Analitzen com Sanitat va maquillar les dades negatives del COVID al confinament

 

Tot i que la desconfiança en les dades oficials facilitades, la incertesa i sobretot el fantasma constant que a la ciutadania no els estava arribant “tota la veritat” va ser i ha estat una constant des que es va iniciar la pandèmia, ara, és un estudi dels professors Joaquín Aguar i Guillermo López, investigadors del grup Mediaflows.

Este grup està vinculat a la Universitat de València, el qual conclou que les comunicacions que va realitzar la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública entre els mesos de febrer i juny de l’any 2020 va utilitzar una “estratègia de comunicació institucional que buscava ressaltar els elements positius i tacar els negatius”.

Segons expliquen, este treball, publicat a la revista ‘Dígitos‘, ha estudiat cent notes de premsa emeses per la Conselleria de Sanitat des del 27 de febrer fins al 8 de juny de 2020 -en els mesos de confinament estricte a l’inici de la pandèmia-.

La investigació conclou que, si bé la Conselleria no va amagar les dades més rellevants, sí que els “va ocultar a simple vista” en les notes de premsa -al no destacar-los- i que els termes que podien referir a aspectes negatius -com “UCI”, “morts” o “residències” – només es van utilitzar quan van poder fer-ho per destacar-los de forma positiva.

Els investigadors del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació observen que en els titulars durant els dos primers mesos de la pandèmia les paraules que més van aparéixer van ser “altes” i “positius”, mentre que en els mesos de maig i juny ho van ser els termes “morts”, “contagis”,”UCI” i “residències”, però sempre en sentit positiu. En els subtítols van trobar de forma reiterada els termes “positius” i “altes”.

Preguntes esquivades i evidències negades

 

Els investigadors troben especialment rellevant que, en un moment en què cada dia hi havia un gran volum de morts, en les notes de premsa només aparegués el terme “morts” en els títols i subtítols tres dies al març, un al maig i que comencés a aparéixer a finals de maig per ressaltar l’absència de morts a la Comunitat a causa de la COVID-19. Una cosa similar va ocórrer també amb les morts a les residències de gent gran.

Destaca, també, que les dades de morts foren proporcionats de forma acumulada per la Conselleria, el que va provocar que en les primeres setmanes de confinament domiciliari estricte – amb periodistes teletreballant i sota la pressió dels ERTO – alguns mitjans no s’adonaren de quines eren les xifres reals de morts diaris, tot i que este problema es va solucionar ràpidament.

De fet, en les compareixences diàries de la consellera Barceló, este mitjà, València Diari, com tants altres molts, va poder constatar en més d’una ocasió com moltes evidències respecte a dades objectives facilitades per sanitaris en primera línia, denúncies de manca d’EPI i 1 infinitat d’elements contrastats periodísticament eren eludits o negats per les mateixes fonts oficials que o bé desestimaven contestar o remetien al gabinet de premsa i comunicació amb el qual en moltes ocasions era impossible contactar donada la saturació d’interrogants pendents no resolts en estes compareixences que s’havien generat i als quals la premsa no rebia resposta.

Paraules clau

 

Per afrontar esta investigació, els investigadors de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació van aplicar una metodologia d’anàlisi de contingut dels titulars i els subtítols i una anàlisi del discurs que va tenir en consideració la resta de les notes de premsa amb l’evolució de la situació sanitària de cada moment. Per realitzar l’anàlisi de contingut, els investigadors van buscar set termes que van considerar rellevants per al moment: “morts”, “positius”, “contagis”, “altes”, “ingressos”, “UCI” i “residències”.

Últimes notícies

Ratxes de vent de fins a 122 km/h assoten diversos municipis de Castelló

El fort vent a la província de Castelló deixa ratxes màximes de 122 km/h i manté actiu l'avís groc, amb registres destacats a l'interior i la costa.

Avís groc a Castelló per ratxes de vent de fins a 80 km/h

L'Agència Estatal de Meteorologia manté l'avís groc per vent en tota la província de Castelló, amb ratxes que poden aconseguir els 80 km/h segons la zona i l'horari.

Març s’acomiada en la Comunitat Valenciana amb més calor i vent molt fort en el nord

El final de març arriba a la Comunitat Valenciana amb ambient més temperat, cel poc nuvolós i ratxes de vent molt forts a Castelló i l'interior nord de València, tant a l'interior com en el litoral.

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.