Com saber que tens una trombosi després de posar-te la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix en el punt de mira per les inusuals trombosis registrades en persones que han rebut la vacuna desenvolupada per la farmacèutica i la Universitat d’Oxford.

Encara que l’Agència Europea del Medicament (EMA) ha conclòs que la vacuna és segura, eficaç i pot seguir administrant-se en la població, molts països han preferit posar limitacions després de confirmar que els trombes s’han de considerar efectes adversos estranys d’este fàrmac.

Este és el cas d’Espanya, que acaba de prendre la determinació de limitar la vacunació amb AstraZeneca a les persones majors de 60 anys, ja que la majoria dels trombes causats per la vacuna han estat en dones d’entre 20 i 60 anys.

D’esta manera, el Ministeri de Sanitat ha decidit modificar un criteri que provoca una gran incertesa en la població i les administracions públiques, arribant-se a suspendre en diverses ocasions l’ús d’esta vacuna.

Molts segueixen mirant amb recel cap a una vacuna que al febrer es va començar a aplicar només a menors de 55 anys perquè els assaigs clínics no llançaven suficients dades sobre la seua eficàcia en persones d’edat avançada i, ara, s’aplicarà només en majors de 60 anys.

 

 

Què és una trombosi? Quants casos s’han relacionat amb AstraZeneca?

L’EMA ha reconegut la vinculació de la vacuna d’AstraZeneca amb casos rars de trombes després de notificar 222 casos entre els 25 milions de vacunats amb este fàrmac a la Unió Europea, inclòs el Regne Unit.

La trombosi és la formació d’un coàgul de sang, anomenat trombe, en una o diverses venes amb capacitat per a obstruir i provocar lesions de major o menor gravetat, i pot fins i tot causar la mort per hemorràgia.

Entre els casos detectats, s’han notificat algunes trombosis molt atípiques, com la cerebral i l’abdominal, que sí que s’han relacionat amb la vacuna d’AstraZeneca, mentre que altres més comunes entre la població, com les trombosis venoses a les cames i embòlies pulmonars, són més difícils de relacionar amb la vacuna.

De fet, són una de les principals causes de mortalitat dins de les malalties cardiovasculars, segons indica a ‘La Vanguardia’ l’especialista Carles Reverter, cap del servei d’Hemoteràpia i Hemostàsia de l’Hospital Clínic de Barcelona i president de la Societat Espanyola de Trombosi.

 

Com saber si tens una trombosi per la vacuna d’AstraZeneca

Precisament, el doctor Carles Reverter ha ofert alguns consells per detectar si estem patint alguna trombosi després de rebre la vacuna contra el coronavirus.

 

Segons ha explicat el president de la Societat Espanyola de Trombosi, el principal signe de les atípiques trombosis cerebrals és un intens mal de cap, que podria manifestar-se a partir del tercer dia després de rebre la vacuna.

 

Es tracta d’un dolor molt poc habitual, que no s’alleuja amb paracetamol i es distingeix per la intensitat d’altres efectes secundaris, com febre o cansament causats per la vacuna durant els dos primers dies després de rebre la injecció.

 

Per la seua banda, l’EMA enumera un seguit de símptomes que podrien indicar la presència d’un trombe i recomana acudir ràpidament al metge en cas de patir alguns dels símptomes indicats:

  • Dificultat per respirar
  • Dolor al pit
  • Inflor de la cama
  • Dolor abdominal persistent
  • Símptomes neurològics com mal de cap o visió borrosa
  • Petites taques de sang sota la pell (petèquies)

 

El doctor Carles Reverter ha explicat que les trombosis es poden tractar amb diversos tractaments (anticoagulants, infusió d’immunoglobulines…) i els pacients es poden recuperar, quedant-los  molt poques seqüeles, encara que també alguns casos han resultat letals (18 dels estudiats per la EMA).

Últimes notícies

Una persona mor i tres resulten ferides en eixir de la via un cotxe a Montesa

Una persona ha mort i tres han resultat ferides de diversa consideració en eixir de la carretera un cotxe a l’A-35, en el terme de Montesa, este dissabte de vesprada.

Les màximes baixen lleugerament a la Comunitat Valenciana però encara freguen els 40 graus a l’interior

Les temperatures màximes han descendit lleugerament a la Comunitat Valenciana este dissabte, però han continuat molt altes a l’interior, amb 39,2 graus a Ayora i ratxes de vent de fins a 100 km/h a Benissa.

Fugida d’un bou i diverses vaquetes durant els festejos taurins de Gátova

L’Ajuntament de Gátova ha informat que un bou s’ha escapat durant les festes taurines del municipi i continua en llibertat en la zona d’El Rodeno, mentres les vaquetes ja estan controlades a l’Alameda.

Quique Llopis es retira de la Liga Diamant de Londres per molèsties als isquios

L’atleta valencià Quique Llopis ha decidit no córrer els 110 metres tanques de la Liga Diamant de Londres per unes molèsties als isquios, a pocs dies del Campionat d’Espanya de Màlaga.

Rescatades onze persones en afonar-se un catamarà prop de l’illa de Tabarca

Onze persones han sigut rescatades il·leses després que un catamarà haja començat a afonar-se front a l’illa de Tabarca, a Santa Pola. Salvament Marítim i Bombers d’Alicante han coordinat un dispositiu amb vaixells i helicòpter.

Aemet activa avís taronja dilluns a l’interior nord de València per màximes de 39 graus

Aemet ha activat per a dilluns l’avís taronja a l’interior nord de València per màximes de 39 graus i manté també avisos grocs per calor i tempestes a diverses zones de la Comunitat Valenciana diumenge i dilluns.

Begoña Carrasco promet seguir fent de Castelló una terra d’oportunitats fins a 2027

L’alcaldessa de Castelló i candidata del PP a la reelecció en 2027, Begoña Carrasco, ha reafirmat el seu compromís de continuar transformant la ciutat en una terra d’oportunitats, amb menys impostos, més vivenda i millors servicis.

L’esclafit de Josele Ballester al British Open el col·loca en la lluita pels llocs capdavanters

El castellonenc Josele Ballester ha firmat -4 en la tercera ronda del British Open, és -3 en el total i aspira a ficar-se entre els vint primers en el seu segon Abiert Britànic, disputat a Royal Birkdale.