En el trumpisme-muskisme recobren importància determinades paraules

Els nous aires (o no tan nous) que bufen als Estats Units d’Amèrica faran (o ja fan) que determinades paraules adquirisquen importància renovada, com inquisició, delació, llagoteria, servilisme, supremacisme, menyspreu, vassallatge, arrogància i altres que denominen actituds  detestables que obvien les idees i els conceptes d’igualtat, solidaritat i llibertat entre les persones, que, entre altres termes, guien la vida social i pública dels països de civilització avançada i de convivència entre iguals.

La paraula inquisició significa ‘acció i efecte d’inquirir, indagar, esbrinar, investigar, etc.’, però té connotacions pejoratives, pel seu caràcter repressor procedent de l’època de vigència de la Santa Inquisició,  que era el Tribunal eclesiàstic que s’encarregava d’inquirir i de castigar els delictes contra la fe. Va ser creada per l’Església catòlica en el segle xii per a combatre les pràctiques judaïtzants, en principi, i posteriorment, vetlar per la integritat dels costums,  per la puresa de la fe cristiana i castigar les heretgies, certes o suposades. És a dir, per a buscar i perseguir i acaçar dissidents, no creients, d’altres confessions o simplement indiferents amb la doctrina de l’Església. I quan no hi havia discrepants visibles, se’ls inventaven, per a sembrar por i justificar la mateixa existència de tan “sagrada” institució, que al territori hispà es va oficialitzar en 1478, amb l’aval dels Reis Catòlics, i que arribà a tindre una icona molt representativa amb la figura de Tomás de Torquemada, “model” de crueltat, intolerància i fanatisme.

Per cert, l’últim executat del món per heretgia per la Junta de la Fe, successora de la Santa Inquisició, va ser Gaietà Ripoll, en 1826, mestre d’escola que vivia a València, on va morir condemnat a la forca per no ensenyar, no practicar, ni creure’s els dogmes de l’Església.

Eixe és l’origen i el motiu de l’existència de la Santa Inquisició, però, per analogia, d’inquisicions, n’hi ha hagut en diferents èpoques i llocs. El nazisme i el feixisme van ser expressions polítiques inquisitorials, amb un gran ideòleg inquisidor, Joseph Goebbels. En estos casos, els represaliats, depurats o eliminats foren, principalment, també jueus, i altres com comunistes, socialistes, demòcrates… Les “purgues” de l’època estalinista en l’antiga Unió Soviètica i satèl·lits foren un exemple dels procediments i esperit inquisitorial, amb un gran “pensador” i braç executor d’eixos principis conduents a la desaparició o deportació dels dissidents, reals o inventats, com va ser Lavrenti Béria, ministre d’Assumptes Interiors amb Stalin.

En els Estats Units (EUA), a més de la inquisició que representen, ara ja, Trump i Musk, hi hagué una inquisició, el maccarthisme, també dita “cacera de bruixes”, liderada per Joseph McCarthy,  que es va desplegar en el període entre 1950 i 1956, durant el qual eixe membre del Senat nord-americà va desencadenar un estés procés de delacions, denúncies, processos irregulars i llistes negres contra persones sospitoses de ser comunistes.

Ara torna a haver-hi inquisició contra funcionaris, immigrants, militars, discrepants de tota classe, empleats i organismes sobrants a juí de Trump o Musk, inquisidor general, contra gais i lesbianes i altres diferents. I hi haurà inquisició contra el castellà i altres idiomes parlats als EUA. I a gent progressista i woke, en general, si no els ha arribat encara, els arribarà.

I tot això fomenta conceptes tan indignes com la delació, ‘acusació, denúncia, xivatada’, ja es donen diners per denunciar immigrants sense papers i d’altres diferències; servilisme, ‘adhesió cega a l’autoritat d’una persona o una doctrina’; llagoteria, ‘acció de llagotejar, adular afalagar’; vassallatge, ‘servitud, subjecció, submissió a l’amo, al poderós’; supremacisme, ‘ideologia discriminatòria per raons de raça, sexe, origen o nacionalitat’; menyspreu, ‘desconsideració, ofensa, despreci’; i arrogància, ‘altivesa, desdeny, supèrbia’. De tot això, sempre n’hi ha hagut, però Trump i Musk amb els seus adlàters s’encarregaran d’intensificar i ampliar la utilitat per a ells d’eixes actituds.

I eixes conductes i comportaments conduïxen més encara a la plutocràcia, que és la ‘forma de govern en què el poder està en mans del grup social que acumula més riquesa’, ‘conjunt de persones poderoses o influents per la seua riquesa’. Musk ja té el programa de futur pròxim per a eixe règim. L’abundància econòmica, el benestar i els beneficis de tota classe, per al grup selecte per la seua solvència i vàlua, com a molt, el 20% de les persones que conformen qualsevol país. La resta, a sobreviure, amb treball o sense. I donar les gràcies a la plutocràcia.

Però a tota eixa programació se li pot oposar l’acció representada per la veu rebel·lió, ‘acció de rebel·lar-se’, contra eixa plutocràcia. El poble nord-americà, en primer lloc. I la resta del món, també. Això esperem. La ciutadania mundial no deu consentir eixe saqueig als principis de llibertat, igualtat i justícia social, tan nostres.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.