Un gran forat en la capa d’ozó podria obrir-se en l’hemisferi nord

Mapa capa ozò

Es comença a intuir una disminució de la densitat de l’ozó sobre el pol nord (tons verds) | Meteored

 

La capa d’ozó és una franja que es troba en l’estratosfera caracteritzada per albergar una major concentració d’aquest gas respecte a la resta de l’atmosfera. La màxima densitat apareix en l’estratosfera mitjana i baixa, entre els 20 i 30 quilòmetres d’altitud, on absorbeix amb facilitat la radiació nociva del Sol.

La mateixa circulació atmosfèrica que està provocant la sequera al nostre país, lligada a un vòrtex polar molt potent, prompte podria provocar un gran forat en la capa d’ozó en el nostre hemisferi, adverteix Víctor González, expert de Meteored (tiempo.com).

La concentració de la capa d’ozó no es distribueix de manera equitativa en l’atmosfera i és en els pols on presenta els seus mínims. Les variacions de concentració són periòdiques en funció de l’època de l’any, sent més baixa a l’hivern.

També pot veure’s alterada per altres gasos com el clor o el fluor que, a conseqüència de l’activitat humana o causes naturals, poden elevar la seua concentració.

 

On apareixen els forats?

 

Els cristalls de gel actuen com un catalitzador i faciliten que els compostos amb clor reaccionen amb l’ozó. Aquests cristalls es creen en els punts més freds de l’estratosfera, on la falta de vapor d’aigua facilita la cristal·lització creant els núvols estratosfèrics polars. Tals circumstàncies apareixen sobre els pols i en els moments en què l’estratosfera inferior està més freda.

 

El vòrtex polar, extraordinàriament intens, pot ser la llavor

 

El vòrtex polar s’ha mantingut fort i estable durant aquest hivern, tant en la troposfera com en l’estratosfera inferior, sense oscil·lacions ni trencaments greus, i amb velocitats de vent molt elevades. Les temperatures en el centre del vòrtex estan arribant a valors de -70 °C a 10 hPa de manera persistent i és possible que es mantinguen així en les pròximes setmanes.

En trobar-se en un vòrtex estable, l’aire fred no es traslladarà i mantindrà la creació de cristalls de gel i la manifestació de núvols estratosfèrics polars en les pròximes setmanes, alguna cosa que avivarà la devastació de l’ozó estratosfèric disminuint la seua concentració. En els últims mesuraments de l’11 de febrer ja es van veure els primers signes d’esgotament de l’ozó, aquests podrien ser l’inici del gran forat en aqueixa capa.

 

L’exemple de 2020

 

Al març de 2020 es va donar una situació molt semblant en el qual la velocitat de destrucció de l’ozó estratosfèric va superar al de la seua regeneració. Aquesta situació es dona a vegades durant l’hivern, però aquell cas va ser excepcionalment intens i va donar lloc a un forat amb una magnitud mai mesurada sobre l’Àrtic.

Aquests escenaris poden tindre conseqüències mesurables, ja que la radiació ultraviolada resulta ser més perjudicial, però afortunadament les alteracions en la capa d’ozó no solen eixir de latituds altes i tendeixen a reconstruir-se segons transcorre la primavera. És un fenomen per a seguir perquè pot acabar sent insòlit, el vòrtex polar aquest hivern no deixa de sorprendre’ns. Ara ens obligarà a repescar el tema del forat de la capa d’ozó.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU