16 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Reduflació: encarir un producte sense augmentar-ne el preu

Quantes vegades han agafat una bossa de fruits secs… i realment no estava plena fins a dalt, les bosses de patates xips? Pot semblar una simple impressió, però és un fenomen ben tangible que com més va més productes afecta. Tant, de fet, que els experts l’han batejat amb nom propi: reduflació.

Què és i com funciona la reduflació?

Molts s’estaran pregunatant que és i que significa la paraula reduflació. En economia, la reduflació és el procés en què mercaderies es redueixen en grandària o quantitat, mentre que els seus preus continuen sent els mateixos o augmenten.​ Este efecte és una resposta a l’augment en el nivell general de preus dels béns, manifestat per unitat de pes o volum, a causa de múltiples factors, principalment la pèrdua de poder adquisitiu de la moneda, la caiguda del poder de compra dels consumidors o l’augment del cost dels inputs, i la resposta dels quals de l’oferta és la reducció en el pes o grandària dels béns. La reduflació es concep llavors a manera d’adaptació de l’oferta a la pressió inflacionària, i es planteja per a evitar una pertorbació en la dinàmica de transferències cap al mercat, i enfront de la competència. Per causa i resposta, es configura llavors com una forma sigil·losa d’inflació.​

Diverses formes

La reduflació pot prendre diverses formes. La més comuna consisteix a reduir la quantitat del producte per suavitzar-ne l’encariment. És el cas de productes com els macarrons de la marca Gallo, el preu dels quals ha crescut tot i que la mida de l’envàs ha disminuït d’un 10%. D’esta manera, se n’emmascara l’augment real, que ha estat d’un 15,7% en termes absoluts, però que amb l’envàs empetitit sembla de tan sols un 4,1%. Una altra forma que pren la reduflació consisteix a disminuir el preu d’un producte, però no proporcionalment a la reducció de la mida. És el cas de productes com el paquet de lloms de lluç Pescanova, el preu del qual ha minvat menys (5,6%) que no la quantitat (10%), tot emmascarant, en un aparent abaratiment, allò que realment és un encariment del 3,2%.

Qui són els responsables?

Pot ser que penses que són els mateixos fabricants els autors d’esta pràctica, però, no sempre és així. A vegades, els supermercats també en poden ser responsables. És el cas de Mercadona i les bosses de patates xips Lays “al punt de sal”. Este producte generalment es comercialitza en un format estàndard de 282 grams, però la cadena valenciana l’ofereix en un d’especial de 207 grams. Si bé el preu del producte a Mercadona és més baix que no en la resta de supermercats, també ho és el pes, cosa que pot causar la impressió d’estalvi quan en termes absoluts el preu és si fa no fa el mateix.

Què és i com funciona la reduflació?

La reducció de grandària sol produir-se quan els fabricants s’enfronten a alguna mena de pressió sobre els preus i actualment estan sotmesos a esta pressió, que és tan forta que algunes vegades pot venir acompanyada tant de la reducció de grandària com de l’increment de preu.

No obstant això, en els consumidors es genera el que es coneix com a efectes de segon ordre que vol dir que es comença a contaminar el futur, l’expectativa que això no millorarà.

El risc més gran d’estes baixes expectatives és que es produïsca una espiral inflacionària, perquè els consumidors que també ofereixen serveis, veuen que els productes incrementen de preu, per a prevenir-se, també es contagien i comencen a pujar de preu els seus serveis.

Com va redundar esta reduflacció en la salut?

Però en l’època actual, amb una inflació en creixement, atés que molts dels productes afectats són processats, enllaunats o empaquetes

Caldrà esperar a les pròximes enquestes de salut i saber el que si hi ha hagut algun canvi en els consums alimentaris, però espere que siga contribuint a menjar millor, més natural i a desprendre’s dels productes processats, enllaunats o empaquetats per a optar per productes més naturals.

La reduflació, una amenaça creixent?

El terme reduflació, calc de l’anglés shrinkflation, es popularitzà arran d’un estudi de l’Oficina d’Estatística del Regne Unit, que examinà la fluctuació en el preu i la quantitat de milers de productes entre el 2012 i el 2017. Els investigadors de l’ens observaren que la proporció de més de 2.500 productes de consum habitual com ara l’oli, el detergent i els cereals havia minvat al llarg del període examinat, però el preu s’havia mantingut o fins i tot augmentat.

A més, és una pràctica que sol afectar no solament un producte en concret sinó també segments de mercats sencers. És la conclusió a què arribaren un grup de periodistes de la BBC, que van seguir els canvis en el preu i l’embalatge de dinou xocolatines diferents entre el 2014 i el 2018. La mida de divuit de les xocolatines es reduí al llarg d’estos quatre anys, però tan sols quatre s’abaratiren en termes absoluts –és a dir, que la reducció del preu va ser igual o més gran que no la reducció de la quantitat en l’envàs.

 

Últimes notícies

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.

La frase de Mazón que el temporal se n’anava a Conca estava en un informe de Pradas

Missatges incorporats a la instrucció penal van mostrar que la frase que Mazón va pronunciar durant la DANA de 2024 figurava en un resum enviat per Salomé Pradas. El document preveia un desplaçament cap a la regió muntanyenca de Conca i una menor intensitat a partir de les 18.00.

Morant defén que el PSOE ha reaccionat de manera immediata davant els casos d’assetjament

Diana Morant ha assegurat que no es pot demanar més al PSOE davant les denúncies d'assetjament, subratllant mesures en hores i suport a les víctimes. També ha reclamat explicacions a Vox i ha donat per resolta una querella contra Leire Díez.

Kindelán urgix a simplificar la regulació financera per a impulsar el creixement a Europa

La presidenta de la AEB ha reclamat una simplificació reguladora urgent per a reforçar el creixement i la competitivitat d'Europa. CECA i UNACC han demanat un marc més proporcionat i basat en principis, mentres el sector avança en inclusió i digitalització.

La Generalitat retira 18.304 vivendes turístiques del registre en 2025 i activa noves revisions

La Comunitat Valenciana ha donat de baixa 18.304 VUT en 2025 per incomplir el decret llei 9/2024, amb faltes com la referència cadastral o el NIF. Turisme prepara dos fases per a revisar 11.029 ICUS i depurar 3.394 referències duplicades.