Saps que menjant açò pots perjudicar greument la teua salut?

La presència de mercuri en peixos i mariscos és innegable. L’activitat humana aporta grans quantitats d’este metall al medi ambient a través de la incineració de residus sòlids, la utilització de combustibles fòssils o l’ús en les indústries d’este element. En el cas dels animals aquàtics, arriben al seu organisme a través de l’alimentació i s’acumula al llarg de la cadena tròfica. Esta circumstància nociva no exclou el fet que el peix és imprescindible per a una alimentació equilibrada, ja que aporta proteïnes d’alt valor biològic, vitamines A, D i B12, iode i seleni.

Per això, abans d’eliminar la seua ingesta davant la por dels efectes perjudicials del mercuri, cal valorar quines espècies contenen un percentatge de mercuri molt més elevat que la resta i, en conseqüència, el seu consum ha de limitar-se i, en alguns casos, erradicar-se de la dieta.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha mesurat la quantitat de mercuri present en els peixos i mariscos més consumits. Per a això, ha realitzat més de 100 anàlisis de productes en la seua majoria frescos, però també congelats i en llanda, i els resultats han sigut els següents:

La concentració d’este metall és alta en la tonyina roja, el peix espasa i els taurons tintorera i maliciós, tots ells peixos predadors, de gran grandària i longeus. L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) estén esta qualificació a altres espècies de tauró: ‘cazón’, alfals i tintorera, i al ‘lucio’.

Per això, i seguint la recomanació de l’Aesan, la població vulnerable ha d’evitar el seu consum (cas de les dones que planifiquen quedar-se embarassades, aquelles que ja ho estiguen o es troben en plena lactància, i els xiquets i xiquetes fins als 10 anys) o limitar-ho a 120 grams al mes (menors entre els 10 i els 14 anys). La resta de la població adulta, no hauria de consumir més de 40 racions a l’any.

Altres espècies com el ‘bonito’, el lluç i el llobarro té un nivell mitjà de mercuri, segons l’estudi de l’OCU. En estos casos, s’aconsella alternar el seu consum amb el d’altres espècies marines en les quals el contingut d’este metall pesant siga baix.

En este últim grup, l’OCU inclou el panga, la clòtxina, la cloïssa, el salmó, el llenguado, el llagostí, el polp, el bacallà, el calamar, l’aladroc, la truita, la tonyina, la sardina i la nècora. També en este apartat, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició fica a les següents espècies: abadejo, anxova, areng, abadeget, escopinyavaballa, gambeta, cranc, caragol de punxes, carboner/fogoner, carpa, calamaró, xoque/sépia/sípia, escamarlà, tellerina, orada, espasí, gamba, sorell, llagosta, limanda/llenguadinamerlan, navalla, ‘ostión‘, palometallatija, pota, ‘quisquilla‘, sardinada, ‘sardinopa‘ i palaia.

Quan els nivells són baixos, l’Aesan aconsella prendre tres o quatre racions a la setmana, alternant diferents tipus de peixos, mol·luscos o cefalòpodes.

Efectes perjudicials per a la salut

 

El mercuri pot tindre efectes tòxics en alguns òrgans i sistemes, com el nerviós, els renyons, el fetge i els òrgans reproductius, però el més perillós és el neurotòxic, que pot afectar el desenvolupament neuronal.

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició adverteix que el mercuri pot danyar al sistema nerviós central en desenvolupament, per exposició directa després del consum d’uns certs aliments o indirectament en poder travessar la placenta. Fins i tot, pot ser present en la llet materna. Per això, les dones embarassades, o que estiguen planificant estar-ho, així com aquelles en període de lactància, juntament amb els xiquets de menor edat constitueixen la població més vulnerable.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.