El pes del valencià i el castellà a l’educació plurilingüe, establert pel TSJCV

 

La Secció Quarta de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha dictat cinc sentències en què fixa com a criteri que el pes del valencià i el castellà en l’educació plurilingüe sostinguda amb fons públics ha d’observar una “proporció raonable” i guardar un equilibri tant pel que fa al temps lectiu com en el repartiment entre les assignatures troncals, això prenent en consideració el context socioeducatiu i “demolingüístic” de què es tracte i amb la finalitat de garantir que tot l’alumnat assolir la competència en comunicació lingüística en ambdues llengües.

A partir d’aquesta consideració, els magistrats han confirmat les resolucions de la Generalitat que aprovaven els projectes lingüístics dels Centres d’Educació Infantil i Primària Villar Palasí de València i Vicenta Rus de Santa Pola, mentre que han declarat nuls les relatives a dos més, els CEIP Joaquín Muñoz de Turís i Beata Inés de Benigànim.

En un cinqué procediment, la Sala ha validat el repartiment curricular entre les dos llengües en un centre escolar concertat d’Elda, tot i que ha estimat parcialment el recurs perquè no s’han adoptat mesures per a l’alumnat amb dificultats a l’aprenentatge d’idiomes o d’incorporació tardana al sistema educatiu valencià.

En els cinc casos analitzats, els recurrents sostenien que existia una discriminació cap a l’idioma castellà.

En totes les resolucions, el Tribunal descarta que l’actuació administrativa haja vulnerat el dret fonamental dels pares a triar lliurement l’educació per als fills, infringisca la legislació estatal (LOE) o es base en articles d’un decret autonòmic derogats amb anterioritat per la mateixa secció del TSJCV.

Pel que fa al fons del litigi, les cinc sentències dictades coincideixen que la distribució de les dos llengües oficials en els projectes lingüístics de cada centre ha de respectar criteris de proporcionalitat i equilibri, tant pel que fa a les hores lectives com al repartiment entre assignatures troncals i específiques.

Igualment, aquests plans han de tenir en compte el context socioeducatiu i “demolingüístic” (llengua materna o majoritària dels alumnes, pares i docents, etc.) en què es desenvolupen.

En definitiva -segons els magistrats- una interpretació de la Llei 4/2018 conforme a la Constitució -tenint en compte la doctrina constitucional emanada a propòsit de la mateixa- i a la resta del bloc de constitucionalitat (LOE i EACV), considerant el context socioeducatiu i “demolingüístic” de què es tracte, ha de disposar una proporció raonable (tant en la distribució d’hores lectives com en les assignatures troncals) entre les dos llengües que garantisca que tot l’alumnat assolisca la competència en comunicació lingüística a totes dos.

Sobre aquesta premissa, el TSJCV ha declarat nuls els projectes lingüístics i interculturals dels CEIP Joaquín Muñoz de Turís i Beata Inés de Benigànim, ja que reservaven en algun cas a l’ensenyament en valencià més del doble del temps lectiu i les assignatures troncals, excepte llengua i literatura.

Per contra, els magistrats han validat els plans lingüístics dels CEIP Villar Palasí de València i Vicenta Rus de Santa Pola, en entendre que la distribució curricular de les dos llengües sí que guarda una proporció raonable. Quant al projecte del CEIP Sagrado Corazón d’Elda, només aprecien un motiu impugnatori per l’omissió de les mesures especials per a determinats alumnes.

Últimes notícies

Pérez Llorca investigarà el gasto de Camps i compara amb els 187.000 euros de Puig en 2025

Pérez Llorca es compromet a investigar a fons els 15.000 euros en combustible atribuïts a Camps i subratlla que el major gasto en 2025 correspon al expresident Ximo Puig, amb més de 187.000 euros.

Sergi Cardona reivindica l’ambició del Vila-real davant una temporada històrica

Sergi Cardona destaca que el Vila-real té a la seua mà firmar una temporada històrica, amb la plaça de Champions encarrilada i la tercera posició a l'abast. El lateral demana ambició màxima en el tram final de Lliga i enaltix la irrupció del jove Pau Navarro.

Detingut en l’A-31 un conductor sense carnet que portava una arma elèctrica artesanal i va donar positiu en drogues

La Guàrdia Civil arresta en l'A-31 a un conductor alacantí de 32 anys que circulava sense carnet, sota els efectes de les drogues i amb una arma elèctrica artesanal prohibida en el vehicle.

Un informe alerta que l’empadronament i l’admissió frenen l’accés a la sanitat en la Comunitat

Un informe de Medicos del Món Comunitat Valenciana identifica l'empadronament i els filtres en admision com les principals barreres d'accés a la sanitat per a les persones mes vulnerabilizadas a València i Alacant.

Carlos Espí busca un rècord històric amb el Llevant en encadenar cinc jornades marcant

Carlos Espí arriba a Anoeta amb sis gols en les últimes quatre jornades i aspira a encadenar cinc partits seguits marcant, una cosa inèdita en la història del Llevant en Primera Divisió.

Marcelino firma ple de victòries davant el Girona en Montilivi

Marcelino García Toral suma quatre victòries en quatre visites de lliga a Montilivi, totes per marcadors ajustats, dirigint a València i Vila-real enfront del Girona.

Un detingut i tres investigats per enviar tabac de contraban des de Riba-roja

Una operació conjunta de Guàrdia Civil i Vigilància Duanera desmantella a Riba-roja de Túria un punt de picat i enviament de picada de tabac il·legal, amb 157 quilos intervinguts i quatre persones implicades.