Demanen la suspensió de les importacions de fruites i hortalisses de Turquia per seguretat

 

La Unió de Llauradors informa que el sistema d’alertes europeu del RASFF (autoritat de la Comissió Europea per a la seguretat en aliments) ha notificat des de setembre fins a novembre un total de 104 alertes de fruites i hortalisses amb destinació al mercat de la Unió Europea procedents de Turquia, Egipte i Sud-àfrica, per tindre presència de residus de plaguicides, entre ells el Metil-clorpirifos i Clorpirifos prohibits ací, o per superar els Límits Màxims de Residus (LMR) permesos en el mercat comunitari.

D’aquest total d’alertes, 92 corresponen a Turquia, 9 a Egipte i 3 a Sud-àfrica. Quasi la meitat del total d’alertes de la RAFF, en concret 51, es produeixen en els cítrics (14 en llimes, 25 en mandarines i 12 en taronges). I en cítrics, Turquia acapara 39 alertes, per 9 d’Egipte i 3 de Sud-àfrica.

Cal assenyalar que el reglament d’execució 2021/1900 de la Comissió Europea, pel qual es va incrementar la pressió inspectora a determinades fruites i hortalisses turques (cítrics, pimentons, magranes, avellanes o farina) es va publicar el passat 3 de novembre. No fa ni un mes i les deteccions en eixe país han passat de ser 28 a l’octubre a 51 al novembre, potser a causa d’eixe augment dels controls que s’antulla per tant encara insuficient.

Davant aquesta situació d’augment de les deteccions, la Unió de Llauradors sol·licita al Govern espanyol i a la Comissió Europea que es plantegen suspendre les importacions de fruites i hortalisses de Turquia als mercats comunitaris fins que no puga garantir la seguretat alimentària.

Per al cas d’Egipte hauria de passar-se de les inspeccions aleatòries de l’actualitat a imposar el 20% com ocorre amb Turquia ara.

La Unió considera que l’increment del nivell de control a les produccions turques no li ha dissuadit en l’ús de determinats plaguicides que poden posar en risc la salut humana, com bé ha enumerat al llarg de diversos Considerants ja la Comissió Europea, a causa d’una possible contaminació per residus de plaguicides.

Carles Peris, secretari general de la Unió de Llauradors, assenyala que “hem d’exigir la reciprocitat fitosanitària, no pot ser que als productors europeus se’ls desincentive en l’ús de plaguicides per a evitar riscos a la salut humana i, no obstant això, després les produccions de tercers països arriben repletes d’eixos mateixos productes fitosanitaris que ens prohibeixen emprar a nosaltres. El risc per a la salut dels consumidors europeus és el mateix i cal actuar de la mateixa manera”.

A la vista de les poques inspeccions i molts rebutjos cal sospitar que entra molta fruita als mercats europeus amb LMR alts o substàncies prohibides, la qual cosa suposa un greu problema per a la seguretat alimentària i la salut dels consumidors europeus.

Peris indica que “no entenem com els productes agrícoles produïts a La Unió Europea hagen de complir amb uns estàndards molt exigents i anar adaptant-se a les exigències de la nova política de la granja a la taula i, mentrestant, s’observen cada vegada més alertes sanitàries des de la mateixa UE en les produccions procedents de països tercers, a les quals caldria tancar la seua entrada sense les garanties suficients de complir amb els estàndards europeus”.

En aquest sentit, l’organització reitera que ha d’haver-hi una homogeneïtzació dels estàndards de producció europeus amb els procedents de països tercers, des dels aspectes fitosanitaris fins als socials o democràtics. Fins que això no es complisca, la Unió assenyala que s’haurien de suspendre les importacions de produccions procedents de països tercers que no complisquen les normatives comunitàries.
 

Últimes notícies

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.

El Consell acusa Sánchez de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, retreu al PSPV-PSOE les seues crítiques i acusa Pedro Sánchez i els seus socis de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana en matèria de finançament. El Consell reclama un sistema just i estable i qüestiona la proposta del Govern central i el fons de nivellació pendent.

El PSPV acusa Pérez Llorca de traïció per rebutjar més finançament per a la Comunitat

El PSPV-PSOE acusa Juanfran Pérez Llorca i el PP d’“enèsima traïció” per votar contra el nou model de finançament autonòmic, que preveu 3.669 milions d’euros anuals més per a la Comunitat Valenciana. Els socialistes reclamen que antepose els interessos valencians als seus càlculs polítics.

El PSOE acusa Feijóo de sacrificar la financiació autonòmica per confrontació política

Pilar Bernabé acusa Alberto Núñez Feijóo de preferir la confrontació i la crispació abans que millorar la finançació autonòmica, que hauria aportat 3.600 milions d'euros més a la Comunitat Valenciana.