Com saber que tens una trombosi després de posar-te la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix en el punt de mira per les inusuals trombosis registrades en persones que han rebut la vacuna desenvolupada per la farmacèutica i la Universitat d’Oxford.

Encara que l’Agència Europea del Medicament (EMA) ha conclòs que la vacuna és segura, eficaç i pot seguir administrant-se en la població, molts països han preferit posar limitacions després de confirmar que els trombes s’han de considerar efectes adversos estranys d’este fàrmac.

Este és el cas d’Espanya, que acaba de prendre la determinació de limitar la vacunació amb AstraZeneca a les persones majors de 60 anys, ja que la majoria dels trombes causats per la vacuna han estat en dones d’entre 20 i 60 anys.

D’esta manera, el Ministeri de Sanitat ha decidit modificar un criteri que provoca una gran incertesa en la població i les administracions públiques, arribant-se a suspendre en diverses ocasions l’ús d’esta vacuna.

Molts segueixen mirant amb recel cap a una vacuna que al febrer es va començar a aplicar només a menors de 55 anys perquè els assaigs clínics no llançaven suficients dades sobre la seua eficàcia en persones d’edat avançada i, ara, s’aplicarà només en majors de 60 anys.

 

 

Què és una trombosi? Quants casos s’han relacionat amb AstraZeneca?

L’EMA ha reconegut la vinculació de la vacuna d’AstraZeneca amb casos rars de trombes després de notificar 222 casos entre els 25 milions de vacunats amb este fàrmac a la Unió Europea, inclòs el Regne Unit.

La trombosi és la formació d’un coàgul de sang, anomenat trombe, en una o diverses venes amb capacitat per a obstruir i provocar lesions de major o menor gravetat, i pot fins i tot causar la mort per hemorràgia.

Entre els casos detectats, s’han notificat algunes trombosis molt atípiques, com la cerebral i l’abdominal, que sí que s’han relacionat amb la vacuna d’AstraZeneca, mentre que altres més comunes entre la població, com les trombosis venoses a les cames i embòlies pulmonars, són més difícils de relacionar amb la vacuna.

De fet, són una de les principals causes de mortalitat dins de les malalties cardiovasculars, segons indica a ‘La Vanguardia’ l’especialista Carles Reverter, cap del servei d’Hemoteràpia i Hemostàsia de l’Hospital Clínic de Barcelona i president de la Societat Espanyola de Trombosi.

 

Com saber si tens una trombosi per la vacuna d’AstraZeneca

Precisament, el doctor Carles Reverter ha ofert alguns consells per detectar si estem patint alguna trombosi després de rebre la vacuna contra el coronavirus.

 

Segons ha explicat el president de la Societat Espanyola de Trombosi, el principal signe de les atípiques trombosis cerebrals és un intens mal de cap, que podria manifestar-se a partir del tercer dia després de rebre la vacuna.

 

Es tracta d’un dolor molt poc habitual, que no s’alleuja amb paracetamol i es distingeix per la intensitat d’altres efectes secundaris, com febre o cansament causats per la vacuna durant els dos primers dies després de rebre la injecció.

 

Per la seua banda, l’EMA enumera un seguit de símptomes que podrien indicar la presència d’un trombe i recomana acudir ràpidament al metge en cas de patir alguns dels símptomes indicats:

  • Dificultat per respirar
  • Dolor al pit
  • Inflor de la cama
  • Dolor abdominal persistent
  • Símptomes neurològics com mal de cap o visió borrosa
  • Petites taques de sang sota la pell (petèquies)

 

El doctor Carles Reverter ha explicat que les trombosis es poden tractar amb diversos tractaments (anticoagulants, infusió d’immunoglobulines…) i els pacients es poden recuperar, quedant-los  molt poques seqüeles, encara que també alguns casos han resultat letals (18 dels estudiats per la EMA).

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.