Poden mantindre el toc de queda sense Estat d’Alarma?

El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo.

Però ¿pot fer-ho unilateralment?
 

Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública els empara per decretar mesures excepcionals. Bé és cert que dicta en el primer article, en l’última resolució del passat 14 d’abril, el següent: «Amb l’objectiu de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins l’àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present Llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d’urgència o necessitat».

Això no obstant, com bé detalla, «dins de l’àmbit de les seues competències». Això suposa que la Generalitat pot seguir mantenint restriccions d’aforaments en comerços i negocis, així com en diferents espais públics. Pot mantindre també l’ús de gel hidroalcohòlic i les distàncies preventives. En canvi, el de l’ús obligatori de la mascareta a l’aire lliure ja és un assumpte més controvertit i complex, com vam publicar fa unes setmanes.
 

Però, ¿poden limitar drets fonamentals sense un Estat d’Alarma?

 

La resposta és no. La Comunitat Valenciana no té competències per a restringir drets constitucionals sense el marc d’un Estat d’Alarma. I acaba este pròxim 9 de maig a les 00: 00 h. Això genera també una situació caòtica, ja que el toc de queda a la Comunitat és a les 22 h, però sense l’Estat d’Alarma vigent, els ciutadans a partir de les 00 h podrien circular lliurement i sense restriccions horàries, llevat que un jutge diga el contrari.

El Puig ha decidit sol·licitar una pròrroga del toc de queda, mesura que hauria d’entrar just a partir de les 00:00 h del mateix 9 de maig. Però a qui la demana? Sap que demanar al Govern central un Estat d’Alarma parcial no tindria llum verda, amb les taxes d’incidència baixa que té actualment la Comunitat, de manera que l’única via que li queda és la jurídica. Ha d’aprovar esta mesura restrictiva el Tribunal Superior de Justícia Valencià. Una cosa que per Cayetano Sánchez, advocat expert penalista i CEO del bufet Sánchez Butrón és pràcticament inviable.

«Dubte molt que el TSJ aprove la limitació d’un dret fonamental com és la lliure circulació, sense Estat d’Alarma i amb unes taxes baixes de contagi, segons les dades que aporta Conselleria», destaca l’advocat penalista.

 

Esta mesura ha d’anar emparada amb informes sobre situació epidemiològica greu

 

Des de Conselleria de Sanitat i Salut Pública insisteixen que poden fer-ho «sempre que hi haja una justificació amb informes que avalen que l’actual situació epidemiològica de la Comunitat Valenciana requereix el manteniment del toc de queda, per garantir així «la prudència i el no perdre tot el que s’ha aconseguit fins ara».

Però és que precisament estes informes són favorables, ja que la Comunitat registra des de fa mesos les taxes d’incidència més baixes de positius en coronavirus de tota Espanya. «Així que els va a ser complicat que el TSJ aprove una mesura hiperrestrictiva així amb estes dades, perquè pesa més el dret constitucional», recalca l’advocat. Com va a justificar la Comunitat esta mesura amb estes dades tan baixos?. No crec que tire endavant «, apunta.

I és que no és probable que cap jutge considere com un fet objectiu, sense Estat d’Alarma, que hi haja més perill de propagació de virus a partir de les 22: 00 h de la nit.

 

 

Últimes notícies

El Nou Mestalla completa l’anell de compressió i els 50 pilars de la coberta

L’estadi Nou Mestalla ja ha instal·lat l’anell de compressió i els 50 pilars d’acer que sostindran la gran coberta, un pas clau de cara a la seua inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

Iñigo Pérez reforça la tradició del Villarreal per la banqueta espanyola

L’arribada d’Iñigo Pérez al Villarreal allarga la històrica aposta del club per tècnics espanyols: en 26 temporades a Primera només Manuel Pellegrini ha sigut estranger. El basc signa per tres temporades i s’afegix a una nòmina d’entrenadors clau en l’evolució del club groguet.

Pérez Llorca acudix a la recepció dels reis per la visita del Papa León XIV

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, acudix al Palau Reial a la recepció oferida pels reis Felipe VI i Letizia amb motiu de la primera intervenció oficial del Papa León XIV a Espanya.

Buxadé presenta Vox en València com el nexe de les forces patriotes europees

L’eurodiputat de Vox Jorge Buxadé assegura en una cimera a València que el seu partit torna a ser el punt d’unió de les forces patriòtiques europees i carrega contra la immigració massiva i el Pacte Verd.

Educació defensa que la seua última oferta supera en 1.000 milions les demandes dels sindicats

La Conselleria d'Educació assegura que el seu pla de 3.386 milions en quatre anys per a l'ensenyament públic millora en 1.000 milions les exigències inicials dels sindicats i reclama posar fi a la vaga indefinida del professorat.

Catalá recorda que només un de sis festivals seguix a la Ciutat de les Arts per la sentència acústica

L'alcaldessa de València, María José Catalá, subratlla que només el festival de Les Arts es manté a la Ciutat de les Arts després d'una sentència per contaminació acústica, i atribueix a CACSA i als promotors la decisió de conservar l'emplaçament.

Borja Sémper exigix a Pedro Sánchez eleccions per a posar fi a la degradació política

El portaveu del PP, Borja Sémper, reclama a Pedro Sánchez que dissolga les Corts i convoque eleccions en considerar insostenible la situació política i els casos de corrupció. Ho ha dit a València, on ha afirmat que la degradació política espanyola ha d'acabar donant la paraula als ciutadans.

Elda decreta dol oficial per la mort d’Andrés Molina, fill predilecte de la ciutat

L’Ajuntament d’Elda ha declarat jornada de dol oficial per la mort als 68 anys d’Andrés Molina Giménez, president d’AMFI i fill predilecte, referent en la defensa dels drets de les persones amb discapacitat.