17.1 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Es dispara la demanda de flor artificial per als cementiris de la Comunitat

La flor artificial guanya terreny als cementiris de la Comunitat. Segons calcula el Gremi Artesà de Floristes de la Comunitat Valenciana un de cada 3 rams o arranjaments florals als campsants valencians són sintètics i este 2023 precisament noten un increment inèdit fins ara en una tendència que sembla que es consolidarà. La demanda d’este producte “potser el passat any era un 20 o un 25% i este any un 35%“, indica Joan Lluesma, president del col·lectiu.

“Clients que tota la vida han comprat natural este any et diuen fes-me-les molt boniques, amb flor que sembla natural, però se l’emporten artificial”, afegeix. També coincideix Loli Lafont, tresorera de l’Associació de Venedors de Mercaflor de València i afirma que al Cementiri General de València el 70% són flors de plàstic.

Les creacions en plàstic són iguals que amb flor natural, però assegura que lluïsquen més temps. Ara els floristes, durant l’any, “en comptes de fer-ne un natural i un altre artificial fan dos artificials” i el client el col·loca al cementiri per Tots Sants i “ho renova quan ja està molt descolorit” en èpoques de moltes hores de sol, explica Lluesma.

Arranjament de flor en plàstic. Imatge de Juan Lluesma

Claus i roses, les favorites

En general, i especialment en flor natural, Clavells i roses segueixen sent els favorits dels valencians, relata Lluesma, encara que en esta època s’esgoten totes les flors. Les importacions de Colòmbia, l’Equador i Holanda permeten tindre una varietat d’oferta. En el cas de l’associació Mercaflor, que principalment venen crisantems de producció pròpia a majoristes de la Comunitat i d’altres punts d’Espanya, les creacions més sol·licitades són les boles en un color, a triar entre blanc roig, groc o rosa i les terrines en tres colors, que és un arranjament característic d’estos floristes.

Respecte preus, els dos col·lectius afirmen que la població no veurà pujades este any. Els preus l’any passat es van incrementar al voltant d’un 5% a la venda al públic. El 2023, indica Loli Lafont que la pujada de costos de matèries primeres com torba, safates o testos ha rondat el 20%, però quasi no s’ha repercutit un 3% en la venda al públic.

Els preus mitjans d’un ram de clavells pot oscil·lar entre 20 euros la dotzena i 30 dotzena i mitjana, depenent del tipus d’arranjament, pot variar. En el cas de les jardineres per als nínxols se situa al voltant dels 50 euros, que variarà segons el tipus de flor.

Afortunadament, els dos col·lectius celebren que la campanya està sent bona. Juan Lluesma es fa ressò dels comentaris dels floristes de les tres provincies del Gremi a WhatsApp. “Al grup que estem 200 tots diuen que va molt bé no ens podem queixar en això. Són temps difícils”.

Denúncies a basars multipreu

No obstant això, l’alegria és continguda. En els darrers dies, el Gremi Artesà de Floristes de la Comunitat Valenciana ha dirigit un escrit a la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme per denunciar que s’estan fent arranjaments florals en basars multipreu, on només es permet la venda de flor sense treballar. En el seu escrit el col·lectiu reclama que la Conselleria prenga mesures i afirma haver detectat “multitud d’actuacions a marge de la legalitat“.

Es tracta d’una pràctica que s’ha desenvolupat durant els últims anys especialment amb motiu de la festivitat de Tots Sants, quan ofereixen la decoració i arranjament de centres i rams amb flor artificial, però de vegades amb flor natural. “A quasi tots els pobles hi ha queixes“, sosté Lluesma, per la qual cosa esperen que des de la Generalitat controlen i facenn complir la normativa.

Últimes notícies

Veïns i turistes gaudixen del pesebre més gran del món a Alacant

Centenars de persones visiten el Betlem Monumental instal·lat en la plaça de l'Ajuntament d'Alacant, amb sis figures que en 2020 van entrar en el Llibre Guiness dels Rècords. El tancament al trànsit i el bon temps han facilitat l'afluència.

Vox denuncia a l’associació juvenil Revolta per descomptat desviament de fons de la dana

El partit ha portat a l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant suposades irregularitats en Revolta. L'acció s'ha sumat a una altra ja registrada davant la Fiscalia per dos directius de l'organització contra la seua cúpula.

Sumar demanarà compareixences de Vox i de Revolta en la comissió de la DANA

Nahuel González ha avançat que Sumar sol·licitarà que responsables de Vox i de l'organització juvenil Revolta expliquen les denúncies de desviament de donacions. Confia en el suport del PSOE i dels socis d'investidura

Directius de mitjans defenen la IA com a ferramenta i alerten que no substituïx al periodista

En un fòrum sectorial, responsables d'RTVE, ABC i L'Espanyol han avalat la IA com a suport per a agilitzar processos i han insistit que la credibilitat depén del periodista.

Cau un conductor sense carnet amb quasi 10 quilos de marihuana ocults en el maleter a Elda

Un control policial aleatori a Elda ha acabat amb la detenció d'un conductor sense carnet i el seu acompanyant. En el maleter ocultaven quasi 10 quilos de cabdells de marihuana.

La directora del gabinet de Mazón no recorda una anomenada a les 19.42 el dia de la dana

Pilar Montes, càrrec del gabinet de Carlos Mazón, ha declarat que no recorda haver parlat amb ell a les 19.42 del 29 d'octubre i que eixa crida no figura en el seu registre. El seu testimoniatge s'emmarca en la causa penal sobre la gestió de la dana a Catarroja.

Detingut de nou el presumpte agressor de la seua parella a Catarroja després de la mort de la víctima tres dies després

La Guàrdia Civil ha tornat a detindre a un home de 43 anys per una agressió a la seua parella a Catarroja, després de morir ella en l'UCI tres dies després. El jutjat ha ordenat l'arrest per risc de fugida, després que quedara en llibertat amb mesures cautelars.

Mor després de tres dies en l’UCI una dona agredida per la seua parella a Catarroja

Una dona de 43 anys ha mort en l'UCI tres dies després de ser agredida suposadament per la seua parella a Catarroja. El detingut, de 48 anys, va passar a disposició judicial i va quedar en llibertat amb mesures cautelars abans de la defunció.