La Justícia dona llum verda a les exhumacions al ‘Valle de los Caídos’

El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha acordat alçar la mesura cautelar que impedia les exhumacions de restes de víctimes de la Guerra Civil i de la dictadura franquista enterrades al ‘Valle de los Caídos’.

El jutjat 10 del contenciós de Madrid va decidir paralitzar de manera cautelar el novembre de 2021 la llicència que l’Ajuntament de San Lorenzo de El Escorial va concedir a Patrimoni Nacional per a dur a terme les obres que facilitarien l’exhumació de diverses víctimes enterrades en Cuelgamuros. Ho va fer després d’estimar un recurs de l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica entenent, que procedir a aquests treballs podia derivar en danys “irreparables” abans de dictar sentència sobre el fons de l’assumpte.

Més de mig any després, l’alt tribunal autonòmic tomba la mesura adoptada pel Jutjat contenciós administratiu número 20 de Madrid en entendre que l’abast de la intervenció objecte de la llicència no comportaria “una transformació urbanística irreversible de les criptes”.

El Tribunal Superior de Madrid, en una sentència, entén que les llicències permeten l’entrada en les criptes de la Vall però no posa en perill l’estructura ni implica canvis de gran importància. “No es desprén que l’abast de la intervenció objecte de la llicència comporte una transformació urbanística irreversible de les criptes i tampoc que es tracte d’actuacions que excedisquen de les pròpies de manteniment, consolidació i recuperació que són les permeses en la fitxa del Catàleg”, diu el TSJM des del punt de vista d’unes mesures cautelars.

Obrir aquests buits, diuen els jutges, seria alguna cosa “restituïble a l’estat anterior sense excessiva dificultat”. Per això, afigen, “no apreciem que amb la concessió de la llicència es produïsquen situacions irreversibles en l’element protegit que pose en perill l’efecte útil de la sentència que poguera recaure”.

A més, la llicència procedeix d’un Ajuntament i això atorga “presumpció de legalitat” al permís.

El TSJM també explica que aquest procés té a veure amb les obres i la seua llicència, i no amb l’exhumació en si mateixa. Si els familiars de persones enterrades volen exercitar algun tipus d’acció judicial, podran fer-lo en un altre procés diferent. Són al·legacions que no poden ser valorades “en ocasió de l’examen de les determinacions urbanístiques que són les que han de comprovar-se en la concessió de la llicència”. La decisió, segons expliquen aquestes fonts, pot ser recorreguda per aquesta Associació davant el Tribunal Suprem.

La suspensió va tindre lloc en considerar que es podrien produir danys irreparables abans que s’entre en el fons del recurs interposat per l’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica.

El Govern, a través de Patrimoni Nacional, va sol·licitar l’abril de 2021 a aquest Ajuntament la sol·licitud de llicència urbanística per a poder iniciar els treballs d’exhumació i identificació de les víctimes que van ser inhumades en les criptes de la Basílica de la Santa Cruz del ‘Valle de los Caídos’ i que han sigut reclamades pels seus familiars.

L’Associació per la Reconciliació i la Veritat Històrica va sol·licitar la suspensió al·legant el “Dret fonamental a la intimitat dels morts i de les seues famílies i necessitat de respectar el sagrat repòs etern que es veuria vulnerat si s’accedeix a executar les obres manifestament il·legals sol·licitades”.

Diverses fases de l’exhumació

Està per veure si, després d’aquesta sentència favorable, Patrimoni Nacional posa en marxa l’exhumació de més de 80 víctimes de la dictadura enterrades a la Vall, d’on ja van ser exhumats les restes del dictador Franco l’octubre de 2019. El procés, segons estava previst, tindrà tres fases: una primera per a accedir als columbaris, una segona perquè els forenses localitzen els cossos i els identifiquen, i una tercera i última per a condicionar les estades i millorar les instal·lacions.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Ull Gargot transforma el dibuix en solitari en una comunitat creativa a l’aire lliure a València

Ull Gargot ha convertit l'acte íntim de dibuixar en una trobada mensual i gratuïta en espais públics de València, on professionals i aficionats compartixen quaderns, processos i idees a l'aire lliure.

Cel nuvolós i lleuger repunt de temperatures a l’interior per a tancar abril en la Comunitat

La Comunitat Valenciana afronta l'últim dissabte d'abril amb cel nuvolós, possibilitat de pluges en l'extrem sud, temperatures quasi sense canvis i vent fluix de component este.

La majoria del professorat valencià recolza una vaga indefinida des de l’11 de maig

Quasi deu mil docents valencians participen en una consulta sindical i s'inclinen majoritàriament per iniciar una vaga indefinida l'11 de maig, amb un ampli suport a mantindre-la el temps que siga necessari.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’anteposar l’agenda de Vox a les prioritats dels valencians

Diana Morant critica que el Govern valencià de Juanfran Pérez Llorca seguix l'agenda pactada amb Vox, amb privatització de servicis públics i falta de celebració del 25 d’Abril.

TastArròs 2026 plena d’arròs i tradició la plaça de l’Ajuntament de València

La plaça de l'Ajuntament de València celebra la primera jornada de TastArròs 2026, una trobada popular que reivindica l'arròs amb propostes gastronòmiques, activitats culturals i tradició local.

El Real Oviedo s’agarra a la seua última opció davant un Elx encara sense guanyar fora de casa

El Real Oviedo, cuer de Primera Divisió, es juga gran part de les seues opcions de permanència davant un Elx que encara no ha guanyat a domicili però arriba llançat en resultats recents.

Bernabé contraposa la prioritat veïnal del PSPV a l’abandó de Catalá en Orriols

Pilar Bernabé reivindica en Orriols la prioritat veïnal del PSPV i acusa el govern de María José Catalá d'abandonar el barri i retallar inversions i servicis bàsics.

Màxim Quiles domina de nou a Jerez i passa a la Q2 amb el millor temps en Moto3

Màxim Quiles torna a marcar la referència en Moto3 en el Gran Premi d'Espanya, lidera la segona jornada de lliures a Jerez sobre asfalt mullat i accedix a la Q2 amb solvència.