Saps que menjant açò pots perjudicar greument la teua salut?

La presència de mercuri en peixos i mariscos és innegable. L’activitat humana aporta grans quantitats d’este metall al medi ambient a través de la incineració de residus sòlids, la utilització de combustibles fòssils o l’ús en les indústries d’este element. En el cas dels animals aquàtics, arriben al seu organisme a través de l’alimentació i s’acumula al llarg de la cadena tròfica. Esta circumstància nociva no exclou el fet que el peix és imprescindible per a una alimentació equilibrada, ja que aporta proteïnes d’alt valor biològic, vitamines A, D i B12, iode i seleni.

Per això, abans d’eliminar la seua ingesta davant la por dels efectes perjudicials del mercuri, cal valorar quines espècies contenen un percentatge de mercuri molt més elevat que la resta i, en conseqüència, el seu consum ha de limitar-se i, en alguns casos, erradicar-se de la dieta.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha mesurat la quantitat de mercuri present en els peixos i mariscos més consumits. Per a això, ha realitzat més de 100 anàlisis de productes en la seua majoria frescos, però també congelats i en llanda, i els resultats han sigut els següents:

La concentració d’este metall és alta en la tonyina roja, el peix espasa i els taurons tintorera i maliciós, tots ells peixos predadors, de gran grandària i longeus. L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) estén esta qualificació a altres espècies de tauró: ‘cazón’, alfals i tintorera, i al ‘lucio’.

Per això, i seguint la recomanació de l’Aesan, la població vulnerable ha d’evitar el seu consum (cas de les dones que planifiquen quedar-se embarassades, aquelles que ja ho estiguen o es troben en plena lactància, i els xiquets i xiquetes fins als 10 anys) o limitar-ho a 120 grams al mes (menors entre els 10 i els 14 anys). La resta de la població adulta, no hauria de consumir més de 40 racions a l’any.

Altres espècies com el ‘bonito’, el lluç i el llobarro té un nivell mitjà de mercuri, segons l’estudi de l’OCU. En estos casos, s’aconsella alternar el seu consum amb el d’altres espècies marines en les quals el contingut d’este metall pesant siga baix.

En este últim grup, l’OCU inclou el panga, la clòtxina, la cloïssa, el salmó, el llenguado, el llagostí, el polp, el bacallà, el calamar, l’aladroc, la truita, la tonyina, la sardina i la nècora. També en este apartat, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició fica a les següents espècies: abadejo, anxova, areng, abadeget, escopinyavaballa, gambeta, cranc, caragol de punxes, carboner/fogoner, carpa, calamaró, xoque/sépia/sípia, escamarlà, tellerina, orada, espasí, gamba, sorell, llagosta, limanda/llenguadinamerlan, navalla, ‘ostión‘, palometallatija, pota, ‘quisquilla‘, sardinada, ‘sardinopa‘ i palaia.

Quan els nivells són baixos, l’Aesan aconsella prendre tres o quatre racions a la setmana, alternant diferents tipus de peixos, mol·luscos o cefalòpodes.

Efectes perjudicials per a la salut

 

El mercuri pot tindre efectes tòxics en alguns òrgans i sistemes, com el nerviós, els renyons, el fetge i els òrgans reproductius, però el més perillós és el neurotòxic, que pot afectar el desenvolupament neuronal.

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició adverteix que el mercuri pot danyar al sistema nerviós central en desenvolupament, per exposició directa després del consum d’uns certs aliments o indirectament en poder travessar la placenta. Fins i tot, pot ser present en la llet materna. Per això, les dones embarassades, o que estiguen planificant estar-ho, així com aquelles en període de lactància, juntament amb els xiquets de menor edat constitueixen la població més vulnerable.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Sarabia demana entendre el que ha passat i superar-ho després del 4-1 davant el Reial Madrid

El tècnic de l'Elx va analitzar el 4-1 al Bernabéu, va admetre que porten tres mesos sense guanyar i va demanar unió i energia per als deu partits que resten. L'equip depén del resultat del Mallorca per a mantindre's fora del descens.

Un Redó torna al Bernabéu 23 anys després

Federico Redondo va ser titular amb l'Elx en el Santiago Bernabéu, 23 anys després de l'adeu del seu pare. El cognom va tornar a un estadi que el va convertir en llegenda.

Un Redó torna al Bernabéu 23 anys després

Vint-i-tres anys després, el cognom Redó va tornar al Bernabéu: Federico va ser titular amb l'Elx davant el Reial Madrid i va firmar una estrena exigent en un escenari de màxima pressió.

Martim Net: ‘Jugant així no podem marcar gols’

Martim Net va admetre que a l'Elx li va faltar pegada en la derrota 4-1 davant el Reial Madrid i va avisar d'una baixada anímica després d'encaixar. El pròxim repte és el Mallorca.

El Reial Madrid goleja a l’Elx amb el cap en el Etihad (4-1)

El Reial Madrid va véncer 4-1 a l'Elx al Bernabéu després d'encarrilar el dol abans del descans. Huijsen i Güler van completar la golejada i l'equip va acabar amb set canteranos.

Pedro Martínez admet mala preparació després del 89-71 a Tenerife

València Basket va perdre 89-71 a Tenerife i Pedro Martínez va assumir errors en la preparació. El tècnic va reconéixer la superioritat local i la falta d'energia pròpia.

Tenerife desarbora a un València sense punteria rumb al 89-71

El Tenerife va castigar la falta d'encert del València amb un demolidor parcial 24-2 i va tancar un 89-71 sòlid malgrat l'absència de Gio Shermadini. El triomf li manté en zona de playoff.

Rüdiger i Valverde posen al Reial Madrid 2-0 davant l’Elx al descans

Dos punts de Rüdiger (39) i Valverde (44) donen un còmode avantatge al Reial Madrid davant l'Elx al descans. L'equip, malgrat deu baixes, rendibilitza les seues dos arribades.