Absolts de violar a una xiqueta de 13 anys perquè un d’ells va ser el seu nóvio

 

El Tribunal Suprem absol a dos joves condemnats inicialment per l’Audiència Provincial de València a penes de huit anys de presó per violar a una xiqueta de tretze anys, en apreciar una clàusula que recull el Codi Penal per la qual s’eximeix de responsabilitat a aquells que mantinguen relacions sexuals amb una persona menor de 16 anys —edat mínima de consentiment sexual— sempre que aquest consentiment no estiga viciat i «l’autor siga una persona pròxima al menor per edat i grau de desenvolupament o maduresa».

Malgrat que la diferència d’edat de la víctima amb els seus presumptes agressors, de 20 i 19 anys, la sentència considera que «la maduresa de la menor en el físic i en el psicològic no era molt distant de la dels acusats en el que és l’àmbit de les relacions sexuals».

Així, afig que «la distància entre les edats de la menor i els acusats no ens sembla tan llunyana com per a deixar d’apreciar l’element de la proximitat».

Crida l’atenció que l’Alt Tribunal s’haja pronunciat d’ofici sobre aquest tema sobre aquesta qüestió, que ni tan sols va ser plantejada per les defenses dels acusats en el recurs de cassació, per la qual cosa, segons aprecien, és un «error favorable a l’acusat».

La seua fonamentació per a considerar simètriques la maduresa de víctima i acusats es basa únicament en el fet que la menor ja havia mantingut una relació de festeig amb un dels acusats, durant la qual «havia mantingut relacions sexuals completes amb ell», assenyala el ponent com si això eximira de responsabilitat al jove que tenia vint anys en el moment dels fets.

Així mateix, afig que, segons va confessar l’adolescent, el seu nóvio li va demanar permís per a cridar al seu cosí i ella el va consistir, «deduint-se per pura lògica que l’objecte de la nova presència era per a mantindre també relacions sexuals», valora la fallada. Finalment, introdueix per a justificar la seua absolució un mer comentari de la professora de la menor, qui va dir d’ella que era «madura».

 

El TSJCV va elevar a 10 anys la pena

 

Els fets es remunten a l’estiu de 2016 quan la menor de tretze anys va quedar amb un dels processaments per a veure una pel·lícula a casa d’aquest, a València. Allí van mantindre relacions sexuals completes.

Posteriorment li va preguntar si li importava que vinguera un cosí seu, al que no es va oposar. «La menor es va asseure en el llit al costat del processament, qui li va agafar la mà i va començar a besar-la, corresponent la menor als seus besos», relata la sentència de l’Audiència de València, qui prossegueix detallant les relacions mantingudes amb tots dos.

Amb aquests fets provats no cabia realment el delicte d’agressió sexual, al no mediar violència o cap intimidació. D’aquí ve que el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana revocara la sentència i els condemnara com a autors d’un delicte d’abús sexual, això sí, augmentant en dos anys la pena —deu anys de presó— en contemplar l’agreujant d’actuació conjunta de dos o més persones «en disminuir les possibilitats de defensa eficaç de la víctima al marge de la situació especialment vexatòria», remarcava el TSJCV.

Finalment, resulta cridaner que la fallada ometa fer cap referència a l’intent de suïcidi de la menor el maig de 2017, que sí que recollien els fets provats en la primera sentència.

Últimes notícies

València s’unix al minut de silenci per les víctimes de l’incendi forestal d’Almeria

L’Ajuntament de València s’ha sumat al minut de silenci convocat per la FVMP per les 12 víctimes mortals i 23 desapareguts de l’incendi forestal de Los Gallardos, a Almeria.

Morant acusa el PP i assegura que la climatització dels col·legis es pagarà amb fons de l’Estat

Diana Morant assegura que la climatització dels col·legis de la Comunitat Valenciana es finançarà amb fons del Govern d’Espanya i critica que el PP no preveiera invertir-hi. També carrega contra la gestió del PP durant la dana a València.

Els col·legis valencians es climatitzaran amb fons de l’Estat, remarca Diana Morant

Diana Morant assegura que la climatització dels col·legis de la Comunitat Valenciana es farà amb finançament del Govern d’Espanya i critica que el PP no preveiera invertir en esta mesura. També retreu la gestió del PP durant la dana a València.

Morant assegura que la climatització dels col·legis valencians es pagarà amb fons del Govern espanyol

Diana Morant afirma que la climatització dels col·legis de la Comunitat Valenciana es finançarà amb fons del Govern d Espanya i critica que el PP no preveiera invertir-hi res. També retreu a l equip de govern de València la seua actuació durant la dana i considera que avisant a temps es podrien haver evitat morts.

Els centres educatius rebran ajudes per a climatització a partir del 16 de juliol

Tots els centres educatius de la Comunitat Valenciana rebran a partir del 16 de juliol entre 5.000 i 25.000 euros per a atendre les primeres necessitats de climatització, dins del pla anunciat per Juanfran Perez Llorca.

Els col·legis valencians rebran diners per a climatització a partir del 16 de juliol

Els centres educatius de la Comunitat Valenciana rebran entre 5.000 i 25.000 euros des del 16 de juliol per a atendre les primeres necessitats de climatització. La mesura s’emmarca en el Pla de Climatització del Consell i es complementa amb actuacions en La Nucía dins del Pla Edificant i del Pla Recole.

Anabel Medina destaca la maduresa d’Alcaraz i confia en la seua tornada a l’elit

Anabel Medina assegura que Carlos Alcaraz afronta amb molta maduresa la lesió del canell dret i confia que recupere forces per a tornar a l’elit. La directora del BBVA Open Internacional de Valencia també explica el canvi de dates del torneig i analitza el moment del tenis femení espanyol.

El gasto social per habitant puja un 27 % en cinc anys a la Comunitat Valenciana

El gasto social per habitant de la Generalitat ha passat de 2.912 euros en 2020 a 3.465 en 2025, un augment del 27,6 %, encara que la Comunitat Valenciana se situa en desena posició en el rànquing autonòmic.