Saps que menjant açò pots perjudicar greument la teua salut?

La presència de mercuri en peixos i mariscos és innegable. L’activitat humana aporta grans quantitats d’este metall al medi ambient a través de la incineració de residus sòlids, la utilització de combustibles fòssils o l’ús en les indústries d’este element. En el cas dels animals aquàtics, arriben al seu organisme a través de l’alimentació i s’acumula al llarg de la cadena tròfica. Esta circumstància nociva no exclou el fet que el peix és imprescindible per a una alimentació equilibrada, ja que aporta proteïnes d’alt valor biològic, vitamines A, D i B12, iode i seleni.

Per això, abans d’eliminar la seua ingesta davant la por dels efectes perjudicials del mercuri, cal valorar quines espècies contenen un percentatge de mercuri molt més elevat que la resta i, en conseqüència, el seu consum ha de limitar-se i, en alguns casos, erradicar-se de la dieta.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha mesurat la quantitat de mercuri present en els peixos i mariscos més consumits. Per a això, ha realitzat més de 100 anàlisis de productes en la seua majoria frescos, però també congelats i en llanda, i els resultats han sigut els següents:

La concentració d’este metall és alta en la tonyina roja, el peix espasa i els taurons tintorera i maliciós, tots ells peixos predadors, de gran grandària i longeus. L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) estén esta qualificació a altres espècies de tauró: ‘cazón’, alfals i tintorera, i al ‘lucio’.

Per això, i seguint la recomanació de l’Aesan, la població vulnerable ha d’evitar el seu consum (cas de les dones que planifiquen quedar-se embarassades, aquelles que ja ho estiguen o es troben en plena lactància, i els xiquets i xiquetes fins als 10 anys) o limitar-ho a 120 grams al mes (menors entre els 10 i els 14 anys). La resta de la població adulta, no hauria de consumir més de 40 racions a l’any.

Altres espècies com el ‘bonito’, el lluç i el llobarro té un nivell mitjà de mercuri, segons l’estudi de l’OCU. En estos casos, s’aconsella alternar el seu consum amb el d’altres espècies marines en les quals el contingut d’este metall pesant siga baix.

En este últim grup, l’OCU inclou el panga, la clòtxina, la cloïssa, el salmó, el llenguado, el llagostí, el polp, el bacallà, el calamar, l’aladroc, la truita, la tonyina, la sardina i la nècora. També en este apartat, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició fica a les següents espècies: abadejo, anxova, areng, abadeget, escopinyavaballa, gambeta, cranc, caragol de punxes, carboner/fogoner, carpa, calamaró, xoque/sépia/sípia, escamarlà, tellerina, orada, espasí, gamba, sorell, llagosta, limanda/llenguadinamerlan, navalla, ‘ostión‘, palometallatija, pota, ‘quisquilla‘, sardinada, ‘sardinopa‘ i palaia.

Quan els nivells són baixos, l’Aesan aconsella prendre tres o quatre racions a la setmana, alternant diferents tipus de peixos, mol·luscos o cefalòpodes.

Efectes perjudicials per a la salut

 

El mercuri pot tindre efectes tòxics en alguns òrgans i sistemes, com el nerviós, els renyons, el fetge i els òrgans reproductius, però el més perillós és el neurotòxic, que pot afectar el desenvolupament neuronal.

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició adverteix que el mercuri pot danyar al sistema nerviós central en desenvolupament, per exposició directa després del consum d’uns certs aliments o indirectament en poder travessar la placenta. Fins i tot, pot ser present en la llet materna. Per això, les dones embarassades, o que estiguen planificant estar-ho, així com aquelles en període de lactància, juntament amb els xiquets de menor edat constitueixen la població més vulnerable.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.