Anuncien la data per a la vacuna espanyola contra el coronavirus

 

Espanya seguix en la seua pròpia lluita contrarellotge per a trobar la seua vacuna contra el coronavirus, i tot apunta al fet que podria estar llesta abans d’acabar este 2020. Segons ha explicat Luis Enjuanes, investigador del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), els primers prototips d’esta vacuna podrien vore la llum en els pròxims mesos. 

 

La previsió és que abans que acabe el 2020 ja hi haja algunes dosis de les vacunes en mans de les agències reguladores de medicaments, de manera que puguen avaluar el producte i començar els tràmits per a posar-la en el mercat al més prompte possible, tal com ha avançat per a ‘El Español’. Si es complixen els terminis, la vacuna podria estar llesta per a la seua aplicació entre el primer i el segon semestre del 2021.

 

En Espanya hi ha actualment set projectes d’investigació de vacunes en fase 3, és a dir, l’etapa en què els investigadors busquen vore quina eficàcia té la vacuna i si pot tindre efectes secundaris a través de proves amb voluntaris. D’eixa manera, es comparen dades entre persones vacunades i persones no vacunades i s’analitzen els resultats. De totes estes vacunes, la més avançada és la del Centre Nacional de Biotecnologia del CSIC, liderada pel professor Mariano Esteban.

 

Enjuanes ha assegurat que la vacuna és molt prometedora perquè reunix dos avantatges bàsics: Oferix una resposta immunològica molt elevada, ja que el vector viral és molt potent; i el poxvirus atenuat ja s’ha provat en molts països i es pot fer de forma ràpida. El següent pas important serà reforçar la seguretat de la dosi, i per a això es faran proves de protecció en ratolins transgènics humanitzats, primer, i en macacos a començaments del pròxim any.

 

Esta vacuna hauria d’estar disponible durant el segon semestre del 2021, de cara a l’estiu, si es complixen els terminis i no apareixen imprevistos, mentres que la vacuna en la que treballa el mateix Luis Enjuanes tardarà més, cap a finals de l’any que ve: «Arribarem més tard, però ho farem amb una vacuna més adequada i més potent». En este cas, la vacuna té la particularitat que s’obté del mateix virus i s’aplica de manera intranasal. A demés, el seu vector viral és innovador, i això farà que s’hagen de fer més proves per a determinar la seua eficàcia i seguretat.

 

Demanen inversió en la indústria farmacèutica espanyola

En tot cas, l’equip d’Enjuanes va ser el primer laboratori del món en conseguir un genoma sintètic dels coronavirus. La seua experiència contrastada els permet, amb poques persones, avançar en el desenrotllament de les fases al mateix ritme que grans laboratoris internacionals amb equips de més de 600 persones. No obstant això, els problemes apareixen amb els assajos clínics i, especialment, en la fase 3, quan la vacuna es testa en humans. Estes proves tenen un cost d’entre 40 i 60 milions d’euros, pel que el CSIC ha creat un consorci en el que participen companyies espanyoles i estrangeres per a contribuir a la fabricació de la vacuna.

 

Luis Enjuanes assenyala la importància que Espanya invertica en busca per al futur: «No hem d’oblidar que epidèmies n’hi haurà sempre, i per a fer-les front hem de tindre les nostres pròpies fàbriques de vacunes. Són plans d’estratègia nacional, igual que es compren avions, vaixells i equip militar per a la defensa del nostre país». Fins que no isca la vacuna, el viròleg recorda que l’ús de la macareta continua sent el millor mètode per a previndre els contagis, ja que pot evitar fins al 80% de les infeccions. En altres països, sense anar més lluny, s’ha demostrat que portar mascareta ha ajudat a reduir fins i tot el contagi de la grip.

Últimes notícies

Requena reunirà per primera vegada Plácido Domingo, Ainhoa Arteta i Antonio Gandía en una gala lírica

Plácido Domingo, Ainhoa Arteta i Antonio Gandía actuaran junts per primera vegada este diumenge a Requena, en una gala de zarzuela del Festival Internacional de Música la Vendimia y el Vino. El concert se celebrarà al Teatre Principal a les 22.00 hores, dins de la Fira i Festa de la Verema.

Cauen tres butroners que havien furtat 120.000 euros en bancs de Montserrat i Benetússer

La Guàrdia Civil ha detingut tres butroners quan preparaven un nou assalt a Benifaió, després d’haver furtat més de 120.000 euros en sucursals de Montserrat i Benetússer. Dos dels arrestats han ingressat ja a la presó per ordre judicial.

Nit històrica a València amb una mínima sufocant de 30,9 graus

València ha viscut la nit més càlida des que hi ha registres, amb una mínima de 30,9 graus, i altres punts de la Comunitat Valenciana també han marcat valors excepcionals. Aemet ha indicat que les dades són provisionals i que la mínima podria baixar si es registren tempestes de vesprada.

Una nova tecnologia 3D permet localitzar millor les arítmies cardíaques

Un equip de la Universitat Politècnica de València lidera el projecte EPICA+, que combina ECGI, intel·ligència artificial i gemels digitals per a reconstruir en 3D l’activitat elèctrica del cor i localitzar amb més precisió les arítmies cardíaques. La tecnologia ja es troba en fase de validació clínica en pacients de València i Barcelona sotmesos a procediments d’ablació.

Risc extrem d’incendis hui a la Comunitat Valenciana després de 37 focs en un dia

La Comunitat Valenciana viu hui una jornada de risc extrem d'incendis després de registrar 37 focs dimecres, amb una nit molt calorosa i humida per a la vegetació i consorcis de bombers reforçant crides a la prudència.

Un jove de 22 anys mata presumptament son tio amb un ganivet a Massanassa

La Guàrdia Civil ha detingut a Massanassa un jove de 22 anys, de nacionalitat colombiana, acusat de matar son tio de 43 anys amb un arma blanca després d’una discussió al carrer. El detingut es troba en dependències policials mentre continuen les investigacions.

Una nit d’infern tèrmic bateix rècords a la meteorologia valenciana

La nit de dimecres a dijous ha deixat temperatures entre 35 i 39 graus en prop de cent localitats valencianes, amb ponent molt càlid i rècords nocturns com els 37,3 graus de Nules.

Dijous amb ruixats, tronades fortes i granís a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta este dijous ruixats i tronades localment fortes, amb granís i ratxes molt intenses de vent, després d’un dimecres de calor rècord. Les mínimes pujaran en el litoral, mentres que les màximes baixaran en la major part del territori.