Reduflació: encarir un producte sense augmentar-ne el preu

Quantes vegades han agafat una bossa de fruits secs… i realment no estava plena fins a dalt, les bosses de patates xips? Pot semblar una simple impressió, però és un fenomen ben tangible que com més va més productes afecta. Tant, de fet, que els experts l’han batejat amb nom propi: reduflació.

Què és i com funciona la reduflació?

Molts s’estaran pregunatant que és i que significa la paraula reduflació. En economia, la reduflació és el procés en què mercaderies es redueixen en grandària o quantitat, mentre que els seus preus continuen sent els mateixos o augmenten.​ Este efecte és una resposta a l’augment en el nivell general de preus dels béns, manifestat per unitat de pes o volum, a causa de múltiples factors, principalment la pèrdua de poder adquisitiu de la moneda, la caiguda del poder de compra dels consumidors o l’augment del cost dels inputs, i la resposta dels quals de l’oferta és la reducció en el pes o grandària dels béns. La reduflació es concep llavors a manera d’adaptació de l’oferta a la pressió inflacionària, i es planteja per a evitar una pertorbació en la dinàmica de transferències cap al mercat, i enfront de la competència. Per causa i resposta, es configura llavors com una forma sigil·losa d’inflació.​

Diverses formes

La reduflació pot prendre diverses formes. La més comuna consisteix a reduir la quantitat del producte per suavitzar-ne l’encariment. És el cas de productes com els macarrons de la marca Gallo, el preu dels quals ha crescut tot i que la mida de l’envàs ha disminuït d’un 10%. D’esta manera, se n’emmascara l’augment real, que ha estat d’un 15,7% en termes absoluts, però que amb l’envàs empetitit sembla de tan sols un 4,1%. Una altra forma que pren la reduflació consisteix a disminuir el preu d’un producte, però no proporcionalment a la reducció de la mida. És el cas de productes com el paquet de lloms de lluç Pescanova, el preu del qual ha minvat menys (5,6%) que no la quantitat (10%), tot emmascarant, en un aparent abaratiment, allò que realment és un encariment del 3,2%.

Qui són els responsables?

Pot ser que penses que són els mateixos fabricants els autors d’esta pràctica, però, no sempre és així. A vegades, els supermercats també en poden ser responsables. És el cas de Mercadona i les bosses de patates xips Lays «al punt de sal». Este producte generalment es comercialitza en un format estàndard de 282 grams, però la cadena valenciana l’ofereix en un d’especial de 207 grams. Si bé el preu del producte a Mercadona és més baix que no en la resta de supermercats, també ho és el pes, cosa que pot causar la impressió d’estalvi quan en termes absoluts el preu és si fa no fa el mateix.

Què és i com funciona la reduflació?

La reducció de grandària sol produir-se quan els fabricants s’enfronten a alguna mena de pressió sobre els preus i actualment estan sotmesos a esta pressió, que és tan forta que algunes vegades pot venir acompanyada tant de la reducció de grandària com de l’increment de preu.

No obstant això, en els consumidors es genera el que es coneix com a efectes de segon ordre que vol dir que es comença a contaminar el futur, l’expectativa que això no millorarà.

El risc més gran d’estes baixes expectatives és que es produïsca una espiral inflacionària, perquè els consumidors que també ofereixen serveis, veuen que els productes incrementen de preu, per a prevenir-se, també es contagien i comencen a pujar de preu els seus serveis.

Com va redundar esta reduflacció en la salut?

Però en l’època actual, amb una inflació en creixement, atés que molts dels productes afectats són processats, enllaunats o empaquetes

Caldrà esperar a les pròximes enquestes de salut i saber el que si hi ha hagut algun canvi en els consums alimentaris, però espere que siga contribuint a menjar millor, més natural i a desprendre’s dels productes processats, enllaunats o empaquetats per a optar per productes més naturals.

La reduflació, una amenaça creixent?

El terme reduflació, calc de l’anglés shrinkflation, es popularitzà arran d’un estudi de l’Oficina d’Estatística del Regne Unit, que examinà la fluctuació en el preu i la quantitat de milers de productes entre el 2012 i el 2017. Els investigadors de l’ens observaren que la proporció de més de 2.500 productes de consum habitual com ara l’oli, el detergent i els cereals havia minvat al llarg del període examinat, però el preu s’havia mantingut o fins i tot augmentat.

A més, és una pràctica que sol afectar no solament un producte en concret sinó també segments de mercats sencers. És la conclusió a què arribaren un grup de periodistes de la BBC, que van seguir els canvis en el preu i l’embalatge de dinou xocolatines diferents entre el 2014 i el 2018. La mida de divuit de les xocolatines es reduí al llarg d’estos quatre anys, però tan sols quatre s’abaratiren en termes absoluts –és a dir, que la reducció del preu va ser igual o més gran que no la reducció de la quantitat en l’envàs.

 

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.