L’OMS avisa sobre un dels grans dubtes del Covid: «No ho podem confirmar encara»

 

Un informe publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) assegura que «encara no hi ha proves suficients» per a recomanar l’anàlisi de les aigües residuals per a trobar el virus del Covid-19 com a estratègia única per a la vigilància del nou coronavirus.

 

L’informe s’ha publicat a conseqüència de les peticions que han arribat en les últimes setmanes i d’algunes anàlisis que han detectat augments de restes de Covid-19 en aigües residuals en zones a on la situació epidemiològica ha empitjorat. 

 

Segons ha declarat l’OMS, esta classe d’anàlisi té «un llarg historial» d’ús en la salut pública i s’està usant actualment per a detectar el coronavirus, ja que quan infecta una persona també deixa part de la seua càrrega en el sistema gastrointestinal superior, el respiratori i a través de la femta.

 

Segons l’organisme, s‘ha detectat fragments no infecciosos d’ARN de la SARS-CoV-2 en aigües residuals i llots no tractats en poblacions com Milà (Itàlia), Múrcia, Brisbane (Austràlia), diferents llocs de Països Baixos, New Haven, Connecticut i l’est de Massachusetts (els Estats Units), París (França) i els llocs de vigilància del virus de la pòlio al Pakistan. 

 

L’OMS demana centrar-se en estudiar les residències i els llocs de treball grans

Des de l’organisme internacional han lamentat que la majoria dels estudis publicats fins ara sobre l’ús de la vigilància ambiental per al coronavirus han estat fets en llocs d’alts recursos, i que «no obstant això, es necessiten enfocaments que puguen aplicar-se en entorns de recursos més baixos, en els que una major proporció de la població no està connectada als embornals i en el seu lloc usa excusats de pou o fosses sèptiques». 

 

«Fins i tot en entorns d’alts recursos és difícil dur a terme una vigilància ambiental generalitzada per a l’alerta primerenca, perquè este enfocament requerix un mostreig freqüent per a obtindre dades que es puguen processar. A demés, també es requerix un alt volum de mostreig a causa de la baixa sensibilitat. Un possible enfocament podria consistir a reservar la vigilància ambiental per a fer proves conjuntes en entorns de risc particularment elevat en els que es puga aplicar ràpidament la resposta, com els entorns residencials tancats, llocs de treball plens de gom a gom o reunions massives», afegixen. 

 

«Seria necessari provar este enfocament en entorns d’ingressos baixos i mitjans» 

També expliquen que «si bé s’ha demostrat que la vigilància ambiental té el potencial d’usar-se per a vigilar la prevalença de Covid-19 i les tendències temporals, seria necessari posar a prova este enfocament en entorns d’ingressos baixos i mitjans per a demostrar el seu valor afegit a la vigilància clínica». 

 

Per últim, informen que en els entorns de baixos recursos, els nous sistemes de vigilància ambiental «podrien comportar el risc de desviar els escassos recursos de les activitats de vigilància essencials i les activitats crucials d’aigua, sanejament i higiene (WASH), com l’ampliació de la higiene de les mans en tots els entorns i la garantia de la continuïtat i l’ampliació dels servicis de proveïment d’aigua i sanejament».

Últimes notícies

Tecnologies immersives que ja transformen la indústria i la salut mental i física

L’ITI impulsa els projectes cuidAR i ECOSIDEA, que utilitzen entorns digitals immersius i intel·ligència artificial per millorar teràpies, formació i processos industrials.

Ruixats forts i granís en l’interior nord mentre el sud lluïx ras

L’interior de la mitat nord de la Comunitat Valenciana espera esta vesprada ruixats i tronades localment fortes amb granís, mentre que el sud tindrà cel poc nuvolós o ras i temperatures sense grans canvis.

Una dona cau des del bany de la seua vivenda sobre un llavacotxes a Benetússer

Una dona ha resultat ferida en cedir el sòl del bany de la seua vivenda i caure uns cinc metres sobre un llavacotxes tancat al públic a Benetússer. La Policia Local i Urbanisme investiguen hui si el colapse està relacionat amb obres o amb el mal estat de la finca.

Controlat de matinada l’incendi forestal de Forcall originat per un camió accidentat

Els bombers han estabilitzat de matinada l’incendi forestal declarat diumenge a Forcall (Castelló), provocat per un camió accidentat en un barranc. El foc ha obligat a desplegar mitjans aeris i terrestres i a activar la situació 1 del Pla Especial d’Incendis Forestals.

Mitjans aeris i terrestres continuen combatent l’incendi forestal de Forcall

L’incendi forestal originat pel foc d’un camió accidentat en un barranc de Forcall continua actiu i obliguen a desplegar importants mitjans aeris i terrestres.

Paiporta s’ompli per exigir que Mazón deixe de ser aforat per la DANA

Centenars de persones han recorregut Paiporta, zona zero de la DANA de 2024, per homenatjar les 230 víctimes i exigir que Carlos Mazón deixe de ser aforat.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Forcall (Castelló)

Els serveis d’extinció treballen en un incendi forestal declarat a Forcall, als Ports, amb set mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres desplegats a la zona.

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.