La Comunitat Valenciana, la segona amb més persones ofegades a l’abril

Aquest passat dissabte 21 de maig, vam viure una jornada tràgica a les platges de la Comunitat, amb dos persones ofegades en les localitats de Guardamar del Segura i El Campello així com un menor de sis anys a Canet d’en Berenguer. A aquestes xifres se sumava uns dies abans un altre mort a Torrevieja.

La Comunitat encapçala, paradoxalment, el nombre de banderes blaves a Espanya però també el nombre d’ofegaments. L’abril passat van ser 8 les persones ofegades, només per darrere de Canàries, i 9 durant tot l’any, segons dades de la Real Federació Espanyola de Salvament i Socorrisme, que manté una campanya activa sota l’etiqueta #stopahogados. En la Comunitat, els socorristes critiquen que s’emmalalteix d’una regulació que concrete períodes, horaris, serveis mínims i recursos materials que han de tindre les platges.

Des de la Federació de Salvament i Socorrisme de la Comunitat Valenciana, el seu responsable de Formació, Salva Perelló, explica que l’Estat delega en cada municipi la seguretat i la neteja de les platges. En la Comunitat, les normes estan recollides en el decret 67/2020, de 12 de juny, del Consell, de regulació de la seguretat humana i la coordinació de les emergències ordinàries i de protecció civil en platges de la Comunitat Valenciana.

«És un decret buit. No diu res en cada ítem de quan ha de ser la temporada de platges, quina formació tindran els socorristes, quin tipus de material ha d’haver-hi. Diu que ho desenvoluparà posteriorment amb unes ordenes que fins i tot no han arribat. Tan sols han treballat aquests dos anys en una ordre que és la que catalogarà el risc de les platges i segons aqueix catalogue de riscos vindrà tota la resta. Mateixes polítiques mateixos resultats: La gent s’ofega a les platges», critica Perelló. A diferència d’altres comunitats on sí que està regulat com Illes Balears, Canàries o Galícia.

Sense una regulació que indique els serveis mínims a les platges, la voluntat és de cada municipi. Però «que un ajuntament et diga que no pot -avançar el servei- per duració del contracte és que és com una relació viciada si tu poses el contracte perquè t’interessa per al teu pressupost des de l’1 de juny o des del 10 de juny. Això el pot fer una piscina o un parc aquàtic però llocs com aquests no té sentit». Es refereix a les platges, que són espais d’accés lliure.

Davant el debat de si les platges haurien de tindre un servei anual, com en el cas de Benidorm, on mantenen serveis mínims tot l’any i reforcen en temporada alta, Salva Perelló considera que la solució seria que hi haguera una llei de prevenció d’ofegament de les platges que estiga marcant uns períodes de salvament mínims en cada lloc en funció de, per exemple, si parlem de platges urbanes, haurien de tindre salvament marítim tot l’any. Si parlem del Postiguet, hauria de tindre tot l’any Jo he estat cobrint una travessia de Nadal i això era el 26 de gener i estava en vestit de bany, ni en neopré».

Altres paràmetres podrien ser l’afluència de banyistes o l’existència de corrents i també s’hauria de determinar els mínims en el nombre de socorristes, els horaris, les dates de servei de salvament o si ha d’explicar-se amb recursos de suport com a motos o embarcacions. Considera que no té sentit activar el dispositiu sobre un calendari en paper i que òbriga un dia 1 de juny en vegada el cap de setmana anterior. Defensen una norma de serveis mínims que després cada municipi podria millorar. «Les platges urbanes de fàcil accés haurien de tindre l’esquema de Benidorm però algú hauria d’obligar-los».

Així mateix en matèria de formació de socorristes, critica que en les piscines els requisits formatius està especificats però no així a les platges. «Per a temes de platja no hi ha res». «Si no legisle les coses la gent es cola pels forats».

Últimes notícies

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.

Alicia Giménez Bartlett amenaça en enviar Petra Delicado al convent si es repetix

Alicia Giménez Bartlett presenta la novel·la Bajo el cielo infernal, un nou cas de Petra Delicado marcat per la seua viudetat i una trama complexa al barri de la Mina.

Nits tropicals i pujada de temperatures en la Península i Balears este dijous

El dijous farà temps estable amb un ascens general de temperatures en la Península i Balears, nits tropicals en la Mediterrània i mitat sud i vent de llevant fort en l’estret de Gibraltar.

Detinguda una parella a València per un presumpte homicidi d’un bebé a Tarragona

La Policia Nacional ha detingut a l’Estació del Nord de València una parella reclamada per un jutjat de Tarragona per un presumpte delicte d’homicidi relacionat amb la mort del seu bebé.

La DOP Uva de Taula del Vinalopó inicia la campanya 2026 amb el primer ram tallat a Agost

La DOP Uva de Taula Embossada del Vinalopó ha encetat a Agost la campanya 2026 amb el tall simbòlic del primer ram i una nova etiqueta identificativa, en un acte amb presència de la Generalitat i la Diputació d'Alacant.

Un centenar de veïns de l’Eliana es mobilitzen en suport al poble ceutí

Al voltant d’un centenar de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de l’Eliana per donar suport al poble ceutí i reclamar col·laboració institucional. Càrrecs municipals han criticat la convocatòria de la FEMP i han demanat baixar la tensió a Ceuta.