Mor als 67 anys Ágata Lys, icona del cinema del ‘destape’

Ejemplo de shortcode con estilo
  L’actriu Ágata Lys, mite del cinema del ‘destape‘ dels anys 70 i 80, ha mort als 68 anys a Marbella (Màlaga). La defunció es va produir el passat 12 de novembre i no ha transcendit ara. Impressiona llegir una entrevista amb Àgata Lys de 1972 trobada a l’atzar en la xarxa. Li pregunten a Lys si és la Marilyn Monroe espanyola i ella diu que […]

 

L’actriu Ágata Lys, mite del cinema del ‘destape‘ dels anys 70 i 80, ha mort als 68 anys a Marbella (Màlaga). La defunció es va produir el passat 12 de novembre i no ha transcendit ara.

Impressiona llegir una entrevista amb Àgata Lys de 1972 trobada a l’atzar en la xarxa. Li pregunten a Lys si és la Marilyn Monroe espanyola i ella diu que no és assumpte seu això de les comparacions, que Marilyn era estupenda però que ella està en altres coses.

Diu que el treball en el ‘Un, dos, tres‘ i en les comèdies populars de l’època ha estat bé però que ella va més de debò que això. Anuncia que el seu debut en les taules, encarnant una ‘Doña Inés’ a la qual hui ens imaginem una mica Tenorio, serà el seu primer pas en aqueixa direcció i que continua estudiant Filosofia i Lletres per lliure.

El diàleg és una mica ingenu i anacrònic però Lys dona la sensació de ser una dona extraordinàriament conscient i segura de si mateixa, de les seues possibilitats i dels seus propòsits.

Ha sigut la periodista i escriptora Valeria Vegas qui ha revelat la defunció en el seu compte d’Instagram, confirmat per la Unió d’Actors. «Realment va morir fa una mica més de 40 dies, en un silenci misteriós (i injust) que no ha transcendit als mitjans ni la professió», ha escrit la guionista de la sèrie ‘Veneno’.

 

 

El fet que la seua mort haja sigut ignorada fins ara, igual que l’oblit del seu treball i de la seua fama, semblen desmentir totes les promeses d’aquella entrevista de 1972. No obstant això, la vida i la carrera d’Àgata Lys ha sigut important en la història de la cultura espanyola.

«Ágata donava molt bones entrevistes. Es parla sempre dels pares de la democràcia a Espanya però jo crec que les entrevistes d’Ágata, que la seua vida. Van fer tant o més per portar la democràcia als espanyols, perquè actrius com elles arribaven a la gent molt directament amb el seu missatge de llibertat», explica ara Hortes. «Va ser una dona molt valenta».

 

Biografia

 

Ágata Lys, nascuda com Margarita García Sansegundo a Valladolid en 1953, poc podia sospitar el que el cinema li tenia reservat quan va debutar als 17 anys com a Donya Inés en el teatre Lope de Vega de la seua ciutat natal. Segons ha revelat la Unió d’Actors, l’actriu va morir el passat 12 de novembre als 67 anys, encara que la notícia no ha transcendit fins ara.

 

 

L’última vegada que la vam veure en la pantalla xicoteta va ser en la sèrie ‘Amar es para siempre‘ fa quinze anys. Des de llavors vivia retirada a la Costa del Sol. La seua bellesa li va obrir les portes de la popularitat gràcies a ser una de les hostesses del ‘Un, dos, tres’ en la primera temporada.

Per això, al cap de set setmanes d’aparéixer en el programa de Chicho ja la reclamaven en pel·lícules que van fer d’ella una de les dones més desitjades del seu temps. Però, a poc a poc, Ágata Lys va demandar majors reptes actorals i, ja en 1977, va ser la primera actriu a interpretar a una dona transsexual al cinema espanyol en ‘El transsexual’, una fita que va compartir aqueix mateix any amb Victoria Abril, que va estrenar quasi alhora ‘Cambio de sexo’, de Vicente Aranda.

«Jo era molt transgressora per a l’època. Era la xica que brillava en aquella Espanya grisa; si de jove no eres transgressora i rebel, quan ho seràs?», afirmava l’actriu en una de les seues comptadíssimes entrevistes fa deu anys.

Ágata Lys va tornar a dir-se Margarita García Sansegundo i es va allunyar del cinema i dels periodistes. Quan es va posar un biquini a Valladolid amb quinze anys, el seu pare va estar dos mesos sense parlar-li. Mai es va avergonyir de mostrar el seu cos.

«Sempre vaig tindre clar que el nu no era una cosa impúdica. Impúdic és robar, mentir, estafar», comparava. El paper d’amant del senyoret que encarnava Juan Diego en ‘Los santos inocentes’ de Mario Camus marca l’inici d’una segona etapa de la seua carrera en la qual troba respectabilitat i papers de fust.

Després de ser la Duquessa de Longueville en ‘El retorno de los mosqueteros’ de Richard Lester es va posar als ordes de Carlos Saura en ‘Taxi’ i de Fernando León en ‘Família’. La televisió també li va proporcionar treball en sèries com a ‘Vecinos’, ‘Curro Jiménez: el retorno de la leyenda’ i ‘Mamá quiero ser artista’.
 

Últimes notícies

Sánchez destaca la dimissió de Puente després de l’accident d’Urda

Sánchez ha elogiat la dimissió d’Óscar Puente, que ha assumit responsabilitat política després de l’accident d’Urda, amb 69 morts.

Pilar Bernabé reivindica València com a exemple de diferència política

El PSOE ha représ la precampanya a València amb un míting multitudinari. Pilar Bernabé ha reivindicat les diferències amb el PP i ha criticat la gestió de la dana.

La Torre homenatja els voluntaris de la dana amb una escultura

La nova escultura de La Torre recorda les persones que van ajudar durant la dana del 29 d’octubre de 2024. L’obra, dissenyada per Paco Roca, té 2,30 metres d’altura i pesa 370 quilos.

La Comunitat Valenciana jugarà 454 milions d’euros en el sorteig de la Lotería de Navidad

La Comunitat Valenciana jugarà 454 milions d'euros en el sorteig del 22 de desembre. La província de València concentra 242 milions.

Aguirre avisa: cal jugar perfecte per a véncer el Real Madrid

Aguirre considera que el Valencia haurà de jugar a la perfecció per a guanyar el Real Madrid. L’equip busca la primera victòria com a local este dissabte, a Mestalla.

El Valencia busca estrenar-se a casa davant un Madrid en ratxa

El Valencia rep dissabte el Real Madrid a les 21.00 hores, amb l’objectiu de sumar la primera victòria de la temporada a casa en LaLiga. Els visitants arriben amb set triomfs seguits i aspiren al lideratge.

Hugo Sotelo tornarà a Balaídos amb una samarreta diferent

El migcampista del Levante jugarà este diumenge a Balaídos davant del Celta de Vigo, el club al qual pertany. Sotelo també ha parlat de la seua recuperació i de la mort de Jesús de Miguel.

Pérez Llorca i Catalá qüestionen l’interés de Sánchez per València

Pérez Llorca ha criticat l’acte del PSOE amb Sánchez a València. María José Catalá ha qüestionat els temes que abordarà el president.