Es dispara la demanda de flor artificial per als cementiris de la Comunitat

La flor artificial guanya terreny als cementiris de la Comunitat. Segons calcula el Gremi Artesà de Floristes de la Comunitat Valenciana un de cada 3 rams o arranjaments florals als campsants valencians són sintètics i este 2023 precisament noten un increment inèdit fins ara en una tendència que sembla que es consolidarà. La demanda d’este producte “potser el passat any era un 20 o un 25% i este any un 35%“, indica Joan Lluesma, president del col·lectiu.

“Clients que tota la vida han comprat natural este any et diuen fes-me-les molt boniques, amb flor que sembla natural, però se l’emporten artificial”, afegeix. També coincideix Loli Lafont, tresorera de l’Associació de Venedors de Mercaflor de València i afirma que al Cementiri General de València el 70% són flors de plàstic.

Les creacions en plàstic són iguals que amb flor natural, però assegura que lluïsquen més temps. Ara els floristes, durant l’any, “en comptes de fer-ne un natural i un altre artificial fan dos artificials” i el client el col·loca al cementiri per Tots Sants i “ho renova quan ja està molt descolorit” en èpoques de moltes hores de sol, explica Lluesma.

Arranjament de flor en plàstic. Imatge de Juan Lluesma

Claus i roses, les favorites

En general, i especialment en flor natural, Clavells i roses segueixen sent els favorits dels valencians, relata Lluesma, encara que en esta època s’esgoten totes les flors. Les importacions de Colòmbia, l’Equador i Holanda permeten tindre una varietat d’oferta. En el cas de l’associació Mercaflor, que principalment venen crisantems de producció pròpia a majoristes de la Comunitat i d’altres punts d’Espanya, les creacions més sol·licitades són les boles en un color, a triar entre blanc roig, groc o rosa i les terrines en tres colors, que és un arranjament característic d’estos floristes.

Respecte preus, els dos col·lectius afirmen que la població no veurà pujades este any. Els preus l’any passat es van incrementar al voltant d’un 5% a la venda al públic. El 2023, indica Loli Lafont que la pujada de costos de matèries primeres com torba, safates o testos ha rondat el 20%, però quasi no s’ha repercutit un 3% en la venda al públic.

Els preus mitjans d’un ram de clavells pot oscil·lar entre 20 euros la dotzena i 30 dotzena i mitjana, depenent del tipus d’arranjament, pot variar. En el cas de les jardineres per als nínxols se situa al voltant dels 50 euros, que variarà segons el tipus de flor.

Afortunadament, els dos col·lectius celebren que la campanya està sent bona. Juan Lluesma es fa ressò dels comentaris dels floristes de les tres provincies del Gremi a WhatsApp. “Al grup que estem 200 tots diuen que va molt bé no ens podem queixar en això. Són temps difícils”.

Denúncies a basars multipreu

No obstant això, l’alegria és continguda. En els darrers dies, el Gremi Artesà de Floristes de la Comunitat Valenciana ha dirigit un escrit a la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme per denunciar que s’estan fent arranjaments florals en basars multipreu, on només es permet la venda de flor sense treballar. En el seu escrit el col·lectiu reclama que la Conselleria prenga mesures i afirma haver detectat “multitud d’actuacions a marge de la legalitat“.

Es tracta d’una pràctica que s’ha desenvolupat durant els últims anys especialment amb motiu de la festivitat de Tots Sants, quan ofereixen la decoració i arranjament de centres i rams amb flor artificial, però de vegades amb flor natural. “A quasi tots els pobles hi ha queixes“, sosté Lluesma, per la qual cosa esperen que des de la Generalitat controlen i facenn complir la normativa.

Últimes notícies

El professorat valencià decideix hui si manté la vaga indefinida amb la nova oferta d’Educació

El professorat de l’escola pública valenciana vota hui la proposta d’Educació per posar fi a la vaga indefinida, mentres la concertada viu el seu segon dia de paros.

Les víctimes de la DANA es concentren davant el jutjat de Catarroja durant la declaració de Susana Camarero

Representants de les principals associacions de víctimes de la DANA s'han concentrat davant el jutjat de Catarroja mentres declara com a testimoni la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero, en una causa per homicidi imprudent de 230 persones.

Cauen tres membres d’un grup de robatoris i estafes al Baix Maestrat

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup criminal amb base al Baix Maestrat i ha detingut tres persones acusades de nombrosos robatoris, estafes i delictes d’usurpació d’identitat al nord de Castelló.

Maig de 2026 va ser el segon més càlid registrat al món, segons Copernicus

El mes de maig de 2026 ha sigut el segon més càlid al planeta des que hi ha registres, amb temperatures rècord a l’atmosfera i als oceans, segons el servei europeu Copernicus.

El professorat valencià decidirà en 24 hores si manté la vaga indefinida amb l’última proposta de la Generalitat

Els sindicats docents han rebut l’últim document d’Educació i el sotmetran a consulta urgent abans de la Mesa sectorial de dijous, on decidiran si continuen amb la vaga indefinida.

La Universitat de València se situa al costat del professorat i dona suport unànime a les seues reivindicacions

El Consell de Govern de la Universitat de València ha aprovat per unanimitat una declaració institucional que dona suport a les reivindicacions de la comunitat educativa, defensa l’educació pública i insta a accelerar les negociacions per resoldre el conflicte.

Marlaska demana que el possible abús policial a València no desgaste la imatge del cos

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha reclamat al Senat que una possible mala actuació d’un agent a la vaga docent de València no s’estenga a tot el cos policial. ERC sosté que no es tracta d’un cas aïllat.

Oratge inestable al sud de València i nord d’Alacant amb pluges febles i temperatures a la baixa

Hui dimecres s’esperen núvols abundants, pluges febles al sud de València i nord d’Alacant i un descens de les temperatures màximes en la Comunitat Valenciana.