El pes del valencià i el castellà a l’educació plurilingüe, establert pel TSJCV

 

La Secció Quarta de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha dictat cinc sentències en què fixa com a criteri que el pes del valencià i el castellà en l’educació plurilingüe sostinguda amb fons públics ha d’observar una “proporció raonable” i guardar un equilibri tant pel que fa al temps lectiu com en el repartiment entre les assignatures troncals, això prenent en consideració el context socioeducatiu i “demolingüístic” de què es tracte i amb la finalitat de garantir que tot l’alumnat assolir la competència en comunicació lingüística en ambdues llengües.

A partir d’aquesta consideració, els magistrats han confirmat les resolucions de la Generalitat que aprovaven els projectes lingüístics dels Centres d’Educació Infantil i Primària Villar Palasí de València i Vicenta Rus de Santa Pola, mentre que han declarat nuls les relatives a dos més, els CEIP Joaquín Muñoz de Turís i Beata Inés de Benigànim.

En un cinqué procediment, la Sala ha validat el repartiment curricular entre les dos llengües en un centre escolar concertat d’Elda, tot i que ha estimat parcialment el recurs perquè no s’han adoptat mesures per a l’alumnat amb dificultats a l’aprenentatge d’idiomes o d’incorporació tardana al sistema educatiu valencià.

En els cinc casos analitzats, els recurrents sostenien que existia una discriminació cap a l’idioma castellà.

En totes les resolucions, el Tribunal descarta que l’actuació administrativa haja vulnerat el dret fonamental dels pares a triar lliurement l’educació per als fills, infringisca la legislació estatal (LOE) o es base en articles d’un decret autonòmic derogats amb anterioritat per la mateixa secció del TSJCV.

Pel que fa al fons del litigi, les cinc sentències dictades coincideixen que la distribució de les dos llengües oficials en els projectes lingüístics de cada centre ha de respectar criteris de proporcionalitat i equilibri, tant pel que fa a les hores lectives com al repartiment entre assignatures troncals i específiques.

Igualment, aquests plans han de tenir en compte el context socioeducatiu i “demolingüístic” (llengua materna o majoritària dels alumnes, pares i docents, etc.) en què es desenvolupen.

En definitiva -segons els magistrats- una interpretació de la Llei 4/2018 conforme a la Constitució -tenint en compte la doctrina constitucional emanada a propòsit de la mateixa- i a la resta del bloc de constitucionalitat (LOE i EACV), considerant el context socioeducatiu i “demolingüístic” de què es tracte, ha de disposar una proporció raonable (tant en la distribució d’hores lectives com en les assignatures troncals) entre les dos llengües que garantisca que tot l’alumnat assolisca la competència en comunicació lingüística a totes dos.

Sobre aquesta premissa, el TSJCV ha declarat nuls els projectes lingüístics i interculturals dels CEIP Joaquín Muñoz de Turís i Beata Inés de Benigànim, ja que reservaven en algun cas a l’ensenyament en valencià més del doble del temps lectiu i les assignatures troncals, excepte llengua i literatura.

Per contra, els magistrats han validat els plans lingüístics dels CEIP Villar Palasí de València i Vicenta Rus de Santa Pola, en entendre que la distribució curricular de les dos llengües sí que guarda una proporció raonable. Quant al projecte del CEIP Sagrado Corazón d’Elda, només aprecien un motiu impugnatori per l’omissió de les mesures especials per a determinats alumnes.

Últimes notícies

Un llegat de futur

El President de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, es dirigix als valencians amb motiu del 9 d'octubre

Judici a Castelló per bulo de pederàstia del cas Bar España difós durant vint anys

La Secció Penal de la Plaça 3 del Tribunal d'Instància de Castelló jutjarà entre el 16 i el 26 d'octubre sis acusats de difondre durant dècades el bulo del suposat cas de pederàstia del Bar España de Benicarló, pel qual es reclamen 2,4 milions d'euros d'indemnització.

SOS Hostaleria carrega contra la vaga general de l’11 de novembre per «política»

SOS Hostaleria rebutja la vaga general de l’11 de novembre, que qualifica de mobilització política que danyarà sobretot autònoms i xicotetes empreses del sector.

Compromís acusa Catalá d’encendre el 9 d’Octubre per la protesta per la vivenda

Compromís acusa l’alcaldessa de València, María José Catalá, de voler encendre l’ambient del 9 d’Octubre usant l’acampada per la vivenda, i li retreu que no busque solucions al problema d’accés a una vivenda digna.

Pérez Llorca donarà comptes en Les Corts sobre la dana i la ‘prioritat nacional’

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, respondrà dimecres que ve en el ple de Les Corts preguntes dels síndics sobre la gestió de la dana del 2024 i l’aplicació de la ‘prioritat nacional’ en la Comunitat Valenciana.

Sònia Valiente transforma la tragèdia del Hindenburg en un ‘thriller’ sobre soledat i poder

La novel·la ‘El vuelo de la fortuna’, de la valenciana Sònia Valiente, recrea l’últim viatge del Hindenburg per abordar la soledat, l’ambició i els límits del poder i del progrés tecnològic.

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.