12.1 C
València
Diumenge, 4 gener, 2026

Com saber que tens una trombosi després de posar-te la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix en el punt de mira per les inusuals trombosis registrades en persones que han rebut la vacuna desenvolupada per la farmacèutica i la Universitat d’Oxford.

Encara que l’Agència Europea del Medicament (EMA) ha conclòs que la vacuna és segura, eficaç i pot seguir administrant-se en la població, molts països han preferit posar limitacions després de confirmar que els trombes s’han de considerar efectes adversos estranys d’este fàrmac.

Este és el cas d’Espanya, que acaba de prendre la determinació de limitar la vacunació amb AstraZeneca a les persones majors de 60 anys, ja que la majoria dels trombes causats per la vacuna han estat en dones d’entre 20 i 60 anys.

D’esta manera, el Ministeri de Sanitat ha decidit modificar un criteri que provoca una gran incertesa en la població i les administracions públiques, arribant-se a suspendre en diverses ocasions l’ús d’esta vacuna.

Molts segueixen mirant amb recel cap a una vacuna que al febrer es va començar a aplicar només a menors de 55 anys perquè els assaigs clínics no llançaven suficients dades sobre la seua eficàcia en persones d’edat avançada i, ara, s’aplicarà només en majors de 60 anys.

 

 

Què és una trombosi? Quants casos s’han relacionat amb AstraZeneca?

L’EMA ha reconegut la vinculació de la vacuna d’AstraZeneca amb casos rars de trombes després de notificar 222 casos entre els 25 milions de vacunats amb este fàrmac a la Unió Europea, inclòs el Regne Unit.

La trombosi és la formació d’un coàgul de sang, anomenat trombe, en una o diverses venes amb capacitat per a obstruir i provocar lesions de major o menor gravetat, i pot fins i tot causar la mort per hemorràgia.

Entre els casos detectats, s’han notificat algunes trombosis molt atípiques, com la cerebral i l’abdominal, que sí que s’han relacionat amb la vacuna d’AstraZeneca, mentre que altres més comunes entre la població, com les trombosis venoses a les cames i embòlies pulmonars, són més difícils de relacionar amb la vacuna.

De fet, són una de les principals causes de mortalitat dins de les malalties cardiovasculars, segons indica a ‘La Vanguardia’ l’especialista Carles Reverter, cap del servei d’Hemoteràpia i Hemostàsia de l’Hospital Clínic de Barcelona i president de la Societat Espanyola de Trombosi.

 

Com saber si tens una trombosi per la vacuna d’AstraZeneca

Precisament, el doctor Carles Reverter ha ofert alguns consells per detectar si estem patint alguna trombosi després de rebre la vacuna contra el coronavirus.

 

Segons ha explicat el president de la Societat Espanyola de Trombosi, el principal signe de les atípiques trombosis cerebrals és un intens mal de cap, que podria manifestar-se a partir del tercer dia després de rebre la vacuna.

 

Es tracta d’un dolor molt poc habitual, que no s’alleuja amb paracetamol i es distingeix per la intensitat d’altres efectes secundaris, com febre o cansament causats per la vacuna durant els dos primers dies després de rebre la injecció.

 

Per la seua banda, l’EMA enumera un seguit de símptomes que podrien indicar la presència d’un trombe i recomana acudir ràpidament al metge en cas de patir alguns dels símptomes indicats:

  • Dificultat per respirar
  • Dolor al pit
  • Inflor de la cama
  • Dolor abdominal persistent
  • Símptomes neurològics com mal de cap o visió borrosa
  • Petites taques de sang sota la pell (petèquies)

 

El doctor Carles Reverter ha explicat que les trombosis es poden tractar amb diversos tractaments (anticoagulants, infusió d’immunoglobulines…) i els pacients es poden recuperar, quedant-los  molt poques seqüeles, encara que també alguns casos han resultat letals (18 dels estudiats per la EMA).

Últimes notícies

El Vila-real recupera la pegada i tomba l’invicte de l’Elx a casa (1-3)

El Vila-real ha guanyat 1-3 en el Martínez Valero amb punts de Moleiro, Mikautadze i Pedraza i ha posat fi a l'invicte de l'Elx com a local. L'equip franjiverde va reaccionar després del 0-2, però li va faltar ullal en la segona part.

El Vila-real recupera la pegada i tomba l’invicte de l’Elx a casa (1-3)

Victoria 1-3 del Vila-real en el Martínez Valero que posa fi a l'invicte local de l'Elx. Dos gols en 13 minuts i sentència de Pedraza van marcar el derbi.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra el suposat colp d’estat a Veneçuela

Quasi un centenar s'ha concentrat enfront del consolat dels Estats Units a València per a denunciar el que consideren ingerència i un suposat colp d'estat a Veneçuela.

Els bombers han rescatat a un home ferit en la rocalla de la cala de Finestrat (Alacant)

Un home ha sigut rescatat després de quedar atrapat en la rocalla de la cala de Finestrat. L'operatiu ha durat quasi tres hores i ha culminat amb evacuació per mar.

1-3: el Vila-real recupera la pegada i acaba amb l’invicte de l’Elx com a local

El Vila-real es va imposar 1-3 en el Martínez Valero i va tallar la ratxa de l'Elx a casa. Un inici fulminant i la sentència de Pedraza van decidir el derbi

1-3: El Vila-real acaba amb la ratxa invicta de l’Elx en el seu estadi

El Vila-real ha trencat l'invicte de l'Elx com a local amb un 1-3 consolidat en dos colps inicials de Moleiro i Mikautadze i una sentència final de Pedraza. Martin Neto va acostar al conjunt il·licità abans del descans, però després de la represa a penes va generar perill clar.

Cavalcada de Reis a València bat rècord amb 1.300 participants i repartiment de llum, caramels i peluixos

València prepara una Cavalcada de Reis històrica amb 1.300 participants i un fort reforç artístic. Hi haurà repartiment de pals de llum, corones, caramels sense glútens i 3.000 peluixos.

El Vila-real colpeja prompte i s’avança davant l’Elx al descans (1-2)

Dos gols en tretze minuts permeten al Vila-real anar-se amb avantatge davant l'Elx; Martim Net retalla i el quadre local acaba fregant l'empat abans del descans.