Poden mantindre el toc de queda sense Estat d’Alarma?

Ejemplo de shortcode con estilo
El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo. Però ¿pot fer-ho unilateralment?   Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut […]

El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo.

Però ¿pot fer-ho unilateralment?
 

Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública els empara per decretar mesures excepcionals. Bé és cert que dicta en el primer article, en l’última resolució del passat 14 d’abril, el següent: «Amb l’objectiu de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins l’àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present Llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d’urgència o necessitat».

Això no obstant, com bé detalla, «dins de l’àmbit de les seues competències». Això suposa que la Generalitat pot seguir mantenint restriccions d’aforaments en comerços i negocis, així com en diferents espais públics. Pot mantindre també l’ús de gel hidroalcohòlic i les distàncies preventives. En canvi, el de l’ús obligatori de la mascareta a l’aire lliure ja és un assumpte més controvertit i complex, com vam publicar fa unes setmanes.
 

Però, ¿poden limitar drets fonamentals sense un Estat d’Alarma?

 

La resposta és no. La Comunitat Valenciana no té competències per a restringir drets constitucionals sense el marc d’un Estat d’Alarma. I acaba este pròxim 9 de maig a les 00: 00 h. Això genera també una situació caòtica, ja que el toc de queda a la Comunitat és a les 22 h, però sense l’Estat d’Alarma vigent, els ciutadans a partir de les 00 h podrien circular lliurement i sense restriccions horàries, llevat que un jutge diga el contrari.

El Puig ha decidit sol·licitar una pròrroga del toc de queda, mesura que hauria d’entrar just a partir de les 00:00 h del mateix 9 de maig. Però a qui la demana? Sap que demanar al Govern central un Estat d’Alarma parcial no tindria llum verda, amb les taxes d’incidència baixa que té actualment la Comunitat, de manera que l’única via que li queda és la jurídica. Ha d’aprovar esta mesura restrictiva el Tribunal Superior de Justícia Valencià. Una cosa que per Cayetano Sánchez, advocat expert penalista i CEO del bufet Sánchez Butrón és pràcticament inviable.

«Dubte molt que el TSJ aprove la limitació d’un dret fonamental com és la lliure circulació, sense Estat d’Alarma i amb unes taxes baixes de contagi, segons les dades que aporta Conselleria», destaca l’advocat penalista.

 

Esta mesura ha d’anar emparada amb informes sobre situació epidemiològica greu

 

Des de Conselleria de Sanitat i Salut Pública insisteixen que poden fer-ho «sempre que hi haja una justificació amb informes que avalen que l’actual situació epidemiològica de la Comunitat Valenciana requereix el manteniment del toc de queda, per garantir així «la prudència i el no perdre tot el que s’ha aconseguit fins ara».

Però és que precisament estes informes són favorables, ja que la Comunitat registra des de fa mesos les taxes d’incidència més baixes de positius en coronavirus de tota Espanya. «Així que els va a ser complicat que el TSJ aprove una mesura hiperrestrictiva així amb estes dades, perquè pesa més el dret constitucional», recalca l’advocat. Com va a justificar la Comunitat esta mesura amb estes dades tan baixos?. No crec que tire endavant «, apunta.

I és que no és probable que cap jutge considere com un fet objectiu, sense Estat d’Alarma, que hi haja més perill de propagació de virus a partir de les 22: 00 h de la nit.

 

 

Últimes notícies

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.