17.2 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

És beneficiosa la jornada laboral de quatre dies?

A Espanya la jornada laboral és de 40 hores setmanals, generalment repartida en cinc dies a la setmana, concretament de dilluns a divendres.
El problema comença a notar-se a mesura que va passant la setmana, ja que la productivitat baixa, perquè estem cansats i les nostres forces van decaient fins a arribar al divendres completament esgotats.

Al llarg de la pandèmia, els empresaris de tot el món han modificat quasi tot el relacionat amb els treballs d’oficina. En primer lloc, van implantar l’opció de teletreball, en alguns casos obligatòria i en uns altres amb possibilitat de triar.

A part d’això, en alguns casos han prohibit les reunions en determinats dies, han donat permisos o dies lliures per temes de salut mental i fins i tot han permés que els seus empleats es traslladen a centenars de quilòmetres de distància de les seues antigues oficines. No obstant això, i malgrat els seus esforços per retindre el talent, la majoria es resisteix a implantar la setmana laboral de 4 dies. Com succeeix a Espanya, en la majoria dels treballs la setmana laboral durant la crisi del COVID ha continuat sent de dilluns a divendres.

Durant la pandèmia, el teletreball ha proporcionat a milions de persones un grau de flexibilitat sense precedents a l’hora d’establir els seus propis horaris. No obstant això, prendre’s el dia lliure de manera puntual no és comparable a treballar 4 dies a la setmana, igual que faltar a classe no és el mateix que anar-se un dia d’excursió.

Clar que pots faltar al treball per a fer alguns encàrrecs. Però el teu cap no. Si ho fera, els correus electrònics continuarien arribant, i els terminis continuen sent ací. El canvi a una vertadera setmana laboral de 4 dies no és una cosa que puga establir-se sense més, sinó que requeriria una sincronització a nivell massiu.

El canvi a 40 hores setmanals va suposar en el seu moment una revolució. Hui, 100 anys després, ho assumim com una cosa normal.

Ara que tornem a arribar justos a tot i que a penes ens queda temps per a viure, torna a sorgir el debat entorn de la jornada laboral. Són nombrosos els experts que asseguren que la jornada laboral de quatre dies o de 32 hores setmanals és molt més beneficiosa per a tots els agents implicats. Però quins són els avantatges d’aquest nou model de treball?

Cinc beneficis de la jornada laboral de quatre dies

1. Suport per part dels governs

El Govern d’Espanya ha llançat un projecte pilot per a empreses interessades en la proposta. L’objectiu és reduir la jornada laboral a 35 hores a la setmana per a estar a nivells similars als de la UE-8. Es tracta d’un pla de tres anys i 50 milions d’euros que permet a les empreses provar la reducció d’hores amb un risc mínim.

Els costos de la incorporació d’una empresa a la jornada laboral de 4 dies, per exemple, podrien cobrir-se al 100% el primer any, al 50% el segon i al 33% el tercer. El govern pretén augmentar la productivitat, generar major compromís amb les empreses i reduir la taxa de rotació en les organitzacions.

2. Augment de productivitat i benestar de les persones ocupades
Així ho ha demostrat un estudi dut a terme a Islàndia per la consultora britànica Autonomy. La investigació d’una duració de 4 anys recull dades de 2.500 persones ocupades que van reduir la seua jornada a 35 o 36 hores setmanals. L’estudi revela un increment notable en el benestar dels empleats i rendiment de les persones.

3. Posicionament com a marca ocupadora
Una de les grans metes de qualsevol empresa és posicionar-se com una empresa feliç. L’objectiu és atraure i comprometre al talent. Per a això, es poden adaptar diverses mesures, entre elles, estaria oferint als membres de cada equip la possibilitat que puguen tindre una jornada laboral de 4 dies. Seria l’exemple de Telefónica, que recentment anunciava que estava estudiant incorporar aquesta mesura com a model de treball.

4. Reducció de l’impacte mediambiental
La jornada laboral de 4 dies també suposa menys desplaçaments. El que té un impacte directe en la petjada de carboni. A més, el fet de reduir la setmana laboral mitjana de 5 a 4 dies implica una reducció molt considerable en energia. Així ho demostra l’estudi conjunt dut a terme per l’organització ecologista Platform London i la Campanya 4 Day Week, Les dades mostren que el canvi de 5 a 4 dies laborals per a 2025 reduiria les emissions del Regne Unit en 27 milions de tones, la qual cosa suposaria una reducció de més del 20%.

5. Foment d’igualtat entre les persones treballadores
La reducció de la jornada laboral en qualsevol format pot representar una oportunitat d’aportar major equitat entre les persones treballadores. Segons dades de l’INE, el nombre d’excedències per cura de familiars va ser de 54.723 en 2020, de les quals el 87,2% corresponen a dones. Implementar una jornada de 4 hores representa l’opció de repartir per igual les cures familiars. Amb aquesta mesura es pretén que les dones disposen de les mateixes oportunitats que els homes per a desenvolupar la seua carrera professional.

En definitiva, la reducció de jornada aporta múltiples beneficis per a les persones treballadores i per a les empreses.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.