El cap de l’UME apunta a la responsabilitat de la Generalitat: ‘No podíem entrar sense la seua autorització’

Afirma que va ordenar un desplegament avançat de 500 militars a l’espera de l’autorització del Consell el mateix dia del temporal

MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El cap de la Unitat Militar d’Emergències (UME), el tinent general Javier Marcos, ha apuntat a la responsabilitat autonòmica de la Generalitat Valenciana perquè els seus soldats pogueren intervindre a les zones afectades per la DANA, explicant que estos militars no podien entrar a la zona d’emergència sense l’autorització de l’òrgan competent de la comunitat autònoma donat el nivell 2 d’emergència.

En la roda de premsa a Moncloa després de la reunió este matí del comité de crisi presidida pel Rei Felip VI, Javier Marcos ha recordat que l’UME té llibertat de moviment per tot el territori espanyol, «però mai pot entrar a la zona d’emergència sense l’autorització del director d’emergències corresponent de la comunitat autònoma».

«Jo puc tindre mil soldats en la porta de l’emergència, però no puc entrar legalment fins que el director de l’emergència m’autoritza», ha proclamat el cap de l’UME, qui ha reconegut que la seua unitat no va intervindre ràpidament.

Ha argumentat que no es va intervindre ràpidament perquè la metereología ho va impedir i, en segon lloc, per una qüestió «d’ordre i disciplina»: «No podem afegir caos al que és una situació absolutament caòtica».

EL GOVERN AUTONÒMIC

En este context, Marcos ha afegit que, a mesura que han passat els dies i sempre en coordinació amb la Direcció d’Emergència de la Comunitat Autònoma, que és la responsable en un nivell 2 d’emergència, s’han anat afegint més militars a la zona.

«Qui decidix on anem o on no anem és la Comunitat Autònoma. En tot este procés és el director de l’Emergència qui ens diu en un sector o en un altre. A partir d’ací, com a unitat militar, com a unitat de les Forces Armades, comencem a actuar amb les nostres ordres», ha agregat.

Últimes notícies

Aemet puja a taronja l’avís al nord de l’interior de València per fortes pluges

Aemet ha elevat a taronja l’avís per fortes pluges al nord de l’interior de València, on es poden acumular fins a 50 l/m2 en una hora, amb tempesta, granís i ratxes molt fortes de vent. També hi ha avisos taronja i grocs en distintes comarques de Castelló i Alacant per precipitacions intenses, tempestes i temperatures altes.

Accident múltiple a la V-21 en Foios: una dona morta i dos homes ferits

Una dona ha mort i dos hòmens han resultat ferits en un accident múltiple amb set vehicles implicats este dissabte a la V-21, a l’altura de Foios, que ha generat quasi tres quilòmetres de retencions.

Fortes tempestes a Toràs amb 141,6 l/m2 i ratxes de 100 km/h

Les fortes tempestes d’este dissabte han deixat fins a 141,6 l/m2 i ratxes de vent de 100 km/h a Toràs, mentre el calor extrem continua en altres punts de la Comunitat Valenciana amb sensacions tèrmiques de fins a 45 graus.

Avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló este diumenge

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, amb tronades, possible granís i ratxes molt fortes de vent. El litoral nord i l’interior sud de la província estaran en avís groc.

Mor una dona després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria

La Guàrdia Civil investiga la mort d’una dona que havia sigut rescatada amb vida després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria. El foc es va declarar dimecres a la vesprada en un quart pis del carrer Magallanes.

Racing i Villarreal obrin LALIGA amb l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez

Racing de Santander i Villarreal es mesuren en la primera jornada de LALIGA, amb el retorn dels càntabres a Primera i l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez a la banqueta grogueta.

L’Elx refà el trio ofensiu amb el retorn d’Ezequiel Ponce

L’Elx ha tancat la renovació del seu trident d’atac per a la temporada 2026-27 amb el retorn d’Ezequiel Ponce, que s’unix als fitxatges de Fer Niño i Abiel Osorio en una davantera amb menys experiència en Primera que l’anterior.

El PPCV acusa l’Estat de retardar la justícia per a les víctimes del tren de Bejís

El PPCV denuncia que, quatre anys després de l'accident del tren de Bejís durant l'incendi forestal, les víctimes continuen sense resolució judicial ni indemnitzacions i critica la gestió del Govern central i de l'antic Consell.