11.1 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

El seriós problema que pot allargar la pandèmia durant anys o fins i tot per sempre

 

El 2020 va ser molt crític per a la població mundial i serà recordat com l’any en què va esclatar la pandèmia del Covid-19. Per part seua, el 2021 es guardarà en la memòria com l’any en què van donar principi les vacunes per a eixir de la crisi sanitària.

 

El procés de vacunació ja ha començat en molts països, encara que amb ritmes molt dispars, mentres altres territoris hauran d’esperar encara mesos per a poder començar.

 

Al cap de la campanya de vacunació es troba Israel. Este país va molt avançat en el procés d’immunització de la seua població, gràcies al subministrament ininterromput de dosi de la vacuna de Pfizer des de començaments d’any.

 

Noves estratègies de vacunació

En la resta de territoris a on ja han començat el procés, com els de la Unió Europea, el Regne Unit o els Estats Units, l’escassetat de dosis disponibles està frenant la vacunació. Això ha obligat els governs nacionals a aguditzar l’enginy a la busca de noves estratègies.

 

«Establir estratègies poblacionals de vacunació depèn de quins tipus de vacunació vulgues i de quins objectius tingues», declara un portaveu de la Societat Espanyola de Medicina Preventiva Salut Pública i Higiene, Sempsph. «Espanya ha marcat clarament una aposta: evitar la mortalitat», afegix. S’han posat en marxa diferents estratègies en tot el planeta els resultats del que es podran valorar en els pròxims mesos.

 

Models característics

Israel ha avançat a una velocitat vertiginosa en estes primeres setmanes de l’any. De fet, el govern calcula que podria conseguir la tan anhelada immunitat de grup al març o abril. A pesar de que el seu model no diferix massa de l’europeu, la clau del seu èxit està a haver conseguit garantir un proveïment privilegiat de dosi per part de Pfizer.

 

Esta farmacèutica podria haver arribat a un acord privilegiat amb Israel. L’objectiu seria conseguir dades que confirmen de manera definitiva l’eficàcia de la seua vacuna en una sort d’assaig massiu sobre el terreny.

 

Un cas paregut és el d’Unió dels Emirats Àrabs, el segon país amb una major taxa de vacunació de moment. Este territori ha rebut subministrament privilegiat de la vacuna del laboratori xinès Sinpharm.

 

A Europa, el Regne Unit ha conseguit el major ritme de vacunació en este començament d’any, molt per damunt del que estan implementant els països de la Unió Europea. La clau del seu èxit ha sigut una ràpida negociació amb les farmacèutiques i un àgil procés d’aprovació per part del regulador sanitari britànic i el seu particular i arriscada estratègia.

 

El govern britànic ha decidit prioritzar la primera dosi al major número de persones al més prompte possible a canvi de posposar, de manera indefinida, l’administració de la segona. Esta opció és un risc, ja que no és clar quin grau d’immunització s’aconseguix amb una sola dosi.

 

El gran risc

La Unió Europea, al contrari que el Regne Unit, ha apostat per seguir les indicacions de les farmacèutiques pas a pas. S’estan inoculant dos dosis per pacient amb un espai d’uns 21 dies entre les dos. L’aprovació més tardana per part del regulador sanitari i el conflicte entre la Comissió i AstraZeneca han fet que el ritme de vacunació estiga sent més lent del que s’esperava.

 

A pesar d’això, la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, es va mostrar optimista la setmana passada amb la perspectiva de conseguir immunitzar al 70 per cent de la població el pròxim estiu. De tots els models existents, el més innovador de moment és el triat per Indonèsia. Este territori començarà vacunat als més jóvens per a evitar propagar el virus al més prompte possible.

 

La veritat és que amb esta àmplia varietat d’estratègies i el desigual subministrament de vacunes al voltant de tot el món existix un gran risc. La immunització podria produir-se a dos velocitats diferents. Tot això, tindria com a conseqüència final que la pandèmia es prolongarà durant anys o fins i tot que es quede per sempre en llocs concrets del planeta.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.