13.9 C
València
Dilluns, 24 novembre, 2025

Un escàner pot diagnosticar l’alzheimer precoç amb un 98% de fiabilitat

Un equip d’investigadors britànics ha demostrat l’eficàcia per al diagnòstic precoç de la malaltia d’Alzheimer d’una nova tècnica que combina una només imatge obtinguda amb un escàner cerebral al costat d’un sistema d’aprenentatge automàtic. Aquesta nova tècnica ha sigut ja provada en més de 400 pacients al Regne Unit i ha aconseguit detectar l’alzheimer en el 98% dels casos.

La investigació utilitza tecnologia d’aprenentatge automàtic per a observar les característiques estructurals del cervell, fins i tot en regions que no s’havien associat prèviament amb l’Alzheimer.
Encara que la malaltia d’Alzheimer no té cura, obtindre un diagnòstic ràpid en una fase primerenca ajuda als pacients. Els permet accedir a ajuda i suport, rebre tractament per a controlar els seus símptomes i planificar el futur.

Poder identificar amb precisió als pacients en una fase primerenca de la malaltia també ajudarà els investigadors a comprendre els canvis cerebrals que la desencadenen i a donar suport al desenvolupament i els assajos de nous tractaments.

L’estudi, publicat en la revista ‘Nature’, revela com la combinació d’una tecnologia com la ressonància magnètica, una tecnologia creada fa tres dècades, és potenciada amb la Intel·ligència Artificial per a detectar l’alzheimer, la causa més comuna de demència a tot el món que es caracteritza per una deterioració cognitiva progressiva i atròfia cerebral.

Els investigadors van dividir el cervell humà en 115 regions i van crear un catàleg de 660 característiques diferents relatives a la grandària, la forma o la textura de cada part. Una vegada fet això, van entrenar a l’algorisme per a reconéixer la presència o no d’alzheimer en els 420 pacients analitzats amb una precisió que no tenen els biomarcadors usats actualment per al diagnòstic de l’alzheimer.

En l’actualitat, s’utilitzen una sèrie de proves per a diagnosticar la malaltia d’Alzheimer, entre elles proves cognitives i de memòria i escàners cerebrals. Els escàners serveixen per a comprovar si hi ha depòsits de proteïnes en el cervell i si l’hipocamp, la zona del cervell vinculada a la memòria, s’ha encongit.

Totes aquestes proves poden portar diverses setmanes, tant per a organitzar-les com per a processar-les.
El nou mètode només requereix una d’elles: una ressonància magnètica del cervell realitzada en una màquina estàndard d’1,5 Tesla, que sol trobar-se en la majoria dels hospitals.

El nou sistema va detectar canvis en zones del cervell que fins ara no s’havien associat a la malaltia d’Alzheimer.

A continuació, van entrenar l’algorisme perquè identificara on els canvis en aquestes característiques podien predir amb exactitud l’existència de la malaltia d’Alzheimer.

Utilitzant dades de la Iniciativa de Neuroimagen de la Malaltia d’Alzheimer, l’equip va provar el seu mètode amb escàners cerebrals de 420 pacients amb Alzheimer en fase inicial i avançada, controls sans i pacients amb altres afeccions neurològiques, com la demència frontotemporal i la malaltia de Parkinson. També ho van provar amb dades de més de 80 pacients sotmesos a proves de diagnòstic d’Alzheimer en l’Imperial College Healthcare NHS Trust.

Van comprovar que, en el 98% dels casos, el sistema d’aprenentatge automàtic basat en la ressonància magnètica podia predir amb exactitud si el pacient tenia o no la malaltia d’Alzheimer. També va ser capaç de distingir entre l’alzheimer en fase inicial i en fase avançada amb una precisió bastant alta, en el 79% dels pacients.

El nou sistema va detectar canvis en zones del cervell que fins ara no s’havien associat a la malaltia d’Alzheimer, com el cerebel (la part del cervell que coordina i regula l’activitat física) i el diencèfal ventral (vinculat als sentits, la vista i l’oïda). Això obri noves vies d’investigació en aquestes àrees i la seua relació amb la malaltia d’Alzheimer.

Últimes notícies

Investiguen un robatori amb arma blanca a Castelló: apunyalen a un recaptador i li sostrauen 30.000 euros

La Policia Nacional investiga l'apunyalament d'un home de 37 anys en l'avinguda de Camp de Montiel. Li van robar uns 30.000 euros i va rebre l'alta hores després.

Camarero defén en el Congrés la seua gestió durant la DANA i apunta al Govern central

Susana Camarero compareix davant la comissió del Congrés sobre la DANA de València per a sostindre la gestió del Consell i subratllar responsabilitats del Govern central. La investigació examina decisions i coordinació després de 229 morts en la comunitat.

Torrevieja arranca l’exportació de sal per a desglaç a Europa i preveu superar 250.000 tones

NCAST ha posat en marxa la campanya marítima amb destinació principal al nord d'Europa i preveu superar 250.000 tones; l'inici s'ha retardat per la calor.

Dilluns amb intervals nuvolosos, pluges febles i ratxes molt fortes de vent en la Comunitat Valenciana

La setmana arranca amb nuvolositat variable, possibilitat de pluges febles en el nord de l'interior i ratxes molt fortes de vent en punts de València i Alacant. El dimarts tendirà a buidar amb descens de temperatures.

Avís groc per vents de 70 a 80 km/h a l’interior i litoral de València i Alacant

Aemet decretarà des de les 10 h l'avís groc per vent en interior i litoral de València i Alacant. L'alerta es prolongarà fins a les 21.59 h i la Vega Baixa quedarà fora.

Iñaki Peña assumix el colp de Vinícius com un llance del joc després del 2-2 davant el Reial Madrid

El porter de l'Elx va lamentar els dos punts que es van escapar davant el Reial Madrid i va evitar la polèmica pel contacte amb Vinícius en l'acció prèvia al 2-2.

L’Elx frena al Madrid: 2-2 i el líder va remar a contra corrent

Elx va mantindre el seu invicte en el Martínez Valero i va empatar 2-2 davant un Reial Madrid que sempre va ser a remolc. El líder va salvar un punt amb un gol de Bellingham.

Rodrygo i Trent tornen a l’onze del Reial Madrid; Vinicius, suplent, i Iñaki Peña titular a l’Elx

El Reial Madrid recupera a Rodrygo i Trent en l'alineació inicial i deixa a Vinicius en la banqueta. A l'Elx, Iñaki Peña torna a la porteria després de diversos canvis.