Les seqüeles de la Covid-19 que et canvien la vida per sempre: «Trobe a faltar caminar»

 

Després de més d’un any de pandèmia del coronavirus, tots ens hem acostumat a termes nous com una prova PCR o immunitat. Malgrat els rebrots i les xifres de contagis i defuncions provocades per la Covid-19, sembla que la situació millora segons passen els dies, i sobretot segons avança la campanya de vacunació. 

 

La primera onada del coronavirus encara es deixa notar als hospitals

I encara que ja coneixem quins són els principals símptomes del Sars-CoV-2, i els diferents escenaris que pot prendre una persona després que s’haja infectat, es parla bastant poc sobre el que succeeix després, una vegada superada la malaltia. En este sentit, la veritat és que la primera onada encara es deixa notar als hospitals, segons expliquen a ’20 minutos’.

Les plantes més afectades són, en general, les de rehabilitació, on els professionals tracten les múltiples seqüeles que deixa el coronavirus en el cos humà. Algunes persones es recuperen del tot de manera ràpida, mentre que unes altres ho sofreixen més, i no es veuen capaces ni de vestir-se, caminar o menjar per si soles.

A l’Hospital de l’Esperança de Barcelona continuen atenent unes 70 persones que es van contagiar en la primera i la segona onada de la pandèmia, amb especial atenció a millorar la qualitat de vida d’estes. El perfil més habitual és el d’un home d’entre 55 i 65 anys, que no necessàriament ha estat ingressat durant la infecció. «Són joves que no han recuperat la seua activitat normal. S’ofeguen pujant escales», detalla la cap de la secció de Rehabilitació, Anna Guillén.

 

«Quan va arribar, no s’aguantava de peus»

El més comú és que els pacients presenten un cansament excessiu, dificultat per a empassar i respirar, fragilitat emocional o problemes de memòria i concentració. A més, les persones que sí han necessitat hospitalització també arriben amb atròfies musculars i úlceres, «Feia anys que no véiem unes úlceres tan importants com les d’este perfil de malalt», assegura Guillén.

Un exemple de Covid persistent és el d’Isidre, un home de 59 anys que va estar ingressat l’UCI de l’Hospital de la Mar de Barcelona en la primera ona durant 90 dies, i ara precisa rehabilitació. Presenta un dèficit selectiu en un nervi de la cama, i atròfia important en els quàdriceps, que li provoquen dificultat per a caminar. «Quan va arribar, no s’aguantava en peus», assegura la doctora.

Ell, per part seua, explica que la seua vida ha canviat molt. «El meu dia a dia és molt monòton. Em vénen a buscar en ambulància, em fan rehabilitació, em curen l’úlcera i em porten a casa», detalla, assegurant que és el més emocionant que fa, perquè tampoc s’ha reincorporat al seu treball com a enginyer.

El que més troba a faltar és «caminar». «Quan puga, vull tornar a pujar el Matagalls», assegura entre llàgrimes, en referència a una mítica muntanya de gairebé 1.700 metres d’altura, molt pròxima a Barcelona. La veritat és que la seua emoció és una altra seqüela molt habitual en esta mena de pacients.

Tristesa i dificultat per a trobar les paraules

«Estan més tristos, ploren amb molta més facilitat que abans», reconeix la doctora Núria Leiva, que destaca el difícil que resulta recuperar-se. Una altra seqüela que confirma són les fallades de memòria i atenció. «Hem vist este tipus de fallades en més de la meitat dels pacients», reconeix. A més, molts altres tenen dificultat per a trobar les paraules que volen pronunciar, i entenen les coses «més lentament», segons la logopeda Sonia Nieto.

En definitiva, la rehabilitació es podria definir com una segona fase de la malaltia de la Covid-19. Els experts coincideixen que es tracta d’una experiència menys coneguda, i a la qual no se li dóna tota la importància que necessita. «Sembla que ens hem oblidat d’esta segona fase, potser perquè és menys espectacular», avisa Guillén. La realitat és que, sense rehabilitació, molta gent no podria recuperar mai la seua vida normal.

Últimes notícies

La nit dona un xicotet respir al gran incendi de la Vall d’Uixó però seguix fora de control

La nit ha sigut lleugerament més favorable en la Vall d’Uixó i la Serra d’Espadà, però l’incendi forestal continua actiu, sense control i amb condicions encara adverses de temperatura, humitat i vent.

L’erosió costanera pel canvi climàtic ja colpeja tots els continents

La tercera edició del World Ocean Assessment alerta que l’erosió costanera causada pel canvi climàtic afecta totes les zones del món, augmenta la contaminació per plàstics i creix el paper clau de l’aqüicultura en la seguretat alimentària futura.

Nit de por a la Vall d’Uixò amb el foc acostant-se al nucli urbà

La Vall d'Uixò ha passat una nit llarga i complicada pel gran incendi forestal iniciat dissabte, que ha obligat a desallotjar entre 7.000 i 8.000 veïns i ha acostat el foc al nucli urbà.

Els mitjans aeris tornen a actuar en l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control

Els mitjans aeris s’han reincorporat este diumenge a l’extinció de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones en una quinzena de municipis de Castelló.

El gran incendi de la Vall d’Uixó obliga a desallotjar 16.000 persones

El nombre de persones evacuades per l'incendi declarat dissabte a la Vall d'Uixó ascendeix ja a més de 16.000, després del desallotjament preventiu esta matinada d'uns mil veïns del barri Texas.

El cor de la Universitat de les Amèriques de Puebla arrasa en les Habaneras de Torrevieja

El cor de cambra de la Universitat de les Amèriques de Puebla i la seua directora, la cubana Honey Moreira Abreu, s’han coronat en el 72 Certamen Internacional d’Habaneres i Polifonia de Torrevieja amb diversos guardons destacats. La cita ha reunit més de 700 coralistes de 13 països d’Amèrica, Àsia i Europa en una edició marcada per l’alt nivell artístic.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 21 km de perímetre i força el desallotjament de 15.000 persones

L’incendi declarat a la Vall d’Uixó continua fora de la capacitat d’extinció, ha afectat 15 municipis del sud de Castelló i ha obligat a desallotjar unes 15.000 persones, sis de les quals han sigut ateses en l’Hospital de la Plana.

El Govern central insta a evacuar sense demora davant els incendis forestals

El Govern d’Espanya demana a la ciutadania que obeïsca les ordres d’evacuació en l’incendi de la Vall d’Uixó, amb més de 15.000 persones desallotjades, per a protegir la vida davant un foc encara descontrolat.