La vaga convocada este dimarts pel Sindicato Español de Maquinistas Ferroviarios (SEMAF) en Metrovalencia i el TRAM d’Alacant s’està desenvolupant sense incidències, amb el 75 % dels servicis mínims coberts i un 25 % dels trens sense circular en les franges de paro.
Segons ha indicat el portaveu de SEMAF, Teo Moreno, el seguiment entre els maquinistes ha sigut del 100 %. Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) no ha facilitat dades de participació, encara que ha confirmat que no s’han registrat incidents destacats en l’operativa.
Franges horàries i impacte sobre el servici
Els paros s’han convocat en tres trams ben definits al llarg de la jornada. A estes hores molts usuaris habituals del metro i el tramvia poden notar més temps d’espera i menys freqüència de pas.
Les aturades cobrixen els intervals entre les 07.00 i les 10.00 hores, de 13.00 a 16.00 hores i de 19.00 a 21.00 hores. Durant estes franges vaga convocada este dimarts circula el 75 % dels trens i tramvies en totes les línies de Metrovalencia i TRAM d’Alacant, mentres que el 25 % restant queda parat.
La resta del dia el servici s’està prestant amb normalitat, sense alteracions sobre els horaris habituals. Això permet que moltes persones usuàries puguen organitzar els seus desplaçaments evitant les franges de vaga.
La d’este dimarts és la cinquena jornada de vaga convocada per SEMAF en el mes de juny. El sindicat ha orientat totes estes mobilitzacions a pressionar en la negociació del XIV Convenio Colectivo de FGV i a reclamar millores en la seguretat operacional tècnica.
Reivindicacions dels maquinistes
SEMAF ha avançat que té previst plantejar un nou calendari de paros si no hi ha avanços en la negociació. D’esta manera, la conflictivitat laboral pot prolongar-se en les pròximes setmanes si no es produïxen acords concrets amb l’empresa pública.
El sindicat reclama, entre altres mesures, el reconeixement professional dels maquinistes dins de l’estructura de FGV. També exigix el que anomena ‘justícia organitzacional’ en la gestió interna del personal, així com mesures de fidelització en llocs amb rols crítics de seguretat.
A més, defensa la implantació d’una ‘cultura justa’ en l’anàlisi d’errors i incidents tècnics, perquè no recaiga tota la responsabilitat sobre el maquinista. Finalment, demana una regulació clara dels sistemes de borses d’ocupació temporal per a evitar situacions de precarietat o inestabilitat entre els treballadors que cobrixen vacants.
Les pròximes decisions que adopten SEMAF i FGV en esta negociació marcaran l’escenari del servici de metro i tramvia en València i en Alacant durant els pròxims mesos.







