És beneficiosa la jornada laboral de quatre dies?

A Espanya la jornada laboral és de 40 hores setmanals, generalment repartida en cinc dies a la setmana, concretament de dilluns a divendres.
El problema comença a notar-se a mesura que va passant la setmana, ja que la productivitat baixa, perquè estem cansats i les nostres forces van decaient fins a arribar al divendres completament esgotats.

Al llarg de la pandèmia, els empresaris de tot el món han modificat quasi tot el relacionat amb els treballs d’oficina. En primer lloc, van implantar l’opció de teletreball, en alguns casos obligatòria i en uns altres amb possibilitat de triar.

A part d’això, en alguns casos han prohibit les reunions en determinats dies, han donat permisos o dies lliures per temes de salut mental i fins i tot han permés que els seus empleats es traslladen a centenars de quilòmetres de distància de les seues antigues oficines. No obstant això, i malgrat els seus esforços per retindre el talent, la majoria es resisteix a implantar la setmana laboral de 4 dies. Com succeeix a Espanya, en la majoria dels treballs la setmana laboral durant la crisi del COVID ha continuat sent de dilluns a divendres.

Durant la pandèmia, el teletreball ha proporcionat a milions de persones un grau de flexibilitat sense precedents a l’hora d’establir els seus propis horaris. No obstant això, prendre’s el dia lliure de manera puntual no és comparable a treballar 4 dies a la setmana, igual que faltar a classe no és el mateix que anar-se un dia d’excursió.

Clar que pots faltar al treball per a fer alguns encàrrecs. Però el teu cap no. Si ho fera, els correus electrònics continuarien arribant, i els terminis continuen sent ací. El canvi a una vertadera setmana laboral de 4 dies no és una cosa que puga establir-se sense més, sinó que requeriria una sincronització a nivell massiu.

El canvi a 40 hores setmanals va suposar en el seu moment una revolució. Hui, 100 anys després, ho assumim com una cosa normal.

Ara que tornem a arribar justos a tot i que a penes ens queda temps per a viure, torna a sorgir el debat entorn de la jornada laboral. Són nombrosos els experts que asseguren que la jornada laboral de quatre dies o de 32 hores setmanals és molt més beneficiosa per a tots els agents implicats. Però quins són els avantatges d’aquest nou model de treball?

Cinc beneficis de la jornada laboral de quatre dies

1. Suport per part dels governs

El Govern d’Espanya ha llançat un projecte pilot per a empreses interessades en la proposta. L’objectiu és reduir la jornada laboral a 35 hores a la setmana per a estar a nivells similars als de la UE-8. Es tracta d’un pla de tres anys i 50 milions d’euros que permet a les empreses provar la reducció d’hores amb un risc mínim.

Els costos de la incorporació d’una empresa a la jornada laboral de 4 dies, per exemple, podrien cobrir-se al 100% el primer any, al 50% el segon i al 33% el tercer. El govern pretén augmentar la productivitat, generar major compromís amb les empreses i reduir la taxa de rotació en les organitzacions.

2. Augment de productivitat i benestar de les persones ocupades
Així ho ha demostrat un estudi dut a terme a Islàndia per la consultora britànica Autonomy. La investigació d’una duració de 4 anys recull dades de 2.500 persones ocupades que van reduir la seua jornada a 35 o 36 hores setmanals. L’estudi revela un increment notable en el benestar dels empleats i rendiment de les persones.

3. Posicionament com a marca ocupadora
Una de les grans metes de qualsevol empresa és posicionar-se com una empresa feliç. L’objectiu és atraure i comprometre al talent. Per a això, es poden adaptar diverses mesures, entre elles, estaria oferint als membres de cada equip la possibilitat que puguen tindre una jornada laboral de 4 dies. Seria l’exemple de Telefónica, que recentment anunciava que estava estudiant incorporar aquesta mesura com a model de treball.

