16.1 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

Un 15% i 20% de la població en la Comunitat Valenciana té algun tipus d’al·lèrgia

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública compta amb indicadors que mostren que dels avanços en les tècniques diagnòstiques i terapèutiques estan permetent un millor control de les al·lèrgies, que afecten entre un 15% i un 20% de la població de la Comunitat Valenciana i de les quals es preveu un augment en els pròxims anys a causa de factors ambientals, alimentaris i higiènics.

L’al·lèrgia, de la qual cada 8 de juliol se celebra el Dia Mundial de l’Al·lèrgia per a conscienciar sobre la importància que té la seua detecció precoç per a poder establir un bon tractament, és una reacció exagerada del sistema immunològic en entrar en contacte amb unes certes substàncies ambientals, alimentàries, farmacològiques o causa de picades d’insectes; i cada vegada és més freqüent.

Probablement es deu a factors ambientals com la contaminació i també els canvis en l’estil de vida (alimentació, contacte amb substàncies com a detergents) poden alterar les barreres protectores de la pell, de l’aparell respiratori i digestiu, condicionant un major risc per a desenvolupar una malaltia al·lèrgica”, segons ha explicat el cap de servei d’Al·lèrgia de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Miguel Ángel Díaz.

Ara bé, ha afegit, els avanços en el coneixement tant dels desencadenants com de les tècniques diagnòstiques moleculars (a més d’analítiques per a la identificació d’al·lèrgies específiques a aliments, detecció de marcadors en sang i de proves en la pell) estan permetent un coneixement més profund de la patologia, tractaments més precisos i, en definitiva, un millor control de la malaltia.

A nivell terapèutic, els progressos se substancien en la immunoteràpia amb al·lergògens, vacunes que indueixen tolerància a l’al·lergogen i que poden arribar a modificar l’evolució natural de la malaltia i tindre un efectiu preventiu.

El Dia Mundial també serveix per a recordar com s’ha d’actuar davant una anafilaxi, una reacció al·lèrgica molt greu (normalment causada per un aliment, una picada d’insecte o un fàrmac), d’instauració ràpida i que pot arribar a ser fatal.

Els signes i símptomes en una reacció anafilàctica comencen per la pell en un 80% dels casos. Hi ha un enrogiment, una pruïja o una urticària. A aquests símptomes dèrmics s’uneixen uns altres que afecten altres sistemes de l’organisme. Per exemple, a les manifestacions dèrmiques pot sumar-se l’afectació del sistema digestiu (nàusees, vòmits, dolor abdominal), respiratori (dificultat per a respirar, congestió nasal), circulatori (marejos, hipotensió) o neurològic (confusió, sensació de malestar, irritabilitat en els més xicotets)”, segons ha explicat la infermera del servei d’Al·lergologia de l’Hospital General de València Chus Vidorreta.

En aquests casos greus, el tractament primordial és l’adrenalina, que ha d’administrar-se sense demora en l’inici d’aparició dels símptomes. De fet, a les persones de risc, a les seues famílies i reunits (entorn escolar en el cas de menors) se’ls instrueix i se’ls prescriu adrenalina perquè puguen injectar-la immediatament.

Atenció Primària va atendre en la Comunitat Valenciana 3.799 consultes per anafilaxi l’any passat; els serveis d’urgències hospitalàries, 2.201, d’acord amb els registres del Servei d’Anàlisi de Sistemes d’Informació Sanitària.

Últimes notícies

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.

UGT de Ford exigix que el premi a Almussafes es traduïsca en càrrega de treball i ocupació

El sindicat ha valorat el reconeixement mundial a la factoria valenciana i ha reclamat que es concrete en producció suficient per a mantindre els 4.142 llocs. També ha sol·licitat una reunió amb el president de Ford Europa.