‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua’ (1)

Discover Abelard Saragossà

L’acadèmic Abelard Saragossà reflexiona sobre les relacions entre l’AVL i l’IEC | Àrbena

 

Començaré la presentació del llibre fent una confessió. Quan u acaba d’escriure un treball, sent en general satisfacció. En canvi, el sentiment que he tingut quan he acabat el llibre ‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua‘ no és de satisfacció: és de tristor. És un treball que m’hauria agradat no escriure’l. He fet a disgust este llibre perquè voldria que els fets que exposa no s’hagueren produït, ja que els trobe negatius per als valencians, per als balears i també per als catalans. Això significa que, globalment, el llibre que presente parla en negatiu. Per això no em produïx satisfacció sinó tristor.

 

Ara: si és un llibre en negatiu ¿per què l’he escrit? L’he elaborat perquè, en la vida individual, tendim a evitar les coses desagradables. Però, en la vida social, no convé actuar d’eixa manera. Si trobem que un fet tindrà efectes negatius en la societat, la nostra obligació és dir-ho, encara que personalment ens cause tristor (o encara que ens perjudique individualment). Devem actuar d’eixa manera perquè callar equival a fer-se còmpliç del fet. Per eixe motiu he elaborat este llibre: perquè el silenci hauria implicat participar en les accions negatives.

 

He fet la confessió anterior perquè voldria que no m’atribuira ningú coses que no he dit. Des dels anys setanta, estic convençut que la coordinació lingüística entre els valencians, els balears i els catalans és positiva per als tres pobles. Des de fa décades, tinc la convicció que reduir Espanya a la Corona de Castella i ignorar els pobles sobirans de la Corona d’Aragó és negatiu per a Valéncia i és negatiu per a Espanya, igualment com és negatiu no tindre en compte que a l’economia valenciana li interessa estar unida al centre d’Europa per l’eix mediterrani, que passa per Barcelona, i no passa per Madrid.

 

El llibre que presente no va contra Catalunya, igual com no va contra Espanya. És un llibre que va a favor dels interessos i de la dignitat dels valencians, objectiu que per a mi és incompatible amb els centralismes, siga de Barcelona o siga de Madrid. Certament, jo soc lingüiste i, per tant, este treball parla de llengua: parla de Valéncia, de les Illes Balears i de Catalunya, i no parla de la Corona de Castella.

 

Deixeu-me repetir-ho: l’autor ha tractat fets que troba socialment negatius perquè el silenci hauria implicat participar en eixes accions; per tant, he elaborat este llibre per a no eludir la responsabilitat que tinc, encara que haja sentit pena i tristor. Però, per damunt d’eixos fets, mantinc la convicció que la coordinació lingüística entre els valencians, els balears i els catalans és positiva per als tres pobles.

 

Després del preàmbul exposat, mirem el contingut. El llibre ‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua’ voldria contribuir a clarificar dos temes. El primer és com haurien de ser les relacions lingüístiques entre els valencians, els balears i els catalans. El segon tema és com caldria actuar en el nom de la llengua que compartim.

 

Per a arribar a eixos objectius, la major part del llibre estudia com s’ha relacionat la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua; i com és l’acord que, en el 2020, la institució catalana impulsà amb la institució valenciana. L’exposició d’eixos temes demana que expliquem prèviament per què es crea l’Acadèmia, què ha aportat a la societat valenciana, i com la veuen els partits polítics actuals.

 

Per cert, el llibre està presentat per Josep Palomero, que és membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Li agraïxc molt la solidaritat que ha tingut amb mi.

Últimes notícies

Morant reafirma el seu suport a Zapatero i critica el doble raser de la justícia espanyola

Diana Morant manté el seu suport a José Luis Rodríguez Zapatero davant la investigació del cas Plus Ultra i denuncia un doble raser en la justícia espanyola i en les filtracions a la premsa.

Juan Echanove porta a l’escenari ‘La escopeta nacional’ amb una nova mirada musical

Juan Echanove dirigeix al Teatro Español de Madrid una nova versió teatral de ‘La escopeta nacional’, clàssic de Luis García Berlanga i Rafael Azcona, que incorpora moments musicals sense convertir-se en un musical.

El Consell reclama al Govern central que no limite les competències valencianes sobre la costa

El Consell ha aprovat un informe amb què exigeix al Govern d'Espanya que respecte les competències de la Generalitat en ordenació del territori i del litoral i que paralitze canvis normatius que podrien limitar el marc legal valencià.

Pérez Llorca es reunirà dilluns amb el ministre d’Hisenda al Palau de la Generalitat

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, es reunirà dilluns al Palau amb el ministre d’Hisenda, Arcadi España, per tractar assumptes urgents i rellevants per a la Comunitat Valenciana.

Així canviarà el nou reglament de bous al carrer que entrarà en vigor en 2027

El Consell ha aprovat el nou reglament de bous al carrer, que reforça la seguretat, actualitza els requisits tècnics i sanitaris i entrarà en vigor l’1 de gener de 2027.

Així serà el nou reglament de bous al carrer que canviarà les festes a partir de 2027

El Consell ha aprovat el nou reglament de bous al carrer, que reforça la seguretat, actualitza les exigències tècniques i sanitàries i entrarà en vigor l’1 de gener de 2027.

Aules climatitzades i col·legis reformats abans de final d’any a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha anunciat dos nous plans, EduClima i RECOLE, per a climatitzar totes les aules i reformar col·legis i instituts públics abans que acabe l’any, amb una inversió inicial de 180 milions d’euros dins d’un paquet global de 3.338 milions en quatre anys.

Sergio de Larrea esgota fins dissabte el termini per a decidir el seu futur en el draft NBA

El base del Valencia Basket Sergio de Larrea, de 20 anys, té fins dissabte per a retirar-se del draft NBA 2026, on les previsions l’ubiquen al final de la primera ronda.