Europa investigarà a ETA per crims de lesa humanitat

Fins a l’últim moment, en la fase d’esmenes, el PSOE va evitar donar suport a les investigacions per crims contra ETA per delictes de lesa humanitat. Però finalment, hui, en la votació final del dictamen de l’Eurocambra, ha rectificat i ha donat suport a aquestes investigacions.

Des de les files socialistes es defensava que la legislació només recull delictes de lesa humanitat des de 2004 pel que no es podia actuar abans d’aqueixa època contra ETA, però finalment s’ha sumat a la majoria. La Comissió de Peticions del Parlament Europeu ha aprovat l’informe amb 27 vots a favor, tres en contra i tres abstencions.

L’informe de la comissió, que va visitar Espanya per a conéixer per què hi havia més de 370 crims d’ETA sense resoldre, no sols avala les investigacions sobre delictes de lesa humanitat d’ETA sinó que «suggereix» també al Govern que aplique beneficis penitenciaris als etarres que col·laboren amb la Justícia en l’esclariment dels assassinats són resoldre i que s’actue per a evitar els ongi etorris per a defensar a les víctimes del terrorisme.

En una sèrie de missatges en Twitter, l’eurodiputada socialista Cristina Maestre, autora de l’esmena, ha indicat que va ser precisament durant la missió de l’Eurocambra a Espanya quan alts representants de l’Audiència Nacional i de la Fiscalia van explicar als eurodiputats que «no poden aplicar lesa humanitat a crims anteriors a 2004, que és quan va entrar en vigor«.


Maestre ha defensat que tots els grups parlamentaris han treballat en l’informe sobre els crims sense esclarir d’ETA i ha denunciat la «manipulació de l’extrema dreta«. «A més de causar dolor i indignació, promouen la divisió dels demòcrates que lluitem per la pau i l’aconseguim«, ha assenyalat.

El text aprovat finalment apunta que cal «suggerir a les institucions competents que esgoten les possibilitats interpretatives del Dret penal, inclòs el possible reconeixement dels crims terroristes d’ETA com a crims contra la humanitat, fins i tot abans de 2004, per la qual cosa es considera que no estan subjectes a prescripció ni amnistia. Cal recordar que ja s’han presentat diverses iniciatives de modificació del Codi Penal perquè el principi de legalitat s’interprete d’acord amb el Dret internacional«.

Últimes notícies

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.

Els farmacèutics de València hauran de repetir les eleccions del Micof pel vot per correu

La Mesa Electoral del Col·legi de Farmacèutics de València ha anul·lat els comicis del 10 de maig i ha ordenat repetir la votació per irregularitats en el vot per correu denunciades per dues candidatures.

Les famílies afectades per l’incendi de Campanar tindran ajudes al lloguer fins a 2026

La Generalitat ha acordat ampliar a un tercer any, fins a finals de 2026, les ajudes al lloguer per a les persones propietàries que van perdre la seua vivenda habitual en l’incendi de Campanar. El nou decret preveu 550.000 euros addicionals i permetrà cobrir fins a dotze mensualitats més.

Cinema Jove obri la 41a edició amb la sàtira sueca ‘The Patron’ i una gala musical trilingüe

Cinema Jove inaugura este divendres la 41a edició amb una gala musical, participativa i trilingüe, seguida de l’estrena del thriller suec ‘The Patron’, una sàtira social sobre el món de l’art i les classes socials.

Dispositiu especial a València per la Nit de Sant Joan amb més de 300 agents i 65 sanitaris

València ha organitzat un ampli dispositiu per la Nit de Sant Joan amb més de 300 agents policials, 65 professionals sanitaris, punts violeta i un hospital de campanya a les platges del nord i del sud.

Estiu quasi ple als hotels valencians amb Benidorm fregant el ple tècnic

La Comunitat Valenciana ha encetat l estiu amb ocupacions hoteleres per damunt del 80 % de mitjana i Benidorm i València per damunt del 90 %, impulsades sobretot per la demanda internacional i les Hogueres de San Juan.

Picassent estrena el mural 50 de Dones de Ciència amb la neuropediatra Patricia Smeyers

El projecte Dones de Ciència arriba als 50 murals amb una obra al CEIP Sibil·la Mercer de Picassent dedicada a la neuropediatra valenciana Patricia Smeyers, especialista en epilèpsia infantil.