Un 15% i 20% de la població en la Comunitat Valenciana té algun tipus d’al·lèrgia

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública compta amb indicadors que mostren que dels avanços en les tècniques diagnòstiques i terapèutiques estan permetent un millor control de les al·lèrgies, que afecten entre un 15% i un 20% de la població de la Comunitat Valenciana i de les quals es preveu un augment en els pròxims anys a causa de factors ambientals, alimentaris i higiènics.

L’al·lèrgia, de la qual cada 8 de juliol se celebra el Dia Mundial de l’Al·lèrgia per a conscienciar sobre la importància que té la seua detecció precoç per a poder establir un bon tractament, és una reacció exagerada del sistema immunològic en entrar en contacte amb unes certes substàncies ambientals, alimentàries, farmacològiques o causa de picades d’insectes; i cada vegada és més freqüent.

Probablement es deu a factors ambientals com la contaminació i també els canvis en l’estil de vida (alimentació, contacte amb substàncies com a detergents) poden alterar les barreres protectores de la pell, de l’aparell respiratori i digestiu, condicionant un major risc per a desenvolupar una malaltia al·lèrgica”, segons ha explicat el cap de servei d’Al·lèrgia de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Miguel Ángel Díaz.

Ara bé, ha afegit, els avanços en el coneixement tant dels desencadenants com de les tècniques diagnòstiques moleculars (a més d’analítiques per a la identificació d’al·lèrgies específiques a aliments, detecció de marcadors en sang i de proves en la pell) estan permetent un coneixement més profund de la patologia, tractaments més precisos i, en definitiva, un millor control de la malaltia.

A nivell terapèutic, els progressos se substancien en la immunoteràpia amb al·lergògens, vacunes que indueixen tolerància a l’al·lergogen i que poden arribar a modificar l’evolució natural de la malaltia i tindre un efectiu preventiu.

El Dia Mundial també serveix per a recordar com s’ha d’actuar davant una anafilaxi, una reacció al·lèrgica molt greu (normalment causada per un aliment, una picada d’insecte o un fàrmac), d’instauració ràpida i que pot arribar a ser fatal.

Els signes i símptomes en una reacció anafilàctica comencen per la pell en un 80% dels casos. Hi ha un enrogiment, una pruïja o una urticària. A aquests símptomes dèrmics s’uneixen uns altres que afecten altres sistemes de l’organisme. Per exemple, a les manifestacions dèrmiques pot sumar-se l’afectació del sistema digestiu (nàusees, vòmits, dolor abdominal), respiratori (dificultat per a respirar, congestió nasal), circulatori (marejos, hipotensió) o neurològic (confusió, sensació de malestar, irritabilitat en els més xicotets)”, segons ha explicat la infermera del servei d’Al·lergologia de l’Hospital General de València Chus Vidorreta.

En aquests casos greus, el tractament primordial és l’adrenalina, que ha d’administrar-se sense demora en l’inici d’aparició dels símptomes. De fet, a les persones de risc, a les seues famílies i reunits (entorn escolar en el cas de menors) se’ls instrueix i se’ls prescriu adrenalina perquè puguen injectar-la immediatament.

Atenció Primària va atendre en la Comunitat Valenciana 3.799 consultes per anafilaxi l’any passat; els serveis d’urgències hospitalàries, 2.201, d’acord amb els registres del Servei d’Anàlisi de Sistemes d’Informació Sanitària.

Últimes notícies

Una xiqueta de 13 anys mor en un accident a l’AP-7 en Benicàssim i provoca 6 km de cua

Una xiqueta de 13 anys ha mort en un accident entre un camió i una autocaravana a l’AP-7 a Benicàssim, que ha generat sis quilòmetres de retencions en direcció Barcelona. Altres dos ocupants han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló amb politraumatismes.

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.

Arresten a Algorfa un fugitiu britànic buscat per tràfic de drogues i armes

La Policia Nacional ha detingut a Algorfa un ciutadà britànic de 27 anys, considerat objectiu criminal prioritari al seu país, reclamat per tràfic de drogues i ús d'armes de foc contra persones.

Els bombers contenen sense mitjans aeris el gran incendi de la Vall d’Uixó

Els bombers han refrescat tota la nit la zona cremada en l’incendi de la Vall d'Uixó, estabilitzat des de la vesprada d’ahir, amb 9.568 hectàrees afectades i sense mitjans aeris incorporats este dissabte.

Una start-up d’Elx crea una IA que automatitza la comunicació amb pacients en clíniques

Healthmate, una empresa d’Elx, ha creat una intel·ligència artificial que automatitza cites, recordatoris i gestions amb pacients en clíniques, fet que reduïx costos i millora l’atenció. La ferramenta ja treballa amb 100 clíniques d’Espanya i ha gestionat 800.000 missatges de 30.000 pacients.
FILMOTECA D'ESTIU