Mor als 67 anys Ágata Lys, icona del cinema del ‘destape’

 

L’actriu Ágata Lys, mite del cinema del ‘destape‘ dels anys 70 i 80, ha mort als 68 anys a Marbella (Màlaga). La defunció es va produir el passat 12 de novembre i no ha transcendit ara.

Impressiona llegir una entrevista amb Àgata Lys de 1972 trobada a l’atzar en la xarxa. Li pregunten a Lys si és la Marilyn Monroe espanyola i ella diu que no és assumpte seu això de les comparacions, que Marilyn era estupenda però que ella està en altres coses.

Diu que el treball en el ‘Un, dos, tres‘ i en les comèdies populars de l’època ha estat bé però que ella va més de debò que això. Anuncia que el seu debut en les taules, encarnant una ‘Doña Inés’ a la qual hui ens imaginem una mica Tenorio, serà el seu primer pas en aqueixa direcció i que continua estudiant Filosofia i Lletres per lliure.

El diàleg és una mica ingenu i anacrònic però Lys dona la sensació de ser una dona extraordinàriament conscient i segura de si mateixa, de les seues possibilitats i dels seus propòsits.

Ha sigut la periodista i escriptora Valeria Vegas qui ha revelat la defunció en el seu compte d’Instagram, confirmat per la Unió d’Actors. «Realment va morir fa una mica més de 40 dies, en un silenci misteriós (i injust) que no ha transcendit als mitjans ni la professió», ha escrit la guionista de la sèrie ‘Veneno’.

 

 

El fet que la seua mort haja sigut ignorada fins ara, igual que l’oblit del seu treball i de la seua fama, semblen desmentir totes les promeses d’aquella entrevista de 1972. No obstant això, la vida i la carrera d’Àgata Lys ha sigut important en la història de la cultura espanyola.

«Ágata donava molt bones entrevistes. Es parla sempre dels pares de la democràcia a Espanya però jo crec que les entrevistes d’Ágata, que la seua vida. Van fer tant o més per portar la democràcia als espanyols, perquè actrius com elles arribaven a la gent molt directament amb el seu missatge de llibertat», explica ara Hortes. «Va ser una dona molt valenta».

 

Biografia

 

Ágata Lys, nascuda com Margarita García Sansegundo a Valladolid en 1953, poc podia sospitar el que el cinema li tenia reservat quan va debutar als 17 anys com a Donya Inés en el teatre Lope de Vega de la seua ciutat natal. Segons ha revelat la Unió d’Actors, l’actriu va morir el passat 12 de novembre als 67 anys, encara que la notícia no ha transcendit fins ara.

 

 

L’última vegada que la vam veure en la pantalla xicoteta va ser en la sèrie ‘Amar es para siempre‘ fa quinze anys. Des de llavors vivia retirada a la Costa del Sol. La seua bellesa li va obrir les portes de la popularitat gràcies a ser una de les hostesses del ‘Un, dos, tres’ en la primera temporada.

Per això, al cap de set setmanes d’aparéixer en el programa de Chicho ja la reclamaven en pel·lícules que van fer d’ella una de les dones més desitjades del seu temps. Però, a poc a poc, Ágata Lys va demandar majors reptes actorals i, ja en 1977, va ser la primera actriu a interpretar a una dona transsexual al cinema espanyol en ‘El transsexual’, una fita que va compartir aqueix mateix any amb Victoria Abril, que va estrenar quasi alhora ‘Cambio de sexo’, de Vicente Aranda.

«Jo era molt transgressora per a l’època. Era la xica que brillava en aquella Espanya grisa; si de jove no eres transgressora i rebel, quan ho seràs?», afirmava l’actriu en una de les seues comptadíssimes entrevistes fa deu anys.

Ágata Lys va tornar a dir-se Margarita García Sansegundo i es va allunyar del cinema i dels periodistes. Quan es va posar un biquini a Valladolid amb quinze anys, el seu pare va estar dos mesos sense parlar-li. Mai es va avergonyir de mostrar el seu cos.

«Sempre vaig tindre clar que el nu no era una cosa impúdica. Impúdic és robar, mentir, estafar», comparava. El paper d’amant del senyoret que encarnava Juan Diego en ‘Los santos inocentes’ de Mario Camus marca l’inici d’una segona etapa de la seua carrera en la qual troba respectabilitat i papers de fust.

Després de ser la Duquessa de Longueville en ‘El retorno de los mosqueteros’ de Richard Lester es va posar als ordes de Carlos Saura en ‘Taxi’ i de Fernando León en ‘Família’. La televisió també li va proporcionar treball en sèries com a ‘Vecinos’, ‘Curro Jiménez: el retorno de la leyenda’ i ‘Mamá quiero ser artista’.
 

Últimes notícies

Policia i Guàrdia Civil reforcen amb les autonomies la seguretat als museus per l’onada de robatoris

Policia Nacional i Guàrdia Civil han compartit amb les comunitats autònomes informació clau per reforçar la seguretat als museus després de tres robatoris recents, un d’ells al Museu de Villena. La Generalitat critica que el Ministeri de Cultura no haja presentat encara un pla de treball concret.

Desmantellen a Figueres un gran arsenal d’armes amb enviaments des de la Comunitat Valenciana

La Policia Nacional ha intervingut 644 armes en un traster de Figueres que funcionava com a taller clandestí, amb enviaments continuats des de la Comunitat Valenciana. L’operació, encara oberta, ha acabat de moment amb set detinguts i la confiscació de prop de 400 armes detonadores i milers de cartutxos.

Capturats més de 5.300 porcs senglars en el pla de xoc contra la sobrepoblació

El pla de xoc de la Generalitat contra la sobrepoblació de porcs senglars ha permés capturar 5.337 exemplars a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència a la província de València. El dispositiu combina batudes amb caçadors, gàbies de trampeig i ajudes econòmiques als participants.

Un estudi situa les primeres vinyes de la península fa 3.000 anys al Mediterrani oriental

Una investigació internacional liderada per la Universitat de València conclou que les primeres vides cultivades de la península ibèrica arribaren fa uns 3.000 anys del Mediterrani oriental i que el seu llinatge encara és present en varietats actuals com la passa valenciana.

Mor als 81 anys Artur Heras, referent de l’art contemporani valencià

L’artista Artur Heras, figura clau del nou realisme i el pop art valencià, ha mort als 81 anys. Xàtiva iniciarà els tràmits per a nomenar-lo fill predilecte.

Levante i Elx disparen el seu límit de gasto; Vila-real i València es mantenen

Levante i Elx han multiplicat el seu límit de cost de plantilla per a esta temporada, mentres Vila-real i València es mantenen en valors similars als del curs passat, segons les xifres fetes públiques per LaLiga.

La Conselleria de Cultura reclama al Ministeri un pla urgent contra els robatoris en museus

Educació, Cultura i Universitats ha tornat a exigir al Ministeri de Cultura un pla coordinat i una fulla de ruta per a reforçar la seguretat als museus després dels últims robatoris registrats a Espanya.

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.