12.4 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

Pluges de 1000 l/m² en 24 hores, seran possibles?

 

.
En l’inici d’octubre, la localitat de Rossiglione (Gènova) va ser notícia per les inundacions i el rècord de pluja acumulada en 12 hores a Itàlia, amb un registre de 740,6 l/m² i un total diari de 890 l/m². Alguna cosa fora del comú tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Espanya, igual que en altres zones d’Europa, compta amb registres semblants als de Rossiglione, amb fins i tot acumulats de més de 1000 l/m² en 24 hores, encara que tots de moment no oficials, perquè resulta molt difícil mesurar adequadament este tipus de precipitacions. En estos dies tindrà lloc l’aniversari d’algun dels registres top d’acumulats de pluja horària i diària.

 

La Pantanada de Tous

 

És conegut per tots l’esdeveniment de pluges torrencials del 19 al 21 d’octubre de 1982 en el vessant mediterrani, una catàstrofe que va canviar la història de la previsió i alerta meteorològica.

A conseqüència del trencament de la presa valenciana de Tous, la crescuda al Xúquer va aconseguir una punta de 16.000 m³/s i va provocar inundacions en les quals més de 30 persones van perdre la vida i els danys materials van ser incalculables.

Este fet va ser una fita meteorològica, ja que es va detectar el primer Complex Convectiu de Mesoescala  (CCM) a Europa a través del satèl·lit Meteosat.

Es tracta d’un conglomerat de tempestes que es caracteritza per la presència de topalls nuvolosos molt freds, amb gran desenvolupament vertical, que ocupen una gran extensió i que, en condicions adequades, solen tindre un cicle de vida de més de 10 hores. Són els responsables últims dels grans diluvis a Espanya i en la conca del Mediterrani.

En esta ocasió el complex convectiu es va estancar i va regenerar en el massís del Caroig, on es van registrar acumulats de més de 600 l/m². A la Casa del Baró es va estimar un acumulat de més de 1100 l/m² en tot just 20 hores. Desgraciadament va ser un càlcul basat en un aljub, ja que el pluviòmetre va ser derrocat pel diluvi.

 

La riuada de 1973 en el sud-est

 

El gruix de la precipitació va tindre lloc el 19 d’octubre de 1973 coincidint amb la Pantanada de Tous. És el primer episodi de pluges en el qual la torrencialitat registrada va ser insòlita en unes certes zones d’Almeria, Granada i de la Regió de Múrcia.

En la localitat de Zurgena es va registrar un acumulat de 600 l/m² a través de dos tempestes i una d’elles s’estima que va descarregar més de 400 l/m² en una hora, una dada de gran rellevància a nivell mundial d’haver-se pogut verificar.

En la capçalera del Guadalentín i a la vall de l’Almanzora, en la riuada de Santa Teresa que es va produir el 14 i 15 d’octubre de 1879, es va calcular una precipitació horària en uns certs sectors molt puntuals de l’Alt Guadalentín de 600 l/m² en una hora.

Totes dos riuades van esborrar pobles sencers. En la riuada del sud-est, el riu-rambla Almanzora va aconseguir un cabal punta de 3.500 m³/s, similar al cabal mitjà del Danubi, i es calcula que van perir més de 500 persones, de les quals 100 van ser arrossegades per la rambla de Nogalte, a Lorca.

 

El club dels 1000

 

Al nostre país, Oliva ostenta el rècord oficial de pluja en 24 hores amb una marca de 817 l/m² que es va produir el 3 de novembre de 1987.

A Europa, hi ha diversos casos en el qual els registres pluviomètrics es van acostar als 1000 l/m², com és el cas de Rosselló, a la Provença, entorn del Golf de Gènova, i a Còrsega. Ara, a causa d’una major densitat de les xarxes meteorològiques i a un augment dels fenòmens adversos amb el canvi climàtic, pot ser que prompte es registren els primers 1000 l/m² en 24 hores a Europa, ja sí de manera oficial.
 

Últimes notícies

Almgren i McColgan baten els rècords europeus de 10K a València i Mechaal firma el d’Espanya

Edició històrica en la 10K València Ibercaja: Andreas Almgren (26:45) i Eilish McColgan (30:08) van batre els rècords d'Europa i Said Mechaal va fixar el d'Espanya amb 27:21.

Detingut a Alcoi per abandonar tones de roba usada en naus i parcel·les per a eludir la gestió de residus

La Policia Nacional ha detingut a Alcoi a un home de 39 anys per estafa i danys després de llogar naus i parcel·les i abandonar en elles desenes de tones de roba usada. Cobrava per reciclar-la i la deixava en eixos espais; la retirada s'ha estimat en més de 120.000 euros i s'investiga un possible delicte ambiental.

Les temperatures pugen a l’interior i el vent amaina a Castelló

Aemet preveu cels poc nuvolosos, mínimes a la baixa en el litoral i màximes a l'alça a l'interior. El vent d'oest afluixa i gira a sud en la costa; Emergències alça l'alerta a l'interior nord de Castelló.

Quelton, bikinis exclusius nascuts en pandèmia que conquisten les xarxes socials

Les germanes Queralton convertixen un projecte nascut en pandèmia en una marca de bikinis metal·litzats i col·leccions limitades amb tracció en Instagram i TikTok.

1-1: Pepelu salva un punt per al València de penal en el 87 davant l’Elx

El València va dominar i va generar ocasions, però va empatar 1-1 gràcies a un penal transformat per Pepelu en el 87 després del 0-1 de Diang. L'equip seguirà en descens malgrat el punt.

Pepelu empata de penal en el 87 i el València rescata un punt davant l’Elx

Pepelu va empatar de penal en el 87 després del gol de Diang en el 75; el València va dominar però va fallar en la definició i dormirà en la zona roja.

El València perdona a l’Elx en una primera part marcada per les molèsties físiques (0-0)

El València va ser superior però va fallar en la definició i va marxar 0-0 al descans davant l'Elx a Mestalla. Thierry es va retirar amb molèsties i Dimitrievski va seguir després de ser atés.

Mestalla guarda un minut de silenci per Fernando Martín i la seua família

Mestalla va guardar un minut de silenci abans del València-Elx en record de Fernando Martín i la seua família, morts en un naufragi a Indonèsia. L'homenatge va incloure a Enrique Collar