Poden mantindre el toc de queda sense Estat d’Alarma?

El president autonòmic, Ximo Puig, ha anunciat que el 9 de maig acaba el confinament perimetral de la Comunitat Valenciana. No obstant això, pretén mantindre el toc de queda de les 22 h amb una pròrroga o ampliar-lo.

Però ¿pot fer-ho unilateralment?
 

Des de la Generalitat asseguren que la Llei estatal 3/86 de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública els empara per decretar mesures excepcionals. Bé és cert que dicta en el primer article, en l’última resolució del passat 14 d’abril, el següent: «Amb l’objectiu de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins l’àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present Llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d’urgència o necessitat».

Això no obstant, com bé detalla, «dins de l’àmbit de les seues competències». Això suposa que la Generalitat pot seguir mantenint restriccions d’aforaments en comerços i negocis, així com en diferents espais públics. Pot mantindre també l’ús de gel hidroalcohòlic i les distàncies preventives. En canvi, el de l’ús obligatori de la mascareta a l’aire lliure ja és un assumpte més controvertit i complex, com vam publicar fa unes setmanes.
 

Però, ¿poden limitar drets fonamentals sense un Estat d’Alarma?

 

La resposta és no. La Comunitat Valenciana no té competències per a restringir drets constitucionals sense el marc d’un Estat d’Alarma. I acaba este pròxim 9 de maig a les 00: 00 h. Això genera també una situació caòtica, ja que el toc de queda a la Comunitat és a les 22 h, però sense l’Estat d’Alarma vigent, els ciutadans a partir de les 00 h podrien circular lliurement i sense restriccions horàries, llevat que un jutge diga el contrari.

El Puig ha decidit sol·licitar una pròrroga del toc de queda, mesura que hauria d’entrar just a partir de les 00:00 h del mateix 9 de maig. Però a qui la demana? Sap que demanar al Govern central un Estat d’Alarma parcial no tindria llum verda, amb les taxes d’incidència baixa que té actualment la Comunitat, de manera que l’única via que li queda és la jurídica. Ha d’aprovar esta mesura restrictiva el Tribunal Superior de Justícia Valencià. Una cosa que per Cayetano Sánchez, advocat expert penalista i CEO del bufet Sánchez Butrón és pràcticament inviable.

«Dubte molt que el TSJ aprove la limitació d’un dret fonamental com és la lliure circulació, sense Estat d’Alarma i amb unes taxes baixes de contagi, segons les dades que aporta Conselleria», destaca l’advocat penalista.

 

Esta mesura ha d’anar emparada amb informes sobre situació epidemiològica greu

 

Des de Conselleria de Sanitat i Salut Pública insisteixen que poden fer-ho «sempre que hi haja una justificació amb informes que avalen que l’actual situació epidemiològica de la Comunitat Valenciana requereix el manteniment del toc de queda, per garantir així «la prudència i el no perdre tot el que s’ha aconseguit fins ara».

Però és que precisament estes informes són favorables, ja que la Comunitat registra des de fa mesos les taxes d’incidència més baixes de positius en coronavirus de tota Espanya. «Així que els va a ser complicat que el TSJ aprove una mesura hiperrestrictiva així amb estes dades, perquè pesa més el dret constitucional», recalca l’advocat. Com va a justificar la Comunitat esta mesura amb estes dades tan baixos?. No crec que tire endavant «, apunta.

I és que no és probable que cap jutge considere com un fet objectiu, sense Estat d’Alarma, que hi haja més perill de propagació de virus a partir de les 22: 00 h de la nit.

 

 

Últimes notícies

Mor un treballador atrapat per un despreniment de terra en una obra a les Alqueries

Un home ha mort en una obra a les Alqueries després de quedar atrapat en una zanja per un despreniment de terra, segons el Consorci Provincial de Bombers de Castelló.

La ciutat de València exhibirà l’espasa de Jaume I en la processó cívica del 9 d’Octubre

L'espasa de Jaume I participarà enguany en la processó cívica del 9 d'Octubre pel 750 aniversari de la seua mort, i el portador de la Real Senyera serà el portaveu de Vox, José Gosálbez.

Benidorm endureix el control als patinets amb més de 1.100 multes en nou mesos

Benidorm ha reforçat la senyalització i augmentarà els controls policials sobre patinets i cadires autopropulsades després d’imposar més de 1.100 sancions des de gener. Les multes es deuen sobretot a falta de segur, ús incorrecte del casc i circulació per zones de vianants.

El PP rebutja el debat sobre l’aforament de Mazón després de ser eximit pel TSJCV

El PP ha assegurat en el Debat de Política General que discutir l’aforament de Carlos Mazón ja no té sentit, després que el TSJCV l’haja eximit de responsabilitat per la dana de 2024, davant les peticions de PSPV i Compromís perquè renuncie a l’acta de diputat. El debat s’ha tensat per les exigències d’entregar missatges de mòbil, els retrets per la gestió de la tragèdia i les comparacions amb el cas de Mónica Oltra.

El Consell destina 59 milions a netejar quatre barrancs davant la inacció de la CHJ

La Generalitat ha assumit la neteja i adequació dels barrancs del Poyo, Túria, Magro i Picassent amb 59 milions d’euros, davant la falta d’actuació de la Confederación Hidrográfica del Júcar. Els treballs afecten 50 municipis i inclouen renaturalització dels llits, plantació de 400.000 plantes autòctones i mesures per a reduir el risc de riades i incendis.

L’acord laboral a Ford Almussafes fins a 2030 garantirà pujades salarials per damunt de l’IPC

UGT ha firmat amb la direcció de Ford Almussafes un nou acord laboral fins a 2030 que preveu pujades salarials per damunt de l’IPC i consolida una Gratificació Especial a partir de 2029.

Elx licita per 4,6 milions el nou bloc de San Antón amb 45 vivendes protegides

L’Ajuntament d’Elx ha tret a licitació per 4,6 milions la construcció del bloc 5 del barri de San Antón, amb 45 vivendes protegides per al reallotjament de famílies del bloc 8, declarat en ruïna. El projecte s’integra en una reordenació global de la zona valorada en 5,8 milions, cofinançada per Generalitat, veïns i consistori.

Pérez Llorca desafia el PSPV a portar el dosier al jutjat o fer-ho ell mateix

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, es mostra tranquil davant el suposat dosier que, segons el PSPV-PSOE, qüestiona la seua candidatura i reclama que es presente davant la justícia o se li entregue per a fer-ho ell mateix.