12.2 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

En el trumpisme-muskisme recobren importància determinades paraules

Els nous aires (o no tan nous) que bufen als Estats Units d’Amèrica faran (o ja fan) que determinades paraules adquirisquen importància renovada, com inquisició, delació, llagoteria, servilisme, supremacisme, menyspreu, vassallatge, arrogància i altres que denominen actituds  detestables que obvien les idees i els conceptes d’igualtat, solidaritat i llibertat entre les persones, que, entre altres termes, guien la vida social i pública dels països de civilització avançada i de convivència entre iguals.

La paraula inquisició significa ‘acció i efecte d’inquirir, indagar, esbrinar, investigar, etc.’, però té connotacions pejoratives, pel seu caràcter repressor procedent de l’època de vigència de la Santa Inquisició,  que era el Tribunal eclesiàstic que s’encarregava d’inquirir i de castigar els delictes contra la fe. Va ser creada per l’Església catòlica en el segle xii per a combatre les pràctiques judaïtzants, en principi, i posteriorment, vetlar per la integritat dels costums,  per la puresa de la fe cristiana i castigar les heretgies, certes o suposades. És a dir, per a buscar i perseguir i acaçar dissidents, no creients, d’altres confessions o simplement indiferents amb la doctrina de l’Església. I quan no hi havia discrepants visibles, se’ls inventaven, per a sembrar por i justificar la mateixa existència de tan “sagrada” institució, que al territori hispà es va oficialitzar en 1478, amb l’aval dels Reis Catòlics, i que arribà a tindre una icona molt representativa amb la figura de Tomás de Torquemada, “model” de crueltat, intolerància i fanatisme.

Per cert, l’últim executat del món per heretgia per la Junta de la Fe, successora de la Santa Inquisició, va ser Gaietà Ripoll, en 1826, mestre d’escola que vivia a València, on va morir condemnat a la forca per no ensenyar, no practicar, ni creure’s els dogmes de l’Església.

Eixe és l’origen i el motiu de l’existència de la Santa Inquisició, però, per analogia, d’inquisicions, n’hi ha hagut en diferents èpoques i llocs. El nazisme i el feixisme van ser expressions polítiques inquisitorials, amb un gran ideòleg inquisidor, Joseph Goebbels. En estos casos, els represaliats, depurats o eliminats foren, principalment, també jueus, i altres com comunistes, socialistes, demòcrates… Les “purgues” de l’època estalinista en l’antiga Unió Soviètica i satèl·lits foren un exemple dels procediments i esperit inquisitorial, amb un gran “pensador” i braç executor d’eixos principis conduents a la desaparició o deportació dels dissidents, reals o inventats, com va ser Lavrenti Béria, ministre d’Assumptes Interiors amb Stalin.

En els Estats Units (EUA), a més de la inquisició que representen, ara ja, Trump i Musk, hi hagué una inquisició, el maccarthisme, també dita “cacera de bruixes”, liderada per Joseph McCarthy,  que es va desplegar en el període entre 1950 i 1956, durant el qual eixe membre del Senat nord-americà va desencadenar un estés procés de delacions, denúncies, processos irregulars i llistes negres contra persones sospitoses de ser comunistes.

Ara torna a haver-hi inquisició contra funcionaris, immigrants, militars, discrepants de tota classe, empleats i organismes sobrants a juí de Trump o Musk, inquisidor general, contra gais i lesbianes i altres diferents. I hi haurà inquisició contra el castellà i altres idiomes parlats als EUA. I a gent progressista i woke, en general, si no els ha arribat encara, els arribarà.

I tot això fomenta conceptes tan indignes com la delació, ‘acusació, denúncia, xivatada’, ja es donen diners per denunciar immigrants sense papers i d’altres diferències; servilisme, ‘adhesió cega a l’autoritat d’una persona o una doctrina’; llagoteria, ‘acció de llagotejar, adular afalagar’; vassallatge, ‘servitud, subjecció, submissió a l’amo, al poderós’; supremacisme, ‘ideologia discriminatòria per raons de raça, sexe, origen o nacionalitat’; menyspreu, ‘desconsideració, ofensa, despreci’; i arrogància, ‘altivesa, desdeny, supèrbia’. De tot això, sempre n’hi ha hagut, però Trump i Musk amb els seus adlàters s’encarregaran d’intensificar i ampliar la utilitat per a ells d’eixes actituds.

I eixes conductes i comportaments conduïxen més encara a la plutocràcia, que és la ‘forma de govern en què el poder està en mans del grup social que acumula més riquesa’, ‘conjunt de persones poderoses o influents per la seua riquesa’. Musk ja té el programa de futur pròxim per a eixe règim. L’abundància econòmica, el benestar i els beneficis de tota classe, per al grup selecte per la seua solvència i vàlua, com a molt, el 20% de les persones que conformen qualsevol país. La resta, a sobreviure, amb treball o sense. I donar les gràcies a la plutocràcia.

Però a tota eixa programació se li pot oposar l’acció representada per la veu rebel·lió, ‘acció de rebel·lar-se’, contra eixa plutocràcia. El poble nord-americà, en primer lloc. I la resta del món, també. Això esperem. La ciutadania mundial no deu consentir eixe saqueig als principis de llibertat, igualtat i justícia social, tan nostres.

Últimes notícies

Pablo Marín rescata a la Real a Elda i segella el passe a octaus

La Reial Societat va guanyar 1-2 al Eldense amb un gol de Pablo Marín en el 95 i va avançar a octaus de Copa del Rei. L'equip va patir malgrat el relleu en la banqueta.

Pablo Marín rescata a la Reial Societat en el 95 i segella la passada a Elda

Un gol de Pablo Marín en el minut 95 va donar a la Reial Societat un patit 1-2 davant el Eldense i el passe a octaus de la Copa del Rei, en una estrena de Ansotegi sense millora de joc.

València mana en El Molinón i elimina al Sporting en la Copa del Rei (0-2)

El València es va imposar 0-2 en El Molinón amb gols primerencs de Beltrán i Raba després de dominar els dos temps. Christian Joel va evitar un marcador més inflat.

92-99: un arreón final del València Basket silencia El Pireu i estira la seua ratxa

El València Basket va remuntar en els últims onze minuts i va véncer 92-99 a Olympiacos. Va igualar la seua millor ratxa històrica en l'Eurolliga i es va afermar en la segona plaça.

92-99: el València Basket firma un arreón final i silencia a Olympiacos al Pireu

El València Basket va remuntar en els minuts finals i va véncer 92-99 a Olympiacos després d'un parcial demolidor. Va encadenar la seua quinta victòria seguida i va consolidar la segona plaça.

0-1 en Ipurua: l’Elx avança amb gol de Boayar i penal detingut per Dituro

L'Elx s'ha classificat per als octaus de la Copa del Rei després de véncer 0-1 a l'Eibar en Ipurua. Boayar va marcar en la primera part i Dituro va detindre un penal.

Un camió bolcat curta l’A-3 a Buñol sentit València i obliga a desviar per la N-3

La bolcada d'un camió ha tallat l'A-3 a Buñol en sentit València i ha obligat a desviar el trànsit per la N-3. A les 18.30 persistixen retencions en la zona.

Marcelino avisa: el Racing és un rival formidable i li guarda carinyo

Marcelino va enaltir al Racing abans de l'encreuament coper i va demanar màxima atenció pel seu lideratge en Segona i la seua ratxa a casa. Va confirmar la baixa de Gerard Moreno i el viatge de Parell.