Retirada la Medalla al Mèrit en el Treball a franquistes i membres de la Falange

El Ministeri de Treball, que dirigeix la vicepresidenta Yolanda Díaz, retirarà la Medalla al Mèrit en el Treball a franquistes, guardonats en el passat. Així ho recull un reial decret que Treball ha elevat a audiència pública abans de portar al Consell de Ministres, com ha avançat Público.

Es tracta d’una renovació del reglament que dirigeix esta distinció civil, en la qual s’articula el procediment per a la retirada del guardó a persones que van formar part de «l’aparell de repressió de la dictadura franquista» i a aquelles que hagen realitzat altres conductes «incompatibles amb els valors democràtics», entre altres motius.

La condecoració va ser creada per Fernando de Borja en 1926 durant el govern presidit pel General Primo de Rivera. Després seria suprimida durant la II República en considerar-se que era una condecoració per a la societat més privilegiada. Amb el Franquisme, es va restaurar de nou en 1942.

La Medalla al Mèrit en el Treball és una condecoració que reconeix «el valor extraordinari, la dedicació i el mèrit al treball realitzat per nombroses persones treballadores, en ocasions anònimes, a vegades amb recorreguts professionals de rellevància pública i social», recorda el Ministeri de Treball en la memòria d’anàlisi de l’impacte normatiu del nou reial decret.

En la democràcia es va mantindre la medalla, encara que es va establir una nova regulació en 1982. Encara que se sol parlar més de la Medalla, en realitat hi ha dos ‘premis’. D’una banda, la Medalla, que distingeix a persones treballadores i professionals, i per un altre la Placa al Mèrit en el Treball, destinada a associacions, corporacions, organismes públics o entitats.

Ara, el Ministeri de Treball de Yolanda Díaz pretén renovar les distincions, tan donant rellevància a valors com la igualtat i la seguretat en el treball de cara a la seua futura obtenció, com també habilitant un procediment per a retirar guardons concedits en el passat a persones que no respecten les «imprescindibles exigències democràtiques, cíviques i socials actuals».

 

Dos supòsits de retirada de la Medalla

 

El reial decret detalla els requisits i criteris per a la concessió dels guardons al Mèrit en el Treball i adverteix de «la impossibilitat de la seua adjudicació a aquelles persones respecte de les quals, de manera directa o indirecta, quede acreditat que hagueren realitzat actes o observat conductes manifestament incompatibles amb els valors democràtics i els principis rectors de protecció dels drets humans, i especialment dels drets laborals i socials».

Així, l’article 10 de la normativa elevada a audiència pública assenyala que Medalla i Placa «podran ser objecte de revisió i retirada» principalment en dos supòsits.

Cal destacar que «la prescripció dels delictes i les penes que hagueren sigut imposades» a conseqüència dels supòsits esmentats no eximirà de la retirada dels guardons.

 

Igualtat, Excel·lència i Salut Laboral

 

El reglament també actualitza el format de les categories de les condecoracions i els requisits per a accedir a elles. Es passa «d’un model de medalles d’or, plata i bronze, a un model amb diferents modalitats en atenció a determinats elements definidors que persegueixen una major integració, transparència i objectivitat de la condecoració», explica la memòria complementària del decret. Les noves tres categories són «Igualtat», «Excel·lència» i «Salut Laboral».

«A més, es crea la medalla i placa de categoria especial, que queda equiparada a la categoria de Gran Cruz i, per tant, a l’anterior medalla d’or, sent igualment atorgada per reial decret a proposta de la titular del Ministeri de Treball i Economia Social», indica la memòria. Es reconeix expressament a més la possibilitat de concedir la condecoració «a títol pòstum» a aquelles persones que «han contribuït a avançar en la consecució dels valors comentats de progrés i excel·lència democràtica».

Últimes notícies

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.

Així quedarà la setmana escolar de Falles 2027 a València: lliure des del 15 de març

El Consell Escolar Municipal de València ha proposat que els col·legis tinguen festa el dilluns 7 de desembre i tota la setmana de Falles 2027, a canvi de fer classe el 22 i 23 de desembre.

La Comunitat Valenciana s’enfronta a una nova onada de calor amb més de 40 graus al prelitoral

Aemet preveu a inicis de la pròxima setmana un nou episodi d’onada de calor a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 40 graus al prelitoral i més de 35 graus en punts del litoral, acompanyades de tempestes vespertines i un fort ambient de basca.

Cutanda reclama deixar treballar jutges i institucions en el cas de les VPP de Les Naus

La portaveu del govern d'Alacant, Cristina Cutanda (PP), reclama esperar les investigacions judicials i de les comissions sobre les VPP de Les Naus davant la petició de l'oposició de convocar una comissió municipal urgent amb la compareixença de l'alcalde Luis Barcala.

Citen com a testimoni el vicesecretari municipal d’Alacant pel cas de les vivendes públiques

La jutgessa que investiga l’adjudicació de vivendes públiques a la Platja de Sant Joan d’Alacant ha citat com a testimonis el vicesecretari municipal i el cap de Disciplina Urbanística, i ha reclamat tota la documentació sobre la venda de la parcel·la.

De l’eufòria a la polèmica: així han sigut els dos cicles de Pedro Martínez al Valencia Basket

L’eixida de Pedro Martínez del Valencia Basket per fitxar pel Real Madrid tanca una segona etapa idèntica a la primera: il·lusió, èxits esportius i un final carregat de tensió i decepció a la grada taronja.

Pedro Martínez se’n va al Real Madrid i tanca una segona etapa intensa al València Basket

Pedro Martínez ha decidit eixir del València Basket rumb al Real Madrid, després de repetir un cicle d’il·lusió, títols i eixida polèmica com ja va passar en la seua primera etapa.

Pedro Martínez se’n va al Real Madrid i tanca una segona etapa tan exitosa com polèmica al València Basket

La marxa de Pedro Martínez al Real Madrid trenca l’acord fins a 2028 amb el València Basket i reprodueix el patró d’il·lusió, títols i final polèmic de la seua primera etapa al club taronja.