Un gran forat en la capa d’ozó podria obrir-se en l’hemisferi nord

Mapa capa ozò

Es comença a intuir una disminució de la densitat de l’ozó sobre el pol nord (tons verds) | Meteored

 

La capa d’ozó és una franja que es troba en l’estratosfera caracteritzada per albergar una major concentració d’aquest gas respecte a la resta de l’atmosfera. La màxima densitat apareix en l’estratosfera mitjana i baixa, entre els 20 i 30 quilòmetres d’altitud, on absorbeix amb facilitat la radiació nociva del Sol.

La mateixa circulació atmosfèrica que està provocant la sequera al nostre país, lligada a un vòrtex polar molt potent, prompte podria provocar un gran forat en la capa d’ozó en el nostre hemisferi, adverteix Víctor González, expert de Meteored (tiempo.com).

La concentració de la capa d’ozó no es distribueix de manera equitativa en l’atmosfera i és en els pols on presenta els seus mínims. Les variacions de concentració són periòdiques en funció de l’època de l’any, sent més baixa a l’hivern.

També pot veure’s alterada per altres gasos com el clor o el fluor que, a conseqüència de l’activitat humana o causes naturals, poden elevar la seua concentració.

 

On apareixen els forats?

 

Els cristalls de gel actuen com un catalitzador i faciliten que els compostos amb clor reaccionen amb l’ozó. Aquests cristalls es creen en els punts més freds de l’estratosfera, on la falta de vapor d’aigua facilita la cristal·lització creant els núvols estratosfèrics polars. Tals circumstàncies apareixen sobre els pols i en els moments en què l’estratosfera inferior està més freda.

 

El vòrtex polar, extraordinàriament intens, pot ser la llavor

 

El vòrtex polar s’ha mantingut fort i estable durant aquest hivern, tant en la troposfera com en l’estratosfera inferior, sense oscil·lacions ni trencaments greus, i amb velocitats de vent molt elevades. Les temperatures en el centre del vòrtex estan arribant a valors de -70 °C a 10 hPa de manera persistent i és possible que es mantinguen així en les pròximes setmanes.

En trobar-se en un vòrtex estable, l’aire fred no es traslladarà i mantindrà la creació de cristalls de gel i la manifestació de núvols estratosfèrics polars en les pròximes setmanes, alguna cosa que avivarà la devastació de l’ozó estratosfèric disminuint la seua concentració. En els últims mesuraments de l’11 de febrer ja es van veure els primers signes d’esgotament de l’ozó, aquests podrien ser l’inici del gran forat en aqueixa capa.

 

L’exemple de 2020

 

Al març de 2020 es va donar una situació molt semblant en el qual la velocitat de destrucció de l’ozó estratosfèric va superar al de la seua regeneració. Aquesta situació es dona a vegades durant l’hivern, però aquell cas va ser excepcionalment intens i va donar lloc a un forat amb una magnitud mai mesurada sobre l’Àrtic.

Aquests escenaris poden tindre conseqüències mesurables, ja que la radiació ultraviolada resulta ser més perjudicial, però afortunadament les alteracions en la capa d’ozó no solen eixir de latituds altes i tendeixen a reconstruir-se segons transcorre la primavera. És un fenomen per a seguir perquè pot acabar sent insòlit, el vòrtex polar aquest hivern no deixa de sorprendre’ns. Ara ens obligarà a repescar el tema del forat de la capa d’ozó.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Empat sense gols al descans entre Elx i València en un derbi molt igualat

Elx i València arriben al descans amb empat sense gols en un derbi autonòmic molt equilibrat, amb fases de domini altern i l'ocasió més clara per a Lucas Beltrán.

Logronyo vibra amb una espectacular mascletà valenciana en la Plaça de l’Ajuntament

Més de 120 quilos de pólvora i milers d'assistents convertixen la Plaça de l'Ajuntament de Logronyo en un escenari faller amb música, pólvora i tradició valenciana.

Logronyo viu la seua primera falla per a acostar-se a la cultura valenciana

Logronyo estrena este cap de setmana la seua pròpia falla, una figura al·legòrica al vi de Rioja que es va plantar el divendres i cremarà el diumenge, acompanyada d'actes típics de la festa valenciana.

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.

València activa el protocol per contaminació de pols en suspensió i llança recomanacions a la població

L'Ajuntament de València activa el protocol informatiu per un episodi de contaminació de pols en suspensió i demana reduir l'exposició a l'aire lliure i l'ús del cotxe privat.

Kameron Taylor afronta el repte de Màlaga sense por i amb màxim respecte a Unicaja

Kameron Taylor destaca que València Basket no es tirarà arrere davant el repte de visitar a Unicaja després d'una exigent doble jornada d'Eurolliga i subratlla el carinyo i respecte que sent pel seu exequipo.

El València Basket defén la seua segona plaça en l’ACB en la pista d’un Unicaja molt exigit

El València Basket visita a l'Unicaja a Màlaga per a protegir la seua segona posició en la Lliga Endesa després d'una exigent setmana en Eurolliga, enfront d'un rival esgotat per les derrotes però reforçat per la seua passada a la Final Four de la BCL.

Athletic i Vila-real mesuren les seues aspiracions europees en San Mamés

San Mamés acull un dol clau per Europa en el qual l'Athletic intenta recuperar crèdit després del seu colp a Getafe davant un Vila-real que vol consolidar la seua plaça de Champions.