jutjat, els ocupes, defensats pel despatx d’advocats Castillo Castrillón, van interposar un recurs i l’Audiència els ha donat la raó. Segons han explicat els lletrats, la conclusió en este cas va ser que la propietària va iniciar unes actuacions per via penal en lloc de fer-ho per la civil, i d’esta manera no es complien tots els requisits del delicte d’usurpació.

 

En estos casos, en els que es dona la raó als ocupes, els propietaris, segons han explicat, hauran d’acudir per la via civil, cosa que «allarga» els terminis en haver de recórrer a dos juís diferents.

 

Els requisits del delicte

En este cas concret, l’Audiència recorda que, per a que es reunisquen tots els requisits del delicte, ha d’haver-hi: ocupació amb certa vocació de permanència; que la pertorbació possessòria puga ser qualificada d’ocupació; que l’ocupa no tinga títol jurídic que legitime la possessió; que conste la voluntat contrària a tolerar l’ocupació per part del propietari de l’immoble; i que concórrega dol, que abasta el coneixement de la alienitat de l’immoble i l’absència d’autorització.

 

En este procediment no va quedar acreditada l’existència de requeriment o comunicació prèvia de l’acusada per a que abandonaren l’immoble, ni tan sols que es posara en el seu coneixement la falta de consentiment de l’entitat propietària al seu manteniment en l’immoble fins a la data en la que la Policia va acudir a identificar als ocupants de la casa —el 21 de maig—, data en què es va interposar la denúncia.

 

La clau de l’absolució: Abandonar la casa ocupada una volta es denuncia

Pràcticament un mes després de què es presentara la policia, ja no constava que hi haguera ningú en l’habitatge. Just després de què els ocupes saberen que la propietària volia que se n’anaren.

 

D’esta manera, el tribunal considera acreditat que des de què els denunciats van tindre constància certa de l’oposició de la titular de l’habitatge a l’ocupació, no van desenvolupar una ocupació apta per a lesionar el bé jurídic, ja que no consta que es comportaren de manera reveladora d’oposició.

 

De fet, agrega, de ser cert que abandonaren la casa en el termini que els denunciats van referir —en el juí van dir el 13 de juny—, una cosa que «no resulta descartable», «el que cap és admetre que, coneguda l’oposició de la titular a la permanència en l’immoble, van gestionar l’abandó de l’habitatge en un termini raonable».

 

Per això, en no haver-se acreditat la concurrència dels elements típics del delicte pel que es va formular acusació contra els denunciats, l’Audiència, sense examinar les altres al·legacions, els absol del delicte d’usurpació.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.