Anuncien la data per a la vacuna espanyola contra el coronavirus

 

Espanya seguix en la seua pròpia lluita contrarellotge per a trobar la seua vacuna contra el coronavirus, i tot apunta al fet que podria estar llesta abans d’acabar este 2020. Segons ha explicat Luis Enjuanes, investigador del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), els primers prototips d’esta vacuna podrien vore la llum en els pròxims mesos. 

 

La previsió és que abans que acabe el 2020 ja hi haja algunes dosis de les vacunes en mans de les agències reguladores de medicaments, de manera que puguen avaluar el producte i començar els tràmits per a posar-la en el mercat al més prompte possible, tal com ha avançat per a ‘El Español’. Si es complixen els terminis, la vacuna podria estar llesta per a la seua aplicació entre el primer i el segon semestre del 2021.

 

En Espanya hi ha actualment set projectes d’investigació de vacunes en fase 3, és a dir, l’etapa en què els investigadors busquen vore quina eficàcia té la vacuna i si pot tindre efectes secundaris a través de proves amb voluntaris. D’eixa manera, es comparen dades entre persones vacunades i persones no vacunades i s’analitzen els resultats. De totes estes vacunes, la més avançada és la del Centre Nacional de Biotecnologia del CSIC, liderada pel professor Mariano Esteban.

 

Enjuanes ha assegurat que la vacuna és molt prometedora perquè reunix dos avantatges bàsics: Oferix una resposta immunològica molt elevada, ja que el vector viral és molt potent; i el poxvirus atenuat ja s’ha provat en molts països i es pot fer de forma ràpida. El següent pas important serà reforçar la seguretat de la dosi, i per a això es faran proves de protecció en ratolins transgènics humanitzats, primer, i en macacos a començaments del pròxim any.

 

Esta vacuna hauria d’estar disponible durant el segon semestre del 2021, de cara a l’estiu, si es complixen els terminis i no apareixen imprevistos, mentres que la vacuna en la que treballa el mateix Luis Enjuanes tardarà més, cap a finals de l’any que ve: «Arribarem més tard, però ho farem amb una vacuna més adequada i més potent». En este cas, la vacuna té la particularitat que s’obté del mateix virus i s’aplica de manera intranasal. A demés, el seu vector viral és innovador, i això farà que s’hagen de fer més proves per a determinar la seua eficàcia i seguretat.

 

Demanen inversió en la indústria farmacèutica espanyola

En tot cas, l’equip d’Enjuanes va ser el primer laboratori del món en conseguir un genoma sintètic dels coronavirus. La seua experiència contrastada els permet, amb poques persones, avançar en el desenrotllament de les fases al mateix ritme que grans laboratoris internacionals amb equips de més de 600 persones. No obstant això, els problemes apareixen amb els assajos clínics i, especialment, en la fase 3, quan la vacuna es testa en humans. Estes proves tenen un cost d’entre 40 i 60 milions d’euros, pel que el CSIC ha creat un consorci en el que participen companyies espanyoles i estrangeres per a contribuir a la fabricació de la vacuna.

 

Luis Enjuanes assenyala la importància que Espanya invertica en busca per al futur: «No hem d’oblidar que epidèmies n’hi haurà sempre, i per a fer-les front hem de tindre les nostres pròpies fàbriques de vacunes. Són plans d’estratègia nacional, igual que es compren avions, vaixells i equip militar per a la defensa del nostre país». Fins que no isca la vacuna, el viròleg recorda que l’ús de la macareta continua sent el millor mètode per a previndre els contagis, ja que pot evitar fins al 80% de les infeccions. En altres països, sense anar més lluny, s’ha demostrat que portar mascareta ha ajudat a reduir fins i tot el contagi de la grip.

Últimes notícies

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.

València revisarà i reforçarà la seguretat dels seus museus municipals després del robatori a Villena

L'Ajuntament de València ha acordat revisar i reforçar les mesures de seguretat dels museus i monuments municipals, arran del robatori recent del tresor del museu de Villena, amb més vigilància i una inversió específica al Museu de la Ciutat.

L’IVAM incorpora el disseny i renova l’oferta educativa per al curs 2026-27

L’IVAM ha presentat la programació pública, educativa i familiar per al curs 2026-27, amb el disseny com a nova línia d’investigació i una ampliació de les propostes per a jóvens, famílies i primera infància.

Pedro Sánchez visitarà dijous la fàbrica de coets de PLD Space a Elx

Pedro Sánchez té previst visitar este dijous la seu de PLD Space a Elx, empresa que ha liderat el primer llançament orbital privat europeu. La visita arriba després de l’adjudicació d’un contracte de 158,9 milions dins del European Launcher Challenge.

Un centenar de xefs europeus s’endinsen en la cultura de l’esmorzar valencià

Més d’un centenar de xefs de tota Europa han conegut a València la cultura de l’esmorzar valencià, gràcies a una mostra organitzada per la Diputació en el marc de l’Assemblea de Euro-Toques. Municipis, productors i hostalers han presentat productes i elaboracions tradicionals vinculades a esta cita gastronòmica clau per als valencians.

El curs arranca dimecres amb menys alumnat, més docents i noves protestes

El curs escolar comença este dimecres en la Comunitat Valenciana amb 808.688 alumnes en la pública, 83.921 docents i el conflicte laboral obert, amb noves mobilitzacions convocades pels sindicats de professorat.

Castelló mostra el privilegi que va permetre traslladar la ciutat a la Plana fa 775 anys

Castelló celebra el 775 aniversari amb l’exposició 'El privilegi d’existir 1251-2026', que exhibix el document amb què Jaume I va autoritzar el trasllat de la vila al pla. La mostra es convertix en l’acte central d’un programa commemoratiu que mira alhora al passat i al futur de la ciutat.

Quatre detinguts per retenir i agredir un home en un local d’Orihuela-Costa

Quatre hòmens han sigut detinguts a Orihuela-Costa acusats de retindre i agredir un home en un local, en un operatiu conjunt de la Policia Local i la Guàrdia Civil. La víctima va ser alliberada amb lesions i els agents van intervindre armes de foc i diverses drogues.