Pluges de 1000 l/m² en 24 hores, seran possibles?

 

.
En l’inici d’octubre, la localitat de Rossiglione (Gènova) va ser notícia per les inundacions i el rècord de pluja acumulada en 12 hores a Itàlia, amb un registre de 740,6 l/m² i un total diari de 890 l/m². Alguna cosa fora del comú tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Espanya, igual que en altres zones d’Europa, compta amb registres semblants als de Rossiglione, amb fins i tot acumulats de més de 1000 l/m² en 24 hores, encara que tots de moment no oficials, perquè resulta molt difícil mesurar adequadament este tipus de precipitacions. En estos dies tindrà lloc l’aniversari d’algun dels registres top d’acumulats de pluja horària i diària.

 

La Pantanada de Tous

 

És conegut per tots l’esdeveniment de pluges torrencials del 19 al 21 d’octubre de 1982 en el vessant mediterrani, una catàstrofe que va canviar la història de la previsió i alerta meteorològica.

A conseqüència del trencament de la presa valenciana de Tous, la crescuda al Xúquer va aconseguir una punta de 16.000 m³/s i va provocar inundacions en les quals més de 30 persones van perdre la vida i els danys materials van ser incalculables.

Este fet va ser una fita meteorològica, ja que es va detectar el primer Complex Convectiu de Mesoescala  (CCM) a Europa a través del satèl·lit Meteosat.

Es tracta d’un conglomerat de tempestes que es caracteritza per la presència de topalls nuvolosos molt freds, amb gran desenvolupament vertical, que ocupen una gran extensió i que, en condicions adequades, solen tindre un cicle de vida de més de 10 hores. Són els responsables últims dels grans diluvis a Espanya i en la conca del Mediterrani.

En esta ocasió el complex convectiu es va estancar i va regenerar en el massís del Caroig, on es van registrar acumulats de més de 600 l/m². A la Casa del Baró es va estimar un acumulat de més de 1100 l/m² en tot just 20 hores. Desgraciadament va ser un càlcul basat en un aljub, ja que el pluviòmetre va ser derrocat pel diluvi.

 

La riuada de 1973 en el sud-est

 

El gruix de la precipitació va tindre lloc el 19 d’octubre de 1973 coincidint amb la Pantanada de Tous. És el primer episodi de pluges en el qual la torrencialitat registrada va ser insòlita en unes certes zones d’Almeria, Granada i de la Regió de Múrcia.

En la localitat de Zurgena es va registrar un acumulat de 600 l/m² a través de dos tempestes i una d’elles s’estima que va descarregar més de 400 l/m² en una hora, una dada de gran rellevància a nivell mundial d’haver-se pogut verificar.

En la capçalera del Guadalentín i a la vall de l’Almanzora, en la riuada de Santa Teresa que es va produir el 14 i 15 d’octubre de 1879, es va calcular una precipitació horària en uns certs sectors molt puntuals de l’Alt Guadalentín de 600 l/m² en una hora.

Totes dos riuades van esborrar pobles sencers. En la riuada del sud-est, el riu-rambla Almanzora va aconseguir un cabal punta de 3.500 m³/s, similar al cabal mitjà del Danubi, i es calcula que van perir més de 500 persones, de les quals 100 van ser arrossegades per la rambla de Nogalte, a Lorca.

 

El club dels 1000

 

Al nostre país, Oliva ostenta el rècord oficial de pluja en 24 hores amb una marca de 817 l/m² que es va produir el 3 de novembre de 1987.

A Europa, hi ha diversos casos en el qual els registres pluviomètrics es van acostar als 1000 l/m², com és el cas de Rosselló, a la Provença, entorn del Golf de Gènova, i a Còrsega. Ara, a causa d’una major densitat de les xarxes meteorològiques i a un augment dels fenòmens adversos amb el canvi climàtic, pot ser que prompte es registren els primers 1000 l/m² en 24 hores a Europa, ja sí de manera oficial.
 

Últimes notícies

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.

Mónica Oltra planteja un espai comú neutre a València per a una candidatura que “salve el poble”

Mónica Oltra, que serà ratificada dissabte com a candidata a l’alcaldia de València per a 2027, ha defensat crear un espai comú neutre sobre la base de Compromís per a articular una candidatura ampla que priorise la vida humana i l’accés a una vivenda digna i assequible.

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.

Temperatures màximes altes este primer dissabte de juliol a l’interior i prelitoral de València

L’interior i el prelitoral de la província de València afronten este primer dissabte de juliol amb cels poc nuvolosos i temperatures màximes elevades, segons Aemet, i vent fluix de component este i sud-est.

L’incendi de vegetació de Peníscola queda estabilitzat i els bombers continuen treballant a terra

L’incendi declarat divendres a la vesprada en una zona d’interfície de Peníscola ha quedat estabilitzat de matinada, però els mitjans terrestres continuen treballant en les tasques d’extinció.

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.