Mor als 67 anys Ágata Lys, icona del cinema del ‘destape’

 

L’actriu Ágata Lys, mite del cinema del ‘destape‘ dels anys 70 i 80, ha mort als 68 anys a Marbella (Màlaga). La defunció es va produir el passat 12 de novembre i no ha transcendit ara.

Impressiona llegir una entrevista amb Àgata Lys de 1972 trobada a l’atzar en la xarxa. Li pregunten a Lys si és la Marilyn Monroe espanyola i ella diu que no és assumpte seu això de les comparacions, que Marilyn era estupenda però que ella està en altres coses.

Diu que el treball en el ‘Un, dos, tres‘ i en les comèdies populars de l’època ha estat bé però que ella va més de debò que això. Anuncia que el seu debut en les taules, encarnant una ‘Doña Inés’ a la qual hui ens imaginem una mica Tenorio, serà el seu primer pas en aqueixa direcció i que continua estudiant Filosofia i Lletres per lliure.

El diàleg és una mica ingenu i anacrònic però Lys dona la sensació de ser una dona extraordinàriament conscient i segura de si mateixa, de les seues possibilitats i dels seus propòsits.

Ha sigut la periodista i escriptora Valeria Vegas qui ha revelat la defunció en el seu compte d’Instagram, confirmat per la Unió d’Actors. «Realment va morir fa una mica més de 40 dies, en un silenci misteriós (i injust) que no ha transcendit als mitjans ni la professió», ha escrit la guionista de la sèrie ‘Veneno’.

 

 

El fet que la seua mort haja sigut ignorada fins ara, igual que l’oblit del seu treball i de la seua fama, semblen desmentir totes les promeses d’aquella entrevista de 1972. No obstant això, la vida i la carrera d’Àgata Lys ha sigut important en la història de la cultura espanyola.

«Ágata donava molt bones entrevistes. Es parla sempre dels pares de la democràcia a Espanya però jo crec que les entrevistes d’Ágata, que la seua vida. Van fer tant o més per portar la democràcia als espanyols, perquè actrius com elles arribaven a la gent molt directament amb el seu missatge de llibertat», explica ara Hortes. «Va ser una dona molt valenta».

 

Biografia

 

Ágata Lys, nascuda com Margarita García Sansegundo a Valladolid en 1953, poc podia sospitar el que el cinema li tenia reservat quan va debutar als 17 anys com a Donya Inés en el teatre Lope de Vega de la seua ciutat natal. Segons ha revelat la Unió d’Actors, l’actriu va morir el passat 12 de novembre als 67 anys, encara que la notícia no ha transcendit fins ara.

 

 

L’última vegada que la vam veure en la pantalla xicoteta va ser en la sèrie ‘Amar es para siempre‘ fa quinze anys. Des de llavors vivia retirada a la Costa del Sol. La seua bellesa li va obrir les portes de la popularitat gràcies a ser una de les hostesses del ‘Un, dos, tres’ en la primera temporada.

Per això, al cap de set setmanes d’aparéixer en el programa de Chicho ja la reclamaven en pel·lícules que van fer d’ella una de les dones més desitjades del seu temps. Però, a poc a poc, Ágata Lys va demandar majors reptes actorals i, ja en 1977, va ser la primera actriu a interpretar a una dona transsexual al cinema espanyol en ‘El transsexual’, una fita que va compartir aqueix mateix any amb Victoria Abril, que va estrenar quasi alhora ‘Cambio de sexo’, de Vicente Aranda.

«Jo era molt transgressora per a l’època. Era la xica que brillava en aquella Espanya grisa; si de jove no eres transgressora i rebel, quan ho seràs?», afirmava l’actriu en una de les seues comptadíssimes entrevistes fa deu anys.

Ágata Lys va tornar a dir-se Margarita García Sansegundo i es va allunyar del cinema i dels periodistes. Quan es va posar un biquini a Valladolid amb quinze anys, el seu pare va estar dos mesos sense parlar-li. Mai es va avergonyir de mostrar el seu cos.

«Sempre vaig tindre clar que el nu no era una cosa impúdica. Impúdic és robar, mentir, estafar», comparava. El paper d’amant del senyoret que encarnava Juan Diego en ‘Los santos inocentes’ de Mario Camus marca l’inici d’una segona etapa de la seua carrera en la qual troba respectabilitat i papers de fust.

Després de ser la Duquessa de Longueville en ‘El retorno de los mosqueteros’ de Richard Lester es va posar als ordes de Carlos Saura en ‘Taxi’ i de Fernando León en ‘Família’. La televisió també li va proporcionar treball en sèries com a ‘Vecinos’, ‘Curro Jiménez: el retorno de la leyenda’ i ‘Mamá quiero ser artista’.
 

Últimes notícies

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.

Nit asfixiant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, mentre gran part del litoral valencià ha encadenat una altra nit tòrrida amb temperatures nocturnes superiors als 25 graus.

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.