9.7 C
València
Diumenge, 21 desembre, 2025

El castellà no es deu marginar. El valencià tampoc

Fidel a si mateix, com a supremaciste que és, en tots els sentits, Trump ha manat tancar la pàgina web i les xarxes socials de la Casa Blanca en castellà.

Res nou en la història dels nacionalismes o imperialismes agressius. D’això en sabem molt en l’Espanya perifèrica atlàntica, cantàbrica, pirenaica i mediterrània, a on fa un poc més de tres segles el centralisme-nacionalisme castellà va relegar les altres llengües espanyoles, que diu la Constitució, com a instrument necessari d’unió a altres bandejaments polítics, econòmics, de vies de comunicació, etc. Els indis d’Amèrica del Nord també en sabem molt d’exclusió dels seus idiomes de la vida pública dels Estats Units i el Canadà. I els indígenes d’Iberoamèrica també van vore com la invasió del castellà i del portugués, a partir del “descobriment d’Amèrica”, van relegar les seues llengües a la condició de secundàries, dialectals, tribals i altres qualificacions rebaixadores. És una constant en la història que els invasors militars, polítics o econòmics necessiten l’acompanyament i la imposició de la seua llengua per a que la conquista siga més efectiva.

Per a que quede ben clara la condició inferior del castellà respecte de l’anglés, i la importància que li donava a eixa decisió, Trump firmà la retirada de la segona llengua més parlada dels EUA el primer dia que signava órdens i decrets, no fora cas que algú creguera que això era una  qüestió secundària o tangencial. I per a que es veja, d’eixa manera, la importància que l’ocupant de la Casa Blanca li dona a eixa determinació, representativa del seu supremacisme despòtic, ha sigut de les primeres signatures del seu mandat

En els Estats Units hi ha més de quaranta milions de persones que tenen el castellà com a primera llengua. I no és just el tancament comentat, encara que ja s’ha dit que s’hi reposarà d’alguna manera. Però la marginació, relegació o bandejament de llengües és una constant en les accions i els processos de dominació política, militar o econòmica. I domina, fins i tot, lingüísticament, el que més armes bèl·liques i/o econòmiques té. Imposar una llengua, marginant-ne alhora una altra o altres, ha sigut una acció o procés que ha acompanyat altres marginacions polítiques, econòmiques o socials.

El cas que comentem de la retirada, per ara, del castellà dels espais comunicatius citats de la Casa Presidencial nord-americana ha suscitat les queixes d’alguns columnistes i personatges públics espanyols que tenen l’idioma de Cervantes com a primera o única llengua, i em pareixen molt bé eixes protestes. Jo m’hi apunte, i una mostra de la meua disposició és este article. Però eixe clam cal fer-lo extensiu, en el cas d’Espanya, a les altres llengües espanyoles, entre elles la valenciana-catalana, que, a pesar de ser cooficials, des de fa més de quaranta anys, no deixen de patir marginacions.

Per exemple, la llei empara les persones empleades públiques que ens fan canviar de llengua, perquè diuen que no entenen esta. I clar, com que els i les valencianoparlants sí que entenem la seua… passa això.

Últimes notícies

València es mobilitza pel dret a la vivenda i exigix un pla de xoc

Una marxa ha recorregut el centre de València per a denunciar la situació de la vivenda i exigir un pla de xoc. La Generalitat replica que el problema és la falta d'oferta i detalla mesures en marxa.

Guanyar la Grossa de Nadal és 1 entre 100.000: més probable que un llamp i menys que un accident

La probabilitat de guanyar la Grossa de Nadal és d'1 entre 100.000. És més probable que et toque que que et caiga un llamp, però menys que morir en un accident de trànsit.

La DANA de València va deixar quasi 7 milions en pèrdues no reconegudes en el sector artístic

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions els danys de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en les arts visuals de la Comunitat Valenciana. Gran part seguix sense compensar.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat (1-1)

El Llevant va igualar sobre la botzina amb un penal transformat per Adrián de la Font després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real va deixar escapar un triomf que ja assaboria.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.