10.5 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Europa investigarà a ETA per crims de lesa humanitat

Fins a l’últim moment, en la fase d’esmenes, el PSOE va evitar donar suport a les investigacions per crims contra ETA per delictes de lesa humanitat. Però finalment, hui, en la votació final del dictamen de l’Eurocambra, ha rectificat i ha donat suport a aquestes investigacions.

Des de les files socialistes es defensava que la legislació només recull delictes de lesa humanitat des de 2004 pel que no es podia actuar abans d’aqueixa època contra ETA, però finalment s’ha sumat a la majoria. La Comissió de Peticions del Parlament Europeu ha aprovat l’informe amb 27 vots a favor, tres en contra i tres abstencions.

L’informe de la comissió, que va visitar Espanya per a conéixer per què hi havia més de 370 crims d’ETA sense resoldre, no sols avala les investigacions sobre delictes de lesa humanitat d’ETA sinó que “suggereix” també al Govern que aplique beneficis penitenciaris als etarres que col·laboren amb la Justícia en l’esclariment dels assassinats són resoldre i que s’actue per a evitar els ongi etorris per a defensar a les víctimes del terrorisme.

En una sèrie de missatges en Twitter, l’eurodiputada socialista Cristina Maestre, autora de l’esmena, ha indicat que va ser precisament durant la missió de l’Eurocambra a Espanya quan alts representants de l’Audiència Nacional i de la Fiscalia van explicar als eurodiputats que “no poden aplicar lesa humanitat a crims anteriors a 2004, que és quan va entrar en vigor“.


Maestre ha defensat que tots els grups parlamentaris han treballat en l’informe sobre els crims sense esclarir d’ETA i ha denunciat la “manipulació de l’extrema dreta“. “A més de causar dolor i indignació, promouen la divisió dels demòcrates que lluitem per la pau i l’aconseguim“, ha assenyalat.

El text aprovat finalment apunta que cal “suggerir a les institucions competents que esgoten les possibilitats interpretatives del Dret penal, inclòs el possible reconeixement dels crims terroristes d’ETA com a crims contra la humanitat, fins i tot abans de 2004, per la qual cosa es considera que no estan subjectes a prescripció ni amnistia. Cal recordar que ja s’han presentat diverses iniciatives de modificació del Codi Penal perquè el principi de legalitat s’interprete d’acord amb el Dret internacional“.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El xofer de Mazón declara que l’És-Alert va sonar quan anaven cap al Cecopi

El conductor del llavors president va afirmar davant la jutgessa que l'alerta va sonar a les 20.11 quan es dirigien a L'Eliana per al Cecopi i encara no havien eixit de València. Va reconstruir la seua ruta i va assegurar que no va percebre senyals previs de gravetat.

Detinguts tres narcos després de la ‘bolcada’ d’un carregament d’haixix a Elx

La Policia Nacional ha detingut en Navalcarnero i Fuenlabrada a tres membres d'una banda de narcos després de l'assalt a la seua partida a Elx. Se sospita simulació de delicte i es van confiscar 34.000 euros, cotxes 'llançadora' i dispositius; la investigació seguix oberta per a detindre als assaltants.

El xofer de Mazón diu que quan va sonar l’És-Alert anaven cap al Cecopi

El conductor de Carlos Mazón ha declarat que el primer És-Alert, a les 20.11, els va sorprendre en ruta cap al Cecopi a l'Eliana i que no va percebre la gravetat fins a ser allí. El seu testimoniatge s'emmarca en la investigació judicial sobre la gestió de la dana del 29 d'octubre de 2024.

Passa a disposició judicial el detingut pel doble crim masclista de Xilxes

El sospitós ha entrat en els jutjats de Vila-real per a declarar pel presumpte assassinat de la seua exmuller i la seua filla. La causa està sota secret i s'investiguen el trencament de l'orde d'allunyament i els fets ocorreguts en la vivenda familiar.

Dones de la Comunitat guanyen quasi 5.000 euros menys a l’any que els hòmens malgrat baixar la bretxa

La bretxa salarial en la Comunitat Valenciana ha descendit al 13,1%, 2,6 punts per davall de la mitjana nacional, però les dones continuen guanyant quasi 5.000 euros menys a l'any. EVAP reclama mesures urgents davant factors estructurals, conciliació i complements que amplien la diferència.

El xofer de Mazón ha declarat que l’És-Alert del 29-O va sonar quan anaven cap al Cecopi i encara estaven a València

El conductor ha explicat davant la jutgessa que el primer avís És-Alert els va sorprendre abans d'eixir de València rumb al Cecopi. Ha precisat que va deixar al llavors president en el seu domicili entre la mitjanit i l'una.

Detinguda a València una dona de 68 anys per retindre a dos persones a la seua casa

La Policia Nacional ha detingut a València a una dona de 68 anys per presumptament segrestar un home al qual acabava de conéixer i a una altra dona en la seua vivenda. Les dos víctimes van ser alliberades després d'una entrada forçada amb suport de bombers.

Retencions de prop de 35 quilòmetres a primera hora en les carreteres de València

Les carreteres de la província registren a primera hora retencions que sumen prop de 35 km, amb incidències en V-31, V-30, A-7, A-3, CV-36 i CV-35, sobretot cap a la capital i el port.