El 92% dels valencians no ixiren del seu entorn en dies no laborals durant el confinament

València

L’estació del Nord buida durant l’estat d’alarma | Europa Press

 

L’anàlisi de mobilitat de la xarxa de telefonia mòbil promogut per la Generalitat, elaborat entre el 16 de març i el 27 d’abril, ha indicat que el 92% de la població es va quedar en la seua àrea de residència en els dies no laborables, mentre que el 88% ho va fer en els dies laborables.

 

L’estudi descriu el comportament dels diferents departaments de salut, entre els que destaquen Dénia i La Vila Joiosa, en els que un 95% i un 93,1% de la seua població, respectivament, s’ha quedat en la seua àrea de residència en dies laborables.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

La directora general d’Anàlisi i Polítiques Publiques de la Generalitat, Ana Berenguer, considera que les xifres confirmen que la campanya ‘Queda’t en casa’ «ha sigut un èxit rotund i destaca el compromís dels valencians a l’hora de complir amb les mesures de confinament».

 

S’han evitat 400.000 contagis i 42.000 morts

«L’eficàcia de les mesures de reducció de la mobilitat és una de les principals conclusions de l’estudi del grup de treball ‘Data Science for COVID-19’, que té l’objectiu d’aplicar tècniques d’intel·ligència artificial i anàlisi de dades per a ajudar en la presa de decisions públiques en el context de la pandèmia del coronavirus», ha indicat la Generalitat.

 

L’aplicació i compliment de les mesures de confinament ha evitat «400.000 casos de contagi i unes 42.000 defuncions, segons l’estimació ajustada als canvis de mobilitat en el territori valencià, en lloc dels 12.834 casos positius i les 1.279 persones mortes, respectivament».

 

Esta estimació s’obté a través d’un model epidemiològic que reflectix l’impacte de les mesures de confinament. El grup responsable d’este treball, està format per experts voluntaris de la Universitat Jaume I, la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Universitat Miguel Hernández, la Universitat d’Alacant, la Universitat CEU Cardenal Herrera, i la fundació pública d’investigació sanitària Fisabio.

 

Deparaments de salut

L’informe també mostra com la mobilitat dels valencians es concentra en ‘clústers’ geogràfics que, a voltes, són departaments de salut i en uns altres casos agrupa diferents departaments, com la zona de Torrevieja i Orihuela, Gandia i Dénia, o les àrees metropolitanes de València, Alacant i Castelló.

 

«El model de desescalada ha de garantir la protecció de la població basant-se en una detecció que permeta prendre decisions granulars per a aïllar els focus, minimitzant al mateix temps l’impacte de les mesures en l’activitat econòmica i social», ha precisat Berenguer.

 

Fluxos de mobilitat

El treball descriu, a partir de dades prèvies a la crisi COVID-19, que hi ha departaments de salut, com per exemple, els de Vinaròs i Requena, en els que la mobilitat pràcticament es limita a la circulació interna dins d’este àmbit geogràfic.

 

Per altra banda, hi ha departaments estretament connectats entre si i sensiblement menys amb altres àrees. Estos departaments formen nodes, des d’un punt de vista de la mobilitat, com l’integrat per Torrevieja i Orihuela.

 

També és el cas de l’àrea metropolitana de València, amb un flux intern de 357.329 persones i del que únicament ixen i entren 10.004 persones al dia. El node de Castelló té un flux intern de 96.620 i un flux extern de 1.082.

 

Una cosa similar es dona en Alacant, a on els departaments de l’Hospital General i Sant Joan tenen un flux intern de 99.562 persones i, en canvi, entren i ixen a penes 7.774.

 

«Les dades demostren que la mobilitat està molt continguda si prenem com a referència els departaments de salut i que, per tant, és esta divisió la que té més sentit no només per qüestions de gestió sanitària, sinó de context socioeconòmic», ha assenyalat Berenguer.

Últimes notícies

València reobri els passos inferiors després d’un aiguat amb fins a 81,5 l/m²

València ha reobert tots els passos inferiors després d’una nit de pluges intenses que han deixat fins a 81,5 l/m² a Mestalla, mentre continuen semàfors fora de servici i tasques de neteja. A La Eliana s’han registrat 85 l/m², el cinqué valor diari més alt en 31 anys.

Les universitats públiques de València mantenen les classes en línia per les fortes pluges

La Universitat de València i la Politècnica mantenen este dijous la suspensió de les classes presencials per les pluges, mentre la Miguel Hernández cancel·la la docència de matí als seus quatre campus.

Aemet activa l’avís taronja per ruixats intensos al sud de València i litoral d’Alacant

Aemet ha activat este dijous l’avís taronja per pluges molt intenses al litoral d’Alacant i sud de la província de València, amb fins a 60 l/m2 en una hora i tempestes amb granís.

Metrovalencia reprén el servici en totes les línies després de les fortes pluges

Metrovalencia ha reobert este dijous al matí totes les línies de metro i tramvia després de suspendre el servici per les fortes pluges, encara amb incidències puntuals. També s’han registrat problemes en diverses línies de Rodalia a la província de València.

Preemergencia per risc d’inundacions en el Magre, Baix Túria i diversos barrancs

Emergències de la Generalitat ha activat la preemergencia hidrològica de nivell groc al Magre, Baix Túria, Poyo-Saleta, Carraixet-Calderona i a la zona de barrancs de l’Albufera. S’insta els ajuntaments a activar els seus plans davant el risc d’inundacions i a reforçar la vigilància en punts crítics.

Paiporta i Aldaia aguanten 60 l/m² en una hora sense danys greus però amb el record de la dana

Paiporta i Aldaia han registrat 60 litres per metre quadrat en una hora sense incidències greus, però amb el temor encara present després de la dana de 2024. Les obres en barrancs, clavegueram i escorrentia han funcionat però els veïns continuen en alerta.

Aemet activa l’avís taronja per pluges intenses a la costa d’Alacant i sud de València

Aemet ha activat l’avís taronja per pluges de fins a 120 l/m2 en dotze hores a la costa d’Alacant i sud de València, amb altres avisos taronja i grocs per precipitacions i tempestats en el conjunt de la Comunitat Valenciana.

Les fortes pluges col·lapsen el trànsit a València i deixen 85 l/m² en mitja hora a L’Eliana

Les pluges intenses i les tronades han obligat a reduir la velocitat en diverses vies de l’àrea de València i han deixat fins a 85 l/m² en L’Eliana en només mitja hora, amb avís taronja activat per Aemet.