4. Reducció de l’impacte mediambiental
La jornada laboral de 4 dies també suposa menys desplaçaments. El que té un impacte directe en la petjada de carboni. A més, el fet de reduir la setmana laboral mitjana de 5 a 4 dies implica una reducció molt considerable en energia. Així ho demostra l’estudi conjunt dut a terme per l’organització ecologista Platform London i la Campanya 4 Day Week, Les dades mostren que el canvi de 5 a 4 dies laborals per a 2025 reduiria les emissions del Regne Unit en 27 milions de tones, la qual cosa suposaria una reducció de més del 20%.

5. Foment d’igualtat entre les persones treballadores
La reducció de la jornada laboral en qualsevol format pot representar una oportunitat d’aportar major equitat entre les persones treballadores. Segons dades de l’INE, el nombre d’excedències per cura de familiars va ser de 54.723 en 2020, de les quals el 87,2% corresponen a dones. Implementar una jornada de 4 hores representa l’opció de repartir per igual les cures familiars. Amb aquesta mesura es pretén que les dones disposen de les mateixes oportunitats que els homes per a desenvolupar la seua carrera professional.

En definitiva, la reducció de jornada aporta múltiples beneficis per a les persones treballadores i per a les empreses.

Últimes notícies

Les plantilles de Lladró paren dues hores contra la no aplicació del conveni

Les plantilles de Lladró SA, Arte y Porcelanas SAU i Daisa han parat dues hores per protestar per la no aplicació del conveni en matèria salarial i el no pagament dels atrasos, després de setmanes de negociacions sense acord.

Kiko Martínez torna al ring amb un combat de striking a Elx davant Julián Londoño

L’ex campió del món del pes ploma Kiko Martínez debutarà en striking amb guantilles el 7 de novembre al pavelló Sara Marín i María Díez d’Elx, en una vetlada que reunirà unes 4.000 persones i inclourà combats de Muay Thai, K-1 i boxeig.

El PSPV acusa el Consell d’assumir una “segregació racial” en els pressupostos

El PSPV ha acusat el Govern valencià del PP d’introduir una segregació racial i discriminació per origen en el projecte de pressupostos de la Generalitat de 2026 mitjançant el concepte de prioritat nacional, i estudia totes les vies institucionals i judicials per frenar-lo.

El Valencia començarà la Lliga contra el Celta el dissabte 22 d’agost a les 19.30 hores

LaLiga ha confirmat que el Valencia debutarà en la segona jornada de LaLiga EA Sports 2025-2026, el dissabte 22 d’agost a Mestalla contra el Celta a les 19.30 hores, després de l’ajornament del partit inicial davant el Betis. Villarreal, Elche i Levante també tenen definits els seus horaris per a la segona i tercera jornada.

El València debutarà en Lliga el 22 d’agost a Mestalla contra el Celta

LaLiga ha confirmat que el València s’estrenarà en la Lliga 2025-2026 el dissabte 22 d’agost a les 19.30 hores davant el Celta, després de l’ajornament del seu partit de la primera jornada contra el Betis. Villarreal, Elx i Llevant també tenen ja definits els seus horaris per a la segona i tercera jornada.

Pau Navarro seguirà al Villarreal fins a 2031 després de renovar el seu contracte

El defensa de la Vilavella Pau Navarro ha ampliat el seu contracte amb el Villarreal CF fins a juny de 2031. El central, clau en la tercera plaça de LaLiga, suma 46 partits oficials amb el primer equip groguet.

Com s’organitzarà la seguretat per vore l’eclipsi solar del 12 d’agost a la Comunitat Valenciana

El Govern central s’ha oferit a la Generalitat per reforçar la protecció civil i la seguretat ciutadana als nou punts clau d’observació de l’eclipsi solar del 12 d’agost a la Comunitat Valenciana.

Catalá defensa davant la jutgessa que València no va rebre cap avís previ de la DANA

María José Catalá ha assegurat davant la jutgessa que València no va rebre cap avís del desbordament del barranco del Poyo i ha justificat que la ciutat no figurava com a municipi afectat en la fitxa de conca.