Reduflació: encarir un producte sense augmentar-ne el preu

Quantes vegades han agafat una bossa de fruits secs… i realment no estava plena fins a dalt, les bosses de patates xips? Pot semblar una simple impressió, però és un fenomen ben tangible que com més va més productes afecta. Tant, de fet, que els experts l’han batejat amb nom propi: reduflació.

Què és i com funciona la reduflació?

Molts s’estaran pregunatant que és i que significa la paraula reduflació. En economia, la reduflació és el procés en què mercaderies es redueixen en grandària o quantitat, mentre que els seus preus continuen sent els mateixos o augmenten.​ Este efecte és una resposta a l’augment en el nivell general de preus dels béns, manifestat per unitat de pes o volum, a causa de múltiples factors, principalment la pèrdua de poder adquisitiu de la moneda, la caiguda del poder de compra dels consumidors o l’augment del cost dels inputs, i la resposta dels quals de l’oferta és la reducció en el pes o grandària dels béns. La reduflació es concep llavors a manera d’adaptació de l’oferta a la pressió inflacionària, i es planteja per a evitar una pertorbació en la dinàmica de transferències cap al mercat, i enfront de la competència. Per causa i resposta, es configura llavors com una forma sigil·losa d’inflació.​

Diverses formes

La reduflació pot prendre diverses formes. La més comuna consisteix a reduir la quantitat del producte per suavitzar-ne l’encariment. És el cas de productes com els macarrons de la marca Gallo, el preu dels quals ha crescut tot i que la mida de l’envàs ha disminuït d’un 10%. D’esta manera, se n’emmascara l’augment real, que ha estat d’un 15,7% en termes absoluts, però que amb l’envàs empetitit sembla de tan sols un 4,1%. Una altra forma que pren la reduflació consisteix a disminuir el preu d’un producte, però no proporcionalment a la reducció de la mida. És el cas de productes com el paquet de lloms de lluç Pescanova, el preu del qual ha minvat menys (5,6%) que no la quantitat (10%), tot emmascarant, en un aparent abaratiment, allò que realment és un encariment del 3,2%.

Qui són els responsables?

Pot ser que penses que són els mateixos fabricants els autors d’esta pràctica, però, no sempre és així. A vegades, els supermercats també en poden ser responsables. És el cas de Mercadona i les bosses de patates xips Lays «al punt de sal». Este producte generalment es comercialitza en un format estàndard de 282 grams, però la cadena valenciana l’ofereix en un d’especial de 207 grams. Si bé el preu del producte a Mercadona és més baix que no en la resta de supermercats, també ho és el pes, cosa que pot causar la impressió d’estalvi quan en termes absoluts el preu és si fa no fa el mateix.

Què és i com funciona la reduflació?

La reducció de grandària sol produir-se quan els fabricants s’enfronten a alguna mena de pressió sobre els preus i actualment estan sotmesos a esta pressió, que és tan forta que algunes vegades pot venir acompanyada tant de la reducció de grandària com de l’increment de preu.

No obstant això, en els consumidors es genera el que es coneix com a efectes de segon ordre que vol dir que es comença a contaminar el futur, l’expectativa que això no millorarà.

El risc més gran d’estes baixes expectatives és que es produïsca una espiral inflacionària, perquè els consumidors que també ofereixen serveis, veuen que els productes incrementen de preu, per a prevenir-se, també es contagien i comencen a pujar de preu els seus serveis.

Com va redundar esta reduflacció en la salut?

Però en l’època actual, amb una inflació en creixement, atés que molts dels productes afectats són processats, enllaunats o empaquetes

Caldrà esperar a les pròximes enquestes de salut i saber el que si hi ha hagut algun canvi en els consums alimentaris, però espere que siga contribuint a menjar millor, més natural i a desprendre’s dels productes processats, enllaunats o empaquetats per a optar per productes més naturals.

La reduflació, una amenaça creixent?

El terme reduflació, calc de l’anglés shrinkflation, es popularitzà arran d’un estudi de l’Oficina d’Estatística del Regne Unit, que examinà la fluctuació en el preu i la quantitat de milers de productes entre el 2012 i el 2017. Els investigadors de l’ens observaren que la proporció de més de 2.500 productes de consum habitual com ara l’oli, el detergent i els cereals havia minvat al llarg del període examinat, però el preu s’havia mantingut o fins i tot augmentat.

A més, és una pràctica que sol afectar no solament un producte en concret sinó també segments de mercats sencers. És la conclusió a què arribaren un grup de periodistes de la BBC, que van seguir els canvis en el preu i l’embalatge de dinou xocolatines diferents entre el 2014 i el 2018. La mida de divuit de les xocolatines es reduí al llarg d’estos quatre anys, però tan sols quatre s’abaratiren en termes absoluts –és a dir, que la reducció del preu va ser igual o més gran que no la reducció de la quantitat en l’envàs.

 

Últimes notícies

Nit sufocant al litoral i prelitoral valencià amb fins a 35 graus

La pròxima matinada es preveu extremadament calorosa a bona part del litoral i el prelitoral valencià, amb vent de ponent i mínimes entre 30 i 35 graus. Avamet advertix que moltes poblacions podrien no baixar dels 30 graus tot i les tronades vespertines.

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.