12.5 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

La Justícia dona llum verda a les exhumacions al ‘Valle de los Caídos’

El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha acordat alçar la mesura cautelar que impedia les exhumacions de restes de víctimes de la Guerra Civil i de la dictadura franquista enterrades al ‘Valle de los Caídos’.

El jutjat 10 del contenciós de Madrid va decidir paralitzar de manera cautelar el novembre de 2021 la llicència que l’Ajuntament de San Lorenzo de El Escorial va concedir a Patrimoni Nacional per a dur a terme les obres que facilitarien l’exhumació de diverses víctimes enterrades en Cuelgamuros. Ho va fer després d’estimar un recurs de l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica entenent, que procedir a aquests treballs podia derivar en danys “irreparables” abans de dictar sentència sobre el fons de l’assumpte.

Més de mig any després, l’alt tribunal autonòmic tomba la mesura adoptada pel Jutjat contenciós administratiu número 20 de Madrid en entendre que l’abast de la intervenció objecte de la llicència no comportaria “una transformació urbanística irreversible de les criptes”.

El Tribunal Superior de Madrid, en una sentència, entén que les llicències permeten l’entrada en les criptes de la Vall però no posa en perill l’estructura ni implica canvis de gran importància. “No es desprén que l’abast de la intervenció objecte de la llicència comporte una transformació urbanística irreversible de les criptes i tampoc que es tracte d’actuacions que excedisquen de les pròpies de manteniment, consolidació i recuperació que són les permeses en la fitxa del Catàleg”, diu el TSJM des del punt de vista d’unes mesures cautelars.

Obrir aquests buits, diuen els jutges, seria alguna cosa “restituïble a l’estat anterior sense excessiva dificultat”. Per això, afigen, “no apreciem que amb la concessió de la llicència es produïsquen situacions irreversibles en l’element protegit que pose en perill l’efecte útil de la sentència que poguera recaure”.

A més, la llicència procedeix d’un Ajuntament i això atorga “presumpció de legalitat” al permís.

El TSJM també explica que aquest procés té a veure amb les obres i la seua llicència, i no amb l’exhumació en si mateixa. Si els familiars de persones enterrades volen exercitar algun tipus d’acció judicial, podran fer-lo en un altre procés diferent. Són al·legacions que no poden ser valorades “en ocasió de l’examen de les determinacions urbanístiques que són les que han de comprovar-se en la concessió de la llicència”. La decisió, segons expliquen aquestes fonts, pot ser recorreguda per aquesta Associació davant el Tribunal Suprem.

La suspensió va tindre lloc en considerar que es podrien produir danys irreparables abans que s’entre en el fons del recurs interposat per l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica.

El Govern, a través de Patrimoni Nacional, va sol·licitar l’abril de 2021 a aquest Ajuntament la sol·licitud de llicència urbanística per a poder iniciar els treballs d’exhumació i identificació de les víctimes que van ser inhumades en les criptes de la Basílica de la Santa Cruz del ‘Valle de los Caídos’ i que han sigut reclamades pels seus familiars.

L’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica va sol·licitar la suspensió al·legant el “Dret fonamental a la intimitat dels morts i de les seues famílies i necessitat de respectar el sagrat repòs etern que es veuria vulnerat si s’accedeix a executar les obres manifestament il·legals sol·licitades”.

Diverses fases de l’exhumació

Està per veure si, després d’aquesta sentència favorable, Patrimoni Nacional posa en marxa l’exhumació de més de 80 víctimes de la dictadura enterrades a la Vall, d’on ja van ser exhumats les restes del dictador Franco l’octubre de 2019. El procés, segons estava previst, tindrà tres fases: una primera per a accedir als columbaris, una segona perquè els forenses localitzen els cossos i els identifiquen, i una tercera i última per a condicionar les estades i millorar les instal·lacions.

Últimes notícies

Centenars es manifesten a València pels drets dels migrants

Centenars de persones han recorregut València, des de la plaça de bous fins al CIE de Sapadors, per a denunciar exclusió i reclamar garanties per a la població migrant.

El PSPV presenta la proposta de gestora a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per denúncies d’assetjament sexual

La direcció provincial del PSPV ha proposat una gestora per a l'agrupació d'Almussafes després de la denúncia per assetjament sexual contra l'alcalde, ja expulsat. La llista, amb Jorge Vidal al capdavant, queda a l'espera del vistiplau intern i federal.

Centenars es manifesten a València per a reclamar drets de les persones migrants

Centenars de persones han recorregut València per a exigir garanties efectives de drets per a la població migrant. La marxa va culminar davant el CIE de Sapadors.

Imputat l’alcalde de Jérica per agressió sexual a dos menors; el PP demana suspendre-li de militància

Un jutjat de Segorbe investiga a l'alcalde de Jérica per dos presumptes delictes d'agressió sexual a menors. El PP li cessa com a assessor en la Diputació i demana suspendre la seua militància, mentres el PSPV exigix la seua dimissió.

Broseta deixa la secretaria autonòmica de representació davant la UE amb una dimissió irrevocable

Pablo Broseta ha presentat la seua dimissió irrevocable com a secretari autonòmic de Representació davant la UE i les CCAA. Va anunciar la renúncia en X sense donar motius.

Morant demana als edils d’Almussafes respectar a la denunciant i acatar el decidit pel PSPV

Diana Morant ha reclamat al grup socialista d'Almussafes respecte a la denunciant d'assetjament i obediència a les mesures del partit, que ja ha actuat contra l'alcalde.

El Port d’Alacant rescindix el contracte de l’estructura en la bocana i activa concursos de fred i hidrogen

El consell ha resolt el contracte de l'estructura fixa en la bocana per incompliment del contractista i ha llançat concursos per a una nau frigorífica i una planta d'hidrogen verd.

Creu Roja distribuïx més de 1.800 jocs i joguets a famílies vulnerables d’Alacant

Creu Roja ha iniciat a Alacant el lliurament de més de 1.800 jocs i joguets per a famílies vulnerables per Nadal. Les donacions es classifiquen i arriben directament a les llars.