Poden mantindre el toc de queda sense Estat d’Alarma?

Ejemplo de shortcode con estilo
El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo. Però ¿pot fer-ho unilateralment?   Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut […]

El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo.

Però ¿pot fer-ho unilateralment?
 

Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública els empara per decretar mesures excepcionals. Bé és cert que dicta en el primer article, en l’última resolució del passat 14 d’abril, el següent: «Amb l’objectiu de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins l’àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present Llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d’urgència o necessitat».

Això no obstant, com bé detalla, «dins de l’àmbit de les seues competències». Això suposa que la Generalitat pot seguir mantenint restriccions d’aforaments en comerços i negocis, així com en diferents espais públics. Pot mantindre també l’ús de gel hidroalcohòlic i les distàncies preventives. En canvi, el de l’ús obligatori de la mascareta a l’aire lliure ja és un assumpte més controvertit i complex, com vam publicar fa unes setmanes.
 

Però, ¿poden limitar drets fonamentals sense un Estat d’Alarma?

 

La resposta és no. La Comunitat Valenciana no té competències per a restringir drets constitucionals sense el marc d’un Estat d’Alarma. I acaba este pròxim 9 de maig a les 00: 00 h. Això genera també una situació caòtica, ja que el toc de queda a la Comunitat és a les 22 h, però sense l’Estat d’Alarma vigent, els ciutadans a partir de les 00 h podrien circular lliurement i sense restriccions horàries, llevat que un jutge diga el contrari.

El Puig ha decidit sol·licitar una pròrroga del toc de queda, mesura que hauria d’entrar just a partir de les 00:00 h del mateix 9 de maig. Però a qui la demana? Sap que demanar al Govern central un Estat d’Alarma parcial no tindria llum verda, amb les taxes d’incidència baixa que té actualment la Comunitat, de manera que l’única via que li queda és la jurídica. Ha d’aprovar esta mesura restrictiva el Tribunal Superior de Justícia Valencià. Una cosa que per Cayetano Sánchez, advocat expert penalista i CEO del bufet Sánchez Butrón és pràcticament inviable.

«Dubte molt que el TSJ aprove la limitació d’un dret fonamental com és la lliure circulació, sense Estat d’Alarma i amb unes taxes baixes de contagi, segons les dades que aporta Conselleria», destaca l’advocat penalista.

 

Esta mesura ha d’anar emparada amb informes sobre situació epidemiològica greu

 

Des de Conselleria de Sanitat i Salut Pública insisteixen que poden fer-ho «sempre que hi haja una justificació amb informes que avalen que l’actual situació epidemiològica de la Comunitat Valenciana requereix el manteniment del toc de queda, per garantir així «la prudència i el no perdre tot el que s’ha aconseguit fins ara».

Però és que precisament estes informes són favorables, ja que la Comunitat registra des de fa mesos les taxes d’incidència més baixes de positius en coronavirus de tota Espanya. «Així que els va a ser complicat que el TSJ aprove una mesura hiperrestrictiva així amb estes dades, perquè pesa més el dret constitucional», recalca l’advocat. Com va a justificar la Comunitat esta mesura amb estes dades tan baixos?. No crec que tire endavant «, apunta.

I és que no és probable que cap jutge considere com un fet objectiu, sense Estat d’Alarma, que hi haja més perill de propagació de virus a partir de les 22: 00 h de la nit.

 

 

Últimes notícies

El torró de Xixona reivindica nous usos a Brussel·les

Una delegació de Xixona ha portat al Parlamento Europeo receptes amb torró i xocolate per a mostrar que poden anar més enllà del postre nadalenc. També ha demanat suport per a declarar el 7 de novembre dia mundial del torró.

Avaria a Metrovalencia: retards en quatre línies

Una avaria elèctrica ha causat retards en quatre línies de Metrovalencia, al centre de València. La incidència ja s’ha reparat, però encara hi ha demores.

El president d’Adif presenta la dimissió després de reunir-se amb Carlos Cuerpo en plena crisi ferroviària

L’eixida de Luis Pedro Marco de la Peña arriba un dia després de la dimissió d’Óscar Puente i amb la investigació de l’accident d’Urda oberta

Fallas 2027: horaris per als petards i zones lliures a València

Les normes per a les Fallas 2027 a València limitaran els petards de nit, establiran espais sense pirotècnia i prohibiran les parades de mojitos.

Alacant anuncia els Reis Mags i les Carteres Reials de 2027

Nacho Lloret, César Quintanilla i Javier Portillo representaran els Reis Mags en la cavalcada d’Alacant del 5 de gener de 2027. També s’han anunciat les tres Carteres Reials.

Alacant i Castelló, en avís groc per pluges intenses

L’avís groc afecta el litoral sud d’Alacant i el litoral nord de Castelló entre dimecres 4 i dijous 5 de novembre. Les pluges poden deixar fins a 30 litres per metre quadrat en una hora.

Xixona busca suport europeu per a protegir el torró

Xixona ha demanat suport europeu per a promocionar i protegir el torró. La reunió també ha abordat les dificultats dels xicotets productors i la falta d’ajudes per a la Fira de Nadal de 2026.

Xest recupera infraestructures amb més de 200 milions després de la dana

El Govern ha destinat més de 200 milions a reconstruir Xest després de la dana de 2024. La inversió també acompanya un projecte de vivenda protegida.