En el trumpisme-muskisme recobren importància determinades paraules

Els nous aires (o no tan nous) que bufen als Estats Units d’Amèrica faran (o ja fan) que determinades paraules adquirisquen importància renovada, com inquisició, delació, llagoteria, servilisme, supremacisme, menyspreu, vassallatge, arrogància i altres que denominen actituds  detestables que obvien les idees i els conceptes d’igualtat, solidaritat i llibertat entre les persones, que, entre altres termes, guien la vida social i pública dels països de civilització avançada i de convivència entre iguals.

La paraula inquisició significa ‘acció i efecte d’inquirir, indagar, esbrinar, investigar, etc.’, però té connotacions pejoratives, pel seu caràcter repressor procedent de l’època de vigència de la Santa Inquisició,  que era el Tribunal eclesiàstic que s’encarregava d’inquirir i de castigar els delictes contra la fe. Va ser creada per l’Església catòlica en el segle xii per a combatre les pràctiques judaïtzants, en principi, i posteriorment, vetlar per la integritat dels costums,  per la puresa de la fe cristiana i castigar les heretgies, certes o suposades. És a dir, per a buscar i perseguir i acaçar dissidents, no creients, d’altres confessions o simplement indiferents amb la doctrina de l’Església. I quan no hi havia discrepants visibles, se’ls inventaven, per a sembrar por i justificar la mateixa existència de tan “sagrada” institució, que al territori hispà es va oficialitzar en 1478, amb l’aval dels Reis Catòlics, i que arribà a tindre una icona molt representativa amb la figura de Tomás de Torquemada, “model” de crueltat, intolerància i fanatisme.

Per cert, l’últim executat del món per heretgia per la Junta de la Fe, successora de la Santa Inquisició, va ser Gaietà Ripoll, en 1826, mestre d’escola que vivia a València, on va morir condemnat a la forca per no ensenyar, no practicar, ni creure’s els dogmes de l’Església.

Eixe és l’origen i el motiu de l’existència de la Santa Inquisició, però, per analogia, d’inquisicions, n’hi ha hagut en diferents èpoques i llocs. El nazisme i el feixisme van ser expressions polítiques inquisitorials, amb un gran ideòleg inquisidor, Joseph Goebbels. En estos casos, els represaliats, depurats o eliminats foren, principalment, també jueus, i altres com comunistes, socialistes, demòcrates… Les “purgues” de l’època estalinista en l’antiga Unió Soviètica i satèl·lits foren un exemple dels procediments i esperit inquisitorial, amb un gran “pensador” i braç executor d’eixos principis conduents a la desaparició o deportació dels dissidents, reals o inventats, com va ser Lavrenti Béria, ministre d’Assumptes Interiors amb Stalin.

En els Estats Units (EUA), a més de la inquisició que representen, ara ja, Trump i Musk, hi hagué una inquisició, el maccarthisme, també dita “cacera de bruixes”, liderada per Joseph McCarthy,  que es va desplegar en el període entre 1950 i 1956, durant el qual eixe membre del Senat nord-americà va desencadenar un estés procés de delacions, denúncies, processos irregulars i llistes negres contra persones sospitoses de ser comunistes.

Ara torna a haver-hi inquisició contra funcionaris, immigrants, militars, discrepants de tota classe, empleats i organismes sobrants a juí de Trump o Musk, inquisidor general, contra gais i lesbianes i altres diferents. I hi haurà inquisició contra el castellà i altres idiomes parlats als EUA. I a gent progressista i woke, en general, si no els ha arribat encara, els arribarà.

I tot això fomenta conceptes tan indignes com la delació, ‘acusació, denúncia, xivatada’, ja es donen diners per denunciar immigrants sense papers i d’altres diferències; servilisme, ‘adhesió cega a l’autoritat d’una persona o una doctrina’; llagoteria, ‘acció de llagotejar, adular afalagar’; vassallatge, ‘servitud, subjecció, submissió a l’amo, al poderós’; supremacisme, ‘ideologia discriminatòria per raons de raça, sexe, origen o nacionalitat’; menyspreu, ‘desconsideració, ofensa, despreci’; i arrogància, ‘altivesa, desdeny, supèrbia’. De tot això, sempre n’hi ha hagut, però Trump i Musk amb els seus adlàters s’encarregaran d’intensificar i ampliar la utilitat per a ells d’eixes actituds.

