Mor Sidney Poitier, als 94 anys: primer actor de color a guanyar un Oscar

 

Sidney Poitier, el primer actor afroamericà a guanyar un Óscar, ha mort als 94 anys. L’intèrpret, tota una icona que va trencar barreres en la pantalla gran, es va fer famós per pel·lícules com ‘En el calor de la noche’ i ‘Adivina quién viene a cenar esta noche’.

 

Reeixida carrera cinematogràfica

 

Poitier va tindre deu nominacions als Globos de oro, dos nominacions als Emmy Awards, sis nominacions al BAFTA, huit nominacions al ‘Laurel’ i una nominació als Screen Actors Guild Awards.

L’actor Jeffrey Wright li va dirigir els homenatges aquest divendres, tuitant: ‘Sidney Poitier. Quin actor tan emblemàtic. Únic en la seua classe. Quin home tan bell, amable, càlid i genuïnament regi. r. i. p., senyor. Amb amor.

 

Un actor negre d’orígens humils fent història a Hollywood

 

El ministre de Relacions Exteriors de Bahames, d’on era originari Poitier, si bé va nàixer als EUA, ha confirmat la trista notícia, mentre el primer ministre Philip Brave Davis ha anunciat que celebrarà una roda de premsa en el seu honor.

L’actor es va llaurar una carrera de 71 anys en la qual va interpretar papers icònics en pel·lícules clàssiques de Hollywood com ‘Un lunar en el sol’, ‘Sucedió un sábado’, o ‘Adivina quién viene a cenar esta noche’, entre altres.

Va ser als 16 anys quan Poitier va decidir mudar-se a l’emblemàtica Nova York després de deixar arrere les Bahames, on durant anys va viure al costat de la seua família.

 

A ‘la ciutat que mai dorm’, amb humilitat va anar forjant el seu camí, arribant a ser conserge en el teatre ‘American Negre Theater’ a canvi de rebre lliçons d’interpretació, des d’on va començar a aconseguir alguns papers al llarg dels anys successius.

Així, l’actor, que mai va deixar de perseguir el seu somni, va debutar al cinema amb ‘Un rayo de luz’, una pel·lícula de 1950 el títol original de la qual és ‘No Way Out’.

Lluitant contra el racisme i trencant barreres des dels seus humils orígens, Poitier va aconseguir la primera nominació en els Academy Award en 1959 pel seu treball en ‘Fugitivos’ (The Defiant Ones), de 1958. Es va convertir així en el primer afroamericà a estar nominat a Millor Actor. Aqueixa interpretació, a més, li va portar a guanyar un Globo de oro i a ser guardonat en els BAFTA.

 

El primer afroamericà a rebre un Óscar

 

Poc més tard, continuant la seua brillant trajectòria, en 1963, va enlluernar amb la seua pel·lícula ‘Los lirios del valle’ (Lillies of the Field) i es convertiria en el primer afroamericà de la història a guanyar el premi Óscar al Millor Actor.

En 2001, després de continuar amb una prolífica carrera, va rebre un Óscar Honorífico; el Premi a la Trajectòria Professional.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana lidera l’envelliment agrari amb quasi la mitat de perceptors majors de 65 anys

Quasi la mitat dels perceptors valencians de la PAC tenen més de 65 anys i només un 5,8 % és menor de 40, segons AVA-Asaja, que alerta del risc d’abandonament de camps i reclama mesures estructurals.

La Generalitat adverteix del col·lapse dels centres de menors abans d’assumir nous xiquets de Ceuta

La consellera Elena Albalat avisa que els centres de menors de la Comunitat Valenciana estan col·lapsats i exigeix informació, recursos i finançament abans d’acceptar un nou repartiment de menors no acompanyats procedents de Ceuta.

Logan Costa decidix un amistós igualat entre Villarreal i Levante

Un gol de Logan Costa en la segona part ha donat el triomf al Villarreal en un amistós de preparació davant un Levante molt sòlid en defensa, marcat també pel debut del porter Péter Gulácsi i el retorn de Juan Foyth.

1,6 milions per a recuperar l’entorn cremat a la Vall d’Uixó

La Generalitat ha demanat al Govern reorientar 1,64 milions de fons europeus destinats a plans turístics de Castelló per a actuacions de prevenció, mitigació i restauració de l’entorn afectat per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que ha cremat 9.568 hectàrees, part d’elles al parc natural de la Serra d’Espadà. La petició inclou mesures com plans d’adaptació climàtica, sistemes d’alerta, cortafocs verds, restauració de senderes i reforestació.

Ferran Torres serà imatge i ambaixador de la Comunitat Valenciana

Ferran Torres signarà este divendres al Palau de la Generalitat un protocol per a exercir com a imatge i ambaixador de la Comunitat Valenciana després del gol que ha donat a Espanya el Mundial.

València es prepara per a estrenar el Spain Sail Grand Prix en només un mes

València acollirà per primera vegada el Spain Sail Grand Prix els dies 5 i 6 de setembre, amb 13 equips internacionals competint amb catamarans F50 d’alta velocitat. La ciutat ultima la logística i estrenarà condició de seu de SailGP durant almenys tres temporades.

Un home de 62 anys mata un jove en un local de València i truca a la Policia per a confessar-ho

Un home de 62 anys ha matat este dimecres un jove de 20 en un local de València amb un objecte metàl·lic i ha telefonat ell mateix al 091 per a confessar el crim, segons la Policia Nacional.

La gasolina frega el màxim de 2026 i Vinaròs marca el litre més barat d’Espanya

La gasolina ha tornat a pujar fins als 1,716 euros per litre, molt a prop del màxim de 2026, mentres el litre més barat d’Espanya es troba a Vinaròs, amb 1,429 euros. El dièsel també s’ha encarit amb força i omplir el dipòsit costa ja fins a 17 euros més que fa un mes.
FILMOTECA D'ESTIU