Analitzen com Sanitat va maquillar les dades negatives del COVID al confinament

 

Tot i que la desconfiança en les dades oficials facilitades, la incertesa i sobretot el fantasma constant que a la ciutadania no els estava arribant «tota la veritat» va ser i ha estat una constant des que es va iniciar la pandèmia, ara, és un estudi dels professors Joaquín Aguar i Guillermo López, investigadors del grup Mediaflows.

Este grup està vinculat a la Universitat de València, el qual conclou que les comunicacions que va realitzar la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública entre els mesos de febrer i juny de l’any 2020 va utilitzar una «estratègia de comunicació institucional que buscava ressaltar els elements positius i tacar els negatius».

Segons expliquen, este treball, publicat a la revista ‘Dígitos‘, ha estudiat cent notes de premsa emeses per la Conselleria de Sanitat des del 27 de febrer fins al 8 de juny de 2020 -en els mesos de confinament estricte a l’inici de la pandèmia-.

La investigació conclou que, si bé la Conselleria no va amagar les dades més rellevants, sí que els «va ocultar a simple vista» en les notes de premsa -al no destacar-los- i que els termes que podien referir a aspectes negatius -com «UCI», «morts» o «residències» – només es van utilitzar quan van poder fer-ho per destacar-los de forma positiva.

Els investigadors del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació observen que en els titulars durant els dos primers mesos de la pandèmia les paraules que més van aparéixer van ser «altes» i «positius», mentre que en els mesos de maig i juny ho van ser els termes «morts», «contagis»,»UCI» i «residències», però sempre en sentit positiu. En els subtítols van trobar de forma reiterada els termes «positius» i «altes».

Preguntes esquivades i evidències negades

 

Els investigadors troben especialment rellevant que, en un moment en què cada dia hi havia un gran volum de morts, en les notes de premsa només aparegués el terme «morts» en els títols i subtítols tres dies al març, un al maig i que comencés a aparéixer a finals de maig per ressaltar l’absència de morts a la Comunitat a causa de la COVID-19. Una cosa similar va ocórrer també amb les morts a les residències de gent gran.

Destaca, també, que les dades de morts foren proporcionats de forma acumulada per la Conselleria, el que va provocar que en les primeres setmanes de confinament domiciliari estricte – amb periodistes teletreballant i sota la pressió dels ERTO – alguns mitjans no s’adonaren de quines eren les xifres reals de morts diaris, tot i que este problema es va solucionar ràpidament.

De fet, en les compareixences diàries de la consellera Barceló, este mitjà, València Diari, com tants altres molts, va poder constatar en més d’una ocasió com moltes evidències respecte a dades objectives facilitades per sanitaris en primera línia, denúncies de manca d’EPI i 1 infinitat d’elements contrastats periodísticament eren eludits o negats per les mateixes fonts oficials que o bé desestimaven contestar o remetien al gabinet de premsa i comunicació amb el qual en moltes ocasions era impossible contactar donada la saturació d’interrogants pendents no resolts en estes compareixences que s’havien generat i als quals la premsa no rebia resposta.

Paraules clau

 

Per afrontar esta investigació, els investigadors de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació van aplicar una metodologia d’anàlisi de contingut dels titulars i els subtítols i una anàlisi del discurs que va tenir en consideració la resta de les notes de premsa amb l’evolució de la situació sanitària de cada moment. Per realitzar l’anàlisi de contingut, els investigadors van buscar set termes que van considerar rellevants per al moment: «morts», «positius», «contagis», «altes», «ingressos», «UCI» i «residències».

Últimes notícies

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.

Arresten a Algorfa un fugitiu britànic buscat per tràfic de drogues i armes

La Policia Nacional ha detingut a Algorfa un ciutadà britànic de 27 anys, considerat objectiu criminal prioritari al seu país, reclamat per tràfic de drogues i ús d'armes de foc contra persones.

Els bombers contenen sense mitjans aeris el gran incendi de la Vall d’Uixó

Els bombers han refrescat tota la nit la zona cremada en l’incendi de la Vall d'Uixó, estabilitzat des de la vesprada d’ahir, amb 9.568 hectàrees afectades i sense mitjans aeris incorporats este dissabte.

Una start-up d’Elx crea una IA que automatitza la comunicació amb pacients en clíniques

Healthmate, una empresa d’Elx, ha creat una intel·ligència artificial que automatitza cites, recordatoris i gestions amb pacients en clíniques, fet que reduïx costos i millora l’atenció. La ferramenta ja treballa amb 100 clíniques d’Espanya i ha gestionat 800.000 missatges de 30.000 pacients.

Una IA permet a les clíniques automatitzar cites i recordatoris amb pacients

La startup il·licitana Healthmate ha creat una intel·ligència artificial que gestiona de forma automàtica cites, recordatoris i comunicacions amb pacients, ja operativa en un centenar de clíniques espanyoles.

Arranca agost a la Comunitat Valenciana amb tronades, granís i molta calor a l’interior de València

El primer dia d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb ruixats i tronades localment fortes en el nord de Castelló, sud de València i Alacant, i amb temperatures màximes molt altes a l’interior valencià.

L’onada de calor dispara els 40 graus en municipis de València i Alacant

L’onada de calor ha deixat hui fins a 40,4 graus en Alcoi i valors de 40 graus en Ontinyent i Fontanars dels Alforins, mentres que a les capitals s’han quedat al voltant dels 30 graus.
FILMOTECA D'ESTIU