El seriós problema que pot allargar la pandèmia durant anys o fins i tot per sempre

 

El 2020 va ser molt crític per a la població mundial i serà recordat com l’any en què va esclatar la pandèmia del Covid-19. Per part seua, el 2021 es guardarà en la memòria com l’any en què van donar principi les vacunes per a eixir de la crisi sanitària.

 

El procés de vacunació ja ha començat en molts països, encara que amb ritmes molt dispars, mentres altres territoris hauran d’esperar encara mesos per a poder començar.

 

Al cap de la campanya de vacunació es troba Israel. Este país va molt avançat en el procés d’immunització de la seua població, gràcies al subministrament ininterromput de dosi de la vacuna de Pfizer des de començaments d’any.

 

Noves estratègies de vacunació

En la resta de territoris a on ja han començat el procés, com els de la Unió Europea, el Regne Unit o els Estats Units, l’escassetat de dosis disponibles està frenant la vacunació. Això ha obligat els governs nacionals a aguditzar l’enginy a la busca de noves estratègies.

 

«Establir estratègies poblacionals de vacunació depèn de quins tipus de vacunació vulgues i de quins objectius tingues», declara un portaveu de la Societat Espanyola de Medicina Preventiva Salut Pública i Higiene, Sempsph. «Espanya ha marcat clarament una aposta: evitar la mortalitat», afegix. S’han posat en marxa diferents estratègies en tot el planeta els resultats del que es podran valorar en els pròxims mesos.

 

Models característics

Israel ha avançat a una velocitat vertiginosa en estes primeres setmanes de l’any. De fet, el govern calcula que podria conseguir la tan anhelada immunitat de grup al març o abril. A pesar de que el seu model no diferix massa de l’europeu, la clau del seu èxit està a haver conseguit garantir un proveïment privilegiat de dosi per part de Pfizer.

 

Esta farmacèutica podria haver arribat a un acord privilegiat amb Israel. L’objectiu seria conseguir dades que confirmen de manera definitiva l’eficàcia de la seua vacuna en una sort d’assaig massiu sobre el terreny.

 

Un cas paregut és el d’Unió dels Emirats Àrabs, el segon país amb una major taxa de vacunació de moment. Este territori ha rebut subministrament privilegiat de la vacuna del laboratori xinès Sinpharm.

 

A Europa, el Regne Unit ha conseguit el major ritme de vacunació en este començament d’any, molt per damunt del que estan implementant els països de la Unió Europea. La clau del seu èxit ha sigut una ràpida negociació amb les farmacèutiques i un àgil procés d’aprovació per part del regulador sanitari britànic i el seu particular i arriscada estratègia.

 

El govern britànic ha decidit prioritzar la primera dosi al major número de persones al més prompte possible a canvi de posposar, de manera indefinida, l’administració de la segona. Esta opció és un risc, ja que no és clar quin grau d’immunització s’aconseguix amb una sola dosi.

 

El gran risc

La Unió Europea, al contrari que el Regne Unit, ha apostat per seguir les indicacions de les farmacèutiques pas a pas. S’estan inoculant dos dosis per pacient amb un espai d’uns 21 dies entre les dos. L’aprovació més tardana per part del regulador sanitari i el conflicte entre la Comissió i AstraZeneca han fet que el ritme de vacunació estiga sent més lent del que s’esperava.

 

A pesar d’això, la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, es va mostrar optimista la setmana passada amb la perspectiva de conseguir immunitzar al 70 per cent de la població el pròxim estiu. De tots els models existents, el més innovador de moment és el triat per Indonèsia. Este territori començarà vacunat als més jóvens per a evitar propagar el virus al més prompte possible.

 

La veritat és que amb esta àmplia varietat d’estratègies i el desigual subministrament de vacunes al voltant de tot el món existix un gran risc. La immunització podria produir-se a dos velocitats diferents. Tot això, tindria com a conseqüència final que la pandèmia es prolongarà durant anys o fins i tot que es quede per sempre en llocs concrets del planeta.

Últimes notícies

Nova concentració a València amb el lema ‘Mazón a presó’ el 29 d’agost

València acollirà el dissabte 29 d'agost una nova concentració de protesta per la gestió de la DANA d'octubre de 2024, amb el lema 'Mazón a presó', convocada per desenes d'entitats socials.

Lladró dona una nova vida a Mickey i Donald en porcellana artística

Lladró ha llançat a València una nova col·lecció artesanal de figures de Mickey Mouse i el Pato Donald en porcellana, amb un llenguatge visual renovat i influències de l’art pop. La peça estrella és Mickey Mouse Doodle, de 58 centímetres i més de 600 hores de treball entre tècnica i ornamentació.

Extingit l’incendi forestal d’Aras de los Olmos després d’una nit de treball

L’incendi declarat diumenge a la nit a Aras de los Olmos, prop de la CV-35, s’ha donat per extingit este dilluns a les 12.30 hores després d’una nit d’intens treball dels bombers i efectius forestals. L’origen del foc podria estar relacionat amb la caiguda d’un llamp, segons ha assenyalat l’alcalde del municipi, Rafael Giménez.

249 efectius vigilaran les carreteres valencianes durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Un dispositiu especial amb 2.500 agents de Policia Nacional i Guàrdia Civil controlaran la mobilitat el 12 d’agost a la Comunitat Valenciana per l’eclipsi solar, amb parcs naturals tancats i recomanacions d’extrema precaució per risc d’incendis.

Mor ofegat un home de 39 anys a la platja de Puçol

Un home de 39 anys ha mort ofegat este diumenge a la platja de Puçol. Els servicis sanitaris no han pogut reanimar-lo malgrat els intents.

11 anys de presó per violar una menor i amenaçar-la amb difondre fotos íntimes

La Secció Segona de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a 11 anys de presó un home que va agredir sexualment una menor de 15 anys i la va coaccionar amb fotos íntimes. La sentència, fruit de la conformitat entre les parts, també inclou llibertat vigilada, inhabilitació i indemnització.

Tres homes de Paterna intenten robar un banc a Benifaió amb el mètode del butró

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens de Paterna quan presumptament intentaven atracar una sucursal bancària a Benifaió amb el mètode del butró. Un dels sospitosos ha resultat ferit en intentar fugir i ha hagut de rebre atenció mèdica.

Pirotècnia Vulcano lamenta l’incident del Castell de l’Olla i col·labora per aclarir-lo

Pirotècnia Vulcano ha expressat el seu pesar per l’incident al Castell de l’Olla d’Altea, amb diversos ferits, i ha obert una investigació interna mentre col·labora amb les autoritats.