10.4 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

El grafiti indultat de David Bowie tanca el seu viatge a L’Etno: ‘Ja em puc morir tranquil’, diu el seu autor

L’obra s’exhibeix de forma permanent des d’aquest dilluns en la secció ‘Ciutat’ del Museu

VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)

El grafiti indultat de David Bowie, amb el qual l’artista valencià Jesús Arrúe va voler reivindicar el que va ser El Carmen, el seu barri, en els anys 80, amb les seues tribus urbanes i la seua música enfront de la gentifricació que s’ha ensenyorit ara d’aquest centre històric, tanca el seu viatge en l’ETNO, junt amb l’espai en el qual es va forjar, però aquesta vegada per a exhibir-se de forma permanent. “Quan li vaig vendre un quadre a Madonna van succeir moltíssimes coses, però que una peça d’un artista estiga en un museu és un llançament brutal, ja em puc morir tranquil”, proclama l’autor.

El treball va ser pintat entre maig i juny del 2019 al costat de l’antic estudi de pintura d’Arrúe, situat al carrer Beneficència, i la campanya d’Instagram #salvemsgraffitibowie va aconseguir salvar aquest tros de mur de les obres en l’edifici, succeïdes l’any 2022.

Aquest dilluns aquesta peça emblemàtica de l’art urbà i el patrimoni cultural de la ciutat –i primer grafiti a Espanya a ser indultat– ha eixit del Centre del Carme on romania fins ara per a instal·lar-se de forma definitiva en la secció ‘Ciutat’ de l’exposició ‘No és fàcil ser valencià/valenciana’ del Museu d’Etnologia de la Diputació de València.

L’artista recorda que quan tota aquesta aventura va començar quan el seu pare estava en un hospital: “El meu pare és potser la persona que més s’ha sentit orgullós de mi i ell va saber que el grafiti del seu fill anava a ser indultat dies abans de morir”. “És un orgull total que una peça d’art urbà es quede en un museu com a L’ETNO perquè pertany realment a la ciutat de València”, comenta el seu creador, que ha seguit el complex operatiu del traslladat de l’obra donada la seua fragilitat i valor artístic.

Arrúe mostra així la seua “emoció” per la destinació final de la seua obra. “Aquest treball es va fer en un mur just darrere del museu i és una peça que pertany a aquest etnologia realment i m’encanta que estiga ací, on jo m’he criat. El meu col·legi està enfronte, i ara passaré tots els dies junt amb ella per a anar al meu estudi”, assenyala.

Explica que el grafiti “no és només una imatge de David Bowie”, un dels seus ídols, sinó que amaga “un context darrere: És la reivindicació del jo vaig viure en el barri del Carmen dels 80, de les tribus urbanes, de la música de la qual vaig formar part, quan ara tot això ha desaparegut una mica per la gentrificació i per aquest excés de turisme que se’ns ha anat una miqueta de les mans”. “Necessitava –afig– plasmar aquest essència que està desapareixent i que el casc antic no es torne un parc temàtic”.

De la mateixa manera, ha agraït a la Diputació i al director del museu el tracte “exquisit” que li han dispensat i ha tingut paraules també de reconeixement als regidors Fernando Giner i Gloria Tello –que estaven presents també en l’acte– per haver iniciat aquest recorregut en la passada legislatura.

“MURS DE LA CIUTAT, METAFORA DE LA SOLITUD”

Per la seua banda, el director del museu, Joan Seguí, explica que es va decidir reubicar l’obra en la part final d’aquesta secció que “parla precisament dels murs de la ciutat en el sentit d’espais on es fa expressió artística, política i de molts tipus, són aquests murs de la ciutat una metàfora per a la solitud, la marginalitat i altres qüestions i tenir una peça que és un fragment d’un mur real intervingut per un artista en format de grafiti era una perita dolça”.

“Nosaltres no som un museu d’art ni volem ser-ho, som un museu de cultura popular, i entenem que els grafitis formen part d’ella”, aclareix. Per això, les seues parets arrepleguen també els treballs de la Nena Guapa, David Limón o Toni Espinar.

De la mateixa manera, el diputat de Cultura, Paco Teruel, ressalta que va ser el propi artista qui els va proposar la donació i van considerar que el museu d’Etnologia de la Diputació era un espai “ideal” per a “conservar i difondre una obra que s’ha convertit en parada obligada en les rutes d’art de carrer valencià”. “La pròpia ciutadania va organitzar una campanya per a trobar un espai públic per a aquesta imatge de David Bowie, i es pot dir que Bowie ja té el seu espai permanent a València”, afig Teruel.

Últimes notícies

Una dona atesa després d’un incendi amb explosió de gas en una vivenda de Bocairent

Una explosió de gas ha provocat un incendi en una vivenda de Bocairent i una dona ha sigut atesa. S'han mobilitzat bombers de València i Alacant i no hi ha hagut propagació.

El Govern exposa a les pedanies del sud de València el pla de resiliència enfront d’inundacions

El Govern ha exposat a veïns de Forn de Alcedo, Castellar-Oliveral i La Torre el Pla de Millora de la Resiliència enfront d'inundacions, amb 530 milions d'inversió. Ahir es va aprovar licitar per 3,8 milions la redacció de deu projectes amb desviaments al nou llit del Túria i millores de drenatge en infraestructures.

Raúl Fernández lidera els primers test de 2026 de MotoGP a Cheste

Raúl Fernández ha encapçalat el primer test de 2026 a Cheste amb un 1.29.373. La jornada, de set hores, ha deixat debuts, molt de rodatge i poques incidències.

La Generalitat al·lega que no pot recuperar el llistat de personal que va rebre alertes de premsa del 29-O

La Generalitat sosté que no és tècnicament possible reconstruir el llistat d'empleats que van rebre les alertes de premsa els dies 28 i 29 d'octubre. L'administració remitent les alertes rebudes, però afirma que no pot identificar a tots els subscriptors d'eixes dates.

La Fiscalia secunda transcriure les comunicacions per ràdio del CCE del 29 d’octubre

La Fiscalia recolza la petició d'Intersindical Valenciana per a transcriure i obtindre còpia de les comunicacions per ràdio del CCE del 29-O i suggerix delimitar la franja horària.

Sergio de Larrea es va mostrar ‘súper tranquil’ després de tres descartes i va confiar en més oportunitats

El base de València Basket va relativitzar les seues tres descartes per decisió tècnica, va assegurar no tindre problemes físics i va confiar que arribaran més oportunitats.

Sergio García posposa la seua final de temporada per a jugar el Saudita Internacional de Riad

El castellonenc disputarà des del dimecres el Saudita Internacional del circuit asiàtic i retarda el tancament del seu any competitiu després de l'Obert d'Espanya. Va perdre la targeta del DP World Tour al no complir el mínim de tornejos.

Camps demana un congrés del PPCV amb ‘un militant, un vot’ per a renovar la direcció

El portaveu del projecte de Francisco Camps, José Miguel Tolosa, ha reclamat un congrés del PPCV amb 'un militant, un vot' per a elegir la nova direcció després de l'anunci sobre Carlos Mazón. La proposta pretén obrir un debat d'idees i reforçar la legitimitat interna.