És beneficiosa la jornada laboral de quatre dies?

A Espanya la jornada laboral és de 40 hores setmanals, generalment repartida en cinc dies a la setmana, concretament de dilluns a divendres.
El problema comença a notar-se a mesura que va passant la setmana, ja que la productivitat baixa, perquè estem cansats i les nostres forces van decaient fins a arribar al divendres completament esgotats.

Al llarg de la pandèmia, els empresaris de tot el món han modificat quasi tot el relacionat amb els treballs d’oficina. En primer lloc, van implantar l’opció de teletreball, en alguns casos obligatòria i en uns altres amb possibilitat de triar.

A part d’això, en alguns casos han prohibit les reunions en determinats dies, han donat permisos o dies lliures per temes de salut mental i fins i tot han permés que els seus empleats es traslladen a centenars de quilòmetres de distància de les seues antigues oficines. No obstant això, i malgrat els seus esforços per retindre el talent, la majoria es resisteix a implantar la setmana laboral de 4 dies. Com succeeix a Espanya, en la majoria dels treballs la setmana laboral durant la crisi del COVID ha continuat sent de dilluns a divendres.

Durant la pandèmia, el teletreball ha proporcionat a milions de persones un grau de flexibilitat sense precedents a l’hora d’establir els seus propis horaris. No obstant això, prendre’s el dia lliure de manera puntual no és comparable a treballar 4 dies a la setmana, igual que faltar a classe no és el mateix que anar-se un dia d’excursió.

Clar que pots faltar al treball per a fer alguns encàrrecs. Però el teu cap no. Si ho fera, els correus electrònics continuarien arribant, i els terminis continuen sent ací. El canvi a una vertadera setmana laboral de 4 dies no és una cosa que puga establir-se sense més, sinó que requeriria una sincronització a nivell massiu.

El canvi a 40 hores setmanals va suposar en el seu moment una revolució. Hui, 100 anys després, ho assumim com una cosa normal.

Ara que tornem a arribar justos a tot i que a penes ens queda temps per a viure, torna a sorgir el debat entorn de la jornada laboral. Són nombrosos els experts que asseguren que la jornada laboral de quatre dies o de 32 hores setmanals és molt més beneficiosa per a tots els agents implicats. Però quins són els avantatges d’aquest nou model de treball?

Cinc beneficis de la jornada laboral de quatre dies

1. Suport per part dels governs

El Govern d’Espanya ha llançat un projecte pilot per a empreses interessades en la proposta. L’objectiu és reduir la jornada laboral a 35 hores a la setmana per a estar a nivells similars als de la UE-8. Es tracta d’un pla de tres anys i 50 milions d’euros que permet a les empreses provar la reducció d’hores amb un risc mínim.

Els costos de la incorporació d’una empresa a la jornada laboral de 4 dies, per exemple, podrien cobrir-se al 100% el primer any, al 50% el segon i al 33% el tercer. El govern pretén augmentar la productivitat, generar major compromís amb les empreses i reduir la taxa de rotació en les organitzacions.

2. Augment de productivitat i benestar de les persones ocupades
Així ho ha demostrat un estudi dut a terme a Islàndia per la consultora britànica Autonomy. La investigació d’una duració de 4 anys recull dades de 2.500 persones ocupades que van reduir la seua jornada a 35 o 36 hores setmanals. L’estudi revela un increment notable en el benestar dels empleats i rendiment de les persones.

3. Posicionament com a marca ocupadora
Una de les grans metes de qualsevol empresa és posicionar-se com una empresa feliç. L’objectiu és atraure i comprometre al talent. Per a això, es poden adaptar diverses mesures, entre elles, estaria oferint als membres de cada equip la possibilitat que puguen tindre una jornada laboral de 4 dies. Seria l’exemple de Telefónica, que recentment anunciava que estava estudiant incorporar aquesta mesura com a model de treball.

4. Reducció de l’impacte mediambiental
La jornada laboral de 4 dies també suposa menys desplaçaments. El que té un impacte directe en la petjada de carboni. A més, el fet de reduir la setmana laboral mitjana de 5 a 4 dies implica una reducció molt considerable en energia. Així ho demostra l’estudi conjunt dut a terme per l’organització ecologista Platform London i la Campanya 4 Day Week, Les dades mostren que el canvi de 5 a 4 dies laborals per a 2025 reduiria les emissions del Regne Unit en 27 milions de tones, la qual cosa suposaria una reducció de més del 20%.

5. Foment d’igualtat entre les persones treballadores
La reducció de la jornada laboral en qualsevol format pot representar una oportunitat d’aportar major equitat entre les persones treballadores. Segons dades de l’INE, el nombre d’excedències per cura de familiars va ser de 54.723 en 2020, de les quals el 87,2% corresponen a dones. Implementar una jornada de 4 hores representa l’opció de repartir per igual les cures familiars. Amb aquesta mesura es pretén que les dones disposen de les mateixes oportunitats que els homes per a desenvolupar la seua carrera professional.

En definitiva, la reducció de jornada aporta múltiples beneficis per a les persones treballadores i per a les empreses.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Cepeda i Dituro sostenen a l’Elx i castiguen un València que perdona

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació excel·lent de Matías Dituro donen tres punts vitals a l'Elx davant un València amb moltes ocasions però sense punteria.

Empat sense gols al descans entre Elx i València en un derbi molt igualat

Elx i València arriben al descans amb empat sense gols en un derbi autonòmic molt equilibrat, amb fases de domini altern i l'ocasió més clara per a Lucas Beltrán.

Logronyo vibra amb una espectacular mascletà valenciana en la Plaça de l’Ajuntament

Més de 120 quilos de pólvora i milers d'assistents convertixen la Plaça de l'Ajuntament de Logronyo en un escenari faller amb música, pólvora i tradició valenciana.

Logronyo viu la seua primera falla per a acostar-se a la cultura valenciana

Logronyo estrena este cap de setmana la seua pròpia falla, una figura al·legòrica al vi de Rioja que es va plantar el divendres i cremarà el diumenge, acompanyada d'actes típics de la festa valenciana.

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.

València activa el protocol per contaminació de pols en suspensió i llança recomanacions a la població

L'Ajuntament de València activa el protocol informatiu per un episodi de contaminació de pols en suspensió i demana reduir l'exposició a l'aire lliure i l'ús del cotxe privat.

Kameron Taylor afronta el repte de Màlaga sense por i amb màxim respecte a Unicaja

Kameron Taylor destaca que València Basket no es tirarà arrere davant el repte de visitar a Unicaja després d'una exigent doble jornada d'Eurolliga i subratlla el carinyo i respecte que sent pel seu exequipo.

El València Basket defén la seua segona plaça en l’ACB en la pista d’un Unicaja molt exigit

El València Basket visita a l'Unicaja a Màlaga per a protegir la seua segona posició en la Lliga Endesa després d'una exigent setmana en Eurolliga, enfront d'un rival esgotat per les derrotes però reforçat per la seua passada a la Final Four de la BCL.