Com saber que tens una trombosi després de posar-te la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix en el punt de mira per les inusuals trombosis registrades en persones que han rebut la vacuna desenvolupada per la farmacèutica i la Universitat d’Oxford.

Encara que l’Agència Europea del Medicament (EMA) ha conclòs que la vacuna és segura, eficaç i pot seguir administrant-se en la població, molts països han preferit posar limitacions després de confirmar que els trombes s’han de considerar efectes adversos estranys d’este fàrmac.

Este és el cas d’Espanya, que acaba de prendre la determinació de limitar la vacunació amb AstraZeneca a les persones majors de 60 anys, ja que la majoria dels trombes causats per la vacuna han estat en dones d’entre 20 i 60 anys.

D’esta manera, el Ministeri de Sanitat ha decidit modificar un criteri que provoca una gran incertesa en la població i les administracions públiques, arribant-se a suspendre en diverses ocasions l’ús d’esta vacuna.

Molts segueixen mirant amb recel cap a una vacuna que al febrer es va començar a aplicar només a menors de 55 anys perquè els assaigs clínics no llançaven suficients dades sobre la seua eficàcia en persones d’edat avançada i, ara, s’aplicarà només en majors de 60 anys.

 

 

Què és una trombosi? Quants casos s’han relacionat amb AstraZeneca?

L’EMA ha reconegut la vinculació de la vacuna d’AstraZeneca amb casos rars de trombes després de notificar 222 casos entre els 25 milions de vacunats amb este fàrmac a la Unió Europea, inclòs el Regne Unit.

La trombosi és la formació d’un coàgul de sang, anomenat trombe, en una o diverses venes amb capacitat per a obstruir i provocar lesions de major o menor gravetat, i pot fins i tot causar la mort per hemorràgia.

Entre els casos detectats, s’han notificat algunes trombosis molt atípiques, com la cerebral i l’abdominal, que sí que s’han relacionat amb la vacuna d’AstraZeneca, mentre que altres més comunes entre la població, com les trombosis venoses a les cames i embòlies pulmonars, són més difícils de relacionar amb la vacuna.

De fet, són una de les principals causes de mortalitat dins de les malalties cardiovasculars, segons indica a ‘La Vanguardia’ l’especialista Carles Reverter, cap del servei d’Hemoteràpia i Hemostàsia de l’Hospital Clínic de Barcelona i president de la Societat Espanyola de Trombosi.

 

Com saber si tens una trombosi per la vacuna d’AstraZeneca

Precisament, el doctor Carles Reverter ha ofert alguns consells per detectar si estem patint alguna trombosi després de rebre la vacuna contra el coronavirus.

 

Segons ha explicat el president de la Societat Espanyola de Trombosi, el principal signe de les atípiques trombosis cerebrals és un intens mal de cap, que podria manifestar-se a partir del tercer dia després de rebre la vacuna.

 

Es tracta d’un dolor molt poc habitual, que no s’alleuja amb paracetamol i es distingeix per la intensitat d’altres efectes secundaris, com febre o cansament causats per la vacuna durant els dos primers dies després de rebre la injecció.

 

Per la seua banda, l’EMA enumera un seguit de símptomes que podrien indicar la presència d’un trombe i recomana acudir ràpidament al metge en cas de patir alguns dels símptomes indicats:

  • Dificultat per respirar
  • Dolor al pit
  • Inflor de la cama
  • Dolor abdominal persistent
  • Símptomes neurològics com mal de cap o visió borrosa
  • Petites taques de sang sota la pell (petèquies)

 

El doctor Carles Reverter ha explicat que les trombosis es poden tractar amb diversos tractaments (anticoagulants, infusió d’immunoglobulines…) i els pacients es poden recuperar, quedant-los  molt poques seqüeles, encara que també alguns casos han resultat letals (18 dels estudiats per la EMA).

Últimes notícies

Jesús Lancis, nou rector de l’UJI, exigix una financiació suficient i estable per a les universitats públiques

El nou rector de la Universitat Jaume I, Jesús Lancis, ha defensat una financiació suficient i estable per a les universitats públiques i el desplegament íntegre de l’acord plurianual 2026-2029, i ha reivindicat la universitat com a motor de cohesió social i ascensor social.

Reconegut l’ascens històric del Rugby Turia a la màxima categoria femenina

L’Ajuntament de València ha rebut el Rugby Turia per celebrar el seu primer ascens a Divisió d’Honor femenina, un èxit que culmina sis anys de treball i consolida la ciutat en l’elit del rugbi estatal.

Detingut per furtar les joies a una dona de 89 anys mentre estava ingressada a l’hospital

Un home de 39 anys ha sigut detingut per furtar diverses joies a una dona de 89 anys mentre estava ingressada a urgències del Hospital de la Marina Baixa, a la Vila Joiosa. La Guàrdia Civil ha recuperat quasi totes les peces venudes en establiments de compravenda d’or.

Morata renova al capdavant de Cambra València amb un nou ple orientat a la competitivitat empresarial

José Vicente Morata ha sigut reelegit per unanimitat president de Cambra València per al període 2026-2030, amb un nou Ple de 60 representants empresarials i un Comitè Executiu renovat orientat a reforçar la competitivitat de les empreses valencianes.

Jutgen un germà d’Antonio Anglés per un brutal segrest i agressió a València

Joaquín Martins, germà d’Antonio Anglés, s’asseu a la banqueta amb altres cinc hòmens acusats de segrestar i torturar un home en 2021. La Fiscalia demana per a ell 27 anys de presó.

Més de 78 milions en beques de menjador i transport escolar per al curs 2026-2027

Educació destina més de 78 milions d’euros a beques de menjador i ajudes individuals de transport escolar per al curs 2026-2027, amb especial atenció a zones rurals i famílies vulnerables.

Juny tanca amb 62 morts per calor a la Comunitat Valenciana, la pitjor xifra des de 2015

Les altes temperatures han provocat 62 morts per calor en juny a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència en la setmana del 22 al 28, i situen 2026 com el pitjor any des que hi ha registres del MoMo.

Requena, Ayora i Pego es disparen per damunt dels 38 graus l’1 de juliol

L’1 de juliol ha arrancat amb màximes de fins a 38,7 graus en punts d’interior i una sensació de calor elevada a València per la humitat.