La Comunitat Valenciana, la segona amb més persones ofegades a l’abril

Aquest passat dissabte 21 de maig, vam viure una jornada tràgica a les platges de la Comunitat, amb dos persones ofegades en les localitats de Guardamar del Segura i El Campello així com un menor de sis anys a Canet d’en Berenguer. A aquestes xifres se sumava uns dies abans un altre mort a Torrevieja.

La Comunitat encapçala, paradoxalment, el nombre de banderes blaves a Espanya però també el nombre d’ofegaments. L’abril passat van ser 8 les persones ofegades, només per darrere de Canàries, i 9 durant tot l’any, segons dades de la Real Federació Espanyola de Salvament i Socorrisme, que manté una campanya activa sota l’etiqueta #stopahogados. En la Comunitat, els socorristes critiquen que s’emmalalteix d’una regulació que concrete períodes, horaris, serveis mínims i recursos materials que han de tindre les platges.

Des de la Federació de Salvament i Socorrisme de la Comunitat Valenciana, el seu responsable de Formació, Salva Perelló, explica que l’Estat delega en cada municipi la seguretat i la neteja de les platges. En la Comunitat, les normes estan recollides en el decret 67/2020, de 12 de juny, del Consell, de regulació de la seguretat humana i la coordinació de les emergències ordinàries i de protecció civil en platges de la Comunitat Valenciana.

«És un decret buit. No diu res en cada ítem de quan ha de ser la temporada de platges, quina formació tindran els socorristes, quin tipus de material ha d’haver-hi. Diu que ho desenvoluparà posteriorment amb unes ordenes que fins i tot no han arribat. Tan sols han treballat aquests dos anys en una ordre que és la que catalogarà el risc de les platges i segons aqueix catalogue de riscos vindrà tota la resta. Mateixes polítiques mateixos resultats: La gent s’ofega a les platges», critica Perelló. A diferència d’altres comunitats on sí que està regulat com Illes Balears, Canàries o Galícia.

Sense una regulació que indique els serveis mínims a les platges, la voluntat és de cada municipi. Però «que un ajuntament et diga que no pot -avançar el servei- per duració del contracte és que és com una relació viciada si tu poses el contracte perquè t’interessa per al teu pressupost des de l’1 de juny o des del 10 de juny. Això el pot fer una piscina o un parc aquàtic però llocs com aquests no té sentit». Es refereix a les platges, que són espais d’accés lliure.

Davant el debat de si les platges haurien de tindre un servei anual, com en el cas de Benidorm, on mantenen serveis mínims tot l’any i reforcen en temporada alta, Salva Perelló considera que la solució seria que hi haguera una llei de prevenció d’ofegament de les platges que estiga marcant uns períodes de salvament mínims en cada lloc en funció de, per exemple, si parlem de platges urbanes, haurien de tindre salvament marítim tot l’any. Si parlem del Postiguet, hauria de tindre tot l’any Jo he estat cobrint una travessia de Nadal i això era el 26 de gener i estava en vestit de bany, ni en neopré».

Altres paràmetres podrien ser l’afluència de banyistes o l’existència de corrents i també s’hauria de determinar els mínims en el nombre de socorristes, els horaris, les dates de servei de salvament o si ha d’explicar-se amb recursos de suport com a motos o embarcacions. Considera que no té sentit activar el dispositiu sobre un calendari en paper i que òbriga un dia 1 de juny en vegada el cap de setmana anterior. Defensen una norma de serveis mínims que després cada municipi podria millorar. «Les platges urbanes de fàcil accés haurien de tindre l’esquema de Benidorm però algú hauria d’obligar-los».

Així mateix en matèria de formació de socorristes, critica que en les piscines els requisits formatius està especificats però no així a les platges. «Per a temes de platja no hi ha res». «Si no legisle les coses la gent es cola pels forats».

Últimes notícies

Almoradí espera el resultat de la investigació abans de declarar dol per la mort d’una veïna

L’Ajuntament d’Almoradí ha decidit esperar el resultat de la investigació de la Guàrdia Civil sobre la mort d’una veïna de 56 anys abans de decretar dies de dol o altres actes institucionals. El marit, de 61 anys i amb una denúncia prèvia per maltractament l’any 2008, ha sigut detingut mentre la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género estudia si es tracta d’un crim masclista.

Vox pressiona el PP per a retallar l’AVL però garantix els pressupostos a la ciutadania

Vox manté l’única esmena viva als pressupostos de la Generalitat per a 2026, amb una retallada de quasi un milió a l’AVL, i pressiona el PP perquè la recolze, encara que garantix que no bloquejarà els comptes.

El Tribunal Superior manté els 28 anys de presó pel crim del canonge emèrit de la Catedral de València

El TSJCV ha confirmat la pena de 28 anys de presó per al jove condemnat pel crim del canonge emèrit de la Catedral de València, rebutjant tots els motius del recurs de la defensa. La resolució encara es pot recórrer en cassació davant el Tribunal Supremo.

La nova senda d’estabilitat deixa la Comunitat Valenciana sense 542 milions entre 2027 i 2029

La reedició de la senda d’estabilitat per al període 2027-2029, que el Congrés previsiblement tornarà a rebutjar, elimina el marge de dèficit autonòmic del 0,1 % del PIB i lleva 542 milions a la Comunitat Valenciana.

CSIF reclama més professors en Educació i qualifica d’insuficient l’augment de 5.000 places

CSIF ha considerat insuficient la proposta de la Conselleria d’Educació d’incrementar 5.000 places en quatre cursos i ha reclamat més docents i la seua incorporació més ràpida per a reduir ràtios i millorar l’atenció educativa.

Quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat: així està la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana és la quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat, amb 29.085 treballadors que compatibilitzen el seu negoci amb una faena assalariada, segons UPTA.

Les màximes freguen els 40 °C a Xixona en l’inici de la tercera ona de calor

La tercera ona de calor de l’estiu ha deixat quasi 40 °C a Xixona i ha activat l’avís taronja per al migdia a l’interior de València i Alacant.

La Generalitat destina 49,26 milions a modernitzar 853 pimes industrials

Les ajudes Inpyme mobilitzaran 178 milions, mantindran 27.111 llocs de treball i permetran crear 1.023 ocupacions noves.