9.3 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

En el trumpisme-muskisme recobren importància determinades paraules

Els nous aires (o no tan nous) que bufen als Estats Units d’Amèrica faran (o ja fan) que determinades paraules adquirisquen importància renovada, com inquisició, delació, llagoteria, servilisme, supremacisme, menyspreu, vassallatge, arrogància i altres que denominen actituds  detestables que obvien les idees i els conceptes d’igualtat, solidaritat i llibertat entre les persones, que, entre altres termes, guien la vida social i pública dels països de civilització avançada i de convivència entre iguals.

La paraula inquisició significa ‘acció i efecte d’inquirir, indagar, esbrinar, investigar, etc.’, però té connotacions pejoratives, pel seu caràcter repressor procedent de l’època de vigència de la Santa Inquisició,  que era el Tribunal eclesiàstic que s’encarregava d’inquirir i de castigar els delictes contra la fe. Va ser creada per l’Església catòlica en el segle xii per a combatre les pràctiques judaïtzants, en principi, i posteriorment, vetlar per la integritat dels costums,  per la puresa de la fe cristiana i castigar les heretgies, certes o suposades. És a dir, per a buscar i perseguir i acaçar dissidents, no creients, d’altres confessions o simplement indiferents amb la doctrina de l’Església. I quan no hi havia discrepants visibles, se’ls inventaven, per a sembrar por i justificar la mateixa existència de tan “sagrada” institució, que al territori hispà es va oficialitzar en 1478, amb l’aval dels Reis Catòlics, i que arribà a tindre una icona molt representativa amb la figura de Tomás de Torquemada, “model” de crueltat, intolerància i fanatisme.

Per cert, l’últim executat del món per heretgia per la Junta de la Fe, successora de la Santa Inquisició, va ser Gaietà Ripoll, en 1826, mestre d’escola que vivia a València, on va morir condemnat a la forca per no ensenyar, no practicar, ni creure’s els dogmes de l’Església.

Eixe és l’origen i el motiu de l’existència de la Santa Inquisició, però, per analogia, d’inquisicions, n’hi ha hagut en diferents èpoques i llocs. El nazisme i el feixisme van ser expressions polítiques inquisitorials, amb un gran ideòleg inquisidor, Joseph Goebbels. En estos casos, els represaliats, depurats o eliminats foren, principalment, també jueus, i altres com comunistes, socialistes, demòcrates… Les “purgues” de l’època estalinista en l’antiga Unió Soviètica i satèl·lits foren un exemple dels procediments i esperit inquisitorial, amb un gran “pensador” i braç executor d’eixos principis conduents a la desaparició o deportació dels dissidents, reals o inventats, com va ser Lavrenti Béria, ministre d’Assumptes Interiors amb Stalin.

En els Estats Units (EUA), a més de la inquisició que representen, ara ja, Trump i Musk, hi hagué una inquisició, el maccarthisme, també dita “cacera de bruixes”, liderada per Joseph McCarthy,  que es va desplegar en el període entre 1950 i 1956, durant el qual eixe membre del Senat nord-americà va desencadenar un estés procés de delacions, denúncies, processos irregulars i llistes negres contra persones sospitoses de ser comunistes.

Ara torna a haver-hi inquisició contra funcionaris, immigrants, militars, discrepants de tota classe, empleats i organismes sobrants a juí de Trump o Musk, inquisidor general, contra gais i lesbianes i altres diferents. I hi haurà inquisició contra el castellà i altres idiomes parlats als EUA. I a gent progressista i woke, en general, si no els ha arribat encara, els arribarà.

I tot això fomenta conceptes tan indignes com la delació, ‘acusació, denúncia, xivatada’, ja es donen diners per denunciar immigrants sense papers i d’altres diferències; servilisme, ‘adhesió cega a l’autoritat d’una persona o una doctrina’; llagoteria, ‘acció de llagotejar, adular afalagar’; vassallatge, ‘servitud, subjecció, submissió a l’amo, al poderós’; supremacisme, ‘ideologia discriminatòria per raons de raça, sexe, origen o nacionalitat’; menyspreu, ‘desconsideració, ofensa, despreci’; i arrogància, ‘altivesa, desdeny, supèrbia’. De tot això, sempre n’hi ha hagut, però Trump i Musk amb els seus adlàters s’encarregaran d’intensificar i ampliar la utilitat per a ells d’eixes actituds.

I eixes conductes i comportaments conduïxen més encara a la plutocràcia, que és la ‘forma de govern en què el poder està en mans del grup social que acumula més riquesa’, ‘conjunt de persones poderoses o influents per la seua riquesa’. Musk ja té el programa de futur pròxim per a eixe règim. L’abundància econòmica, el benestar i els beneficis de tota classe, per al grup selecte per la seua solvència i vàlua, com a molt, el 20% de les persones que conformen qualsevol país. La resta, a sobreviure, amb treball o sense. I donar les gràcies a la plutocràcia.

Però a tota eixa programació se li pot oposar l’acció representada per la veu rebel·lió, ‘acció de rebel·lar-se’, contra eixa plutocràcia. El poble nord-americà, en primer lloc. I la resta del món, també. Això esperem. La ciutadania mundial no deu consentir eixe saqueig als principis de llibertat, igualtat i justícia social, tan nostres.

Últimes notícies

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.

Parella valenciana, espies de Stalin

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmanaanalitza el llibre de Carles Senso com una obra que va més enllà de la crònica històrica: humanitza els personatges, reflexiona sobre les ideologies, la fidelitat, el sacrifici i els grans dilemes morals del segle XX, i ho fa amb una mirada profunda i vigent, combinant Història, Memòria i literatura

Sergio García renova quatre anys amb LIV Golf i es proposa mantindre’s jove

El castellonenc afronta la seua quinta temporada com a capità dels Fireballs després d'ampliar el seu contracte per quatre anys. Aplaudix el salt a 72 clots i confia que compte per al ránking mundial.

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.