La Justícia dona llum verda a les exhumacions al ‘Valle de los Caídos’

El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha acordat alçar la mesura cautelar que impedia les exhumacions de restes de víctimes de la Guerra Civil i de la dictadura franquista enterrades al ‘Valle de los Caídos’.

El jutjat 10 del contenciós de Madrid va decidir paralitzar de manera cautelar el novembre de 2021 la llicència que l’Ajuntament de San Lorenzo de El Escorial va concedir a Patrimoni Nacional per a dur a terme les obres que facilitarien l’exhumació de diverses víctimes enterrades en Cuelgamuros. Ho va fer després d’estimar un recurs de l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica entenent, que procedir a aquests treballs podia derivar en danys “irreparables” abans de dictar sentència sobre el fons de l’assumpte.

Més de mig any després, l’alt tribunal autonòmic tomba la mesura adoptada pel Jutjat contenciós administratiu número 20 de Madrid en entendre que l’abast de la intervenció objecte de la llicència no comportaria “una transformació urbanística irreversible de les criptes”.

El Tribunal Superior de Madrid, en una sentència, entén que les llicències permeten l’entrada en les criptes de la Vall però no posa en perill l’estructura ni implica canvis de gran importància. “No es desprén que l’abast de la intervenció objecte de la llicència comporte una transformació urbanística irreversible de les criptes i tampoc que es tracte d’actuacions que excedisquen de les pròpies de manteniment, consolidació i recuperació que són les permeses en la fitxa del Catàleg”, diu el TSJM des del punt de vista d’unes mesures cautelars.

Obrir aquests buits, diuen els jutges, seria alguna cosa “restituïble a l’estat anterior sense excessiva dificultat”. Per això, afigen, “no apreciem que amb la concessió de la llicència es produïsquen situacions irreversibles en l’element protegit que pose en perill l’efecte útil de la sentència que poguera recaure”.

A més, la llicència procedeix d’un Ajuntament i això atorga “presumpció de legalitat” al permís.

El TSJM també explica que aquest procés té a veure amb les obres i la seua llicència, i no amb l’exhumació en si mateixa. Si els familiars de persones enterrades volen exercitar algun tipus d’acció judicial, podran fer-lo en un altre procés diferent. Són al·legacions que no poden ser valorades “en ocasió de l’examen de les determinacions urbanístiques que són les que han de comprovar-se en la concessió de la llicència”. La decisió, segons expliquen aquestes fonts, pot ser recorreguda per aquesta Associació davant el Tribunal Suprem.

La suspensió va tindre lloc en considerar que es podrien produir danys irreparables abans que s’entre en el fons del recurs interposat per l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica.

El Govern, a través de Patrimoni Nacional, va sol·licitar l’abril de 2021 a aquest Ajuntament la sol·licitud de llicència urbanística per a poder iniciar els treballs d’exhumació i identificació de les víctimes que van ser inhumades en les criptes de la Basílica de la Santa Cruz del ‘Valle de los Caídos’ i que han sigut reclamades pels seus familiars.

L’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica va sol·licitar la suspensió al·legant el “Dret fonamental a la intimitat dels morts i de les seues famílies i necessitat de respectar el sagrat repòs etern que es veuria vulnerat si s’accedeix a executar les obres manifestament il·legals sol·licitades”.

Diverses fases de l’exhumació

Està per veure si, després d’aquesta sentència favorable, Patrimoni Nacional posa en marxa l’exhumació de més de 80 víctimes de la dictadura enterrades a la Vall, d’on ja van ser exhumats les restes del dictador Franco l’octubre de 2019. El procés, segons estava previst, tindrà tres fases: una primera per a accedir als columbaris, una segona perquè els forenses localitzen els cossos i els identifiquen, i una tercera i última per a condicionar les estades i millorar les instal·lacions.

Últimes notícies

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.