Un escàner pot diagnosticar l’alzheimer precoç amb un 98% de fiabilitat

Ejemplo de shortcode con estilo
L'alzheimer, la causa més comuna de demència i provoca una deterioració progressiva i irreversible de la memòria

Un equip d’investigadors britànics ha demostrat l’eficàcia per al diagnòstic precoç de la malaltia d’Alzheimer d’una nova tècnica que combina una només imatge obtinguda amb un escàner cerebral al costat d’un sistema d’aprenentatge automàtic. Aquesta nova tècnica ha sigut ja provada en més de 400 pacients al Regne Unit i ha aconseguit detectar l’alzheimer en el 98% dels casos.

La investigació utilitza tecnologia d’aprenentatge automàtic per a observar les característiques estructurals del cervell, fins i tot en regions que no s’havien associat prèviament amb l’Alzheimer.
Encara que la malaltia d’Alzheimer no té cura, obtindre un diagnòstic ràpid en una fase primerenca ajuda als pacients. Els permet accedir a ajuda i suport, rebre tractament per a controlar els seus símptomes i planificar el futur.

Poder identificar amb precisió als pacients en una fase primerenca de la malaltia també ajudarà els investigadors a comprendre els canvis cerebrals que la desencadenen i a donar suport al desenvolupament i els assajos de nous tractaments.

L’estudi, publicat en la revista ‘Nature’, revela com la combinació d’una tecnologia com la ressonància magnètica, una tecnologia creada fa tres dècades, és potenciada amb la Intel·ligència Artificial per a detectar l’alzheimer, la causa més comuna de demència a tot el món que es caracteritza per una deterioració cognitiva progressiva i atròfia cerebral.

Els investigadors van dividir el cervell humà en 115 regions i van crear un catàleg de 660 característiques diferents relatives a la grandària, la forma o la textura de cada part. Una vegada fet això, van entrenar a l’algorisme per a reconéixer la presència o no d’alzheimer en els 420 pacients analitzats amb una precisió que no tenen els biomarcadors usats actualment per al diagnòstic de l’alzheimer.

En l’actualitat, s’utilitzen una sèrie de proves per a diagnosticar la malaltia d’Alzheimer, entre elles proves cognitives i de memòria i escàners cerebrals. Els escàners serveixen per a comprovar si hi ha depòsits de proteïnes en el cervell i si l’hipocamp, la zona del cervell vinculada a la memòria, s’ha encongit.

Totes aquestes proves poden portar diverses setmanes, tant per a organitzar-les com per a processar-les.
El nou mètode només requereix una d’elles: una ressonància magnètica del cervell realitzada en una màquina estàndard d’1,5 Tesla, que sol trobar-se en la majoria dels hospitals.

El nou sistema va detectar canvis en zones del cervell que fins ara no s’havien associat a la malaltia d’Alzheimer.

A continuació, van entrenar l’algorisme perquè identificara on els canvis en aquestes característiques podien predir amb exactitud l’existència de la malaltia d’Alzheimer.

Utilitzant dades de la Iniciativa de Neuroimagen de la Malaltia d’Alzheimer, l’equip va provar el seu mètode amb escàners cerebrals de 420 pacients amb Alzheimer en fase inicial i avançada, controls sans i pacients amb altres afeccions neurològiques, com la demència frontotemporal i la malaltia de Parkinson. També ho van provar amb dades de més de 80 pacients sotmesos a proves de diagnòstic d’Alzheimer en l’Imperial College Healthcare NHS Trust.

Van comprovar que, en el 98% dels casos, el sistema d’aprenentatge automàtic basat en la ressonància magnètica podia predir amb exactitud si el pacient tenia o no la malaltia d’Alzheimer. També va ser capaç de distingir entre l’alzheimer en fase inicial i en fase avançada amb una precisió bastant alta, en el 79% dels pacients.

El nou sistema va detectar canvis en zones del cervell que fins ara no s’havien associat a la malaltia d’Alzheimer, com el cerebel (la part del cervell que coordina i regula l’activitat física) i el diencèfal ventral (vinculat als sentits, la vista i l’oïda). Això obri noves vies d’investigació en aquestes àrees i la seua relació amb la malaltia d’Alzheimer.

Últimes notícies

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.