I eixes conductes i comportaments conduïxen més encara a la plutocràcia, que és la ‘forma de govern en què el poder està en mans del grup social que acumula més riquesa’, ‘conjunt de persones poderoses o influents per la seua riquesa’. Musk ja té el programa de futur pròxim per a eixe règim. L’abundància econòmica, el benestar i els beneficis de tota classe, per al grup selecte per la seua solvència i vàlua, com a molt, el 20% de les persones que conformen qualsevol país. La resta, a sobreviure, amb treball o sense. I donar les gràcies a la plutocràcia.

Però a tota eixa programació se li pot oposar l’acció representada per la veu rebel·lió, ‘acció de rebel·lar-se’, contra eixa plutocràcia. El poble nord-americà, en primer lloc. I la resta del món, també. Això esperem. La ciutadania mundial no deu consentir eixe saqueig als principis de llibertat, igualtat i justícia social, tan nostres.

Últimes notícies

Confinament a Serra d’en Galceran i masies desallotjades per quatre incendis a l’interior de Castelló

Quatre incendis forestals actius a l’interior de Castelló han obligat a confinar Serra d'en Galceran i a desallotjar diverses masies disseminades. La Generalitat ha activat el nivell 2 del Pla Especial Front al Risc d’Incendis Forestals i ha mobilitzat la UME.

Fortes tempestes i pedra en l’interior de Castelló amb 26 l/m² a Castellfort en mitja hora

Castellfort ha registrat 26 litres per metre quadrat en mitja hora i Aemet manté l’avís taronja per tempestes fortes amb granís en l’interior nord de Castelló.

Preso sense fiança el propietari del bar acusat de matar un jove a València

Un jutjat d’instrucció de València ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per al propietari del bar ‘La Esquina Tropical’, detingut per la mort d’un jove de 20 anys aquest dimecres. L’home, de 62 anys i nacionalitat colombiana, està investigat per homicidi i un delicte contra la salut pública.

Foios ompli els carrers per homenatjar Ferran Torres, campió del món

Prop de 7.000 veïns de Foios han omplit l’aparcament del camp de futbol municipal per retre un emotiu homenatge a Ferran Torres, golejador en la final del Mundial. L’Ajuntament ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

Pego arriba als 40 graus i encapçala les temperatures de la Comunitat

Pego ha registrat hui 40 graus i s’ha situat com el municipi més calorós de la Comunitat Valenciana, mentre que Ontinyent, Xàtiva, Oliva i Bicorp s’han quedat prop d’esta marca. La mínima del dia s’ha donat a Vilafranca del Cid, amb 14,6 graus.

Intercepten deu migrants en arribar en patera a una cala de Benidorm

La Policia Nacional ha detingut deu hòmens d’origen algerià, un possible menor, després d’arribar en patera a la cala del Tío Ximo, a Benidorm.

El CEO de Vodafone Espanya haurà de declarar com a investigat pel cas Finetwork

El Tribunal d’Instància d’Alacant ha citat el conseller delegat de Vodafone Espanya, José Miguel García, a declarar com a investigat l’1 de setembre arran d’una querella per presumpta administració deslleial en l’operació de Finetwork.

Un home es tanca amb sa mare major en un pis del Marítim i la Policia el reduïx sense ferits

La Policia Nacional ha accedit a una vivenda del districte del Marítim de València on un home de 58 anys s’havia atrinxerat amb sa mare de 81 anys i mobilitat reduïda, i ha aconseguit reduir-lo sense danys abans de traslladar-lo a un centre mèdic.
FILMOTECA D'ESTIU