El cap de l’UME apunta a la responsabilitat de la Generalitat: ‘No podíem entrar sense la seua autorització’

Afirma que va ordenar un desplegament avançat de 500 militars a l’espera de l’autorització del Consell el mateix dia del temporal

MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El cap de la Unitat Militar d’Emergències (UME), el tinent general Javier Marcos, ha apuntat a la responsabilitat autonòmica de la Generalitat Valenciana perquè els seus soldats pogueren intervindre a les zones afectades per la DANA, explicant que estos militars no podien entrar a la zona d’emergència sense l’autorització de l’òrgan competent de la comunitat autònoma donat el nivell 2 d’emergència.

En la roda de premsa a Moncloa després de la reunió este matí del comité de crisi presidida pel Rei Felip VI, Javier Marcos ha recordat que l’UME té llibertat de moviment per tot el territori espanyol, «però mai pot entrar a la zona d’emergència sense l’autorització del director d’emergències corresponent de la comunitat autònoma».

«Jo puc tindre mil soldats en la porta de l’emergència, però no puc entrar legalment fins que el director de l’emergència m’autoritza», ha proclamat el cap de l’UME, qui ha reconegut que la seua unitat no va intervindre ràpidament.

Ha argumentat que no es va intervindre ràpidament perquè la metereología ho va impedir i, en segon lloc, per una qüestió «d’ordre i disciplina»: «No podem afegir caos al que és una situació absolutament caòtica».

EL GOVERN AUTONÒMIC

En este context, Marcos ha afegit que, a mesura que han passat els dies i sempre en coordinació amb la Direcció d’Emergència de la Comunitat Autònoma, que és la responsable en un nivell 2 d’emergència, s’han anat afegint més militars a la zona.

«Qui decidix on anem o on no anem és la Comunitat Autònoma. En tot este procés és el director de l’Emergència qui ens diu en un sector o en un altre. A partir d’ací, com a unitat militar, com a unitat de les Forces Armades, comencem a actuar amb les nostres ordres», ha agregat.

Últimes notícies

Tres de cada quatre xiquets valencians tenen alguna alteració visual

Un 72,8 % dels xiquets i adolescents de la Comunitat Valenciana tenen alguna alteració visual diagnosticada, sobretot miopia, segons el Baròmetre de la Salut Visual 2025 del COOCV. Els experts alerten que la primera revisió arriba massa tard, cap als 10 anys de mitjana.

Gourlay defensa la seua gestió al València, demana temps i rebutja dimitir

El CEO de futbol del València, Ron Gourlay, ha defensat la seua tasca i el mercat de fitxatges, ha descartat dimitir i ha assegurat que el club no necessita un director esportiu. També ha reivindicat el projecte del Nou Mestalla com a clau per al futur econòmic de l'entitat.

Més ajudes als pobles afectats pels incendis de Tírig i Sogorb

El Govern valencià ha ampliat fins als 17,9 milions les ajudes urgents pels danys dels incendis de la Vall d’Uixó, Tírig i Sogorb, que arribaran també a set municipis de Castelló i València. El Consell estudia plans específics de recuperació i reforestació per a totes les zones afectades este estiu, inclosa El Saler.

València revisarà els tallafocs de la Devesa després de l’incendi d’El Saler

L’Ajuntament de València ha acordat revisar els tallafocs i la gestió forestal de la Devesa després de l’incendi d’El Saler, i preparar un pla tècnic de reforestació per a recuperar la zona afectada.

El Valencia CF es conjura per reaccionar i dona plena confiança a Corberán

El conseller delegat de futbol del Valencia CF, Ron Gourlay, ha ratificat la seua confiança total en Carlos Corberán malgrat l’inici de Lliga i ha fixat com a meta de la temporada avançar i millorar els resultats de l’últim curs.

Pérez Llorca acusa Sánchez de arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha acusat el Govern d'Espanya d'arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta i ha retret a Pedro Sánchez que, segons ell, 'li sobren relats i li falten fets'. Les declaracions s'han produït a València durant l'inici de curs del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana.

Alicant tornarà a confiar en Espadero i Gómez per a les fogueres oficials de 2027

Les maquetes de Pedro Espadero i Sergio Gómez han sigut triades com a foguera oficial adulta i infantil dAlicant per a 2027, en la seua vintena i catorzena plantà davant lAjuntament.

Barrachina evita pronunciar-se sobre si un avís Es-Alert abans hauria salvat vides el 29-O

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, admet que no sap si un Es-Alert més prompte el 29 d’octubre de 2024 hauria evitat morts per la dana i remeta el debat als tècnics, en línia amb la defensa de Carlos Mazón en la causa oberta a Catarroja.